är det socker i krafft protein pluss?

sommarvind

Trådstartare
Jag håller på att sätta ihop en foderstat till min shettis som har problem med fång och undrar om krafft protein pluss innehåller något socker eller annat som inte är bra vid fång?

Sv: är det socker i krafft protein pluss?

Det finns melass i det. Krafft har melass i de flesta av sina produkter.

okej va synd.. typisk ja som hade fått upp värdena så bra om jag gett det:)

vilka foder kan man ge som inte innehåller socker? Gärna med protein och energi i-

okej va synd.. typisk ja som hade fått upp värdena så bra om jag gett det:)

vilka foder kan man ge som inte innehåller socker? Gärna med protein och energi i-

Det finns ju olika typer av lucernhack som är melassfritt, tex GreenPower Alfalfa. Annars finns ju soja som innehåller mycket protein. Vad har du för värden på grovfodret? Lättare att ge förslag om man vet grunden. :)

har pmat analysen till dig :)

ja har ändrat om i analysprogramet och tillsatt greenpower alalfa som du tipsade om:) värdena blev tokbra om jag tillsatte vetekli:) den enda som som de ser lågt ut på är selenet. Hur mycket tocosel kan man ge? För tocosel är väll för att få upp selenet?

För det är väll ingen socker i vetekli?

så här tänkte jag

knappt 3 kg hö

0,4 kg green power alalfa

0,3 kg vetekli

tocosel hur mycket?

Det är mkt stärkelse i vetekli och stärkelse = socker, så jag skulle undvika det om jag vore dig.

okej det va för att få upp fosforen. Kanske är det bättre att tillsätta fosforbalans?

Ja jag tycker nog det. Onödigt att tillsätta massa socker om man inte måste :laugh:

Eftersom du ändå ska tillsätta selen också kanske det är enklare att ge mineralfoder?
Det är i och för sig melass i det också (8% om jag inte minns fel), men jag ger bara 40 g Miner till min islänning på 300, så du behöver säkert inte ge många teskedar för att fylla selen och fosforbehovet. Krafft har ju mineralfoder i pelletsform, och med olika Ca/P- kvot. Leta efter ett med mycket fosfor och lite kalcium, det vill säga en låg Ca/p-kvot.

Jag har valt att göra så till min, för det blir enklare att ge en halv dl pellets än att pytsa ihop lite pulver, som man ändå måste blanda med något för att de ska äta det.

Lite tips: Se till att du säkert får den som heter Alfalfa, och inte Lucern. Den som heter Lucern innehåller melass (socker), och det har hänt mig att leverantören skickat ut fel sort till butiken jag köper foder. Så numera kollar jag alltid en gång extra att det står Alfalfa på säcken. :p

Senast ändrad:

Soja? Salsa naturell Grön? Kvarnby lusernpellets?

Tokosel finns inte mer, men du har tex SeloE på Granngården.

Sen när då?

Köppte mitt för inte alls värst länge sen.
Fick för någon månad sen höra att dom ändrat doseringen.

har nu med hjälp fått ihop en annan kombination

hö ca 3 kg + ca 1 kg halm

greenpower alalfa

toppa med lite soja

och ge något selentillskott. Men SeloE borde ju vara relativt lätt att få tag på om de finns på granngården:) Hur mycket ger man av det till en liten shettis?

har pmat analysen till dig :)

Jag såg det nu. :) Jag har varit bortrest hela helgen och inte haft tillgång till dator. Men det verkar ju som att du har lyckats få ihop en bra foderstat. :)

Hur mycket SeloE man ska ge vet jag inte. Men det står väl på förpackningen hur mycket man ska ge en "normalstor" (500-600kg) så vet du vad din väger så är det ju bara att räkna ut hur mycket din behöver.

. . . och ge något selentillskott. Men SeloE borde ju vara relativt lätt att få tag på om de finns på granngården:) Hur mycket ger man av det till en liten shettis?

Du ska ge din shettis den mängd selen han/hon behöver, dvs. minst 0,002 mg/kg kroppsvikt. Strunta i vad som står på burken.

Ger du SeloE som innehåller selenjäst kan du nöja dig med minimimängden eller något mer eftersom selenjäst är mer biotillgänglig än oorganiskt selen. Ger du ett oorganiskt selentillskott som innehåller natriumselenit bör du ge minst 0,003 mg/kg kroppsvikt.

En häst som väger 100 kg ska således ha minst 0,2 mg selen per dag vilket motsvarar 2,2 g SeloE eller 1/10-dels dosmått enligt deras produktblad. Du får uppskatta din shettis vikt och räkna ut hur mycket du ska ge.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 478
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka