Är det skillnad på djur och djur när det kommer till köttätande? (utbruten)

Själv äter jag inte kött sedan många år tillbaka, men mina hundar gör det. Nu skulle jag inte se några problem med om mina tidigare älskade hästar hade blivit hundmat om det gått (med tanke på mediciner osv). Jag har även flertalet gånger sett på tex facebook att folk lagt ut annons om hästkött eller liknande när deras hästar behöver tas bort av någon anledning. De har inte velat äta dem själva (vilket jag har full förståelse för) men tyckt att det är bra om de ändå "kommer till användning" eller hur man ska säga det.

Att föda upp djur för att ha ihjäl dem (ofta under vidriga förhållanden) istället för att äta kött från djur som haft det bra under sin livstid, bara för att man tycker så mycket om djuren som haft det bra, det tycker jag är problematiskt. Ska man behöva behandla någon illa (eller låta någon annan göra det) bara för att kunna äta den, då kanske man borde avstå helt...

Att jag är vegetarian har inget att göra med att det är en död varelse, utan just att jag inte kan stötta hanteringen av djuren under deras livstid. Det kött som kommer från bra gårdar osv verkar här gå åt så snabbt att det inte finns någon anledning för mig att börja äta det för att stötta de gårdarna, då låter jag de som kommer äta kött oavsett äta det köttet och så lever jag på mina vegetabilier.
 
Så gör vi ju visserligen med de flesta husdjur. Eller du kanske menar att det är skillnad på djur och djur?
Nu har mina hästar fått medicin med livstids katens som gör att de inte ska bli människo mat. Annars hade de blivit mat.
Men äter inte häst då det mesta är importerat kött. Jag vill veta hur djuret bott och hur de haft det, så det blir bara när betat nöt och när upp född gris om det inte är vilt kött.
 
Känslomässiga band är ju mänskligt och helt ok. Så jag kan inte se att det rent principiellt borde vara fel att ta hänsyn till känslomässiga band.

Det känns ganska ok för mig att jag har en relation till en viss häst och inte skulle äta just den hästen men ingen relation till en annan häst som jag också kan äta upp. Rent bortsett iofs från att vi verkar ha haft något slags halvtabu mot att äta husdjursarter som hästar och hundar i Sverige.

En kollega berättade om när hon råkade blir lite bonde ett par år när hon bodde på landet. Hon hade grisar och fick kultingar och fick mycket hjälp av bönderna i trakten. Det visade sig att de faktiskt bytte grisar med varandra när det var dags för slakt och julskinka.
Har vietnamesiska vänner. Där växer grisen upp som älskad familjemedlem. När det är dags för slakt byter man gris med grannen.
 
För mig känns det fel att äta hund och marsvin, tex. Kanin känner hjärnan är rätt, ändå säger hjärtat nej fastän jag vet att de fötts upp och slaktats bra och utan stress. Hjärtat säger att det ändå är ett husdjur och inte mat - jättesvårt att ställa om, fastän jag egentligen tycker det är gott.

Tycker fortfarande det är svårt äta våra egna tuppar med, trots att jag vet de haft det bra från jord till bord liksom.

Häst har jag ätit på Island, grillad biff. Supergott, var slaktat hemmavid där så tror det hela gått väldigt lugnt till. Köper dock inte hästkött här hemma.
 
Om man bortser från att jag personligen inte har ätit kött på 35 år (av det enkla skälet att jag inte gillar smaken och konsistensen), så tycker jag absolut att man ska ta tillvara det kött som går att använda. Och jag tycker också (som flera andra) att det är synd att det inte äts mer hästkött i vårt land. (och dessutom att en del av det hästkött som ändå finns att köpa är importerat :meh:)
Jag har lämnat flera hästar på slakteri. De två senaste fick dock åka containerbil, den ena var lastgammal (32 år) och den andra var en skimmel med risk för invärtes melanom, vilket hade gjort att den skulle ha kasserats på slakteriet och jag hade fått ta kostnaden.
Jag har också lämnat häst på djurpark för att bli mat åt rovdjuren där.
När jag hade får lämnade jag några av dem till bekanta som hade möjlighet och kunskap att slakta hemma och ta vara på köttet. Våra hönor är dock av mindre slag så de äts inte upp.

Men, som några andra nämnt - rovdjur tycker jag att man bör undvika att äta.
 
Nu har mina hästar fått medicin med livstids katens som gör att de inte ska bli människo mat. Annars hade de blivit mat.
Men äter inte häst då det mesta är importerat kött. Jag vill veta hur djuret bott och hur de haft det, så det blir bara när betat nöt och när upp född gris om det inte är vilt kött.

Om vilt vet man väl ingenting jämfört med väl dokumenterad uppfödning?
 
Det kan man ju tycka och argumentera för men då handlar det absolut inte om att man vet att djuren haft det bra,
Vi bra koll på viltet på våra marker. Rör oss dagligen på promenader mm i skog och mark.
Det är vilda djur och lever vilt. När de är mycket snö utfodras det och ja de har det bra.

Vad skulle inte vara bra med vilt?
Jo det finns en sak som inte är bra och stressar vilt! Det är alla som släpper sina hundar lösa. Det är ett problem. För hälften av hundarna driver vilt. Allt från timtal till15-30 min.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 021
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 382
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp