Är det skadligt med (för) varmt täcke?

Sv: Är det skadligt med (för) varmt täcke?

Hellre utan med mera mat isf.
Jag har haft min häst i två år och inte sett honom frysa än.
Det är varmt nu, och det är ju HÄSTAR vi pratar om.... :D

7 och vindstilla är det väl typ aldrig. inte här iaf. blåser som fasiken, man fryser i vinterjackan...

Ja, så är det här också :crazy:

Många skriver att om det blir fuktigt/svettigt under täcket blir det skadligt, men min pålle är alldeles lagom varm under täcket, inte närheten av att bli fuktig under, så då kanske det inte är så varmt :idea: ;)

Men just nu börjar det bli kallare igen så han får nog behålla det täcket på, och jo jag har sett honom frysa! När han stod utan täcke och det blåste på honom (i stallet och så var dörren öppen) :(

Ja det har absolut betydelse. Mina är frusna, särskilt A., så fort han inte har hö så behöver han ett varmt täcke. Han får redan massa hö, men äter upp väldigt snabbt.

Sen tror jag att det är skillnad från häst till häst. Många säger att hästar tål kyla bättre än värme, men med mina är det iaf tvärtom. Dom älskar att stå i solsteken mitt i högsommaren, trots att det finns massa skugga så står dom i solen där det är 30 grader och njuter....

Är väl som med oss, vissa tål att ha det jättevarmt, andra är såna som aldrig fryser och nästan stryker med om det är varmt på sommaren..

Smurfis: Det är väl ingen som täcker sin häst så varmt att den står och svettas så kraftigt att den får vätskeförlust. :eek: :smirk: Det är nog något av det dummaste jag hört hittils.

Mina hästar är ALDRIG svettiga under sina täcken, och "konstigt" nog har dom inte fått kolik av att ha fodrade täcken vår och höst. Dom har heller aldrig haft problem med päls eller hud, och är aldrig förkylda. Men dom hästarna i stallet som Inte varit täckade har haft båda regnskållor och andra hudproblem samt varit förkylda mer eller mindre hela vintern. Konstigt eller hur? :angel:

Smurfis: Det är väl ingen som täcker sin häst så varmt att den står och svettas så kraftigt att den får vätskeförlust. :eek: :smirk: Det är nog något av det dummaste jag hört hittils.

Mina hästar är ALDRIG svettiga under sina täcken, och "konstigt" nog har dom inte fått kolik av att ha fodrade täcken vår och höst. Dom har heller aldrig haft problem med päls eller hud, och är aldrig förkylda. Men dom hästarna i stallet som Inte varit täckade har haft båda regnskållor och andra hudproblem samt varit förkylda mer eller mindre hela vintern. Konstigt eller hur? :angel:

Nog kan en häst täckas till den gräns att den svettas till vätskeförlust. kändes inte som ett dumt påstående faktiskt.
Kan bara ta ena hästen jag har hemma. Nu i veckan hade hon sitt fleecefodrade regntäcke på sig för det var lite pissigt väder på morgonen, men under dagen sprack det upp o blev jättefint väder. Sol o flera plusgrader. När jag kom hem på em stod hon o såg lite apatisk ut o nog visst svettades hon under täcket, var faktiskt svettblöt på flera ställen. Kan lova att hon blev glad när jag tog av täcket.

Jaha, men då är ju du en sån som plågar dina hästar med för varma täcken då. Och jag är Inte det, för mina hästar är inte så varma att dom svettas. Trots att dom har varmare täcken.

Förstår du hur himla korkad hela täckesdebatten är nu????
:crazy:

Nog e den korkad alltid. Ffa när det finns folk som anser att hästarna formligen dör om dom inte har täcken på sig när dom vistas ute.. fast täcken och täckesbehovet är något VI skapat tackvare täckes-industrin.
Det jag ville säga med mitt exempel var att en häst visst kan bli för varm o överhettad pga just täcken. Kan tillägga att mina bara har täcken vid dåligt väder som nederbörd och när det är riktigt kallt ute kallare än -15--20 grader. Så där av anledningen att min pålla svettades när det var sol och plusgrader ute och hon tyvärr hade täcket på. Sen så ändrades vädret som sagt kraftigt den dagen :crazy:

Om det är 7 plusgrader och sol tvivlar jag på att din häst verkligen behöver täcke.
Jag har ett halvblod som är klippt, men han har pälsen kvar över rygg och rumpa. Han blir väldigt påverkad när det blir för varmt, så nu när termometern passerar 0, går han utan täcke. Om det är nederbörd har han ett ofodrat regntäcke. Har han för varma täcken får han små knutor på ryggen och blir allmänt slö. Vi bor i norrra Norrland och jag tycker att mina hästar generellt har påverkats mer av stekande sol än 30 minus och snöstorm. Förutom en som hade ryggproblem och var väldigt känslig för regn och blåst.
Men, som sagt, alla hästar är olika och du kan säkert se på din häst vad som är bäst för den. Men hur som helst behöver du knappast oroa dig för en otäckad häst i det fina vädret du beskriver...

Ha en skön vår! :cool:

Mycket bra svarat! jag håller med dig. jag bor i småland och jag har inte haft täcke på min "ponny-klippta" häst på hela vintern.
Men som du sa, om det blir jättekallt och regnar då har har ett ofodrat regntäckte åkt på.

Ja... det är bra mkt skadligare med för varmt än för kallt täcke...
men iofs har inte min sprungit utan iår ännu...

För varmt är alltid sämre än för kallt. Kroppen mår sämre av att vara överhettad än att frysa.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 431
Senast: Hagstadius
·
G
Hästvård Jag ska klippa min häst i helg och undrar vilka täcken som krävs. Har funderat på filtklippning eftersom hon svettas mycket när man...
Svar
6
· Visningar
4 356
Senast: Tagliabue
·
Hundhälsa Jag tror att min hund har blivit förkyld! Hon nyser titt som tätt med 1-2 timmars mellanrum och det är inga små nysningar. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
3 094
Senast: Viveka
·
Utrustning Jag ska köpa en uppsättning vintertäcken och behöver tips på modeller och märken! :) Vill ha: (förlåt om beskrivningen är luddig) :o...
2
Svar
31
· Visningar
2 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka