Är det skadligt med (för) varmt täcke?

Sv: Är det skadligt med (för) varmt täcke?

Om täcket andas och hästen inte är svettig och överupphettad är det inga problem...

Det är väl aldrig 7 grader på sommaren??? :smirk:
Inte här jag bor iaf..

Här är det 7 grader på nätterna. men så kanske det inte är alla hästarna som får gå ute på nätterna under sommarhalvåret. :angel:

så kallt blir det inte här iaf. inte på SOMMAREN.

å andra sidan. hur många har mer än 7 grader i sitt stall vintertid och har tjockt stalltäcke på hästen? det är nog väldigt väldigt många.

så att säga att en häst typ dör av att ha 300g täcke ute när det är MAX 7 grader samt att det blåser iskallt, och hästen bevisligen inte är vare sig svettig eller på annat sätt besvärad - ja det är aningens långsökt...

det jag skulle oroa mig för ang. för varmt täcke är kolik risken....

å andra sidan. hur många har mer än 7 grader i sitt stall vintertid och har tjockt stalltäcke på hästen? det är nog väldigt väldigt många.

så att säga att en häst typ dör av att ha 300g täcke ute när det är MAX 7 grader samt att det blåser iskallt, och hästen bevisligen inte är vare sig svettig eller på annat sätt besvärad - ja det är aningens långsökt...

Kanske inte dör men tror inte att pållen dör av att pröva en stund.. ;) tror den mår sämre av att stå ute med förmycke täcke på sig en för lite...

här har vi nu mellan 5 och 10plusgrader o har haft det en vecka nu... pållen min som kan vara lite frusen på vintern får nu gå utan täcke och han stormtrivs!!! (dock åker ju täcket självklart på om det börjar regna...

var en bra artikel i senaste häst Focus om värme, kyla, svettnig m.m hos hästen...

Du skrev ju att hästen aldrig varit utan täcke!
PL

Nä, han har aldrig vartit utan täcke sen han började ridas, köpte honom för två månader sen och innan dess har han stått i tyskland, och de sa att han inte varit utan täcke iaf, och han fryser ´faktiskt lätt :crazy: och nu har han nästan fällt bort all vinterpäls också så det är nästan inget kvar :eek: :D

Men tack för alla svar, :bow: men tror ni det bli för stort hopp att gå från ett vintertäcke till ett regntäcke med tut fleecefoder :confused:
Man kan ju passa på att fråga iaf ;)

Nej, jag tror inte det blir ett för stort hopp, jag skulle nog prova med bara regntäcke till och med, som hindrar det värsta kalla blåsten.

Tack för alla svar :D Asså jag kanske inte skrev så bra, men vill inte ta av täcke dels för att han aldrig vart utan i hela sitt liv (iaf sen han började ridas) och för att det inte är sol hela tiden, NÄR det är sol är det typ +7 grader och jätte skönt, MEN det blåser iskallt och så fort solen går i moln blir det JÄTTE kallt och sen blåsten på det!! :crazy:

Jag har beställt ett fleecefodrat regntäcke som han ska få ha på sig så fort det kommer (vilket det aldrig verkar göra..) :p
Jag var o kollade på ett fleecefodrat regntäcke och när vi i butiken läste om det så motsvarade det ett tjockt vintertäcke. Det var Hansbos.

Jag vet inte var du bor, men här i Halland kan det mycket väl gå ner till 7 grader, men givetvis är andra nätter varmare.

7 + i stallet och täcke på? Det hoppas jag inte, men det finns säkert de som har. Våra hästar har inte täcke i stallet försen det blir minusgrader.

Jag förstod inte det sista, jag har inte påstått att en häst dör av att ha täcke på sig. Sen är det förbannad skillnad på 7+ vindstilla och sol och 7+ snålblåst och regn.

det var nån annan som skrev så...

7 och vindstilla är det väl typ aldrig. inte här iaf. blåser som fasiken, man fryser i vinterjackan...

Var på marsstrand i juni ett år, då var det 5grader och duggregn. När vi sedan var där i slutat av november var det 9 grader å strålande sol:D

Enda gången min häst får täcke på sig (regntäcke med fleecefoder) är när det ösregnar och är mindre än 5 grader eller om det är riktigt kallt. Om min häst blir för varm så tappar han päls fläckvis (blir kala fläckar här och var) och blir väldigt frustrerad. Så fort man byter täcke eller tar av täcket så försvinner det problemet... Hästar tål kyla mycket bättre än vi gör. Känns som att många hästägare slänger på hästen ett täcke när de själva fryser.... Och de verkar glömma att hästens päls faktiskt fyller en funktion...

Har hört av flera veterinärer att det nu på vårkanten är stor kolikrisk om de är klädda för varmt.
Kanske är det lite kyligt vid utsläpp så du drar på ett tjockare täcke. Sedan fram på dagen när solen börjar värma blir det rätt varmt där under täcket och hästen blir riktigt svettig och tappar ordentligt i vätska. Om det nu är så att det inte finns ORDENTLIGT med vatten ute i hagen så är det stor kolikrisk.
Dessutom är det stor risk för hudproblem om det blir för varmt och därmed fuktigt.
Tänk som du gör till dig själv. Om du vet att det kommer att bli en fin dag så tar du inte dunjacka, vantar o mössa...utan du huttrar en liten stund och det blir bra längre fram.

Aahh, okej. För jag tror inte det är någon risk att hästen dör för att den är för varm. ;)

Just nu är det 7+ här och vindstilla, doch ingen sol, men det beror ju också på var man bor. Hästarna går nakna.

Vet att någon nämnde det innan men det tål att nämnas igen. Antalet fordringar och hur mycket mat hästen får gör ju otrolig skillnad. Våra får mat 5 gånger om dagen varav 3 av målen är i hagen, så detta hjälper säkert våra hästar att hålla värmen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 431
Senast: Hagstadius
·
G
Hästvård Jag ska klippa min häst i helg och undrar vilka täcken som krävs. Har funderat på filtklippning eftersom hon svettas mycket när man...
Svar
6
· Visningar
4 356
Senast: Tagliabue
·
Hundhälsa Jag tror att min hund har blivit förkyld! Hon nyser titt som tätt med 1-2 timmars mellanrum och det är inga små nysningar. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
3 094
Senast: Viveka
·
Utrustning Jag ska köpa en uppsättning vintertäcken och behöver tips på modeller och märken! :) Vill ha: (förlåt om beskrivningen är luddig) :o...
2
Svar
31
· Visningar
2 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka