Är det skadligt att fölet ligger ner mycket?

G

Gisburne

Har en fölunge som är sjuk, på ett lite ospecifikt sätt. Har lite höjd temp emellanåt, men ingen direkt feber. Blir som drogad när hon sover och är ibland svår att väcka och få på benen, men när hon väl är uppe så äter hon rätt bra och är intresserad av omgivningen etc. Inte uttorkad, men blodprovet idag visade att hon har lite för lite vita blodkroppar, jämfört med referensvärdena som ju är för vuxna hästar. Så det säger egentligen ingenting, hon kan ha en långdragen dold infektion som har "tömt" de vita blodkropparna eller så är det helt normalt för henne att ha såna värden.

Det som oroar mig mest är att hon ligger ner mycket, men om det beror på att hon mår dåligt eller för att boxen är tråkig och det inte finns nåt annat att göra vet jag inte. (Hon och mamman har stått inne sen igår förmiddag.) Är det skadligt för föl att ligga ner mycket, sovandes eller ej, eller kan jag vara hyfsat lugn? Vet att vuxna hästar inte bör ligga ner så mycket, men det här är ju en bebis på 22,5 kilo. (Pytteliten, med andra ord! :love: Dock 1½ månad gammal, minishetland.)

Det första dygnet var jag ut till henne ca 2-3 gånger i timmen och fick henne på benen och flaskmatade, samt tempade sporadiskt. I natt började hon äta bättre själv och idag har jag inte behövt mata henne med flaskan, men tempen var nere på 38,0 ett tag och gick sen upp till 38,7. För en timme sen var den på 38,4. (Hon får Penovet, men nåt annat vågade inte veterinären ge för njurarnas skull.)

Idéer? Och som sagt, är det okej att hon ligger ner mycket? Har ju avlivat 2 hästar de senaste 5 veckorna, vill inte behöva gräva en till grav... :(

Sv: Är det skadligt att fölet ligger ner mycket?

Inte ska du ha någon mer otur nu ,du har gått igenom mer än de flesta under kort tid och lider verkligen med dig .

Har du pratat med någon klinik om vad man dels tagit för prover och vad dessa säger ,dom kanske anser man ska ta fler prover ?
Känns som inte får missa något ,så ring till klinik för jag antar att Distriktarn varit ute ?

Håller tummarna för dig och är minipålle pigg ,när hon väll är uppe så ser jag det som positivt och ingen speciell feber .

En StyrkeKram från Mia som håller tummar och tår att du ska slippa allt elände nu .

grannens fölunge som jag mata med nappflaska låg ner mycket i 1-1½ månad. han fick fölsjuka och var illa däran. han fick fula liggsår mitt i rötmånaden, speciellt ett vid hasen. det blev en stor varbula som fortfarande inte är riktigt utläkt. det kommer att bli bra och det har inte satt sig på leden, tack och lov.
så jag tror du ska hålla koll på fölungen så den inte ligger för mycket. och se till underlaget.

Har en fölunge som är sjuk, på ett lite ospecifikt sätt. Har lite höjd temp emellanåt, men ingen direkt feber. ...så det säger egentligen ingenting, hon kan ha en långdragen dold infektion som har "tömt" de vita blodkropparna eller så är det helt normalt för henne att ha såna värden.

...Är det skadligt för föl att ligga ner mycket, sovandes eller ej, eller kan jag vara hyfsat lugn? Vet att vuxna hästar inte bör ligga ner så mycket, men det här är ju en bebis på 22,5 kilo. (Pytteliten, med andra ord! :love: Dock 1½ månad gammal, minishetland.)

Det första dygnet var jag ut till henne ca 2-3 gånger i timmen och fick henne på benen och flaskmatade, samt tempade sporadiskt. I natt började hon äta bättre själv och idag har jag inte behövt mata henne med flaskan, men tempen var nere på 38,0 ett tag och gick sen upp till 38,7. För en timme sen var den på 38,4. (Hon får Penovet, men nåt annat vågade inte veterinären ge för njurarnas skull.)

Idéer? Och som sagt, är det okej att hon ligger ner mycket? Har ju avlivat 2 hästar de senaste 5 veckorna, vill inte behöva gräva en till grav... :(

Normal temperatur för en häst i vila är 37,5-38,2. Normalt ligger tempen lite högre på kvällen än på morgonen. Efter ansträngning är temperaturen normalt högre och är det inte så att "barn" generellt kan ha högre temp?

Ungar - oavsett djurslag dvs även människobarn - vilar ju mer än det vuxna djuret. På vilket sätt är fölet dåligt - hur upptäckte du det (symptom)? VAd säger veterinären? Diar fölet inte? Många frågor då jag inte vet vad som hänt tidigare.

Det låter inte helt normalt tycker jag. Jag har läst din andra tråd om hingsten som dog oförklarligt . Med tanke på detta skulle jag oroa mig. Det kan inte vara någon förgiftning? Något som fölet äter ute? Giftig växt?
38,7 i temp får räknas som normalt för ett 1,5 månad gammalt föl.

Det låter inte helt normalt tycker jag. Jag har läst din andra tråd om hingsten som dog oförklarligt . Med tanke på detta skulle jag oroa mig. Det kan inte vara någon förgiftning? Något som fölet äter ute? Giftig växt?
38,7 i temp får räknas som normalt för ett 1,5 månad gammalt föl.
Jag har vänt och vridit på allt och frågade ut båda distriktarna som jag varit i kontakt med, men de tyckte in att hingstens symptom liknade fölets. Hingsten hade inga blodvärden och var kritvit i slemhinnorna, samt grav undertemp. Fölet har normal färg på slemhinnorna och en temp som borde ligga i överkant av det normala snarare än under. Så än så länge stämmer inte symptomen överrens, samt att de inte har gått i samma hagar. Har varit ute och letat men inte hittat nåt som jag vet är giftigt. (Då hade jag naturligtvis tagit bort det!)

Men visst, min första tanke när fölis blev dålig var att hon och hingsten kanske hade samma sjukdom/inre skada.

Fölis diade inte så bra första dagen, vilket jag upptäckte eftersom stoets juvet var med utfyllt än tidigare. Började då flaskmata och natten till igår började hon äta själv och har gjort det sedan dess. Har varit ute 1-3 gånger i timmen och kollat att hon verkligen får i sig mjölk. Hon äter lite hö också, samt nallar av mammans lusern, så hon har aptit nu.

Upptäckte att hon var dålig för att hon låg på samma fläck i hagen under cirka en halvtimme. (Tittade ut genom fönstret och såg att hon inte hade rört på sig på länge.)

Två distriktare har som sagt varit i kontakt med fölet de senaste dagarna, och tagit ett blodprov. De kunde inte se i sitt labb om det kunde vara borrelia, men penicillinet borde hjälpa mot det om det skulle vara så. De har inget direkt svar, men den ena trodde att det kunde ha varit en "osynlig" kolik, som gjort att hon slutade dia och därför blev dåsig och trött. Men att hon vinglar ibland och är stel när hon precis har rest sig upp förklaras inte av en kolik.

Hon fick Tokosel första dagen hon var dålig, ifall att det skulle vara selenbrist, men då borde hon väl ha blivit mer eller mindre frisk vid det här laget...?

Tempen har hållt sig mellan 38,5 och 38,3 i ett dygn nu, så det känns hyfsat bra. Hon har fått vara ute i hagen lite också och verkar allmänt piggare, men helt bra är det inte än.

Seriöst, jag höll på att få totalt psykbryt när jag insåg att fölisen var sjuk också! Tredje hästen på 6 veckor, varav två är döda redan, liksom... Har vakat på fölisen utan någon direkt sömn i över två dygn nu, så ingen blir gladare än jag om det vänder till det bättre snart! (Ja, hon mår lite bättre idag, det gör hon, men hon är ju inte frisk än.)

Har en fölunge som är sjuk, på ett lite ospecifikt sätt. Har lite höjd temp emellanåt, men ingen direkt feber. Blir som drogad när hon sover och är ibland svår att väcka och få på benen, men när hon väl är uppe så äter hon rätt bra och är intresserad av omgivningen etc. Inte uttorkad, men blodprovet idag visade att hon har lite för lite vita blodkroppar, jämfört med referensvärdena som ju är för vuxna hästar. Så det säger egentligen ingenting, hon kan ha en långdragen dold infektion som har "tömt" de vita blodkropparna eller så är det helt normalt för henne att ha såna värden.

Det som oroar mig mest är att hon ligger ner mycket, men om det beror på att hon mår dåligt eller för att boxen är tråkig och det inte finns nåt annat att göra vet jag inte. (Hon och mamman har stått inne sen igår förmiddag.) Är det skadligt för föl att ligga ner mycket, sovandes eller ej, eller kan jag vara hyfsat lugn? Vet att vuxna hästar inte bör ligga ner så mycket, men det här är ju en bebis på 22,5 kilo. (Pytteliten, med andra ord! :love: Dock 1½ månad gammal, minishetland.)

En spekulation: Viktigt att stoet ligger ner en stund efter fölning så att tillräckligt med blod överförs till fölet. Om så inte sker kan fölet få en klenare start på livet och har möjligtvis lättare för att åka på infektioner. Om fölet inte lyckades dia råmjölk ordentligt kan också brist på antikroppar göra att fölet är med mottaglig för sjukdomar.

Hoppas du kommer på vad som kan ha hänt, du verkar ha haft nog med otur!

grannens fölunge som jag mata med nappflaska låg ner mycket i 1-1½ månad. han fick fölsjuka och var illa däran. han fick fula liggsår mitt i rötmånaden, speciellt ett vid hasen. det blev en stor varbula som fortfarande inte är riktigt utläkt. det kommer att bli bra och det har inte satt sig på leden, tack och lov.
så jag tror du ska hålla koll på fölungen så den inte ligger för mycket. och se till underlaget.
Usch, låter inget vidare! Idag har lillan inte legat ner riktigt så mycket som igår, men jag blir fortfarande orolig varje gång hon lägger sig. (Tittar med övervakningskameran.) Inga liggsår ännu, men jag håller utkik på knän och haser etc. Samt mycket spån i boxen, givetvis!

En spekulation: Viktigt att stoet ligger ner en stund efter fölning så att tillräckligt med blod överförs till fölet. Om så inte sker kan fölet få en klenare start på livet och har möjligtvis lättare för att åka på infektioner. Om fölet inte lyckades dia råmjölk ordentligt kan också brist på antikroppar göra att fölet är med mottaglig för sjukdomar.

Hoppas du kommer på vad som kan ha hänt, du verkar ha haft nog med otur!
Stoet låg ner en bra stund efter fölningen och jag fick nypa av navelsträngen egenhändigt, för den gick inte av när stoet reste sig. Däremot så fattade ju inte fölis vart mjölken kommer ifrån, så hon flaskmatades i 12 timmar efter födseln. Sen kom hon plötsligt på det. :idea: Har klarat sig utan flaskan sen dess, tills i måndags.

Inte uttorkad, men blodprovet idag visade att hon har lite för lite vita blodkroppar, jämfört med referensvärdena som ju är för vuxna hästar. Så det säger egentligen ingenting, hon kan ha en långdragen dold infektion som har "tömt" de vita blodkropparna eller så är det helt normalt för henne att ha såna värden.

:(

Jag vill inte spekulera i vad som orsakar ditt föls symptom eller om den öht är sjuk. MEN det är oerhört viktigt att fölet har tillräckligt med antikroppar. Har den inte det har den en ökad risk att avlida i flera månader framåt. Ännu viktigare om man tror att det kan finnas ngn smitta i besättningen. Så det prov som vet tagit på antikropparna skall jämföras med referensvärden för föl som varje hästklinik har. Är de för låga skall den ha plasma. En plasmatransfusion kostar ett par lakan men är väl värda pengar. HH

Ett par lakan, menar du 20.000:- eller 2.000:-?

Jag är plågsamt medveten om att antikroppanra är viktiga, därför satt jag i boxen och mjölkade ur mammans råmjölk under ca 45 minuter av varje timme de första 12 timmarna i fölis liv. Det var en av de jobbigaste nätterna jag varit med om, faktiskt, klart värre än Lumpen... :grin: Men vad mer kunde jag göra, menar du?

De vita blodkropparna var på 4.5 om det säger någon någonting? (Har inga fölvärden här, men vuxna ska ha mellan 6.0 och 12.5.)

Jag var otydlig! Det är inte de vita blodkropparna som är viktigast utan mängden av antikroppar som fölet förvärvat. Det mäts lätt med en metodik som alla kliniker och stuterivettar har. Min senaste plasmabehandling kostade 2450. Förra året avstod jag från en plasmatransfusion då värdet bara var litet för lågt. Det ångrar jag. Den fölungen finns inte mer.HH

Jag fick nappa min hingstunge första timmarna eftersom han hade svårt att hitta till mjölken (han fixade det efter 7-8 timmar ca). Vår veterinär var ute samma dag i ett annat ärende och jag frågade henne om hon ändå trodde att jag behövde ta prov just för antikropparna. Hon tyckte att han var så pigg och vild och hade det varit hennes så hade hon inte tagit prov. Jag lyssnade på det.
Men vid 11 dagars ålder blev han sjuk, hade koliker som inte släppte. Så det blev akut till Ultuna.
Dom tog prover och nog hade han för lite antikroppar:crazy:. Så han fick blodplasma.
Ett ultraljud runt navelområdet visade sig att han hade lindrig navelinfektion också. Så man kan ju säga att det ändå var tur att vi fick åka till Uppsala akut, annars vet man ju inte hur det hade gått.
(Koliksymptom däremot visade han inga alls när vi väl var på plats:cool:)

Vilka ger plasma - bara kliniker, bara vissa kliniker, stuteriveterinärer, distriktare?

Tog ju blodprov på fölisen igår, men veterinären sa inget om antikroppar specifikt och prov för att se såna värden. Men här kommer hela raddan med värden som jag fick i handen:

HCT 30.8%
HGB 11.3 g/dL
MCHC 36.7 g/dL
WBC 4.5
GRANS 2.1
%GRANS 47%
L/M 2.4
%L/M 53%
PLT 122

Det enda jag fattar är WBC-värdet, det andra är mumbojumbo! Det var lite kurvor och sånt också, men mitt ritprogram på datorn jäklas så jag kan inte rita av det, och scannern funkar inte.

Det går bra att ge plasman på hemmaplan (dropp), vet dock inte om alla veterinärer har det på lager hemma.

Okej.

Distriktaren som kom ut i måndags ville ge dropp, men jag tror att det var nåt med socker i för att få henne piggare, men det gick inte. Vi kämpade som tokiga i nära en timme med att hitta en åder att sticka i, men på den ena sidan fanns ingenting och på den andra sidan (när vi äntligen hittade en åder) så visade det sig att kanylen var alldeles för stor. Så det blev inget dropp. (Provade med hundkanyl för att slippa använda samma som på stora hästar, men fölis åder var ändå för liten.)

Så kan det gå när patienten är dryga halvmetern hög...

Det man mäter är immunoglobulin G som ska vara >8 gram per liter. HH

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
993
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 527
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka