Är det orm-år i år?

Usch! Men det finns väl inte sååå många simmande ormar? Jag menar, ser man inte fler av ormarna på land än i vattnet?

Eller nej vänta, jag lever hellre i tron att det inte finns så jättemånga simmande ormar i jämförelse med landormarna! Det är nog bäst så, för mitt psyke! :D

Badet där jag brukade bada under min uppväxt hade jättemycket orm, det var mycket sten vid bryggan och där höll de till. Där var det på riktigt så att nån fick stå på bryggan och hålla utkik efter ormar. Säkert har det bidragit till min skräck. På andra ställen har jag aldrig sett lika mycket.

Badet där jag brukade bada under min uppväxt hade jättemycket orm, det var mycket sten vid bryggan och där höll de till. Där var det på riktigt så att nån fick stå på bryggan och hålla utkik efter ormar. Säkert har det bidragit till min skräck. På andra ställen har jag aldrig sett lika mycket.
Men Gud!!!!! :eek::eek::eek::eek::eek:

Usch! Men det finns väl inte sååå många simmande ormar? Jag menar, ser man inte fler av ormarna på land än i vattnet?

Inte i Sverige, men ändå... Denna sjö i Ungern badade mina föräldrar i (mamma med ormfobi - kan väl bara gissa var jag har fått min fobi ifrån... ;) ) och fick sedan efteråt veta att den innehåller vattenormar.

Verkligen! Jag råkade sparka till en orm med tån när jag var ute och joggade idag. Den låg på stigen och solade och hamnade mellan mina fötter, men hade tack och lov vänligheten att inte bita mig utan slingrade sig raskt ut i ett bagage. Själv sprang jag jättefort i 10 meter och fick sedan stanna för att få ner pulsen på en mer normal nivå.
Oh my... Min mardröm. Jag VET att det finns orm där vi springer, men hittills har jag inte sett någon. Men jag har hört prassel flera gånger, hoppat 2 meter upp och sprungit fortare.

Såg på tv´n häromdagen. Inte bra!
Där var det en orm som fick sitt huvud avhugget. =Död?
Nädå, den högg sig själv i arslet när kroppen började slingra sig :nailbiting:
Som tur var hände det inte i Sverige, tycker våra ormar är tillräckligt hemska.

I år har jag sett en väldigt död huggorm (överkörd, mosad, eller som Enya sa, Skitdöd!) i det fria.
Sen var vi på Nordens Ark, där hade de några huggormar & snokar instängda i inhägnader. Det var lite bättre.

Förra året mötte jag en uppkäftig huggormsunge i hästhagen som väste mot mig!
Hade hjärtklappning många timmar efter det :eek::arghh::eek::nailbiting:

Uää! Har aldrig sett orm, eller ja jag har sett en orm i det fria i hela mitt liv. Men då var vi i en stuga i skogen i mellersta finland. Här norrut har jag aldrig sett någon. Det sägs dock att det är rätt mycket i år.

Undrar hur jag inte kan ha sett orm, brukar vara rätt mycket i skogen och plocka bär, rasta hund m.m. Är det bara en tillfällighet att jag hittills inte sett någon? Borde jag vara på min vakt och dra på mig gummistövlarna dygnet runt? :cautious:

Är inte säkrskilt rädd för orm, eller var inte det förrän jag öppnade den här tråden. Det börjar ta sig nu.

Hos oss är det nog varken mer eller mindre orm än vanligt, mycket snok och lite kopparorm/ödla. Har alltid ett gäng boende i gödselstacken. Ibland kommer de in också, har tom hittat snokbebisar i boxen när jag mockat. Blir ju livrädd när "skiten" eller "pinnen" jag skall mocka ut rör på sig. Är inte rädd för något av det men hoppar ju till innan hjärnan kopplar att "skiten"/"pinnen" visar sig vara en padda, orm eller mus. Vill ju helst inte behöva resa bort och ha ihjäl spetsade djur från grepen heller :yuck:

Jaha, här åker man med sin nya (bättre beg.) husvagn på premiärcamping och vad är det första man möter på campingen?!
Jo, en huggorm :arghh::yuck:
Hade jag inte fått syn på den så hade min kompis troligen trampat rätt på den :nailbiting: & hon är livrädd för dem!

Apropå ormar i samband med att man badar så bodde jag ett år i Enköping där det finns en stor fin strand som är känd för att ha simmande ormar i vattnet.

En gång när jag badade med hunden vid den hundtillåtna delen av stranden så upptäckte jag helt plötsligt en orm som simmade ca 1 meter ifrån mig där jag stod i vattnet :cry: . Det verkade som att den inte hade lagt märke till mig förrän jag såg den och ryckte till för då bytte den Det var ganska djupt där jag var så det var inte bara att kliva upp ur vattnet utan jag fick plumsa en bit innan jag var i säkerhet.
Det var sista gången jag badade på den platsen kan jag lova :p

I Sverige är det oftast snokar som simmar, inte lika ofta huggormar (vi har ju inga andra ormsorter än de två)
Där jag växte upp, precis vid en insjö, fanns det massor av snok, de låg och solade lite överallt på sommaren och det hände att de kröp upp på trappen så vi fick vara noga med att stänga dörrarna så de inte kom in i huset :p
Vid badplatsen höll de gärna till pga närheten till vattnet så en fick ofta snoksällskap när en badade.
Däremot fanns där inga huggormar alls...tror snokarna skrämmer bort dom.

Tyckte ormar av alla slag var rätt otäcka på den tiden, men har som vuxen tränat bort ormrädslan med hjälp av bla en snäll kompis med en trevlig boaorm, något jag verkligen kan rekommendera alla ormrädda att göra...det är jätteskönt att slippa vara rädd när man går ute i naturen :)

Senast ändrad:
Förra året mötte jag en uppkäftig huggormsunge i hästhagen som väste mot mig!
Hade hjärtklappning många timmar efter det :eek::arghh::eek::nailbiting:

Småttingarna är nog mer aggressiva än föräldrarna. Dock är de inte giftigare som det påstods när jag var yngre, de vuxna sade det kanske för att man inte skulle börja leka med ormar som man hittade?

Jag tycker inte om ormar, får hjärtklappning när jag träffar på någon ute i skogen och samma gäller för korsspindlar så det är säkert något instinktivt.
Dock var det roligt att peta på kopparödlor.

@bettysmatte Usch! Visst bor du i Skåne eller har jag blandat ihop dig med någon? Var i Skåne isf? Jag är själv skåning så vill ha koll på vart jag ska se upp för orm, är livrädd för dem :down:

Note to self: Jag VISSTE att det inte var nyttigt att bada i sjöar! :nailbiting: Jag vet inte vad jag skulle göra om det kom en orm simmandes när jag är i vattnet.

För några år sedan var jag i ett grustag och jobbade och blev nödig så jag tog toarullen och pep iväg bakom stenhögen .drar ner byxan och sätter mig på huk och skulle just lägga en kabel .Men jag han hejda mig då en stor huggorm kom krypandes mellan mina fötter endast några dm från familjelyckan .Så det blev inget av utan fick vänta tills jag kom hem .Tänk vad pinsamt att fått åka till läkarstationen för att man blivit biten mellan benen av en huggorm !

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
661
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 229
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar