Är det omöjligt att hitta hästen jag vill ha?

Sv: Är det omöjligt att hitta hästen jag vill ha?

Vad är det för häst du letar efter då? ung, gammal? ras? vilken "modell"?

Sv: Är det omöjligt att hitta hästen jag vill ha?

Känns som att det börjar släppa lite nu. Grejen är den att bara för att man har 150.000 att lägga så betalar man inte det för vad som helst. Jag vill ju ändå hitta en prisvärd häst!?!:) Om ni förstår vad jag menar? Alltså, om någon erbjuder mig en unghäst som kan gå msvb för 150.000kr så är det inte det jag söker (då jag redan har en unghäst) plus att det kanske är ganska så mediokra gångarter. Inte betalar jag den summan då? hmm, svårt att förklara. Men jag betalar inte 150.000 kr för första bästa häst bara för att den gör si och så!
Jag kan betala det om jag hittar hästen det klickar med och som passar mig, för den häst oavsett kapacitet och utbildning skulle jag kunna betala en miljon (om jag hade haft det):angel:

Hoppas ni förstår min tankegång, lite snurrigt men ja. Men som sagt, har börjat hitta några intressanta hästar, så vi får se hur det går! :D

Jag förstår hur du menar. Å ENA sidan kan man tycka att 150.000 kr är ganska mkt pengar och vill ha MASSA valuta för dessa; med en trevlig, snygg, lättriden häst med tillräckligt bra gångarter. Å ANDRA sidan så är hästar ganska dyra nu. Jag har under åren tittat på väldigt mkt hästar, många i just 150.000-kronors klassen och det har varit 2–4-åringar. De har varit trevliga och ganska kompletta unghästar men utan några spektakulära (men tillräckliga) gångarter.
Men utbildning kostar. Så fort man har en häst som har tävlingsmeriter och inte har några andra stora svagheter kan man höja priset ganska rejält. Många hästar (ryttare) fastnar på LA-nivå så de medelsvåra hästarna som inte är lastgamla kryllar det faktiskt inte av trots att det BORDE göra det.

Själv har jag under det senaste året köpt en riktigt fin, komplett utan större svagheter (med förhoppning om att kunna gå svår klass) och för sin ålder ganska normalutbildad 6-åring för strax under 200 och en vän köpte just en trevlig 9-åring med många starter och bra resultat i MsvB för 250. Båda dessa var enligt mig »bra pris« även fast det i sig är mkt pengar.

Sen kan man ha enorm tur och hitta en dito för 60.000 kr också... men OFTAST är det då ngt »fel« på hästen. Fast alla hästar har »fel« det handlar bara om vilka fel man själv kan tänka sig att acceptera...

Att åka till Tyskland, Holland el Danmark ger större utbud men i slutänden knappast lägre pris.

Dina formulerade krav: »häst som kan gå MsvB med hyggliga resultat« är ett för mig ganska LÅGT krav då de flesta normalbegåvade hästar med bra ridning kan prestera detta. Jag får alltså känslan av att du kanske inte själv ridit så mkt på den nivån. Om så är fallet skulle jag om jag var du hellre satsa på ganska gammal häst som är riktigt befäst på den nivån, för att skaffa rutin. Fast man får då verkligen se sina pengar som rena LÄROpengar som man aldrig får tillbaka.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 730
Senast: EmmaBovary
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 259
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar