Är det omöjligt att hitta hästen jag vill ha?

Janey

Trådstartare
Letar för tillfället efter en ny häst då foderhästen inte matchade det jag letade efter, men det känns som att det är omöjligt att hitta hästen :crazy: Naturligtvis eftersom att jag har begränsad ekonomi och har en del krav.:angel:
Min budget ligger på Max. 150.000kr och mitt mål är att starta en godkänd msv.b alltså inte stadigt och med placering i var och varann tävling utan en godkänd. Jag kan tänka mig att köpa en häst som kanske "bara har tävlat L.b" men då måste den har kapacitet och gärna utbildningen att gå en msv godkännt. (ev, finslipning på detaljerna) eller ännu hellre en äldre dressyrhäst med meriter men kanske inte har så många år kvar på tävlingsbanan. Eller kanske en som har meriterna (eller utbildning med kapacitet) med på senaste åren inte gjort så mkt?
Jag kan hämta hästen från kiruna om det skulle vara så..:D(bor i småland)

Det verkar alltså helt omöjligt att hitta hästen.. Har jag för höga krav? Det verkar som att varenda en verkar tro att "min häst ja, den har kapacitet att gå hur långt som helst" Om det är möjligt att hitta hästen, VART hittar man den?? Inte på annons iallafall.. ;)

Sv: Är det omöjligt att hitta hästen jag vill ha?

För 150 000 kr borde du kunna hitta en häst som kan starta en mvs b med godkänt resultat.
Jag förstår inte vad som ska vara svårigheten i det? Det är i allafall i mina ögon rätt mkt pengar då jag själv köpt en häst för 25' för 3 år sen och hon har då kapaciteten med rätt ryttare (dvs inte mig) att kasa runt en msv b med godkända resultat.

Så vad är det för krav du ställer som gör at tde inte klarar ditt nålsöga?

Jag vet inte om jag kollar på rätt hästar?eller om det är nått fel på mej:angel: Men har faktiskt haft jätte svårt att hitta dem. Så fort hästen har en någorlunda vettig gång, alltså kapacitet att gå msv tar (de flesta) hööga priser. Eller så visar det sig att när man får se film (eller besök) att det är hästar som troligtvis är lagom på en l.b nivå. Samtidigt måste hästen passa mig.. Var och kollade på en häst som matchade mina krav, men som jag bara kände att nej, vi passar inte alls ihop. Annars är det diverse problem som jag har svårt att se mellan fingrarna. exempel krubb-bitning.

Bara genom att göra en sökning bland annonserna här på Buke, hitade jag fyra stycken som borde matcha dina krav. Jag sökte bland saluannonser, dressyr, över 80000:-, sökord medelsvår.

Har du provat att annonsera själv?
Skriva det du söker hos din framtida dressyrhäst och hoppas på att just DEN dyker upp bland svarsmailen.

:eek: kan det vara så att man är så inställd på att det är något fel på hästen efter lång letan att man letar fel eller ser fel på alla hästar? eller blir blind efter ett tag?

jag har funderat på det! Har gjort det tidigare, men man får också mycket nonsens också. Plus att jag har svårt när folk ringer till mig, att säga nej, jag är inte intresserad av din häst.. lättare att ringa på dom man faktiskt är intresserad av:p

Men ska nog göra det iallafall, vad har jag att förlora på det liksom?

Som moderator hänvisar jag till annonssidorna för eventuella hästaffärer.

Och ja, det finns nog hästar som även passar dig även om det samtidigt finns "en del skräp" till salu.

Det är iaf köparens marknad för tillfället.

/B_A_L, moderator.

för 150 tusen kan du nog få en hysad häst som kan gå msv b men då e den nog inte så superbra i gången ibland har man tur med att hitta en fin till ett bra pris. det behöver inte ha någon speciell gång om den ska kunna gå en msvb godkänd sen beror det på oxå har du en superfin häst kan den göra många missar men har du en lite tråkig häst får man rida för poängen..
men titta inte så mycket på bilderna ibland e dom finare än hästen e i självaverket i blend dåliga..
Lycka till!!

Hur hästen ser ut bryr jag mig inte så mycket om, så länge den har en okej exteriör. Men problemet är att jag vill att hästen ska ha hyfsad gång alltså inget extremt men ändå inte helt matt. Sen är det många som hakar upp sig på att hästen har en jääätte trav, men glömmer bort att även skritten och galoppen räknas!

Jag har nästan samma problem. När man letar häst hittar man ingen. Jag tror att jag är för kräsen. Och alla hästar man ska titta på är alldeles underbara och perfekta. Tills man ser den i verkligheten eller på film. :eek: Hästen som ska ha startat höga klasser med vinster kan inte ens fatta galopp.

Sen vet jag inte vad jag vill ha för häst heller. Eller en valack. Sen spelar det ingen roll.

Jag tror att jag är för kräsen. Och alla hästar man ska titta på är alldeles underbara och perfekta. Tills man ser den i verkligheten eller på film. :eek: Hästen som ska ha startat höga klasser med vinster kan inte ens fatta galopp.

Alla hästar passar ju inte ihop med alla ryttare...

Har man inte Msv erfarenheter själv så är det mest ultimata nog att hitta en häst som är befäst på den nivån - en läromästare alltså.

Sen är det ganska många som ljuger om sina hästar också. Kollar alltid upp om hästen har gjort det dom säger. I något fall har det varit så att hästen har placeringar i msv, men i verkligeheten har den inte ens placeringar i lätt klass..

Det låter lite märkligt alltihop för mej, 150.000 är mycket pengar som du borde få något ok för:confused: Om du själv är en ryttare som klarar att tävla msv kanske du får tänka mindre utbildad häst som du själv tar vidare.

Sen kan man om man är duktig rida fram mycket i en häst (jag kan inte, men vet de som kan) så det räcker t o m upp till svår klass. Hästen behöver inte se så märkvärdig ut först, det gäller väl att ha öga för vad som kan finnas att ta fram i den. Har du någon duktig tränare som du har med när du tittar på hästarna?

Sen att folk ljuger om resultat, hur vanligt är det eg i dagens läge när det är så lätt att kolla? Verkar oerhört korkat. OM det inte är interna klubbtävlingar, el liknande, men det är väl bara att be dem visa, helt enkelt.

Kanske har du för höga krav på att hästen ska glänsa som en redan slipad diamant bara du ser den:confused: Därför kanske du ska ha med någon som faktiskt kan se förutsättningar och även provrida åt dej. Kanske får den duktigare fram mer än ägaren och du så att du ser vad som finns.

Sen att folk ljuger om resultat, hur vanligt är det eg i dagens läge när det är så lätt att kolla? Verkar oerhört korkat. OM det inte är interna klubbtävlingar, el liknande, men det är väl bara att be dem visa, helt enkelt.

Det är en del som "friserar sanningen" lite när de säljer häst/ponny. Inte kanske blåljuger, men får det att låta bättre än vad det egentligen är.

*kl*
Om man nu är en såpass duktig ryttare så att man vill ha en häst på Msv+ nivå, då har man ju antagligen en tränare som kanske kan hjälpa till att hitta en lämplig häst? En del vettiga hästar säljs inte på annons utan mer genom kontakter.

Och hittar man inget i Sverige så kan man ju alltid åka utomlands...

Håller med "flashlight", någon typ av (tanke?)fel måste ligga bakom om man inte kan hitta en häst som bara ska kunna gå "medelgod" msv för 150.000:-. Gå en godkänd msv tycker jag praktiskt taget "alla" hästar kan göra (med rätt utbildning förstås), det har inget med utstrålning eller supergång att göra. Jag vet ju naturligtvis inte exakt vad du letar efter eller vilken typ av hästar du tittat på hittills, men det låter som om du har väldigt höga tankar om vad msv egentligen innebär...? Det låter ju dock inte som att du absolut är ute efter en läromästare så att jag antar att du har lite erfarenhet på den nivån?

Sedan är ju annonser i allmänhet fulla med "dravel", det får man nästan ta med i beräkningen. Det gäller att lära sig läsa mellan raderna och ta det mesta med en nypa salt. Och med en budget på 150.000:- kanske man också ska hålla sig ifrån de lite mer namnkunniga hästförmedlarna/handlarna då priset ofta går upp ett antal tusenlappar bara för att deras namn är med i sammanhanget. Något annat att tänka på kanske kan vara att alla ryttare passar inte på en "extrem tävlingsindivid" eftersom de ofta har en nerv och ett temperament som inte är lämpligt för alla. Då har man mycket mera nöje av en lite lugnare häst med kanske lite mindre kapacitet men mer samarbetsvilja. Ett annat tips kan ju vara att åka till en lite större uppfödare och köpa en lite yngre häst med framtiden för sig. Där har man ju också oftast möjlighet att titta på flera hästar samtidigt och jämföra. En valack är oftast lite billigare än ett likvärdigt sto (som sig bör eftersom hon även har ett avelsvärde), vilket också kan vara något att tänka på.

Men om du letar efter en Briar eller en Matiné för 150.000:- får du nog leta länge...

Alla hästar passar ju inte ihop med alla ryttare...

Har man inte Msv erfarenheter själv så är det mest ultimata nog att hitta en häst som är befäst på den nivån - en läromästare alltså.

Ja, så är det ju. Annars skulle det vara lätt att köpa häst.

Jag tänkte mera på de som säger saker om hästarna som stämmer. Där det syns på filmerna att hästarna inte kan något.

Senast ändrad av en moderator:

Bara en snabb tanke... en häst kan vara välutbildad och ha vettig kapacitet utan att vara lättriden.

En sann läromästare t ex kan ju vara sådan att den inte gör rätt förrän ryttaren gör det. Och då får man en tuff inskolning - som ryttare - innan hästen känns så bra som den faktiskt är.

Sedan kan det vara så att hästen är van vid och kanske skolad av i första hand en ryttare, och då tar det ett tag innan man känner in sig på varann och läser varann rätt. Innan dess kanske ridningen inte alls känns så harmonisk som man kan vilja. Blir lätt missförstånd även om viljan kan vara god från både hästens och ryttarens sida.

Den hästen borde du väl absolut kunna hitta för de pengarna...

Men visst är det svårt att hitta den perfekta hästen som uppfyller alla ens krav. För min del slutade det med att jag hittade en oinriden 3 åring i stallet när jag var och kollade på en annan häst... jag som skulle ha en häst som hade gjort lite:angel:, haha. Men det var kärlek vid första ögonkastet och jag har inte ångrat en sekund.

Känns som att det börjar släppa lite nu. Grejen är den att bara för att man har 150.000 att lägga så betalar man inte det för vad som helst. Jag vill ju ändå hitta en prisvärd häst!?!:) Om ni förstår vad jag menar? Alltså, om någon erbjuder mig en unghäst som kan gå msvb för 150.000kr så är det inte det jag söker (då jag redan har en unghäst) plus att det kanske är ganska så mediokra gångarter. Inte betalar jag den summan då? hmm, svårt att förklara. Men jag betalar inte 150.000 kr för första bästa häst bara för att den gör si och så!
Jag kan betala det om jag hittar hästen det klickar med och som passar mig, för den häst oavsett kapacitet och utbildning skulle jag kunna betala en miljon (om jag hade haft det):angel:

Hoppas ni förstår min tankegång, lite snurrigt men ja. Men som sagt, har börjat hitta några intressanta hästar, så vi får se hur det går! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 730
Senast: EmmaBovary
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 259
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar