Är det okej?

Sv: Är det okej?

men kan man ha ett annat bett en period som jag kan hålla honom på och sen byta tillbaka eller va e det bästa?

det bästa är att variera bett tycker jag, gärna ha 2-3 olika (varav ett kan vara bettlöst) och växla mellan beroende påv ad man gör.

sen - om man är rädd att en olycka ska hända - då tar man hjälp av en tränare och utsätter sig inte för situationer där det kan hända att man tappar kontrollen.
om man inte har kontroll ute - då rider man på inhägnat område. om hästen drar iväg i galoppen - då rider man dressyr i skritt och trav tills man har kontroll, och sen lägger man in korta sträckor i galopp etc.

ridtravarförbundet kostar runt 150:-/år att vara medlem i, eller något mer, men inte över 200:-... (vilket jag vet att många har ansett dyrt, men har man häst är det en struntsumma, anser jag.)
då får man vara med på träningar, får medlemstidning, tillgång till vissa sidor på deras hemsida som är låsta för icke-medlemmar, etc.

Jag återgår till ursprungsfrågan en liten stund. Om det går för sig;)

Är det okej att rida dressyr på hack(förstår att dte inte är dte på tävling)men att träna med hack?
känns som man tvingar ner hästen med det är dte så?

Fördelen med hackamore å andra sidan är att det inte går att såga ner hästen "på tygel" på samma sätt som med vanligt bett. Tycker jag åtminstone, och jag rider gärna dressyr på det inbland, om hästen trivs med det.

Jag red en av mina gamla hästar på hack regelbundet, han gick väldigt bra på det och tendenserna han hade (sen föregående ryttare) att hänga sig i handen försvann efter det - mycket trevligt. Man behövde bara ha en lätt kontakt och se till att driva in bakbenen inunder hästen (så är det ju alltid, rider man så är det mycket lite jag faktiskt har emot i hjälpmedelsväg men som sagt det kräver sin ryttare) så är det inga problem.
Nuv. hästen varierar jag bett, hack och sidepull på utan problem men han är känslig och får lätt skav oavsett hur mycket jag luddar in och håller på därav varvar jag, men jag trivs bra med att rida på hack oavsett vad jag gör.

Sen kan jag ju säga att ett fullcheek är ju ändå bara ett vanligt bett som får hästen att vända mer på huvudet i o m stängerna på sidorna, kan vara bra för unghästar som ska lära sig hur bettet funkar + att det rör sig mindre.
Jag rider bara bettlöst på banan eller i ridhuset men så har jag en ganska färsk och grön häst numera, den gamla kunde jag rida ut på hack utan problem.

oj tappade bort tråden lite.. men du verkar ha fått många bra svar! :)
det viktigaste är att hästen trivs med bettet och att du känner dig okej med dig. och att rida för någon behöver inte betyda att ta ut en tränare en gång i veckan, det kan räcka med att fråga någon kunnig som du litar på om personen skulle kunna kolla lite när du rider, bara komma med lite tips.
ang. bettet så kan jag tänka mig att han trivs bra med fullcheek iom att det hålls på plats väldigt bra, åker inte omkring i munnen. (ska iofs inga bett göra men detta hålls extra bra på plats, du förstår vad jag menar :))
hmm blev nog lite rörigt men det får vara så! :p

okej tack för alla jättebra svar!
med fullcheek känner ajg att han endå tar tag i det och drar och det blir dragkamp men precis på slutet i skogen så ger han sig jag känner verkligen hur han slappnar av och tar ett bra stöd:)
ska jag fortsätta köra på det elelr ska jag variera eller vad ska jag göra.
tvingar man ner hästen med bettlöst?
men hoppas på att jag inte gör fel!:)

Ta hjälp av en tränare så att det blir rätt.. Dragkamper kommer ALLTID hästen att vinna, det tjänar ingenting till att dra tillbaka.

Du har ju redan frågat om man tvingar ner hästen med bettlöst? Hur menar du? Det finns många varianter av bettlöst. Du säger ju själv att din häst knäpper av i nacken med hackamore, det säger ju sig självt att det inte är bra.

det bästa vore nog om du har någon i din närhet som kan hjälpa dig, både med ridningen och med att lista ut vad du ska ha för bett. helst någon som känner hästen litegrann och som kan hjälpa dig att se vad som funkar bäst. lycka till! :)

ska börja rida för tränare nu nästa vecka:)
jag kör på att variera lite mellan vanligt,tredelat och fullcheeket:)

Det beror ju på varför du vill rida med hackamore.

Vår Kallblodstravare rids mest med det då han hade nött sönder sina tänder på vanliga metallbett.
För att spara på tänderna så används metallbett bara vid festliga tillfällen.

jag ville rida på hack pga att han verkade trivas på dte och sen att jag inte vill dra i munnen och så har jag kontroll över honom med dte.

Att använda det för att få en kontroll som man annars inte har är nog inte en bra ide.
Kontrollen sitter inte betslingen utan hos det som håller i tyglarna.

Du skall dra ännu mindre i hackamore än i bett.
Man skall ju inte dra alls.

ne just därför jag inte andvände det ju!va bara en fråga.
och drar gör jag ju inte med hacket han lyssnar väldigt mjukt och fint o då behöver man ju inte dra:confused:
rider på hack även på mitt fullblodsto och det går hur bra som helst

Jag tkr man ska satsa på ett så milt bett som möjligt iaf, hackamore e ett väldigt skarpt bett. Och som du säger knäpper han ju bara av.. och det är inte bra. Problemet erat sitter i kommunikationen, inte betten. :)

ja det är jag medveten om :)men jag undrade om det hade varit ett bra alternativ eftersom det gick så bra med det.
men jag tycker att fullcheek funkar rätt så bra på honom.

så länge du rider med bra driv i benen och alltid tänker bakifrån och fram är det nog inga problem, de flesta av mina hästar har också trivts på bettlöst och jag är ingen dragig människa vad gäller handen men det har lärt mig att rida bättre på bett också, att få en mer stilla hand att driva in ett naturligt stöd till.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
216
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
772
Senast: yamyam
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama