Är det okej att "bara" låta en häst gå i hagen?

nexxa

Trådstartare
Funderat på detta fram och tillbaka.
En del har kanske en häst, vill flytta ut på landet, hittar hus men ska ha sällskap till sin häst.Det blir en shetlandsponny (exempelvis) och den kommer bara att gå i hagen, bli ompysslade och ha det hur bra som helst.Men ingen motion.Tycker ni det är okej?

Eller; Någon har en "unghäst" som ska gå, men som de ska ta föl på (alltså avelssto) hästen kommer också "bara" gå i hage men ha det lika bra som alla.Ingen motion.
Vad anser ni?

Hästarna är inte skadade på något sätt, utan är full friska och kan användas till ridning eller körning om man så vill.
Vad tycker ni?

Känner till två olika personer som funderar på att göra så.Och vet inte själv vad jag anser (även om de är upp till dem)

Sv: Är det okej att "bara" låta en häst gå i hagen?

Jag tycker att det är helt ok så länge de får den skötsel de behöver.

Isf tycker jag hästen ska ha en MKT stor hage med en drös kompisar, så den får den motion och stimulans den behöver. Annars är det verkligen inte okej, för mig iaf.
Varför ha häst om man inte vill/har möjlighet att göra ngt med den?

Hästarna lider defintivt inte så länge de har det bra. Dvs får bra foder, har bra hagar och kompisar m.m (precis som alla hästar borde ha). Att hästarna mår bättre av att motioneras är väl något som vi mest fått för oss. Kan däremot tänka mig att det sticker lite i folks ögon om man ställer en fullt ridbar häst som sällskap lite "om du ändå inte ska använda den kan du väl ge den till mig istället"...avundsjuka alltså, och visst kan man väl tycka att det är synd i en del fall, för att man ser potentialen...

Men en annan aspekt som jag kommit i kontakt med då och då är att just sällskapshästen ofta kommer på undantag. Den är ju till för att man ska kunna ha den häst man vill ha som då behöver sällskap. Det kan i vissa fall betyda att den inte pysslas med lika mycket, den borstas inte, den kanske inte försäkras eller kommer till veterinär lika fort m.m.

Har även sett några fölston som också så att säga hamnar lite i skymundan därför att de bara ska utföra en uppgift, men där blir det ju svårare att vansköta för då föds det förmodligen inte fram några föl.

Sitter själv i den "underbara" sitsen att jag å pappa just hittat DET stället :love: :bump: :banana: (typ :) )

Har själv visserligen flera hästar men en är utlånad som avelssto å går på lösdrift å gör just inget alls tillsammans me flera andra "likasinnade" ston. Ser inga som helst problem med det...

Kommer dock ta hem min åring å ha han hemma (unghingst 1 år i år) och kommer då vilja ha sällskap till honom men i detta fall söker jag en att rida/tävla på så i mitt fall kommer inte "sällskapshästen" bara gå å skrota :) Och min unghingst ska jag ju pyssla med för att börja förbereda inför de som "komma skall" så han kommer ju inte heller "bara" gå...

Vi har en sällskapsshettis till vår fjording, men även om han är så liten att han inte går att rida på och inte heller är inkörd (och förmodligen inte går att köra in heller då han är väldigt bakrädd) så borstas han och pysslas med varje dag och så fort det finns möjlighet så får han följa med på promenad när fjordingen rids. Tycker inte att det är ok att ha en sällskapshäst om det är så att man inte har tid med en häst till, för de behöver lika mycket kärlek och omvårdnad som ridhästen. Hinner man bara med att sköta en häst eller bara har råd med en häst så får man väl lösa sällskapsfrågan på annat sätt tex genom att ta emot en inackordering eller flytta hästen till ett inackorderingsstall.

Jag tycker att alla oavsett ras o storlek har rätt till att få se annat än hage o stall.Sen om det är genom körning/ridning eller bara promenader spelar ingen roll.Men stimulans av något slag anser jag är bäst. Varför inte markarbeta "sällskaps" hästen? Det mår ingen häst dåligt av.

Hej..
hmm det beror ju på.
Men jag skulle inte vilja stå själv i en hage och inte göra någonting.Jag menar , om man tränar hästen rätt , så är det kul att jobba.Se någonting annat än boxen och hagen tycker jag är viktigt.
MEn jag tycker det är bättre att dom får vara ute än att stå i en box i väntant på fölet mm. som vissa gör.

Upp till sig själv , själv fattar jag inte väför man har häst om den bara ska stå i en hage ,även om den ska föla eftet några år.
Man får ju inte låta sin egen lycka gå över hästens....

Om de har sällskap i hagen och tillräckligt med plats att röra sig på (mao stimulans) så tycker jag att det är okej för de flesta.
MEN man måste ju se till individen också!
Jag har ett minishettissto som är enbart sällskap. Hon mår prima, är sällskaplig och glad och fullt nöjd med bara sin gosestund varje dag. Hon motionerar själv i hagen och är ute så mycket som möjligt.
Men däremot min förra shettis som jag egentligen köpte för att köra med, men sen inte hann med, hon vantrivdes hos mig. Hon stod i hagen och hängde, tappade all livsglädje när jag inte arbetade med henne längre. Henne sålde jag till en familj som skulle rida och köra henne, det var det bästa jag kunde göra för henne. Jag tror inte att man kan säga nåt generellt, man får se hur just den individen trivs med sitt liv, precis som vissa individer inte fungerar i tävlingsmiljö etc så trivs inte alla med att gå i en hage.

Jag tycker det känns lite taskigt. Det skulle inte ta så mycket tid att longera och promenera den några gånger i veckan, jag tror att alla hästar mår väldigt bra av att få arbeta. Sedan är det som någon annan skrev indviduellt, jag har träffat på hästar som mått bra av att bara stå medan andra har mått dåligt av det. Kanske inte i kroppen men man har märkt att de inte varit alltför glada.

Jag brukar vara extremt försiktig med att ha åsikter om hur andra gör med sina hästar, eller ha åsikter om hur andra gör över huvud taget. Ingen kan bestämma vad som ska vara rätt eller fel för någon annan, med hänsyn till hur livet ser ut just då för den personen. Om man vet varför man gör på ett visst sätt och har koll på konsekvenserna av sitt beslut så är det säkert rätt. Hästen far inte illa och vad som är bäst för människorna är också viktigt. Och förresten finns det inte bara ett utan många "rätt". Stötta personen att följa sin egen bästa bedömning.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 971
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 995
Senast: Grazing
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 276
Senast: EZMK
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 309
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar