Är det ok att ge upp nu?

Sv: Är det ok att ge upp nu?

Då kanske de tabletterna som min katt tar kan vara en lösning under en period. Det kan handla om omställning. Men främst, gör en veterinärundersökning så du vet säkert.

Annars kan omplacering vara en bra grej. Om det är stress.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

*lånar tråden lite*

Va heter de lugnande du fick?
Å får man fråga vad den veterinären heter?
Jag har hängt på Albano nu i två veckor med mina katter men sen ena kom hem i torsdags har han kissat överallt, i sängen flera gånger om dan. Hur tvättar du bäst bort det från tyger? Du verkar va lite av en expert på ämnet :D
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Sertralin är det inte ovanligt att man ger katter med FIC en period. Tycker TS ska testa det oxå.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Jag brukar ta ättika först. Varför inte såpa?

Hon fick tummen upp hos veterinären, men ärligt vet jag inte vad de kollade på och om blodprov togs. Jag tror mer på stört beteende pga uppväxt och sällskap samt "boendesituationen" som kattunge. Jag tror faktiskt inte att hon har någon som helst vilja att ha det rent eller vara rumsren. Hon kissar ju där hon själv äter och sover också.

Man kan tvätta de ställen där man vill att katten ska kissa med såpa, klorin eller ajax,dvs toalådorna.De har tydligen någon ammoniaklukt som katterna känner och gör att de vill kissa där man har tvättat med de medlen.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Jag tycker det är ok att ge upp. Du har testat det mesta, och det kan ju inte vara kul att vara en felkissande ev stressad katt heller. det ska vara kul att ha katt (djur), och man behöver inte hålla ut hur länge som helst. Att ägna livet som kattägare åt att torka kattkiss är är ju inte det roligaste heller. Jag skulle ju inte omplacera en sådan katt, vem vet hur den blir bemött.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Jag träffar Eva Johansson på Albano i Danderyd. Först gjordes en grundlig fysisk utredning. Sedan fick jag en dubbeltid hos Eva och hon gjorde en noggrann intervju om beteendet. Sedan fick jag en handlingsplan som vi följt och justerar löpande. Vi har gått ifrån läget att katten kissar överallt och jag var på väg mot nervsammanbrott till att ha en harmonisk och normal relation/beteende.

Jag ska kolla vad tabletterna heter. De är på recept och Eva har skrivit ut dem.

Lycka till och håll mig gärna underrättad om hur det går!
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Åh, vad härligt att du fått kontakt med en veterinär som tar fatt i problemet och att katten blivit hjälpt.

Hoppas det fortsätter så!
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Missade tvåttråden.

Först - köp vattentäta madrassskydd. Vet att de finns på Jysk men säkert även på andra ställen. Lägg ett på sängen, om du har ett tvättbart överkast på så ser det fortfarande snyggt ut. Till soffan borde ett eller två 90cm skydd funka, klipp om du behöver. Lägg en eller två snygga filtar uppepå. Antal beror på sofform :-). Kanske inte så skoj, men man slipper vara nervös över vad katten kissat sönder den här gången, och kan lägga kraften på att rätta till problemet istället. För mig tog det mycket kraft att oroa mig för soffan hela dagarna :-).

Nu till rengöring. Allt som går att tvätta i maskin tvättar jag direkt i maskin. Eller lägger i blöt med lite diskmedel och sprit innan det åker i tvättmaskinen.

Det som inte går att tvätta i maskin typ aoffkuddar och bäddmadrass gör jag följande med:
1. Badda bort så mkt kiss som går med hushållspapper. Gnugga inte.

2. Potatismjöl på kissfläcken, låt suga upp ca 15 min. Dammsug därefter upp potatismjölet. Potatismjölet är för att suga upp vätska från tyget.

3. Spraya eller applicera på annat sätt såpvatten eller diskmedelsvatten på fläcken. Själv har jag en sprayflaska med diskmedel och vatten. Blöt ned fläcken och ett lika stort område runtomkring. Låt verka ca 20 min.

3. På med potatismjölet igen och låt suga upp i åtminstone en halvtimme. Sug sedan upp med dammsugaren.

4. Spraya eller på annat sätt applicera sprit på fläcken. Själv kör jag Explorer på sprayflaska :-).

I mitt fall skulle jag undvika att använda starka dofter då min triggade på det och ville markera över doften. Även Urinoff. Upplever en förbättring sedan jag slutade med det.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

+1 på det.
Men man blir väl inte förvånad, allt för många har en sådan syn på djur.

Ja tänk så hemskt ! Ett djur som inte mår bra som det ska "kollas" på i evigheter... Många djur skulle avlivas LÅNGT tidigare än de gör...

Döda djur lider inte.

Oavsett det är psykiskt eller fysiskt !
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

När min kissat på fel plats har jag gjort såhär:
1. Torkat upp så mycket som möjligt med papper
2. Dränkt området i ytdesinfektionsmedel
3. Låtit lufttorka (se till att katten inte kommer åt platsen)
4. Dränkt området en gång till och låtit torka

Efter det har jag inte varit med om att det luktar mer, inte heller katterna har brytt sig om platsen efter det.
Tidigare har jag även provat att spraya rikligt med ättika, vilket också funkat bra men jag tycker att det är enklare att bara gå lös med ytdesinfektionsflaskan :angel:

När det gäller kläder eller annat som går in i tvättmaskinen har jag hällt ättika i sköljmedelsfacket, det har räddat många prylar som luktat kiss trots flera omgångar vanlig tvätt.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Och angående att förebygga så hade jag en period kattmatskålar med torrfoder stående i soffan så fort jag åkte hemifrån. Hon ville inte kissa i närheten av mat, så då klarade sig soffan fint
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Pillren heter Klomipramin och används bland annat för hundar som har separationsångest, men är framtaget för människor. Som sagt receptbelagt.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Låter som grymma tips, tack för dom!
Lyckligtvis nog behöver jag dom inte just nu, min kille slutade kissa överallt när hans syrra kom hem. Syrran blev deprimerad när han var inlagd i en vecka så hon sluta äta och dricka, så två timmar efter att killen fick komma hem fick jag åka in till akuten med henne.. Men tre dagar senare kom hon hem och han slutade kissa runt :)

Eva känner jag inte igen men har träffat säkert 10 olika veterinärer på Albano de senaste två veckorna, svårt att hålla koll på alla :p
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Ja tänk så hemskt ! Ett djur som inte mår bra som det ska "kollas" på i evigheter... Många djur skulle avlivas LÅNGT tidigare än de gör...

Döda djur lider inte.

Oavsett det är psykiskt eller fysiskt !

Ja, så kan man kanske tycka.

Det blir liksom slit och släng, jaha det där funkade inte, då tar vi nästa, istället för att komma till roten av problemet, vad beror det på, vilket kanske kan leda till att många djur behöver lida mindre. Levande djur.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Det där med att ha kattlåda med huv, det är jag väldigt skeptisk till. Tänk om det bara är det!?
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

En vännina till mig hade en gång en duktigt inavlad katt med precis samma beteende. Så visst kan det genetiska spela in.

Lider med dig!

För övrigt så funkar Ajax Professional riktigt bra mot kisslukt. Värt ett försök!
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Ja tänk så hemskt ! Ett djur som inte mår bra som det ska "kollas" på i evigheter... Många djur skulle avlivas LÅNGT tidigare än de gör...

Döda djur lider inte.

Oavsett det är psykiskt eller fysiskt !

Med risk för upprörda kommentarer så erkänner jag att jag är en av de hemska människorna. En av mina förra katter började kissa inne. Katten hade varit rumsren sen hon kunde gå. Hon blev kollad av veterinär och var kärnfrisk så antagligen handlade det om stress. Jag hade helst vilja omplacera henne men vem vill ha en sådan katt? Så jag tog beslutet att avliva henne. Det är få gånger som jag har gråtit så som jag gjorde då.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Jag avlivade också i en liknande situation - jag orkade inte leva med att ha två katter som mådde så dåligt av varann. De var kullbröder och hade varit goda vänner i åtta år när det till slut började kantra. De blev två grumpy old men som störde sig mer och mer på varann.

Efter två års långsamt stegrande osämja hade jag två katter som aldrig slappnade av, som slogs dagligen. På nätterna vaknade jag av att de slogs i sängen. Den ene mobbade den andre. Den mobbade katten ville helst bara ligga i mitt knä, han älskade mig och det var bara där han fick vara i fred. Men jag har ju ett jobb att sköta och när jag var på jobbet så kissade han i sovrummet. I fönstret, på tvättkorgen, på mattan, på mina tofflor, på mina kläder osv. Han kissade däremot aldrig utanför lådan när jag var hemma.

Jag åkte på semester och lämnade dem på deras vanliga kattpang där de varit utan problem så många gånger. När jag kom hem fick jag veta att han kissat överallt. Den här gången hade han inte klarat att dela ett så litet utrymme med sin bror och framförallt tror jag att han inte klarat att jag inte var där.

Då orkade jag inte längre se två katter må så dåligt av varann och tog beslutet att avliva en av dem. Valde kissaren eftersom hans hälsa var sämre än den andra kattens, han hade FORL och hans njurvärden hade börjat svaja lite grand.

Kvar har jag nu en lugnare katt som slutat hetsäta, vilket han gjorde i tio år, som sover lugnare och som kan njuta av att bara ligga och slappa, vilket han sällan gjorde under den andra kattens sista tid. Han har fri tillgång till mig, vilket han verkar uppskatta.

Det är möjligt att jag borde ha låtit kissaren leva och försökt omplacera den andra katten. Men jag orkade inte försöka, han är en känslig liten själ med bestämda vanor som inte kan rubbas utan att han blir väldigt osäker. Därför valde jag att göra som jag gjorde.

Men jag saknar hans bror varje dag. Vi hade ett band som jag aldrig glömmer.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Precis. På 2 månader hinner man knappast hitta orsaken till problemen eller ens veta om katten är helt frisk psykiskt och fysiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp