Är det ok att ge upp nu?

dee79

Trådstartare
Hämtade hem en katt för 1½ år sedan. Allt har varit en enda kissorgie sen dess. Vi har provat hormonspray, olika kattsand, flera lådor, ha henne ute mkt osv. Hon är jordens mysigaste, bra med barn, duktig mus/råttjägare osv. Men jag är trött på att bo i kattkiss. Hon har rejält stört beteende.

Hon kissar i badkaret, soffan, på kattlådans tak, på golvet bakom kattlådan, framför kattlådan, i korgen på barnvagnen, i barnens sängar, på skötbordet, på golvet, på plastleksaker, plastlock (till stora plastbackar), mattor osv. Häromveckan kissade hon utan att vi märkte det i torktumlaren och när vi sen startade den var katastrofen ett faktum. Det var bara att kassera den och köpa ny.

Hon är kastrerad. Uppväxt och genetik spelar säkert in, då hon är inavlad och uppväxt trångt med en stor mängd andra inavlade katter av båda kön.

Får vi ge upp nu? Jag har skitdåligt samvete för myskatten (som sonen älskar), men jag är trött på att sanera kattkiss.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Jag förstår att det är jättejobbigt med en felkissande katt, men för att jag ska kunna svara måste jag få mer information om förutsättningarna och hennes miljö.

1. Kissar hon någonsin i lådan? (går det i så fall i perioder?)

2. Var bajsar hon någonstans?

3. Hur många lådor har ni nu?

4. Var är de placerade?

5. Vilken typ av lådor har ni nu (stora, små, med huv, med lucka?)

6. Vilken typ av sand (märke och sort) är det i lådorna nu?

7. Hur tjockt lager av sand är det?

8. Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

9. Hur stort bor ni?

10. Hur många är ni i familjen (ålder på eventuella barn)?

11. Finns det fler djur i familjen?

12. Hur ofta och länge är hon ute när hon är det?

13. Är hon ute själv när hon är ute?

15. Finns det andra katter i närområdet som hon träffar på utomhus?

16. Hur är hon mot er i familjen?

17. Tillgodoser inomhusmiljön hennes naturliga behov av att spana ut genom fönster, klättra, vässa klorna, ligga på högt belägna platser, sova ostört, gömma sig och leka?

18. Hur tvättar ni bort kisset?
 
Senast ändrad:
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Jag kom på en till viktig fråga:

19. Har ni låtit en veterinär utesluta (genom provtagning och grundlig undersökning) att felkissandet beror på urinvägsbesvär?
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Vi övertog en Nosk skogkatt 2 år gammal kastrerad och till en början var det inga problem men efter ett år började hon kissa inne. Överallt!

Tog henne till veterinären som undersökte henne och hittade inga fel. Men hon ville ha urinprov från kissen. Jag fixade det och gav veterinären.
Det konstatrerades att hon hade njurproblem och skulle äta specialkost.
Fick prova ett par dl, det var torrfoder och det funkade! Hon slutade att kissa inne.
Så jag köpte en hel säck på 5 kg, dyr var den men vadå. Bara kissen mådde bra. Hann ge henne i 2 veckor, sen blev hon överkörd...
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Jag förstår att det är jättejobbigt med en felkissande katt, men för att jag ska kunna svara måste jag få mer information om förutsättningarna och hennes miljö.

1. Kissar hon någonsin i lådan? (går det i så fall i perioder?)
Ja, dagligen

2. Var bajsar hon någonstans?
Ute eller på lådan. Oftast mitt på gräsmattan så den också måste städas för att kunna släppa ut barnen

3. Hur många lådor har ni nu?
En. Vi hade flera, men endast denna användes

4. Var är de placerade?
I hallen nere, under trappan. Ostört men lättillgänglig

5. Vilken typ av lådor har ni nu (stora, små, med huv, med lucka?)
Stor med huv, men utan lucka. Vi hade även öppna när vi hade fler

6. Vilken typ av sand (märke och sort) är det i lådorna nu?
Pussi, som klumpar sig. Provat andra, men hon gillar inte de grövre

7. Hur tjockt lager av sand är det?
5-7 cm

8. Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
Vi har provat upp till 3 gånger per dag utan framgång. Varannan oftast nu.

9. Hur stort bor ni?
120 kvm

10. Hur många är ni i familjen (ålder på eventuella barn)?
4, barn 3 år och en på 3 månader

11. Finns det fler djur i familjen?
En katt

12. Hur ofta och länge är hon ute när hon är det?
Flera gånger dagligen. 5 minuter till 8 timmar. Allt enligt hennes vilja. Oftast kommer ho in och äter och går ut igen. Jag är hemma och har bra koll. Oftast inne på natten.

13. Är hon ute själv när hon är ute?
Ja

15. Finns det andra katter i närområdet som hon träffar på utomhus?
Ibland, men oftast inte

16. Hur är hon mot er i familjen?
Supermysig, jättelugn, älskar 3-åringen. Sover gärna med både oss och honom. Fräser aldrig, inte rädd, klöser och bits inte och har aldrig gjort

17. Tillgodoser inomhusmiljön hennes naturliga behov av att spana ut genom fönster, klättra, vässa klorna, ligga på högt belägna platser, sova ostört, gömma sig och leka?
Många höga platser, hyllor, klöspelare m.m. Och hon sitter ofta i fönster och ligger på elementen vid dessa. Hon har otroligt många gömställen och leker gärna med det mesta, särskilt toapapper är kul och barnens leksaker, bollar m.m

18. Hur tvättar ni bort kisset?
Oftast ättika och såpa. Provat urine off och liknande, men stanken stannar kvar

19. Hon kollades av veterinär när hon kastrerades efter 4 månader hos oss, men det enda de hittade var öronskabb. De visste om kissproblematiken.

Det här är inget som kommit bara sådär, det har alltid varit så här. Hon är alltså extremt inavlad, kom till oss när hon var nästan 1 år. Hon har bott i ett pannrum i en källare, storlek ca 5 kvm golvyta, tillsammans med 12-14 andra katter. Syskon, föräldrar osv, blandade kön. Där fanns kattkiss och bajs överallt, men vi chansade och tog hem henne utan att veta om hon var rumsren eller inte. Hon har ALDRIG varit rumsren, så det är inget som ändrats.

Jag tycker att det är så stört att hon inte har behov av att gräva över det hon gör. Ju blankare yta desto bättre enligt henne.

Homn blev sent kastread då hon har tysta löp, så jag visste inte att man kunde ta det tidigt ändå-.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Hämtade hem en katt för 1½ år sedan. Allt har varit en enda kissorgie sen dess. Vi har provat hormonspray, olika kattsand, flera lådor, ha henne ute mkt osv. Hon är jordens mysigaste, bra med barn, duktig mus/råttjägare osv. Men jag är trött på att bo i kattkiss. Hon har rejält stört beteende.

Hon kissar i badkaret, soffan, på kattlådans tak, på golvet bakom kattlådan, framför kattlådan, i korgen på barnvagnen, i barnens sängar, på skötbordet, på golvet, på plastleksaker, plastlock (till stora plastbackar), mattor osv. Häromveckan kissade hon utan att vi märkte det i torktumlaren och när vi sen startade den var katastrofen ett faktum. Det var bara att kassera den och köpa ny.

Hon är kastrerad. Uppväxt och genetik spelar säkert in, då hon är inavlad och uppväxt trångt med en stor mängd andra inavlade katter av båda kön.

Får vi ge upp nu? Jag har skitdåligt samvete för myskatten (som sonen älskar), men jag är trött på att sanera kattkiss.

1½ år ? Skojjar du ? Katten hade avlivats efter max 2 månader hemma hos mej ... Och då menar jag verkligen MAX... Katter finns det så man kan sanda med...
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

1½ år ? Skojjar du ? Katten hade avlivats efter max 2 månader hemma hos mej ... Och då menar jag verkligen MAX... Katter finns det så man kan sanda med...

Då var det väl en himla tur att den inte hamnade hemma hos dig då. Vilken syn du verkar ha på katter alltså..
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Det där lät inte roligt.

Det står att du bor mitt i skogen, och då kanske det är möjligt att låta henne bli utekatt. Så har du något uppvärmt utrymme som katten kan ha som sov och matplats så borde det kunna fungera. Det kan handla t.ex. om något förråd, skjul, pannrum eller stall. Med uppvärmt menar jag inte 20 grader, men att det åtminstone är frostfritt på vintern.

Sen kan du ju släppa in henne i huset under kontrollerade former så mycket du vill.

Lycka till!
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Det jag tänker på rent spontant är om hon direkt släpptes ut i hela huset eller om hon bodde på en begränsad yta för att lära sig vad lådan betyder först?
Om inte så kan det vara ett sätt att testa för att göra henne rumsren.

Jag har gjort så när jag haft hemlösingar hemma. Då har dom fått en liten yta med mat, sovplats och låda (utan huv och med rejält lager sand, ca 15cm). Det har fungerat jättebra för att göra katter rumsrena. Vill man sen gosa eller leka med katten så kan man givetvis låta den använda större del av huset just då, men sen tillbaka till den lilla ytan igen innan en olycka händer.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Använd inte såpa för att tvätta efter kisset, dettol-kan hittas i invandraraffärer-fungerar bra eller alsolsprit.
Togs det något blodprov på katten för att kolla njurarna?
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Det jag tänker på rent spontant är om hon direkt släpptes ut i hela huset eller om hon bodde på en begränsad yta för att lära sig vad lådan betyder först?
Om inte så kan det vara ett sätt att testa för att göra henne rumsren.

Jag har gjort så när jag haft hemlösingar hemma. Då har dom fått en liten yta med mat, sovplats och låda (utan huv och med rejält lager sand, ca 15cm). Det har fungerat jättebra för att göra katter rumsrena. Vill man sen gosa eller leka med katten så kan man givetvis låta den använda större del av huset just då, men sen tillbaka till den lilla ytan igen innan en olycka händer.

DEN tror jag på, om du inte redan provat!
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Det jag tänker på rent spontant är om hon direkt släpptes ut i hela huset eller om hon bodde på en begränsad yta för att lära sig vad lådan betyder först?
Om inte så kan det vara ett sätt att testa för att göra henne rumsren.

Jag har gjort så när jag haft hemlösingar hemma. Då har dom fått en liten yta med mat, sovplats och låda (utan huv och med rejält lager sand, ca 15cm). Det har fungerat jättebra för att göra katter rumsrena. Vill man sen gosa eller leka med katten så kan man givetvis låta den använda större del av huset just då, men sen tillbaka till den lilla ytan igen innan en olycka händer.

Precis så gjorde vi med henne, fast hon blev aldrig rumsren ändå. Efter 1½ månad med daglig rastning i huset så började hon att hoppa på dörren så att det dunkade och slog. Jamade rätt ivrigt och hon gav sig inte förrän hon fick komma ut på heltid. Ingen kunde sova så länge som hon var instängd. Då städade jag lådan varje gång jag tittade till henne (ca 4 ggr/dag), men 90 % var på golvet (eller i min bokhylla) ändå.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Alla uthus är tyvärr lika kalla som ute (någon gradskillnad ev.). Har inte råd att isolera och värma upp bara för en katt. Ska fixa värme till sadelkammaren framöver, men vill inte ha hästarnas grejer nerkissade heller.
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Jag brukar ta ättika först. Varför inte såpa?

Hon fick tummen upp hos veterinären, men ärligt vet jag inte vad de kollade på och om blodprov togs. Jag tror mer på stört beteende pga uppväxt och sällskap samt "boendesituationen" som kattunge. Jag tror faktiskt inte att hon har någon som helst vilja att ha det rent eller vara rumsren. Hon kissar ju där hon själv äter och sover också.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Jag tycker inte du ska ge upp. Min katt var hopplös med att kissa inne, både hos mig och sina två tidigare ägare. Det höll på i minst 1,5 år innan jag fick nog (hon kissade i min sprillans nya soffa 5ggr på en vecka). Efter tips på ett kattforum ringde jag veterinär och hon fick en grundlig check. Veterinären tog blodprov, ultraljud av urinvägarna och urinprov under ultraljudet. Allt såg bra ut förutom att hon hade blod i urinen. Hon har fått diagnosen FIC som är stressutlöst urinvägsinfektion kan man säga. Ett av de vanligaste symptomen är just felkissning. I övrigt är min katt en supersocial katt som inte gömmar sig under soffan eller sängen i första taget.

Min katt kissade oftast i lådan, men i perioder kissade hon på andra ställen. Ibland var det bara en gång och ibland var det från och till under några veckor. Det visade sig att min katt felkissar pga att hon har ont, och svårt att hålla sig.

Det som har hjälpt mig är en kombination av medicinering och anpassning av kattlådorna. Jag har upptäckt att min katt inte alls gillar lådor med huv utan föredrar öppna lådor. Hon vill också ha lådan på en plats där hon har uppsikt över sitt "revir", favoritlådan har hon i hallen där hon kan se både in i köket, sovrummet och vardagsrummet.

Min katt är också väldigt renlig, så jag följer rekomendationen 1 låda/katt + 1. Dvs jag har 2 lådor till min katt (i en tvåa om knappt 60kvm). Jag är noga med att byta sand i kattlådorna var 4-6 vecka och jag har alltid minst 10 cm, gärna 15 cm, kattsand i lådorna. Min katt har själv provat sig fram till Extreme classic gold label i "kattlådetestet".

Hon har också fått Metacam mot urinvägsinfektionen och en lugnande tablett för att dämpa det kronska stresstillstånd hon varit i. Veterinären tror att det hela utlöstes i hennes förr-förra hem där hon från att ha varit ensamkatt fick dela boende med två nya katter, en hund, en bäbis och en stor renovering. Hon har medicinerat i ungefär 3 månader och först nu har mängden blod i urinet minskat. Så det är ingen "quick-fix" direkt.

Men nu fungerar hon som en vanlig katt. Jag har till och med vågad skaffa en dörrmatta, ställa skor och väskor på golvet och lämnat bort henne till kattvakt utan att ha sjuhundra förmaningar om skor, väskor och mattor. Allt utan att hon felkissar.

Nu är hon ju inte vaccinerad, det kan ju komma tillbaka om hon blir stressad eller får andra problem. Men hon är i princip som en vanlig katt. För mig som under en priod kom hem från jobbet och upptäckte att hon åter kissat ned min soffa, min stolsdyna, mina skor i hallen osv är detta helt fantastiskt!

Jag har skrivit lite om kattlådetestet m.m. i den här tråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1176688

Så, nej, jag tycker inte du ska ge upp. Se till att få träffa en riktigt bra veterinär, gärna på ett djursjukhus. Om du bor i Stockholm kan jag rekomendera Alban i Danderyd, de har en jätteduktig veterinär som är kattexpert och jobbar mycket med kissproblem.

Lycka till!
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Tack för svar.
Städar nu 2 gånger om dagen, utan resultat. Hon bajsar helst i snön och kissar på skötbordet. Är det stress så kommer det inte bli bättre, för jag kan inte ändra hur min familj ser ut (ny bebis och mkt att renovera).

Är det ens möjligt att omplacera? Alla slås av hur vacker hon är, men kissbeteendet? Vart vänder man sig?
 
Sv: Är det ok att ge upp nu?

Jag tycker det är helt ok att ge upp, du har gjort mer än de flesta hade och har uppenbarligen verkligen försökt. Nånstans måste livet funka också, nedkissat skötbord ställer till det en hel del om man har en bebis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp