Är det någon som

asterix_zaphir

Trådstartare
är missöjd med sin seminstation eller hingsthållare som har hingst på fribetäckning?
Skriv gärna men lämna inte ut station eller några namn.
Har själv ett sto på fribetäckning och jag är inte speciellt nöjd med som det är nu. Finns det något man kan göra och vad har stoägare för "rättigheter"?
Kan säga som så att jag fick knappt reda på att mitt sto var betäckt färrän 2 veckor efter och jag ville vara med på ultraljudet, fick till svar att det var på lördagen men sen ringer hingsthållaren och säger efter att vetrinären varit där att hästen är ultraljudad på fredagen :mad:
+ att hingsten gick med skor när han kom och hingshållaren sa att skorna skulle av honom ganska omgående, nu har det gått 4 veckor och hingsten hade fortfarande skorna kvar men han hade slitit av sin ena framsko.

Sv: Är det någon som

Ja, man har rättigheter som stoägare, naturligtvis.
Men man får också finna sig i de rutiner som gäller på den aktuella stationen.
Sen vet jag inte hur det varit i Ert fall, men om man har några speciella önskemål så får man nog se till att komma överens med hingsthållaren om hur det ska vara. Man får ta reda på hurdana rutinerna på respektive station ser ut så att man kan meddela eventuella önskemål om annat.
Vad gäller ultraljud och sånt så är det ju veterinären man får rätta sig efter. Det kan ju ha blivit en snabb förändring i tidsplaneringen och jag tror inte att du är så sugen på att betala en extraresa ut för UL av bara ditt sto, för att det ska stämma med dina planer?

Kommunikation är nyckelordet!
Det allra bästa är att du berättar för din station, lugnt och sakligt, att du är missnöjd med hur det har blivit, i stället för att häva ur dig det på ett internetforum! DÅ ger du dem en chans att förklara sig och bättra sig för andra kunder/stoägare!

Just det är med ultraljudet som jag hade sagt till om innan att jag ville vara med på (och de var OK för hingsthållare) att det skulle vara lördagen men sedan när hon ringde hit på fredagen och sa att hästen var ultraljudad så sa jag till henne att hon sagt att det var på lördagen och då fick jag till svar bara - Hoppsan jag sa nog fel dag:mad: .
Dels för jag ville att stoet skulle sprutas igång om hon inte varit dräktig så det var mycket därför jag ville vara med också, så nu får jag ta ut vet en gång till bara för det:mad:

Dels för jag ville att stoet skulle sprutas igång om hon inte varit dräktig så det var mycket därför jag ville vara med också, så nu får jag ta ut vet en gång till bara för det:mad:

Vet du vad du pratar om?
Om stoet inte var dräktig på 16 dagar finns det ingen anledning att spruta dom, eftersom nästa brunst då kommer vilken dag som helst.

Vet du vad du pratar om?
Om stoet inte var dräktig på 16 dagar finns det ingen anledning att spruta dom, eftersom nästa brunst då kommer vilken dag som helst.

Tydligen inte enligt dig då:(
Jag skulle i alla fall vilja haft diskutionen med vet innan jag bestämt mig men nu fick jag inte ens chansen:mad:

Jag förstår mycket väl att du är missnöjd. Som Ameo sa, kommunikation är ju a och o, men då får det ju liksom gå åt båda hållen, vad hjälper det att man som stoägare säger sina önskemål och sedan gör man ändå tvärtom på stationen utan att säg något.

Jag har också varit missnöjd ett par gånger med vald station, det bästa är att helt enkelt välja en annan station året efter. Jag har valt Flyinges även om jag har 12 mil dit. De respekterar stoägaren och här saknas inte kommunikation i alla fall.

Tydligen inte enligt dig då:(
Jag skulle i alla fall vilja haft diskutionen med vet innan jag bestämt mig men nu fick jag inte ens chansen:mad:

Men får man då vara nyfiken och fråga varför du vill trycka i ditt sto hormoner för att ta fram en brunst som ändå kommer vilken dag som helst?
Dessutom, skulle det vara så att stoet trots allt är dräktig, utan att veterinären upptäckt fosterblåsan, så avbryter ju du den dräktigheten.

Men får man då vara nyfiken och fråga varför du vill trycka i ditt sto hormoner för att ta fram en brunst som ändå kommer vilken dag som helst?
Dessutom, skulle det vara så att stoet trots allt är dräktig, utan att veterinären upptäckt fosterblåsan, så avbryter ju du den dräktigheten.

Jo, hon har gått hos hingsten nu i 4 veckor, går in i 5:te veckan nu, och är inte säker på hennes brunst. Enligt hingsthållaren har hon blivit betäckt 1 gång bara. Hon har varit med om en ganska otäck händelse hos förra hingsten (innan jag köpte henne) så jag fungerar på om hon kanske har en blockering så hon kanske inte släpper till då kan det kanske hjälpa med en hormonspruta som förstärker brunsten. Har hört där det kan hjälpa.
Hur stor risk är det att "missa" en fosterblåsa?

Om hon går på fribetäckning, hur vet hingsthållaren då att hon bara blivit betäckt en gång? Fribetäckning betyder ju att stoet går med hingsten i hagen och betäcks när sto och hingst själva finner det lämpligt. Och i så fall vet du ju inte alls när hon släppte ägget och hur långt i dräktigheten hon kan vara. Vilket gör det svårare att kunna säga säkert om hon är dräktig eller ej eftersom om ultraljudet görs för tidigt (före dag 12-13) så är det nästan omöjligt att kunna se fosterblåsan. Missa en fosterblåsa som är äldre kan man också göra av olika anledningar, tex om stoet spänner sig. Men är man osäker kollar man ju igen om ett par dagar (eller att man ser att hon är i brunst igen).

Angående att spruta henne med hormoner om hon inte är dräktig så är det inte nåt att rekommendera såvida hon inte "hängt sig" och inte kommer in i brunst igen. Man påverkar mycket mer än man tror med dessa hormonsprutor och kan ibland trassla till det mer än det hjälper. Kanske handbetäckning vore nåt på henne istället för fribetäckning, eller att denna hingst är för framfusig. Hon kanske behöver en mer gentlemannamässig. Vissa ston kan vara så "blyga" att inseminering är det enda som funkar.

Hingsthållaren hade bara sett henne bli betäckt en gång och det var den 11/5 och ultraljudet gjordes den 1/6, och enligt U-L var hon inte dräktig:cry:

Jag vill inte verka gnällig, men jag måste få fråga.
OM nu stoet har dåliga erfarenheter av hingst/betäckning...varför väljer man då en fribetäckande hingst till henne?

Där har man ju som ägare väldigt lite kontroll över hur allt går till...

Jag vill inte verka gnällig, men jag måste få fråga.
OM nu stoet har dåliga erfarenheter av hingst/betäckning...varför väljer man då en fribetäckande hingst till henne?

Där har man ju som ägare väldigt lite kontroll över hur allt går till...

Jag har hört med hingstägarens tidigare ägare om hur han är mot sina ston och han ska vara en riktigt gentleman. Det finns tyvärr inte så många islandshingstar på semin än vad jag vet.
Jag ville ha henne handbetäckt men fick till svar från den som har hingsten nu på station att sådan höll de minsan inte på med:eek:
Har velat ha den hingsten till mitt sto i 6 år och detta är sista chanse för han åker till Danmar sedan.

Hingsthållaren hade bara sett henne bli betäckt en gång och det var den 11/5 och ultraljudet gjordes den 1/6, och enligt U-L var hon inte dräktig:cry:

Har hingsthållaren 24 timmarskoll på sto och hingst? Hon kan ju faktiskt ha blivit betäckt flera ggr efter det. Ett sto kan stå för hingst i en vecka eller ibland tom mer (alltså ända tills hon ägglossar) och då kan ju dräktigheten vara betydligt färskare än 16 dagar vid ultraljudstillfället. Om hon inte kommer i brunst igen de närmaste dagarna skulle det nog vara bra att ultraljuda henne igen för att kolla att hon verkligen inte är dräktig i alla fall.

Har hingsthållaren 24 timmarskoll på sto och hingst? Hon kan ju faktiskt ha blivit betäckt flera ggr efter det. Ett sto kan stå för hingst i en vecka eller ibland tom mer (alltså ända tills hon ägglossar) och då kan ju dräktigheten vara betydligt färskare än 16 dagar vid ultraljudstillfället. Om hon inte kommer i brunst igen de närmaste dagarna skulle det nog vara bra att ultraljuda henne igen för att kolla att hon verkligen inte är dräktig i alla fall.

Har man hästarna precis utanför sitt fönster tycker jag att man borde ha sett att hon blev betäckt flera gånger.:crazy:

Jag blir alltid lika imponerad av människor som aldrig tycks behöva sova...:D

Det är ju faktiskt också så att en del hingstar har full koll på dofterna och betäcker inte stona mer än en gång, vid rätt tidpunkt.
Min första egna avelshingst var hopplös, det hände flera gånger att jag fick lämna hem ston som jag inte hade sett blivit betäckta, för att han skötte det så bra själv. Och säkert betäckte dem nattetid också... Och jag har också hagen bredvid huset, men visst jag ser inte hela hagen hela tiden...

Att hingstägaren i detta fall SETT att stoet blivit betäckt betyder ju i alla fall ATT hon blivit betäckt!
När man handbetäcker eller seminerar så strävar man efter så få betäckningar/semintillfällen som möjligt, helst bara en gång, så nära ägglossningen som möjligt. Det är inte nödvändigtvis så att chansen för dräktighet ökar med antalet gånger stoet har blivit betäckt...

Jag har hört med hingstägarens tidigare ägare om hur han är mot sina ston och han ska vara en riktigt gentleman. Det finns tyvärr inte så många islandshingstar på semin än vad jag vet.
Jag ville ha henne handbetäckt men fick till svar från den som har hingsten nu på station att sådan höll de minsan inte på med:eek:
Har velat ha den hingsten till mitt sto i 6 år och detta är sista chanse för han åker till Danmar sedan.

Ok, då förstår jag lite mer...;)

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 033
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 976
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 622
Senast: Sol
·
Avel Nästa vecka åker mitt sto till seminstationen och skall om allt går bra betäckas med Hip Hop. Men jag måste ju ha en plan B och det står... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 924
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10