Ar det nagon som har jobbat utomlands med galopp hastar och flyttat hem till Sverige?

linnsan81

Trådstartare
Jag har jobbat med galopphastar och fullblodshastar pa Irland och I Australien de senaste aren men funderar nu pa att flytta hem till Sverige. Kommer formodligen att borja plugga till hosten men vill inte slappa taget om galoppsporten och hastarna.
Vad kan jag gora for att engagera mig i Svensk galopp? Det var sa langesen jag var hemma sa jag har inte sa mycket koll langre...
Skulle garna vilja jobba/hjalpa till hos nagon tranare.

Ar det nagon annan som har jobbat utomlands en langre tid och sen flyttat hem? Var det svart att anpassa sig?

Sv: Ar det nagon som har jobbat utomlands med galopp hastar och flyttat hem till Sverige?

Jag har själv jobbat i flera år på Irland och omställningen när jag flyttade hem blev stor. Visserligen hade jag inga problem att få jobb då jag var aktiv inom galoppsporten i Sverige innan jag gav mig iväg, men mentaliteten utomlands är väldigt annorlunda jämfört med det jag upplevde när jag kom hem.

Efter min hemkomst jobbade jag på Jägers och det var en väldigt stor kontrast från hur det var hos min Irländska tränare. Slutligen hittade jag en tränare som hade sina hästar på landet och det trivdes jag mycket bättre med.

Hoppas det går bra för dig och att du hittar ett jobb du trivs med här i Sverige!

Sv: Ar det nagon som har jobbat utomlands med galopp hastar och flyttat hem till Sverige?

Jag haller med om att mentaliteten och hastsynen ar lite annorlunda pa Irland jamfort med Sverige. Jag jobbade hos en liten tranare pa landet i Sverige innan jag flyttade till Irland. Hade dock inga problem att anpassa mig till livet pa Irland.
Vet inte om jag skulle trivas pa Jagers. Aven om jag ar ifran Skane...
Men det finns ju andra tranare.
Vem jobbade du for pa Irland? Slatlopps hastar eller hinderhastar?
Ar du fortfarande aktiv inom galoppen?

Lite nyfiken bara...;)

Jag jobbade hos Enda Bolger på Irland. Trivdes superbra!! :rofl: Han har bara hinderhästar. :love:

Numera är jag inte aktiv inom galoppen. Sedan tre år tillbaka pluggar jag och har dessvärre inte råd att ha galopphäst. Däremot har jag en shettis som går ponnytrav :)

Vad ska du läsa när du kommer hem till Sverige?

Edna Bolger ar en duktig tranare!
Jag funderar pa att lasa till husdjurs agronom i Uppsala (ultuna) vore kul att hitta en tranare i de trakterna som behover lite extra hjalp...
Jag jobbade for Jimmy Mangan i tva ar. Var dar nar deras hast Monty's Pass vann Grand National. Det var nagot av det mest fantastiska jag har varit med om:rofl:

Just nu jobbar jag med aringar i Australien.

Du kan väl ta konakt med Catharina Wenell (norr om Uppsala) eller Olle Stenström (Tierp) de tackar nog inte nej till lite hjälp. Det finns också ett par mindre amatörtränare i och runt Uppsala.

Visst är han duktig, Enda! Har många bra minnen och upplevelser därifrån. Åren utomlands är guld värda, eller hur? :)

Jag känner en tjej som läser till mark/växtagronom på Ultuna. Hon har 2 1/2 år kvar (tror jag :confused: ). Hojta till om du vill snacka med henne, typ få lite tips om det ena eller andra.

Tack sa mycket for era inlagg, Blomman och Annika! :rofl:
Jag har tjuvkollat pa Svensk galopps site och sag att Catharina Wenell tranar i Uppsala trakten och tankte att jag kanske kunde emaila henne. Vantar tills jag kommer hem till Sverige i slutet av juni.

Jag har ingen som helst aning om hur det ser ut i och runt Uppsala. Har aldrig varit dar! Jag ar namligen ifran Skane. Sa det ska bli spannande att (kanske) flytta "norr ut".

Till Blomman: Jag kanske tar kontakt med din kompis lite langre fram... vad och var pluggar du sjalv?

Hojta till när du kommer till skåne :) . Jag pluggar till lärare i Örebro, men bor hemma i Skåne på somrarna (juni-aug) :banana: . Tjejen jag känner som pluggar i uppsala bor också i Skåne (under sommaren) ;)

Ha det bra!!! :bump:

Är det någon här som vart i Dubai och jobbat, eller känner någon som gjort det?

Vad är det för språk som gäller där? Arabiska..?

ska du åka till dubai?

linnsan81 skrev:
Tack sa mycket for era inlagg, Blomman och Annika! :rofl:
Jag har tjuvkollat pa Svensk galopps site och sag att Catharina Wenell tranar i Uppsala trakten och tankte att jag kanske kunde emaila henne.

jag rider hos henne:D

Trivs du bra dar? Ar Catahrina trevlig?
Jag jobbader for en mindre proffstranarei skane innan jag flyttade utomlands.Det vore super att hjalpa till/rida ut nagra dagar i veckan vid sidans om pluggandet. Jag har ingen aning om hur mycket obligatoriska forelasniningar som ingar i utbildningen. Det aterstar att se! Kanske nagon som pluggar pa Ultuna eller kanner nagon som gor? Jag vet bara att det ar omojligt for mig att sluta/ gora uppe hall med hastarna, bara for att jag ev. tanker borja plugga.

Till er som funderar pa att jobba i Dubai. Jag tror att man klarar sig ganska bra pa engelska dar. Atminstone de som jag kanner kom ifran engelsktalande lander.

_hottis_ skrev:
ska du åka till dubai?

Inte något planerat, men det är den stora drömmen.. ;D

linnsan81 skrev:
Trivs du bra dar? Ar Catahrina trevlig?
Jag jobbader for en mindre proffstranarei skane innan jag flyttade utomlands.Det vore super att hjalpa till/rida ut nagra dagar i veckan vid sidans om pluggandet. Jag har ingen aning om hur mycket obligatoriska forelasniningar som ingar i utbildningen. Det aterstar att se! Kanske nagon som pluggar pa Ultuna eller kanner nagon som gor? Jag vet bara att det ar omojligt for mig att sluta/ gora uppe hall med hastarna, bara for att jag ev. tanker borja plugga.

Till er som funderar pa att jobba i Dubai. Jag tror att man klarar sig ganska bra pa engelska dar. Atminstone de som jag kanner kom ifran engelsktalande lander.

jag trivs jätte bra hos catharina! jo de är en tjej i stallet som heter Catrin som pluggar på ultuna:smirk: ..

Liknande trådar

Hästhantering Hej allihopa, Jag har bott i Australien i 4 ar och funderar nu pa att flytta hem, och vill saklart ta med min alskade hast. Jag har...
Svar
8
· Visningar
2 424
Senast: EbbaHB
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 951
Senast: Corminta
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 909
Senast: cucoomber
·
Avel Da jag aldrig har gjort dylikt men nu har en 4 aring (sto) och en 2 aring (hingst) maste man kanske gora det om jag har tankt att avla...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår