Är det någon mer som har "omaka par" par hemma?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare MamaJustify
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 5 253
M

MamaJustify

Som rubriken lyder: är det fler än jag som har omaka par hemma, dvs hundar som är otroligt olika varandra fysiskt och psykiskt?
Själv har jag en schäfertik som är dominant, robust, vaktig och oerhört snäll:love: har också en liten russkiytoy dam som är undergiven, ömtålig och snäll:love:
Det dom har gemensamt är kärleken till flocken fast det yttrar sig på olika sätt, schäfern är beskyddande men ändå rätt självständig russkin är en evig knähund:D

Sv: Är det någon mer som har "omaka par" par hemma?

Jag har en schäfer och en papillon här hemma. Ganska olika varandra :p

En Dvärgpincher hane + en Shitzu tik.............inte ett dugg lika på några plan :D

En jack russel tik som är förarvek men dominant mot hundar, och en Shiba som är tuff med folk men överförtjust i Alla hundar. (valp förstås, så man vet aldrig.. men bara raserna är som natt och dag. ^^)

Oooja! Nu har jag och sambon visserligen separerat, men när vi bode ihop var det svart och vitt!

Hans hund:
Tik 4 år, blandras. Genomsnäll, mysigaste hunden jag träffat, sätter gärna sina 40 kg i någons knä om denne kelar (alt inte kelar tillräckligt). ÄLSKAR att sova och mysa, spenderar gärna så lite tid ute som möjligt, är vad man kan kalla "korkad" och oerhört klantig. Älskar människor och barn, framför allt barn för dom tröttnar sällan på att kela eller ge godis :D

Min hund:
Tik 3 år, blandras. Också genomsnäll och mysig iof, men väldigt aktiv, älskar att vara utomhus och springa lös, arbeta med huvudet och leka! Otroligt smart och snabblärd, kvick i sitt tänkande och har will to please. Är inte så intresserad av nya människor men pålitlig och tålamodig vid barn. Totalt hatar andra hundar (förutom en hittills) och använder otroligt mycket kroppspråk. Dom hundar hon funkar bäst med har varit huskey-blandningar eller använt sitt kroppsspråk väldigt mycket.

Dom har nu när jag tänker efter mycket gemensamt: Snälla, keliga och kärleksfulla. Men resten är som svart och vitt :D

Här hemma bor en amstaff-kille och en liten spanieltjej (am.cocker/cavalier). Snacka om omaka! :D

Här hemma bor en amstaff-kille och en liten spanieltjej (am.cocker/cavalier). Snacka om omaka! :D

Ja verkligen, både utseende och sätt kan jag tänka mig iaf om dom är rastypiska, har aldrig träffat en cocker som inte är en "glad skit" mot allt och alla och amstaff har jag inte så mycket kännedom om men dom är väl inte lika mycket "glad skit" om du förstår vad jag menar:D

Oooja! Nu har jag och sambon visserligen separerat, men när vi bode ihop var det svart och vitt!

Hans hund:
Tik 4 år, blandras. Genomsnäll, mysigaste hunden jag träffat, sätter gärna sina 40 kg i någons knä om denne kelar (alt inte kelar tillräckligt). ÄLSKAR att sova och mysa, spenderar gärna så lite tid ute som möjligt, är vad man kan kalla "korkad" och oerhört klantig. Älskar människor och barn, framför allt barn för dom tröttnar sällan på att kela eller ge godis :D

Min hund:
Tik 3 år, blandras. Också genomsnäll och mysig iof, men väldigt aktiv, älskar att vara utomhus och springa lös, arbeta med huvudet och leka! Otroligt smart och snabblärd, kvick i sitt tänkande och har will to please. Är inte så intresserad av nya människor men pålitlig och tålamodig vid barn. Totalt hatar andra hundar (förutom en hittills) och använder otroligt mycket kroppspråk. Dom hundar hon funkar bäst med har varit huskey-blandningar eller använt sitt kroppsspråk väldigt mycket.

Dom har nu när jag tänker efter mycket gemensamt: Snälla, keliga och kärleksfulla. Men resten är som svart och vitt :D

Men dom gick ihop iaf?

En jack russel tik som är förarvek men dominant mot hundar, och en Shiba som är tuff med folk men överförtjust i Alla hundar. (valp förstås, så man vet aldrig.. men bara raserna är som natt och dag. ^^)

Nä valpen kan ju ändra sig...:)

Min rottweiler är en sådan där glad och stabil typ. Han tar livet med en klackspark och är för det mesta väldigt mån om att vara tillags. Helst ska ALLA tycka om honom. Han är inte den vassaste kniven i lådan direkt. Vill gosa med alla utom matte. Lyder dock matte bäst.

Tibben - har ett jäkla humör om något inte passar. Reagerar först och tänker sedan. Intelligent som få men besserwisser utan dess like. I hans drömvärld skulle alla passa upp på honom och han skulle få göra vad han ville. Otroligt gosig. Men förmodligen mest för att han gillar det.

Lillskiten bjuder gärna den stora till lek, men minsta lilla han tycker att den stora är för hårdhänt eller om han skulle tro att han skulle "förlora" så exploderar han och blir arg. HAN får däremot bita den stora hur mycket som helst och sura om den stora inte vill leka....
Dom leker enbart inne eftersom den lilla har fördelen av att kunna ta skydd under möbler och och att den stora inte har plats att röra sig lika mycket. Ute har den stora så mycket fördelar att den lille inte vill leka med honom.
*doh*

KL

Jag har;)

Nixon är en dvärgpinscherhane som är lite reserverad, väldigt noga vilka han kan kela med, men även då bara när han själv vill, annars går han bara därifrån.
Om det kommer något som Nixon blir överraskad eller rädd för så sätter han full fart mot och skäller som ett jehu.

Gissa är en dogo argentinotik som är lite översocial:grin:
Varenda människa hon träffar kryper hon upp i knät på och slickar noggrannt överallt, både på bar hud och på kläder:p
Om det kommer något som Gissa blir rädd för så springer hon till mig och ställer sig bakom, kikar fram frågar mig om kusten är klar, och om jag då säger typ varsegod då så springer hon fram själv utan problem:grin:

Sen ser dom ju lite omaka ut också...

Nixon snart 3 år, Gissa snart 7 månader.
Med på bilden är också våra ex-sambos, Öka, Lancelot och Octagon

26 minus är visst mer än vad småhundstassar pallar med ;-)
164131_484569954155_652204155_6218744_7743561_n.jpg

Tax och Karelsk björnhund..... Inte många gemensamma nämnare....:D

Ja det kan man nog säga.

En jaktgoldentik som är undergiven, långsam, otroligt mjuk och en riktigt soffpotatis på 32kg.

Och

en lancashire heeler kille som idag är väldigt framåt, alert, tuff och far runt som en vessla på 4kg. Han är bara 4mån än så länge men min gissning är att attityden är här för att stanna... :p

Jämthund och Bichon Havanais är väl i olika ändar av skalorna?

Sen finns här även Australisk Terrier och Finsk Spets :p

En borzoi som är lugn och go och lååångsam. Lite tjuren Ferdinand, tills hon får upp farten och får ett "lek-ryck"..

Och så en liten 5 månaders blandis mellan italiensk vinthund och toypudel. Rapp i huvudet,och kroppen, smidigt och smart och allting går i 190 knyck. Ser ut som en pytteliten irländsk varghund, ungefär :P

En irländsk setterhane och en liten Australisk terriertik. hon som är vakthunden, styr och ställer, han är en liten fjant jämfört med henne. Med honom är motivationen att bara vara med mig. hos henne finns inget sånt "Och vad får JAG för det?" :cool:

DSC01713.jpg

Mammas blandis med också
090517-Buster280.jpg

Jag har en Tollare och en Kelpie. Storleksmässigt är de ganska jämna men mentaliteten skiljer sig åt på många sätt.

Tollaren (4,5 år) är självständig, gillar inte att bli klappad och svår att styra många gånger. Hon har en stor jaktkamp då hämta bollar och pinnar (gärna ur vatten) är det bästa livet har att erbjuda. Hon har ett jäkla humör, låt inte det snälla utseendet lura er! Säger man till henne på skarpen så försöker hon hugga direkt. :crazy: Så det gäller att veta hur (och var!) man ska ta henne. Inlärningen tar lång tid men har hon väl fattat så utför hon alltid momentet även om tempot kan bli lidande om motivationen inte är stor nog. Trots alla "nackdelar" så gillar jag henne verkligen och vi kämpar på med lydnaden och spårar så fort vi hinner. Jag har lärt mig så otroligt mycket på denna hunden och på ett sätt är jag glad att jag inte fick en lätt förstahund. Man kanske ska få jobba lite i början och lära sig för att sedan tillämpa allt på hund nummer två!

Kelpien är hennes raka motsats (tack och lov)! Hon är social, vill vara till lags, bra kamp, lär sig väldig fort och utför redan vissa detaljer i lydnaden bättre än Tollaren och spårar mycket bättre trots att hon bara är sju månader. Intensiv och arbetsglad och ger alltid 100 % i allt hon gör. Det ska bli så spännande och roligt att se vad det blir av denna lilla pärla. Här finns det inga begränsningar än de jag själv bär med mig.

Här är vi i höstas tillsammans med min kompis Mallar.
Mlilla.jpg

Senast ändrad:

30682327.jpg

Hyfsat olika tycker jag :p Den store är oftast mycker lurvigare än på bilden.

För övrigt är den store en väldigt enkel, mild, sansad hund utan vidare jakt- och vaktinstikter. Hans starkaste instinkt är matteinstikten :angel: Glad och nöjd bara han får vara med, vad det än är vi hittar på. Livrädd för hästar och andra djur som är större än han själv. Nervös vid närvaro av barn, så det slipper han. Ingen knähund, men älskar att bli kelad med.

Den lille är en riktig terrier som lever rövare om han inte fått utlopp för sin energi. Mycket jakt- och vaktinstikter och älskar alla djur och människor, speciellt barn och hästar :) Dock inte svår på något sätt. Får han springa av sig litegrann och vara med på lite äventyr så är han väldigt behaglig. Ingen hund man ska ha om man inte har tid för honom (vilket hans två tidigare ägare fick erfara). En äkta knähund som alltid vill vara näääära.

31444155.jpg

Tillsammans med YorkWanns Kimi. När det väl gäller är alla tre av samma skrot och korn ;)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka