Är det någon här som kan hjälpa mig?????

F

Falk

Har precis haft distrikts veterinären här (i mitt tycke, koveterinär)
Min häst har lyckats klia sig mot en gren så hårt så den har gjort ett stort sår i juvret.. Hålet är stort som en femkrona, varigt och väldigt fult och mycket djupt. Det har blivit en stor påse på undersidan av juvret och en till som flutit ner under magen. Vi ringde då vet. och hon var ute och gav smärtstillande och pencillin. Hon sondade hålet men hon kunde inte känna längre upp än 1 dm :eek: (såret är djupare än så) men hästen ryckte i juvret hela tiden så hon ville inte känna längre upp, hon var rädd för att ha sönder något... MEN vi hittade också en avlång knöl, ca tre cm lång och 1 1/2 cm bred vid virveln i flanken. Jag tycker att det känns som att såret går så långt upp och att det kan vara en pinne som sitter kvar där. Men vet. var inte riktigt säker eftersom hon inte kunde känna längre upp.. Hästen är ett islandssto och hon är totalt okänslig för smärta, så hon reagerar inte när man klämmer på det som jag tror är en pinne.. Veterinären pratade något om någon körtel som kor har där som kan svullna upp vid sånna här sår, men hon visste inte om den fanns på hästar.... Jag försökte få vet att kolla och känna nogrannare men hon ville inte eftersom hon var osäker... Hur och vad ska jag göra... Ska ringa kliniken på måndag men om det är en pinne så måste jag dit tidigare.... Hjälp någon, körtel i flanken som reagerar på sår????????

Jag skulle rekomendera att vänta o se hur behandlingen funkar. Troligen skulle en klinik söva hästen för att bverkligen kunna kolla men det är ingen egentlig brådska.
PL

Jag vet inte hallar hur man borde göra. Men om allmäntillståndet inte försämras och febern inte stiger så är det nog "bara" att vänta. Beroende på hur "pinnen" (eller vad det är, sitter borde ju de på en klinik kunna ultraljuda det(?) Inte om det sitter Långt inne förstås men där du säger att det ser ut som en pinne.

Hoppas att det går bra!

Hästar är fulla av lymfkörtlar varav en sitter i mitten av virveln i flanken. Det är inte alls ovanligt att de reagerar genom svullnad vid infektioner, förgiftningar, allergier m.m. Så någon pinne där är det nog inte tal om utan helt normalt utifrån vad som hänt din häst.

Men visst skall du ringa och höra om du känner dig orolig..

MVH/

Det låter ungefär som ett bråck, men om det kan sitta vid flanken undrar jag? I alla fall har jag väldigt dåliga erfarenheter av stakningsskador och skulle ta detta på allvar och få det ordentligt uppkollat. Skulle det vara bråck kan det gå väldigt fort utför.

Dessutom, med ett sår som är så djupt så skulle jag åka iväg och få det sondat ordentligt med sederad häst. Bukhinnan ligger ju inte alltför långt borta och riskerar att perforeras.

Ring och boka tid hos en närliggande klinik för att få en korrekt utredning istället för att gå hemma och må dåligt och vara orolig!!

Tack för svaren

Var ute och kände på henne för ett tag sedan och svullnaden har ökat markant och hon är väldigt varm över och runt såret och svullnaderna. Men hon verkar inte ha ont, vara hängig eller något... Ska ringa klinik imorgon och se vad de säger och om det verkligen sitter en körtel där.. Den här "körteln" känns väldigt kantig och hård och den har väldigt konstig form och jag har aldrig varit med om den formen på en körtel. Nej, sova ett par timmar och sen ringa och se,,, jag återkommer med lite ny info då :smirk:

Precis det jag ska göra,,,, men det här är ju ett frågeforum och då tänkte jag passa på att fråga här också!!

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 420
Senast: Zetly
·
Hästvård Min lilla pålle kom in med det här såret ikväll. Sitter högt upp på insidan av bakbenet, och hon var inte jättepigg på att låta oss...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Myzan87
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 261
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben