Är det någon fara med gaffelbenet?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ija
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 076

ija

Trådstartare
Hej allihopa!
Jag är i svängarna och letar efter en häst, och har fastnat för en liten gulleplutt. Ända problemet är att hästen har en minimal förändring i gaffelbenet, som det står i annonsen i alla fall, och min vän avråder mig från den. Men det kliar i fingrarna och jag undrar om ni har erfarenhet av sådant här och vet om det kan uttrycka sig i skador och hältor?
Enligt annons och ägare är hästen inte halt och reagerar inte på böjprov, men blir ju självklart osäker för vill ju inte stå där med en halt häst som kanske måste avlivas.
Så undrar hur ni skulle göra i detta läge? :confused: hästen skulle användas för vanlig ridning och mest dressyr. Lite körning också kanske :)

Sv: Är det någon fara med gaffelbenet?

Förlåt, gaffelband :) min telefon har fått för sig att det heter gaffelben ...

Min D-ponny hade förändringar på båda gaffelbanden på grund av senskador. Hon hoppade 120 banor utan problem och
FEI dressyr. Men det kan likväl vara så att hästen inte håller.

Jag skulle inte köpa en häst med problem redan innan. Dom kommer ändå.

Alltså det är ju inga "problem" än. Det var ekotätheten på ena frambenets insida som inte var riktigt lika dan som på det andra, men man kunde inte avgöra om det var en ny företeelse eller ett gammalt ärr som hästen alltid haft. Enligt ägare har hästen aldrig varit skadad eller halt. Men det jag funderar på utöver att det kan utvecklas till något illa är att det kan vara svårt att få försäkring och att det kan bli mycket dyrare? Någon som vet? :)

Hur vet dom om att hästen har det här problemet då? Har dom ultraljudat även om hästen är helt frisk? och i så fall varför?

10 P:bow:

Ngt lurt är det troligen.

Skulle inte köpa den om jag inte vore extremt kär o hästen ren på böjprov.

Han är ren på böjprov :) och varför de ultraljuda vet jag inte, men det kanske var en rutinkontroll?

Ultraljud kostar pengar och hör inte direkt till rutinkontroller för de 99,9% av oss vanliga dödliga som inte rider om mycket pengar... ta reda på orsaken innan du funderar vidare öht.

Tack så jättemycket för svaren! Det ska defenitivt göras detektivarbete här ;)

Jag skulle inte köpt hästen om jag vore du. En liten förändring i dagsläget kan resultera i en utdömd häst om mindre än ett par år, tråkigt men sant.

Tog mig ungefär 5 sekunder att hitta annonsen... :D Väldigt tuff och fräck ponny, förstår att du blev såld på den, det blev jag också. MEN. Frågan är varför man tar in den till just den kliniken, det borde finnas kliniker som ligger närmare ägarens adress. Be att få tillgång till SAMTLIGA journaler på ponnyn, både ifrån försäkringsbolaget och ifrån kliniken. Ponnyn har varit på en väldigt bra klinik, så jag tror inte att du behöver ifrågasätta deras omdöme, men det kan jag så klart inte garantera. I journalen ifrån kliniken borde det rimligtvis stå varför ponnyn togs in på ultraljud på båda fram.
Skall du köpa den så var noga med att mäta om den, den ser stor ut och man kan fundera på om den fortfarande håller ponnymåttet. Det skall du göra själv så att du vet att det blir rätt.

Han är ren på böjprov :) och varför de ultraljuda vet jag inte, men det kanske var en rutinkontroll?
Det är ingen rutinkontroll att ultraljuda. Det gör man när man misstänker problem av något slag.

Jag skulle nog vilja påstå att dom försöker lura på folk en häst med en skada som den antagligen inte håller med ev som dom inte orkar vänta ut och säljer därför hästen. Bara spekulationer här men ändå.

Min häst hade senskada och han var aldrig halt eller svullen på något sätt under konvalicenten, dock om jag hade ridit på som vanligt, då hade antagligen skadat inte läkt utan gått upp mera.

Sen tycker jag det är alarmerande att hästen rids fullt ut innan den är helt frisk. Man sätter inte igång en häst med en förändring på gaffelbandet på en månad liksom..eller två.

Senast ändrad:

Rent spontant känns det lite lurt. Jag skulle definitivt avråda från att köpa en häst med förändringar i gaffelbandet, även om den är ok på böjprov. Min dam gick genom böjprov trots blödning i gaffelbandet. (Åkte in till klinik på ren magkänsla.) Så jag skulle inte tolka ett böjprov som att allt var ok.

Dessutom är det just så, som flera nämnt, att ultraljud inte är något man gör som standard. Det kostar runt 1000kr extra för ett ben på klinik... Alltså inget man gör "bara för att".

Om du köper hästen råder jag dig att kolla upp det här noggrant. Det är tråkigt att köpa sina drömmars häst och se den gå sönder. Det finns så mycket annat som kan hända ändå.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 352
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej, för en månad sedan var vi på kliniken med min 16 åriga ponny då vi misstänkte bakbenshälta. Efter en 5 timmar lång undersökning...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: findme
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 117
Senast: Ray
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 437
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka