Är det meningen att vi ska kunna rida våra hästar i tölt?

Z

Zoraya

En fundering som växt fram hos mig när jag läst och hört alla diskussioner i vad form är för en islandshäst och vilka muskler som arbetar.

Är det meningen / går det att rida våra hästar på ett på långsiktigt hållbart sätt i tölt?

Vad jag tänker på är att vi har alla sett hästar gå och springa i hagen i alla möjliga och omöjliga gångarter, är det så deras naturliga gångarger ser ut? Är det det vi ska sträva efter i ridningen? En stor skillnad mot vad en häst gör i frihet och under ryttare är ju dock belastningen på ryggen som en ryttare utgör. Och för att inte förstöra hästarnas ryggar, så känns det som vi ibland måste anpassa deras rörelsemönster för att klara av att bära oss ryttare...

Sedan finns det ju raser (eller hästar med lämplig exteriör) som är har ett rörelsemönster som bygger mer ryggmuskler naturlig än andra. Ett exempel grovt kan är ju lipizzaner som i frihet springer runt "i form". Och finns det hästar som klarar av att göra det i frihet, så borde det vara möjligt för de flesta hästar (om deras exteriör inte sätter stopp) klara av att göra det med ryttare, det är bara olika jobbigt. Men, hur är det med islandshästen och tölt? Hur ser det ut i frihet för en "ultimat" tölthäst? Finns det en rimlighet att sträva efter att tölta "i form" under ryttare? Det är klart att det går, det har jag också sett, det är inte det som är frågan, utan är det naturligt för hästen?

Därför undrar jag om det är meningen att vi ska kunna tölta våra hästar? Gångarter utvecklas ju för hästens skull och det kanske inte är en gångart som är lämplig med ryttare? Och att vi får acceptera att när vi töltar så sliter vi på ryggmuskler (mer eller mindre). Fast är det så, så är det ju ännu konstigare att islandshästen har en av de högsta medelåldrarna, om vi nu har töltat med den i många hundra år på ett långsiktigt ohälsosamt sätt....

Hoppas ni förstår hur jag funderar...
Vad tror ni?

Sv: Är det meningen att vi ska kunna rida våra hästar i tölt?

Förstår din frågeställning, och drar det till sin spets-Ska vi rida våra hästar överhuvudtaget-egentligen.

Det är ju igen naturlig situation för hästens kropp, att utsättas för en ryttare menar jag.

Men om vi nu ska rida så bör det ju tycker jag, vara en ömsesidig respekt, både för hästens psyke, vilja och kropp.

En pigg glad arbetsvillig häst som går i harmoni med ryttare-utan negativa spänningar är i alla fall vad jag vill se. Att åtstakomma detta är ju lite svårare, men man bör ju sträva dit.

Att förebygga skador genom ordentlig uppvärming/nedvarvning, varierad ridning, rida så att hästen bygger rätt muskler, rida hästen utifrån dess förmåga, rätt anspasad utrusting mmmm osv.

Tölt på bakdelen, en önskan, som dock kräver samling. Samling är ju krävande även för en vältränad häst, så egentligen korta stäckor.

Men vi får ju inte glömma att på island så töltade/töltar man hästar relativt långa sträckor, kan jag tänka mej i fri form, inte vet jag om de tog ngn skada av det. Långfärdshästarna var förmodligen också tränade att gå långa sträckor och dessutom följa med som handhästar och dessutom hade de större ytor att ströva på vilket förmodligen ledde till en stark och sund häst. Hur har vi det i dag?

Kan tänka mej att det är skadligare att rida hästen i paddock eller runt på en ovalbana med en falsk form, vilket ju ofta sker.

Så jag tror och gissar att man ska satsa på att bygga upp hästen genomatt länga överlinjen och amtigt passa sej noga för att med tyglarna tvinga in hästen i en felaktig form. Rid hästen i fri form låta den hitta balansen satsa på att störa hästen så lite som möjligt skaffa en bra sits så mankan göra så lite inverkningar som möjligt och ändå få hästen att bära sej korrekt, utofrån dess egna förutsättningar.

Ja det blev en predikan halleluja :bow: :angel:

Vill bara börja med att säga att jag håller med dig i vad du skriver och det är grunden, i alla fall i mitt förhållande till hästar. Men, vad jag ville ha fram med den här tråden var konkret, därför det är väldigt lätt att tycka och ha målsättningar, men hur är det då egentligen i praktiken... Och det är inte meningen att konkurera med de andra trådarna om form, utan skillnaden mellan tölt i frihet och tölt under ryttare och skillnaden mellan resonemang i tölt från skritt, trav eller galopp.

Och varför jag funderar mest runt tölten här är att jag ännu inte hittat ett sätt jag känner mig bekväm att rida tölt på. Och med bekväm menar jag ett sätt där jag känner att jag och hästen har ömsesidigt förtroende för varandra och jag inte behöver "tvinga" hästen till något onaturligt. (mer än vad ridningen i sig innebär med att jag sitter på hästens rygg då) Skritt, trav, galopp har jag funnit mitt sätt att rida där mina hjälper inverkar på hästen utan att tvinga och jag känner att hästen är nöjd. Jag vill givetvis att det ska vara samma sak i tölt och visst har jag känt nöjdhet även i tölt, både under härliga skogsturer med pållen jag är medryttare på och på långritt på island. Men, då har det varit mer en lyckträff än att jag känt att jag gjort något speciellt... och då tycker jag det är svårt att upprepa... och jag blir frustrerad och med alla diskussioner på gång också väldigt förvirrad. (ridit har jag gjort i 25 år och tävlat Msv dressyr, men de senaste 6 åren ridit nästan uteslutande islandshästar)

josse skrev:
En pigg glad arbetsvillig häst som går i harmoni med ryttare-utan negativa spänningar är i alla fall vad jag vill se. Att åtstakomma detta är ju lite svårare, men man bör ju sträva dit.
Visst har du rätt, men frågan är just, hur kommer man dit? Går det att komma dit? Ser vi tillräckligt många islandshästar tölta "korrekt" i frihet att det faktiskt finns förutsättningar att majoriteten ska kunna göra det under ryttare också?

josse skrev:
Tölt på bakdelen, en önskan, som dock kräver samling. Samling är ju krävande även för en vältränad häst, så egentligen korta stäckor.

Men vi får ju inte glömma att på island så töltade/töltar man hästar relativt långa sträckor, kan jag tänka mej i fri form, inte vet jag om de tog ngn skada av det. Långfärdshästarna var förmodligen också tränade att gå långa sträckor och dessutom följa med som handhästar och dessutom hade de större ytor att ströva på vilket förmodligen ledde till en stark och sund häst. Hur har vi det i dag?

Kan tänka mej att det är skadligare att rida hästen i paddock eller runt på en ovalbana med en falsk form, vilket ju ofta sker.
Givetvis är det skadligare att rida hästen i falsk form än i friform, men det borde inte vara skadligare att göra det i paddocken eller ute på islandskalfjäll. Så vad är skillnaden egentligen? Menar du att tölten kräver mer muskler än andra gångarter och det får islandshästarna genom att de rör sig mer utan ryttare på Island än vanligtvis i Sverige?

Och om tölt på bakdelen innebär mycket samling som bara kan göras i kortare sträckor, hur är då bakdelen på långrittshästarna på island? Och hur kommer det sig att det inte har kortat medelåldern på hästarna och de inte bär sig riktigt? Rider man kanske inte hästarna lika mycket på island och får därför symptomerna senare? Eller aldrig?

josse skrev:
Så jag tror och gissar att man ska satsa på att bygga upp hästen genomatt länga överlinjen och amtigt passa sej noga för att med tyglarna tvinga in hästen i en felaktig form. Rid hästen i fri form låta den hitta balansen satsa på att störa hästen så lite som möjligt skaffa en bra sits så mankan göra så lite inverkningar som möjligt och ändå få hästen att bära sej korrekt, utofrån dess egna förutsättningar.

Det låter ju jättebra, missförstå mig inte.
Men, vad är en felaktig form, vad är friform och hur kan man gå vidare till samling på bra sätt. Hur bär sig hästen korrekt och vilka skillnader i detta ska man acceptera beroende på hästens förutsättningar? Och jag funderar runt tölt nu, skritt, trav och galopp har jag koll på dessa saker, men vad jag känner är att det skiljer sättet att göra detta i de gångarterna mot hur det funkar i tölt, det kanske inte är något stort, men något känns det ändå som.

Senast ändrad av en moderator:

Mycket bra tråd Zoraya - det här är en viktig fråga som tål att funderas över.

/tottenham

TACK!
Det vore bara roligare om flera ville vara med och diskutera saken...

får jag bara lugnare på jobbet så... ;)

Jo jag förstår hur du menar precis, och ska försöka ge mej på vad jagtror....några bra svar vet jag inte om ngn har, så det blir bara lösa spekulationer.

Om vi börjar med hur våra hästar rör sej i frihet, så är det ju ett mått på vad de rent fysiskt är kapabla till, jag har aldrig sett min häst tölta i frihet, när hon vill visa upp sej för andra hästar eller busa eller vid löslongering (som hon blir väldigt pigg av)så är det en enormt fin trav med sväv och krök på nacken och korrekt använd bakdel som kan komma fram, galoppen likaså, samma sak med start och stopp, ingen framtunghet där inte.

Detta visar ju hur viktig ryttarens skicklighet är för att få fram det bästa av hästens förmåga, om vi kan få hästen att vilja röra sej på det sättet även när vi sitter på, så måste vi ha förmågan att följa med i hästens rörelser utan att störa, och kunna läsa av hästen. Drt vill säja hur får vi hästen att vilja visa upp sej och sprudla av energi. Konkret innebär det sitsträning och känsla.

för att svara på din fråga, jag har inte sett några töltande hästar i frihet..... :o

När jag pratar om att det kan vara bättre att rida tölt i fri form ute än tölt i paddock, så handlar det mer om mina egena erfarenheter. O jag ska tölta min häst i paddock så måste jag driva mer gör mer halvhalter osv för att hon inte ska börja trava i stället. Hon kan däremot slappna av bättre i paddocken, traven fukar bättre hon blir mer lösgjord, och har lättare att länga överlinjen osv.

När vi rider ut däremot upplever jag att hon blir mer spänd (positivt spänd?) och framåt, och då vill hon gärna tölta, då räcker det med lätt lätt tygelkontakt och små halvhaler och viktförflyttningar för att korrigera takten. Då går hon i fri form, men jag kan korta upp henne genom att byta tempo och få henne att bromsa in, så helt fri form kan man väl kanske inte kalla det heller, jag åker ju inte bara med, men upplever ett väldigt flyt och samspel när det funkar.

Jag tror inte att hästen tar skada av att gå i fri form, så länge den lyssnar på halvhalter med sätet och bär sej själv, fri form innebär ju inte nödvändigtvis att hästen kör upp huvudet och går på framdelen eller blir lååååång :angel: . OM hästen har energi och lysnar på ryttarens hjälper kan den mkt väl bära sej på bakdelen, utan att nödvändigtvis vara samlad med nosen i lodplan och mkt kontakt med ryttarens hand.

Att däremot träna hästen med samlande övningar och rida på böjda spår ser jag mer som styrketräning (jämför människor som lyfter tunga vikter )och streching, vilket också är en nödvändighet. Fri form ser jag mer som en chans för hästen att hitta sin egen balans och hållning och tilltro till ryttaren.

När jag rider min häst försöker jag i början få henne att gå relativt fritt och med mkt energi, visst kan hon ha lite taktprobelm i början men det brukar lossna när hon blivit uppvärmd och mjuk, i mitten av ridpasset brukar jag lägga in lite mer krav på samling, och sedan i slutet får hon sträcka ut (och gör också gärna det )

josse skrev:
Om vi börjar med hur våra hästar rör sej i frihet, så är det ju ett mått på vad de rent fysiskt är kapabla till, jag har aldrig sett min häst tölta i frihet, när hon vill visa upp sej för andra hästar eller busa eller vid löslongering (som hon blir väldigt pigg av)så är det en enormt fin trav med sväv och krök på nacken och korrekt använd bakdel som kan komma fram, galoppen likaså, samma sak med start och stopp, ingen framtunghet där inte.

Detta visar ju hur viktig ryttarens skicklighet är för att få fram det bästa av hästens förmåga, om vi kan få hästen att vilja röra sej på det sättet även när vi sitter på, så måste vi ha förmågan att följa med i hästens rörelser utan att störa, och kunna läsa av hästen. Drt vill säja hur får vi hästen att vilja visa upp sej och sprudla av energi. Konkret innebär det sitsträning och känsla.

för att svara på din fråga, jag har inte sett några töltande hästar i frihet..... :o
Det är precis det jag menar med att man kan se på hästens skritt, trav och galopp i friheten vad som är bra att sträva efter i ridningen (typ). Men, hur är det med tölten. Jag har sett hästar tölta i hagen, men inte tillräckligt ofta för att kunna dra några slutsater över vad bästa form är, så att säga.

Och det är då mina funderingar kommer med att om hästarna inte visar tölt "normalt" i frihet utan bara vid vissa tillfällen, då de behöver den, typ lavafälten på island töltar ju hela lösflocken klockrent över.... Och om de bara göra det ibland, är det då överhuvudtaget möjligt för oss att ta fram det när vi sitter på, på ett sätt som inte "sliter"?

josse skrev:
När jag pratar om att det kan vara bättre att rida tölt i fri form ute än tölt i paddock, så handlar det mer om mina egena erfarenheter. O jag ska tölta min häst i paddock så måste jag driva mer gör mer halvhalter osv för att hon inte ska börja trava i stället. Hon kan däremot slappna av bättre i paddocken, traven fukar bättre hon blir mer lösgjord, och har lättare att länga överlinjen osv.

När vi rider ut däremot upplever jag att hon blir mer spänd (positivt spänd?) och framåt, och då vill hon gärna tölta, då räcker det med lätt lätt tygelkontakt och små halvhaler och viktförflyttningar för att korrigera takten. Då går hon i fri form, men jag kan korta upp henne genom att byta tempo och få henne att bromsa in, så helt fri form kan man väl kanske inte kalla det heller, jag åker ju inte bara med, men upplever ett väldigt flyt och samspel när det funkar.

Jag tror inte att hästen tar skada av att gå i fri form, så länge den lyssnar på halvhalter med sätet och bär sej själv, fri form innebär ju inte nödvändigtvis att hästen kör upp huvudet och går på framdelen eller blir lååååång :angel: . OM hästen har energi och lysnar på ryttarens hjälper kan den mkt väl bära sej på bakdelen, utan att nödvändigtvis vara samlad med nosen i lodplan och mkt kontakt med ryttarens hand.

Att däremot träna hästen med samlande övningar och rida på böjda spår ser jag mer som styrketräning (jämför människor som lyfter tunga vikter )och streching, vilket också är en nödvändighet. Fri form ser jag mer som en chans för hästen att hitta sin egen balans och hållning och tilltro till ryttaren.

När jag rider min häst försöker jag i början få henne att gå relativt fritt och med mkt energi, visst kan hon ha lite taktprobelm i början men det brukar lossna när hon blivit uppvärmd och mjuk, i mitten av ridpasset brukar jag lägga in lite mer krav på samling, och sedan i slutet får hon sträcka ut (och gör också gärna det )

Alla samlande rörelser är lättare att göra när hästen har mycket framåtbjudning och därför är det ju lättare att rida hästen i tölt ute oftast. Men, det är ju egentligen ingen skillnad för målet är ju det samma och om man inte kan få hästen med hjälper att göra det i alla lägen frivilligt, är det då meningen att vi ska försöka?

Och du pratar mycket om friform, men vad menar du, rent konkret och hur skiljer det sig från samlad?

Och du menar att du tränar en häst för töltsamling på samma sätt som du tränar för travsamling ("styrketräning" som du beskrev). Och jag förstår att vad fri resp. samlad form är bra för, men VAD är skillnaden konkret och hur byter man emellan, hur gör man för att hästen ska förstå skillnaden...osv...

Mycket frågor, men jag tycker det är en jätteinstressant diskussion! Och jag är inte ute efter vetenskapligarön, utan åsiktsutbyte, ingen har mer rätt än andra när man tror och tycker!

har ochså funderat på hur nyttig är tölten rent slitagemässigt.
har man som jag en bekväm häst så kan tölten variera mycket från dag till dag.
men visst känner man när hästen går i fri form utan taktproblem och joggar fram på vägen. det känns lätt och avspänt och verkar inte slita på hästen.
eller när fler är ute och dom töltar klockrent med vilja framåt utan drivning. likandant där hästen flyter fram och verkar tycka det är lätt och kul.

och så tänker man yes han har lärt sig tölta nu har det lossnat.
nästa dag rider man ut och skall tölta,
bakärran på hästen hänger kvar i kurvan
huvuder åker upp benen går som gräddvispar och det bara rollar.
driver man så blir det värre, halvhalter och lösgjord häst hjälper föga, för viljan att jobba på rätt sätt finns inte just i dag.
det tror jag sliter på hästen för hela hästen är spänd på ett negativt sätt.

Angående tölt i frihet:
Vi har haft ett antal uppfödningar som visat tölt i hagen, oftast i medeltempo. Hästen går avslappnat och i medelhållning. Huvudet ställs omväxlande höger/vänster. Det de inte gör är att gå med så höga lyft som finalekipagen på tävlingar gör. De har heller inte låga benrörelser för då snubblar de..
En del av unghästarna har även "kråmat" sig i tölt för att visa upp sig.

freyja skrev:
Angående tölt i frihet:
Vi har haft ett antal uppfödningar som visat tölt i hagen, oftast i medeltempo. Hästen går avslappnat och i medelhållning. Huvudet ställs omväxlande höger/vänster.

det där är intressant! en iakttagelse som jag oxå gjort under många år - det där att hästarna, när de töltar i frihet ställer halsen åt omväxlande höger och vänster.
Det skulle jag gärna vilja ha en förklaring till!

Kan tillägga att sedan jag började med akademisk ridkonst med mitt sto och jobbar mycket med böjning (enkelt uttryckt), så har hon fått betydligt lättare att gå i en avslappnad tölt i ändamålsenlig form. Något som jag tidigare hade svårt att hitta.
Jag arbetar henne böjd omväxlande hela tiden för att komma åt respektive bakben, på detta sätt har jag stärkt henne eftersom och hoppas så småningom att hon ska bli jämnstark. Bättre är det redan i alla fall.

/tottenham

Zoraya skrev:
Alla samlande rörelser är lättare att göra när hästen har mycket framåtbjudning och därför är det ju lättare att rida hästen i tölt ute oftast. Men, det är ju egentligen ingen skillnad för målet är ju det samma och om man inte kan få hästen med hjälper att göra det i alla lägen frivilligt, är det då meningen att vi ska försöka?

Och du pratar mycket om friform, men vad menar du, rent konkret och hur skiljer det sig från samlad?

Och du menar att du tränar en häst för töltsamling på samma sätt som du tränar för travsamling ("styrketräning" som du beskrev). Och jag förstår att vad fri resp. samlad form är bra för, men VAD är skillnaden konkret och hur byter man emellan, hur gör man för att hästen ska förstå skillnaden...osv...

faktum är att jag inte riktigt vet jag menar :angel: .

Vi har inte kommit till samling än, utan jobbar med att förlänga överlinjen, så att muskler kan byggas för att så småningom kunna gå i en samlad form. Den formen PÅllan går i då, skulle jag inte kalla fri, inte att jag håller hennes huvud i ett nedtvingat grepp, utan snarare att tyglarna ramar in henne tillsammans med skänkeln. När jag skriver fri form, så har jag i princip långa tyglar, och hon har alltså inget stöd från min hand, utan balanserar sej helt själv, här påverkar jag henne med sitsen och vikten och gör halvhalter för att få henne att bära sej bättre, bromsa in och därmed använda baken. Samling vet jag inte om vi kommit till än, möjligtvis i skritt några enstaka steg då hon går i en högre form, där jag gör halvhalter ocg driver i nästan varje steg, här skrittar hon väldigt långsamt, men det känns som om hon reser upp sej med framdelen mer, och som om hon får högre benlyft fram än en vanlig skritt i en lägre form.

När jag styrketränar min häst med böjning och längning av överlinjen tränar jag inte för ngn speciell gångart, och inte i ngn speicll gångart, men tycker nog att traven funkar bra för att få henne att slappna av, men ändå tänka framåt.

För att svara på frågan om man inte kan få hästen att i alla lägen tölta frivilligt, varför då försöka (skriver du). Ja för det första för att det är en fröjd att tölta :banana: , men som jag tänker så har det med motivation att göra. Hästen töltar alltså gärna frivilligt ute tex, för att den kanske är glad och pigg och tycker att livet är kul den dagen, nästa dag har den inte lust, och då måste du "tvinga" den. Det jag menar är att man måste ju försöka jobba i "medvind", visst är det du som är ledaren och hästen ska tölta när du vill, men om det krävs mkt energi, styrka och framåtanda av hästen , så får man kanske tölta när hästen bjuder på det (tills den är så stark att det inte är ngn större match)annars tappar den lusten helt enkelt.

Om hästen vid vaje ridtur får en positiv upplevelese och man inte kräver mer än den klarar, så är jag övertygad om att det inte krävs så mkt tvång, utan den blir med på noterna, sen kan man succesivt kräva mer och mer. Givetvis ska inte hästen ta kommandot och styra ryttaren, utan snarare ska ryttaren försöka undvika att hamna i en situation där man måste tvinga hästen att göra något för att visa vem som bestämmer.

Sammanfattningsvis: Om du känner att hästen tappat lusten att tex tölta och det inte blir harmonsikt, så får du antingen rida andra gångarter tills den en dag bjuder på tölten, eller försöka ändra hjälperna för tölt, kanske håller du för hårt i tygeln, kanske är tempot för högt eller lågt, kanske är det för tidigt.sent i ridpasset osv osv.

Jag påstår absolut inte att det är lätt :angel: :smirk: . Jag har själv fått min häst att tröttna både på paddock (körde för långa tråkiga pass) och att tölta (för mkt tygelkontakt, för mkt på böjda spår osv)och jag har fått ändra min träning med henne.

Jag är övertygad om att man i det långa loppet tjänar på att jobba med hästen, även om det kanske inte alltid ger snabba resultat, och jag tror inte egentligen att tölten är ngt som man måste tvinga hästen till, utan den tappar helt enkelt lusten om vi ställer fel krav.

orientalkatten skrev:
har ochså funderat på hur nyttig är tölten rent slitagemässigt.
har man som jag en bekväm häst så kan tölten variera mycket från dag till dag.
men visst känner man när hästen går i fri form utan taktproblem och joggar fram på vägen. det känns lätt och avspänt och verkar inte slita på hästen.
eller när fler är ute och dom töltar klockrent med vilja framåt utan drivning. likandant där hästen flyter fram och verkar tycka det är lätt och kul.

och så tänker man yes han har lärt sig tölta nu har det lossnat.
nästa dag rider man ut och skall tölta,
bakärran på hästen hänger kvar i kurvan
huvuder åker upp benen går som gräddvispar och det bara rollar.
driver man så blir det värre, halvhalter och lösgjord häst hjälper föga, för viljan att jobba på rätt sätt finns inte just i dag.
det tror jag sliter på hästen för hela hästen är spänd på ett negativt sätt.
Precis som vi människor har ju hästar också olika humör beroende på hur musklerna känns, hur de har sovit, ätit, m.m. Så jag tycker inte det är konstigt att ridning går bättre alternativt sämre beroende på omständigheterna. Och jag tror att just det ska man vara lyhörd för, de dagar allt går åt pipsvängen, så får man helt enkelt sänka kraven och anpassa ridningen, det kanske räcker att kräva böjning och ställning i skritt....

tottenham skrev:
Kan tillägga att sedan jag började med akademisk ridkonst med mitt sto och jobbar mycket med böjning (enkelt uttryckt), så har hon fått betydligt lättare att gå i en avslappnad tölt i ändamålsenlig form. Något som jag tidigare hade svårt att hitta.
Jag arbetar henne böjd omväxlande hela tiden för att komma åt respektive bakben, på detta sätt har jag stärkt henne eftersom och hoppas så småningom att hon ska bli jämnstark. Bättre är det redan i alla fall.

Vad menar du med ändamålsenlig form?

Vad menar du med ändamålsenlig form?

Nu svarar säkert tottenham själv, men ändå. Ändamålsenlig form är den eftergift som bakbenen presterar för stunden sas, vilket innebär att formen börjar komma utifrån en eftergift bakifrån och inte tvärtom.

josse skrev:
faktum är att jag inte riktigt vet jag menar.
Det är därför sådana här diskussioner är så bra (tycker jag) man tvingas tänka efter och höra hur andra tänker och då lär man sig förhoppningsvis något.... ;)

josse skrev:
Vi har inte kommit till samling än, utan jobbar med att förlänga överlinjen, så att muskler kan byggas för att så småningom kunna gå i en samlad form. Den formen PÅllan går i då, skulle jag inte kalla fri, inte att jag håller hennes huvud i ett nedtvingat grepp, utan snarare att tyglarna ramar in henne tillsammans med skänkeln. När jag skriver fri form, så har jag i princip långa tyglar, och hon har alltså inget stöd från min hand, utan balanserar sej helt själv, här påverkar jag henne med sitsen och vikten och gör halvhalter för att få henne att bära sej bättre, bromsa in och därmed använda baken. Samling vet jag inte om vi kommit till än, möjligtvis i skritt några enstaka steg då hon går i en högre form, där jag gör halvhalter ocg driver i nästan varje steg, här skrittar hon väldigt långsamt, men det känns som om hon reser upp sej med framdelen mer, och som om hon får högre benlyft fram än en vanlig skritt i en lägre form.
Men, du har målet att komma till samling eller? Har du kännt hur bra samling ska kännas på annan häst eller sett någon annan rida i samling som du siktar på? Vad jag är ute efter är att om man har ett mål, så är det ju svårt att sikta om man inte vet hur målet ser ut. Och hur vet man då att målet är det rätta, under både vägen dit och när man tror sig vara där? (Tack för den lättbegripliga beskrivningen av vad du menar med friform!)

josse skrev:
Sammanfattningsvis: Om du känner att hästen tappat lusten att tex tölta och det inte blir harmonsikt, så får du antingen rida andra gångarter tills den en dag bjuder på tölten, eller försöka ändra hjälperna för tölt, kanske håller du för hårt i tygeln, kanske är tempot för högt eller lågt, kanske är det för tidigt.sent i ridpasset osv osv.

Jag påstår absolut inte att det är lätt :angel: :smirk: . Jag har själv fått min häst att tröttna både på paddock (körde för långa tråkiga pass) och att tölta (för mkt tygelkontakt, för mkt på böjda spår osv)och jag har fått ändra min träning med henne.

Jag är övertygad om att man i det långa loppet tjänar på att jobba med hästen, även om det kanske inte alltid ger snabba resultat, och jag tror inte egentligen att tölten är ngt som man måste tvinga hästen till, utan den tappar helt enkelt lusten om vi ställer fel krav.
:bow: :bow: :bow: Kan inte annat än hålla med fullständigt!
Men, då kommer vi till det instressanta... som jag var ute efter från början med den här inlägget... Hur vet vi att vi ställer fel krav? Vad är rätt krav i grunden? Vad är målet med bra tölt och har alla islandshästar faktiskt möjlighet att nå det målet? Ett mål är givetvis att tölt är kul och bekvämt för oss ryttare, men om det då inte går att nå en bra tölt är det då värt det för oss att ha kul och ha det bekvämt?

Boj skrev:
Nu svarar säkert tottenham själv, men ändå. Ändamålsenlig form är den eftergift som bakbenen presterar för stunden sas, vilket innebär att formen börjar komma utifrån en eftergift bakifrån och inte tvärtom.

Men, med eftergift i bakbenen kommer inte resten av kroppen i position automatiskt, även om det är grundförutsättningen. Så vad är ändamålsenlig form om man ser till hela hästens kroppsposition och rörelseschema och finns det bara en ändamålsenlig form eller har man ett par "arbetsformer" tills man klarar av "målformen", så att säga? Och hur vad är det som i så fall gör att "målformen" är som den är? Utgår den från hästens naturliga förutsättningar och hur kom man fram till att just det är "bäst"?

Mycket frågor blir det... :o

Det tar lång tid för hästen att prestera en fullständig eftergift ifrån bakbenen, dels genom att styrkan måste till genom bärighet. Men sen att hästen kan sträcka hela överlinjen fullständigt, vilket egentligen är den svåra delen.

Formen kommer i takt med styrkan/bärigheten, den fullständiga sträckningen av överlinjen får man endast genom en fullständigt lösgjord häst.

Alltså men en ändamålsenlig form, visar hästen en viss eftergift från bakbenen. Man kan alltså rida hästen i gångarten utan att ställa till det, men mycket arbete återstår.

Zoraya skrev:
Men, du har målet att komma till samling eller? Har du kännt hur bra samling ska kännas på annan häst eller sett någon annan rida i samling som du siktar på? Vad jag är ute efter är att om man har ett mål, så är det ju svårt att sikta om man inte vet hur målet ser ut. Och hur vet man då att målet är det rätta, under både vägen dit och när man tror sig vara där? (Tack för den lättbegripliga beskrivningen av vad du menar med friform!)

Jag har aldrig själv (tror jag ) ridit en häst i samlad form, inte vad jag menar med samlad alltså. Men vägen dit är ju varken kort eller rak på ngt sätt. Visst målet är helt klart samling, men jag behöver ju inte veta exakt hur det känns för att komma dit. Däremot kan man känna om man är på rätt väg. Det är ju inte så att ena dagen så går hästen i fel form och nästa dag helt samlad.

Snarare tänker jag så här. Målet är en rakriktad häst, som är lika stark i båda sidor, som lyssnar på förhållning och framåtdrivande hjälper med små signaler från ryttaren. Har man kommit sååå långt så kommer nog hästens förmåga att använda bakebenen på rätt sätt av sig självt.

När man jobbar med att länga överlinjen tycker jag nog också att man känner att man är på rätt väg, jag tycker att det är lättare att styra tempo, mer svikt i steget, hästen svarar bästtre på framåtdrivande och förhållningar, man känner hur ryggmusklerna aktiveras på ett annat sätt. Då tror ia lla fall jag att man är på rätt väg.

Enligt Kyra Kyrklund, så menar hon att man ska börja med att jobba med att länga hästens överlinje, hon säjer att när hästen själv gärna väljer den formen och vill gå där hela tiden, då är det dags att börja kräva mer samling och en högre form. Då ökar hon intervallerna mellan drivning och halvhalter så att hästen kortas upp. Hon påpekar dock att hästen endast ska gå några steg i den samlade formen i början(för att det är jobbigt för hästen) sen ska den ner i en lägre form igen. HOn skriver också att om hästen inte tar förhållning efter ökad drivning (för samling)så får man backa några steg i utbildningen och börja om. Hon poängterar också att det inte går att få en korrekt samlad häst föränn den är lika stark i båda sidor, så att den kan använda bakbenen på ett likartat sätt.

Hon menar också att om en häst hela tiden går i en högre form, och är svår att länga sej, är det dags att börja jobba mer med lösgörande och längande övningar.

Det jag konstaterar är att

1. För mej och min häst har vi en låååååång bit kvar till samlad tölt.
2. Det är inte många andra ekipage som jag har sett, som verkligen går samlade på rätt sätt.
3. Att hästn går i en korrekt form är inte lika med att den är samlad.
4. Att en längning av överlinjen inte är detsamma som att hästen går på framdelen, däremot hamnar hästen på framdelen eller går med sänkt rygg om man försker samla genom tyglarna, även om man får till kröken på nacken.

jaaa, det blev långt igen :o

Liknande trådar

Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 949
Senast: Ray
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: sjoberga
·
D
Islandshäst Jag har kommit till en vändpunkt i mitt hästägeri. Efter nästan ett år skall jag ta steget att flytta från hästens hemma-ridskole-stall...
Svar
7
· Visningar
2 448
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama