Är det många som INTE blir dräktiga i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
G

GoldenSam

Har hört ryken om att det är många ston som inte har tagit sig i år stämmer det?
Kämpar med att få mitt fodersto dräktigt med Nobel- sista försöket denna vecka...

Sv: Är det många som INTE blir dräktiga i år?

Vi har ett tre-årigt sto som har inseminerats 3 g med Diabeu och inte blivit dräktig :cry: så på seminstationens inrådan bytte vi till Cartier som står på stationen. Hon inseminerades idag med nytappad färsk sperma, nu ska väl hon ändå ta sig. Väntar spänt, men kan väl erkänna att jag nästan har gett upp hoppet om ett eget föl, i allafall till nästa sommar. Så det hela kommer nog att bli mycker dyr historia:eek:

mitt sto betäcktes 3 ggr med Advokat innan han gick bort, utan att bli dräktig:cry::cry:
Är nu betäckt med Haydn istället. Hoppas det går bättre. Har oxå nästan gett upp hoppet om en liten bebbe till våren/sommaren

Jag seminerade på fölbrunsten då stoet fölade ganska sent, 17/6, sen seminerades hon den 25/6, vet fortfarande inte helt säkert hur det är med madamen.......när jag kollade på 18:e dygnet var det flera cystor så det var svårt att urskilja fosterblåsa o cystor. Återbesök dygn 22, då konstaterades dräktighet men fortfarande cystor. Ny koll på dygn 32, då sa vet, att hon var "stängd" och inte igång för ny brunst, hittade också en fosterblåsa som fortfarande växte, men cystorna hämade tillväxten på fostret så därför var det inte utvecklat som normalt för dag 32. Eftersom hon inte visade någon form av närhet till brunst skulle jag komma tillbaka om 10 dagar..........

Vad tror ni om det här..........vågar man hoppas på ett litet föl nästa år måntro.......kan säga att förra året var det något liknande men hon kollades inte så ofta då och då blev det ju en liten krabat..........

Känns så tråkigt om hon skulle gå tom i år......o sen kostar det ju massor. Någon som varit med om något liknande.......

Förra året hade vi strul vilket kostade oss ca 10 000 kr och inte blev det något föl. I år har det gått bättre så vi håller tummarna.

Mitt ena shettissto betäcktes för några veckor sedan, allt såg bra ut, ingen ny brunst efter 3 veckor, men tyvärr så kom hon i brunst igår, körde henne tillbaka till hingsten på en gång (fri betäckning) o håller nu tummarna att hon tar sig denna gången, annars får hon vänta till våren, vill inte ha en allt för sen fölunge nästa år. Hon har föl vid sidan iår

Mitt sto är seminerat två gånger och är ej dräktig. Inte brunstar honom som hon ska heller, så det ser mörkt ut. Vi gör ett försök till om hon går i brunst denna veckan.

Jag har fått uppfattningen om att dom som betäcktes tidigt i år april , maj har tagit sig, men dom som har varit lite "senare" går det sämre för.....

Jag har fått uppfattningen om att dom som betäcktes tidigt i år april , maj har tagit sig, men dom som har varit lite "senare" går det sämre för.....

Seminerat båda i maj och båda tog sig direkt :banana:
Håller tummarna men båda är kollade på 45 och det ser bra ut ännu.

Aldrig haft det så smidigt förut! Håller tummarna!

Mitt sto seminerades i slutet på maj, ej dräktig på 18 dygn, seminerades igen, kollades på 18, ej dräktig trodde veterinären, ner till seminstationen, har nu stått där och kollats varannan dag då det funnits fosterblåsa som växte fint men som det var svårt att se hjärtat på. Hon hade sista chansen idag och var brunstig, har alltså resorberat i helgen på dygn 33/34. Stora fina ägg redan och semineras idag, räkningen är hittils på 14,000 kr.

:cry:

Mitt sto seminerades i mittem på juni första gången och tog sig, på 15 dagar (tvillingvarning) tyckte veterinären dock att det såg väldigt litet ut för att vara så gammalt och på 22 dagar senare sprutade vi bort det eftersom det inte växte längre.

Nu är hon seminerad igen och vi hoppas verkligen på det bästa!!

Uppmanar alla att be till avelsgudarna nu under ett par veckor för alla oss som fortfarande väntar!

Jag har haft tur i år. Mitt ena sto betäcktes i mitten av maj. Det blev 3 språng och hon blev dräktig. Mitt sto som hade den dåliga fölungen, åkte jag upp med till hingsten och hon började brunsta något senare än beräknat, men betäcktes med tre språng och blev dräktig, så jag hade veterinären ute idag och dom är dräktiga på 70dagar och på 21 dagar.

Jag har haft mitt sto borta hos hingst i nästan 2 månader. Tog sig inte på första brunsten, sprutades sedan i gång och på fredagens ultraljud så visade det sig att hon är dräktig Jippi!
I dag har jag hämtat hem henne, äntligen!

Grattis Bodil! verkligen skoj att hon är dräktig nu- och att du äntligen fått hem henne:)
//Irja

Konstigt att hon inte tar sig med Nobel som har sån supersemin. :(

Förra året hade jag en som tog sig direkt med Bayron och en som tog sig direkt jag bytte hingst (bytte från icke fertil Impuls till superfertil Nobel).

Jag har haft milt sagt ett rackarns år.

Skulle betäcka mitt kallblodssto med Bonic.
Tog inte månadsbrunsten utan nästa.

Hon tog sig inte - det tyckte jag var konstigt då hon alltid tagit sig på 1:a - på allt utom fryst (det här var färskt skick)

Efter 3:e gången ringde hingstägaren upp och förklarade att han inte kunde stå på semin - inget sto hade tagit sig!
Jag var givetvis välkommen på naturlig, men det var just det jag INTE ville med ett 18 årigt sto med föl vid sidan i norrland.

Seminstationen var vänliga nog att erbjuda mig att fritt välja bland deras andra hingstar så mitt val föll på Kennedy som jag hoppas kunna ge avkomman mer gång.
Hon skall kollas nu den 2:a. Jag som ville ha tidig bebis. :mad:
Hon fölade i mars i år!
Det som känns surt är att jag fått stå och betala skick, lägga ut tid och pengar på en hingst som inte ens kunde stå på semin.
Ja ja sånt är livet.

Mycket strul, men jag vill inte racka ner på någon utan se framåt, hoppas på ett föl nästa år iaf.
Jag har lärt mig mycket hur som haver, bland annat att inte använda en hingst som inte stått på semin innan.

Vi betäcker fem ston i år. Tre är dräktiga. Två väntar på dräktighetskontroll, varav en är seminerad för tredje gången (Två olika hingstar) och en är seminerad för andra. De står båda på fryst. Hon som är seminerad för andra gången, strulade med äggen på första brunsten, men såg normal ut nu när hon gick om, så där får vi hoppas att det tar sig. Hon som är seminerad på tredje gången är i brust två och tre behandlad mot infektion. Ser bra ut, men hon börjar bli lite till åren, så vi får väl se om det blir något.

Det som känns surt är att jag fått stå och betala skick, lägga ut tid och pengar på en hingst som inte ens kunde stå på semin.
Men skicken och det som har med den felaktiga hingsten ska du ju inte betala för!! Du betalar för det som fungerar. Hingsägaren ska inte tro att den ska få betalt för skick eller sperma som uppenbarligen inte fungerar!! Man kan ju inte sälja felaktiga produkter och sen tro att man får betalt för dem!! :grin:

Men skicken och det som har med den felaktiga hingsten ska du ju inte betala för!! Du betalar för det som fungerar. Hingsägaren ska inte tro att den ska få betalt för skick eller sperma som uppenbarligen inte fungerar!! Man kan ju inte sälja felaktiga produkter och sen tro att man får betalt för dem!! :grin:

Precis!

Förra året när jag försökte få hästen dräktig med Impuls så behövde jag inte betala något alls när det uppdagades att han inte var fertil. Så går det till med seriösa hingsthållare :bow:

Ett sto i vårt stall var nyligen på sin andra insemination. Tror det ännu är för tidigt att veta om det har tagit sig denna gång. Vet dock inte vilken hingst det är. Förra året tog det sig på första.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka