Är det lönt att ge sig på dressyr...

S

Stopek

...med en arab? Alltså att tävla lätt klass? Har den här lilla herren som jag lägger av med distansen med och undrar vad ni anser om hans exteriör naken och under ryttare, kan fungera som dressyrhäst. Notera att jag inte frågar om min förmåga att rida hästen väl dressyrmässigt (för där har jag långt kvar) utan om hans exteriör. Helst skulle jag väl visa honom på film, men så teknisk är jag ej.

Hade en tråd om en annan häst, som jag nog nu sålt, och det var intressant att läsa.

Hälsning Maja

Millesida.jpg

MVC00034-1.jpg

Sv: Är det lönt att ge sig på dressyr...

Tralopp här på buke har ju en arab som hon tävlar ganska höga klasser med! Så visst går det.

Du kanske inte kommer till GP, men hur många halvblodsryttare når dit?

Ja det kan du.

Din arabs exteriör är inte så "arabig" ut, t ser ut som den lämpar sig bra.

Lättare klasser klarar väl de flesta hästar eller? Han ser fin ut och kommer säkert att göra sig bra i de lättare klasserna- lycka till!

Är det en ponny eller en stor häst? Det kan ju vara tufft bland stora hästar, men inte pga. rasen utan snarare att den är liten.

Självklart kan du göra det om vi pratar lätta klasser.

Jag gissar att den är en liten stor häst, inte ponny eller hur?

beroende på vilka krav du har på dig att placera sig högt eller ej i dessa klasser så är det ju som Saigon säger ofta svårt att placera sig bland halvbloden med en liten och ej halvblods-blodig sak. Tyvärr.

skriver kritik emellanåt och vissa domare har hemska fördomar. de flesta är dock rättvisa tycker jag nog i lätta klasser och dömer välridna ritter och lydiga hästar över ras och annat som glimmar.

det är Eldorado avkomman eller hur? Har haft en halvsyster till din för många år sen..... underbar liten sak......

Klart du ska tävla dressyr! Du har en jättefin liten häst, och ni ser ut att passa så fint ihop. Lycka till och hoppas ni får kul på dressyrbanorna!

Ja men varför inte?
Jag har en kompis som tävlade ponny-SM med sin arab och den såg vekligen inte speciellt spännande i början när hon precis köpt henne.
Med massor av träning blev den kanonfin!

tävlade inte zamiar högt i klasserna? eller har jag fel. Hade en avkomma efter honom.. så fin som dressyr häst :)

Du kan absolut tävla lokala klasser på din lilla pålle. Att han är liten behöver inte vara någon nackdel. Min kompis är medryttare på en arab som hon nu börjat tävla lite smått med. LC-LB är det som gäller för dem båda och de brukar placera sig bland de främsta. Hon har aldrig fått någon negativ kommentar på sina protokoll. Men klart att det kan komma någon häxa till domare då och då ;)

Zamiar gick upp till S:t George om jag inte helt missminner mig... Rolig stolle det dar :) Ar han fortfarande i livet?
Hoppade honom ett par ganger och maste saga att jag foredrog det :(

Jag tror nog att araberna har lättare att hävda sig bland ponnies än bland halvbloden med en vuxen ryttare. Såg arabhingsten Luxor en gång på en dressyrtävling och han brukar man ju höra talas om som en så bra dressyrarab. Det såg inget värst vidare ut tyckte jag i jämförelse med halvbloden.

Hälsning Maja

Självklart kan du göra det om vi pratar lätta klasser.

Jag gissar att den är en liten stor häst, inte ponny eller hur?

beroende på vilka krav du har på dig att placera sig högt eller ej i dessa klasser så är det ju som Saigon säger ofta svårt att placera sig bland halvbloden med en liten och ej halvblods-blodig sak. Tyvärr.

skriver kritik emellanåt och vissa domare har hemska fördomar. de flesta är dock rättvisa tycker jag nog i lätta klasser och dömer välridna ritter och lydiga hästar över ras och annat som glimmar.

det är Eldorado avkomman eller hur? Har haft en halvsyster till din för många år sen..... underbar liten sak......

Ja, det är Eldoradohästen. Han har lätt för att trampa under sig och tar stöd på tygeln. En del araber har en tendens att gå bakom hand med för känslig mun. Har startat ett par ggr i lokal dressyrtävling med två olika arabston. På det ena stoet kom t.o.m. domaren fram för att se efter vad för otäckt bett jag stoppat i hästens mun, då hon gick och gapade. Det var ett vanligt tredelat, väldigt snällt tränsbett. Med arabstona gick inte alls bra för oss, fast å andra sidan var då huvudsyftet social träning för att vara lugna på distansrittstävlingar.

Undrar just hur ofta ni dressyrare överhuvudtaget ser araber på storhäst tävling. Om man börjar träna mer seriöst och det sedan går lika illa, ja då spelar det större roll. Inte lika lätt att ta det med en klackspark. För det skall ju vara kul att tävla och det är ju inte kul om man seriöst tränar och sedan "suger". ;) Men jag får träna på, vi gillar ju att hoppa med.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Vad menar du men lönt? Lönande (= direkt ekonomisk vinst) lär det knappast vara att tävla lätt klass överhuvudtaget!

Lönt för att öka värdet på hästen? Är du själv orutinerad lönar det sig bättre att använda en skicklig, tävlingserfaren ryttare.

Lönt för att de dig erfarenhet, stimulera till mer målmedveten träning och ge er nya mål att kämpa mot och så att ni utvecklas tillsammans? Självklart!

Lönt för att det är förädlande för din karaktär, eftersom du kommer att möta motgångar och besvikelser att övervinna? Möjligen, men jag tycker mig ha märkt att de flesta karaktärer är rätt är rätt oemottagliga för förbättringar. :angel:

Lönt för att det är KUL? Det kan nog bara du själv svara på! Det måste i alla fall finnas NÅGON anledning till att folk betalar en massa pengar, går upp långt före gryningen, fryser en hel dag på en tävlingsplats för att få rida ett par klasser.

Lönt för att hästen har potential? Ärligt talat har jag ingen aning! Är det viktigt för dig att ha chans till placeringar eller skulle det räcka att märka att ni gör framsteg? Jag tyckte det var HÄFTIGT att det gick bättre och bättre, vi blev starkare och mer samspelta och klättrade i klasserna, men min häst var inget en "rosettjägere" brytt sig om att starta.

Jag tävlar själv dressyr ibland på min arab (155 cm) och visst går det, jag har aldrig mött ngn domare som "sett ner" på mig för att jag rider arab, tvärtom så är det många som kommer fram och tycker att det är kul att jag inte rider halvblod :D
Sen har inte jag några supertävlingsambitioner inom dressyren, det är så mycket roligare att hoppa :o

Din arabs exteriör är inte så "arabig" ut, t ser ut som den lämpar sig bra.

Nu får du nog förklara vad du menar med "arabig" extriör, för jag ser mycket som är "typiskt" arab över TS häst.

tror att hon syftade på de s.k. "barbiearaberna", om man jämför honom med dem så ser han inte så särskilt "arabig" ut, det gör inte min heller :p

Ja, det är Eldoradohästen. Han har lätt för att trampa under sig och tar stöd på tygeln. En del araber har en tendens att gå bakom hand med för känslig mun. Har startat ett par ggr i lokal dressyrtävling med två olika arabston. På det ena stoet kom t.o.m. domaren fram för att se efter vad för otäckt bett jag stoppat i hästens mun, då hon gick och gapade. Det var ett vanligt tredelat, väldigt snällt tränsbett. Med arabstona gick inte alls bra för oss, fast å andra sidan var då huvudsyftet social träning för att vara lugna på distansrittstävlingar.

Undrar just hur ofta ni dressyrare överhuvudtaget ser araber på storhäst tävling. Om man börjar träna mer seriöst och det sedan går lika illa, ja då spelar det större roll. Inte lika lätt att ta det med en klackspark. För det skall ju vara kul att tävla och det är ju inte kul om man seriöst tränar och sedan "suger". ;) Men jag får träna på, vi gillar ju att hoppa med.

Hälsning Maja

Jag ser inte på en arab på något annat sätt än en annan ras - om den presterar det den ska i programmet/uppvisningen.

Nu pratar jag inte gångarter.
De flesta araber jag sett i dressyr har tyvärr varit väldigt spända. Det är inte att säga att araber är spända punkt slut, utan snarare tror jag att få ställer upp med den rasen, så jag har lite att jämföra med.
jag skriver ju domar kritik emellanåt och gjorde betydligt oftare för 10-15 år sen, då var det riktigt frekvent. Bara EN gång har jag skrivit för en domare som när ekipaget rider upp på mittlinjen för att inlednings hälsa, utbrister "f-n vad jag hatar araber".

som du förstår var detta ett extrem fall och jag tvekar faktiskt att ens nämna det, för det är egentligen totalt orelevant. Har aldrig råkat ut för det sen dess. snarare har jag ett gott intryck av domare idag, de dömer rättvist utifrån hur programmet rids och dess bedömnings punkter. du kan inte mäta dig med ett halvblod i gångarter med en arab, men rider du noggrant och med en lösgjord lydig häst så har du MÅNGA poäng att plocka. Jag tycker inte standarden är så jättehög på många halvblod i lätt klass på LB nivå och låga LA nivåer, men det är klart, det kan skifta med län, region och årskull.

Jag tycker din arab ser trevlig ut. Många araber har låsta bogar tycker jag, de rör inte bogarna utan bara benen.

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 368
Gnägg Funderade på det idag. När anses egentligen en häst som "gammal"? När anser du att en häst börjar bli gammal? Anledningen till att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 481
Senast: c0pyright
·
Hästvård Hoppas tråden hamnar rätt nu, annars ber jag moderator att flytta den:) Jag undrar om det finns någon som har lite större koll på...
Svar
15
· Visningar
2 348
Senast: troxel
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30