Jag ser inte på en arab på något annat sätt än en annan ras - om den presterar det den ska i programmet/uppvisningen.
Nu pratar jag inte gångarter.
De flesta araber jag sett i dressyr har tyvärr varit väldigt spända. Det är inte att säga att araber är spända punkt slut, utan snarare tror jag att få ställer upp med den rasen, så jag har lite att jämföra med.
jag skriver ju domar kritik emellanåt och gjorde betydligt oftare för 10-15 år sen, då var det riktigt frekvent. Bara EN gång har jag skrivit för en domare som när ekipaget rider upp på mittlinjen för att inlednings hälsa, utbrister "f-n vad jag hatar araber".
som du förstår var detta ett extrem fall och jag tvekar faktiskt att ens nämna det, för det är egentligen totalt orelevant. Har aldrig råkat ut för det sen dess. snarare har jag ett gott intryck av domare idag, de dömer rättvist utifrån hur programmet rids och dess bedömnings punkter. du kan inte mäta dig med ett halvblod i gångarter med en arab, men rider du noggrant och med en lösgjord lydig häst så har du MÅNGA poäng att plocka. Jag tycker inte standarden är så jättehög på många halvblod i lätt klass på LB nivå och låga LA nivåer, men det är klart, det kan skifta med län, region och årskull.