Är det lönt att ge sig på dressyr...

Sv: Är det lönt att ge sig på dressyr...

Klart du ska! :) Jag har själv en arab, ganska lik din i kroppen, som jag tävlar dressyr upp till LA på. Fast han är ponny då.

Givetvis lönt för att det är kul. Som jag skrev i inlägget strax före ditt, så skall det vara kul och ständigt komma sist är inte kul. ;) Det enda som skulle öka denna hästs värde är att få den framgångsrik inom arabgalopp eller distans.

Hälsning Maja

Jag ser inte på en arab på något annat sätt än en annan ras - om den presterar det den ska i programmet/uppvisningen.

Nu pratar jag inte gångarter.
De flesta araber jag sett i dressyr har tyvärr varit väldigt spända. Det är inte att säga att araber är spända punkt slut, utan snarare tror jag att få ställer upp med den rasen, så jag har lite att jämföra med.
jag skriver ju domar kritik emellanåt och gjorde betydligt oftare för 10-15 år sen, då var det riktigt frekvent. Bara EN gång har jag skrivit för en domare som när ekipaget rider upp på mittlinjen för att inlednings hälsa, utbrister "f-n vad jag hatar araber".

som du förstår var detta ett extrem fall och jag tvekar faktiskt att ens nämna det, för det är egentligen totalt orelevant. Har aldrig råkat ut för det sen dess. snarare har jag ett gott intryck av domare idag, de dömer rättvist utifrån hur programmet rids och dess bedömnings punkter. du kan inte mäta dig med ett halvblod i gångarter med en arab, men rider du noggrant och med en lösgjord lydig häst så har du MÅNGA poäng att plocka. Jag tycker inte standarden är så jättehög på många halvblod i lätt klass på LB nivå och låga LA nivåer, men det är klart, det kan skifta med län, region och årskull.

Tack för lärorikt svar.

Hälsning Maja

Jag tävlar själv dressyr ibland på min arab (155 cm) och visst går det, jag har aldrig mött ngn domare som "sett ner" på mig för att jag rider arab, tvärtom så är det många som kommer fram och tycker att det är kul att jag inte rider halvblod :D
Sen har inte jag några supertävlingsambitioner inom dressyren, det är så mycket roligare att hoppa :o

Roligt att höra från någon som tävlar arab. Då är det bara att jobba på med min kille, som också är 155 cm. Just nu en spänd kille av allt nytt det innebär att gå på ridbana. Men han har trevligt temperament, så han kommer att bli stadig och lugn, antagligen i takt med att han bygger muskler och blir starkare.

Hälsning Maja

Nu får du nog förklara vad du menar med "arabig" extriör, för jag ser mycket som är "typiskt" arab över TS häst.

Ja, jag tycker att han ser typiskt arabig ut. Det enda skulle väl i så fall vara att han inte har så mycket av den höjda svansen. Han ser dock väldigt mycket ut i exteriör som de flesta araber ute på distansbanorna. Det är skillnad på en brukad arab och en utställnings. Då menar jag inte att det skulle vara två olika typer, utan att den brukad arab får helt annan typ av muskelbyggnad. Detta gäller både typiskt polska araber med gammal galoppstam och egyptiska araber.

Hälsning Maja

Hej!

Jag vart lite nyfiken på stammen på din häst när jag såg att det var en avkomma från eldorado. Min hästs morfar var nämligen eldorado, därför jag frågar.

/jenny

Jag undrar detsamma.. tränar med min för att börja tävla lite dressyr jag också. Just nu ska bara fölis avvänjas först sen får vi väl se hur det går när vi kommer ut =)

Håller tummarna för er ;)

Hej!

Jag vart lite nyfiken på stammen på din häst när jag såg att det var en avkomma från eldorado. Min hästs morfar var nämligen eldorado, därför jag frågar.

/jenny

Ja, han är e.Eldorado, en av hans sista avkommor. Min är sex år och det skall nog finnas några femåringar med. Han är u.Wandela ue.Red Lancer.

Hälsning Maja

Jag undrar detsamma.. tränar med min för att börja tävla lite dressyr jag också. Just nu ska bara fölis avvänjas först sen får vi väl se hur det går när vi kommer ut =)

Håller tummarna för er ;)

Är din också en arab som skall ut på dressyrbanorna? Vilken stam? :)

Hälsning Maja

Hallå, ska du bli dressyr ryttare Maja! ;) :D

Jag har också funderat på att bli mer seriös i dressyren faktiskt, har köpt ett stoföl från danmark som har fina rörelser, men hjorthals. Vad tror ni om henne, ni som är bra på detta ;) Förlåt att jag snor din tråd maja ;) Vill gärna höra både negativt och positivt och förklaring på vad som är bra/dåligt(hon är endast 4 mån på bilden och ojämn, men när hon kommer till sverige ska det tas nya bilder ;))

http://www.arabianteam.se/bilder/hastar/WhiteReflection/white4.jpg

Japp, min fodertös, hon är också ca. 155cm.
Efter TR Viktor, undan Piroshka.. imp. från Österrike.
Min älskling :love:

jag har en 4 årig arab som ska ut på både dressyr och hopp/fälttävlans banorna. Men nivå kan jag inte svara på. Just nu måste hästen komma igång lite. har fått vila en del då hon växt.

Det beror ju på vad du vill med din tävling. Vill du tävla och konkurrera om placeringar och kanske siktar på lite högre klasser så småningom så är araben kanske inte rätt häst för ändamålet.
Men vill du tävla bara för att ha kul och utbilda hästen upp i klasserna, dock utan målsättning att ta placeringar så fungerar det säkert hur bra som helst!

Du kan tävla en arab långt upp i klasserna, men det är svårt att konkurrera om placeringar (oavsett klass).

Nirak

Jag ska också ut på banorna med min arab. Min tränare säger att han kanske inte kan vinna grand prix, men alla rörelser ska han kunna. Hon tror stenhårt på oss och att vi iaf kommer komma upp till MSV med placeringar. haha hon kanske är lite väl possitiv, men det är kul att bli peppad av henne och ha någon som verkligen tror på en. Ska kanske tillägga att hon är en väldigt inbiten halvblods människa (om det nu har något med saken att göra.)

Hallå, ska du bli dressyr ryttare Maja! ;) :D

Jag har också funderat på att bli mer seriös i dressyren faktiskt, har köpt ett stoföl från danmark som har fina rörelser, men hjorthals. Vad tror ni om henne, ni som är bra på detta ;) Förlåt att jag snor din tråd maja ;) Vill gärna höra både negativt och positivt och förklaring på vad som är bra/dåligt(hon är endast 4 mån på bilden och ojämn, men när hon kommer till sverige ska det tas nya bilder ;))

http://www.arabianteam.se/bilder/hastar/WhiteReflection/white4.jpg

Ja, efter en olycka så vågar jag inte rida så länge ute på grusvägarna som distansen kräver och något måste jag ju hitta på. Hopp är också kul.

Angående ditt nyinköp så kan ju så mycket hända. Min Mille såg rent för jävlig ut vid 6 månader. Jag hade aldrig köpt honom då. Han var även riktigt tunn i halsen när jag köpte honom för 6 månader sedan. Nu har han breddat sig något, men kommer aldrig att bli maffig. Det är halsens överlinje som är tunn. Fast hjorthals har han ej. Som jag ser det så tycker jag inte att ditt nya sto är så hjorthalsaktig heller. Det förställer jag mig en häst med mycket lägre ansatt hals. Din är ju mest tunn på ovansidan. Fast vad vet väl jag.

Läcker teckning. Men hur hinner du med alla hästar. Min andrahäst, unghäst, skall nu flytta upp till Skellefteå till sin nya ägare och jag skall nöja mig med en häst ett tag. Det känns skönt.

Hälsning Maja

Till alla svar här i slutet. Kul att höra att så många är redo att ge sig ut med sin arab och tävla dressyr. Blir vi många så kanske det kan bli roligare. Vi kan ju då turas om att komma sist. :rofl: Nä, skämt å sido. Tävlar många araber så blir folk mer vana att se dem och kanske granskar oss mindre kritiskt, eller jag kanske skall säga, betraktar oss mindre som en rolig kuriosa.

Hälsning Maja

fast jag tävlar sen nyligen min travare i dressyr, det känns ju snäppast värst. en travhäst bland ridhästar. dessutom är han travtränad innan. men det har gått bra, vi har bara startat ca 2 tillfällen varav vi placerade oss typ i mittenfältet sist. (bland halvblod!)

Inte ser jag ngn hjorthals:confused:
Skitsöt:love:
Inte så rakt kors heller.
Grattis!

Oj vilken söt häst! Jag har nog sett värre hjorthalsar, :D ser ingen alls på din.

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 368
Gnägg Funderade på det idag. När anses egentligen en häst som "gammal"? När anser du att en häst börjar bli gammal? Anledningen till att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 481
Senast: c0pyright
·
Hästvård Hoppas tråden hamnar rätt nu, annars ber jag moderator att flytta den:) Jag undrar om det finns någon som har lite större koll på...
Svar
15
· Visningar
2 348
Senast: troxel
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30