Är det kört?????

ankic

Trådstartare
Midsommar helgen blev våran häst halt ,lät honom stå 4 veckor . Men då han fortfarande visade hälta åkte vi till kliniken . Blev sprutad gaffelbandsfästet+ kota hö.fram . Återbesök 2veckor senare =bättre men inte helt ren ,blev sprutad igen .3 veckor senare å-besök =ren fram ,men nu syntes patellan hö.bak rejält ,kom överens med vet. att sätta igång honom , nu 4 veckor senare var vi på å-besök Resultat:nu var hö.bak godkännt , men visade 1/2 grads hälta hö.fram i vänster varv. Förmodligen är det gaffelbandet som spökar ,veterinären sa att sådanna skador kan ta upp till 6 månader att läka . Så nu är det skritt som gäller igen i 4veckor . Någonstans säger det mig att gaffelbandet inte håller , nu hade vi bara hunnit lägga in trav 5 min och ngn minut galopp.
Finns det ngn med solskenshistorier med gaffelbandsskador:confused:
han är vårat allt , men måste nog ställa in mig på att detta kanske inte går vägen ,varför var han ren för 4v. sedan och nu visar han en halv grad????

Sv: Är det kört?????

Nu har ju visserligen vet. sagt att att det går att rida (?), men om jag vore som du skulle jag nog låta hästen stå betydligt längre efter så många olika hältor!!
Det är trots allt bara ett några månader sen midsommar och ett flertal hältor har inträffat under tiden.

Jag skulle åtminstonde - som absolut minst - låta hästen vila i några månader för att sedan bygga upp väääldigt sakta (efter ytterligare ett återbesök, såklart) och tänka och planera hur jag sätter igång hästen så det inte blir fel igen.

Iom att vet. sa att gaffelbandskador kan ta upp till etthalvår, så kanske det är lämpligast att låta hästen stå så pass länge?

Hoppas det löser sig!

Tack för ditt inlägg , veterinären sa att han absolut inte skulle stå , skritten skulle vara mellan 30 min - 60min.
Någon som vet något om klyvning av gaffelband:confused:
Sitter och letar efter svar på alt.behandling
Letar jag efter en nål i en höstack.

Okej. Det låter lite lutigt (men jag har ju som sagt ingen erfarenhet av det).

Har du rådfrågat en annan veterinär? :)

Om jag minns rätt va det gaffelbandet som spökade på ena hästen i förra stallet. Den är iaf helt ridbar nu, ska kolla upp det nogrannare.

Vita_N_6520: Vissa hältor läker snabbare om man håller igång hästen lätt, annars kan det hända att hältan försvinner, men så fort hästen sätts igång så blir den halt igen

Fick veta att det varit en massa spring i hagen bredvid våran de senaste dagarna ( dom har släppt ett par unghästar i den stora skogshagen)våran går i en mindre hage bredvid.
Tänk om det hade varit så enkelt att det bara var en sträckning ,men här verkar vi inte ha ngn tur . Eftersom jag longerade och stod i mitten så såg jag ingen hälta ,han visade ju 1/2grads hälta på hö.fram i vänster varv . Hur halt är en häst med en halv grad egentligen ?
Men en hälta är ju ändå en hälta :devil:

Vita_N_6520: Vissa hältor läker snabbare om man håller igång hästen lätt, annars kan det hända att hältan försvinner, men så fort hästen sätts igång så blir den halt igen

Jo, men nu fick ju hästen andra hältor, så därför bör man kanske inte göra så, det var det jag tänkte :)

Hej!

Vi har haft en ridskolehäst som blev behandlad för inflammation i gaffelbandsfästet. Han fick vila runt 8-10v, sen skritt 4v, återkoll, fortfarande bra och då fick han sättas igång försiktigt i trav och galopp runt 5v. Tog hela terminen + sommarlovet innan han gick igen, men efter det har han inte haft problem med gaffelbandsfästet mer...

Hästen i fråga ser väldigt mysko ut i sitt framställ, jätteutåtvridna knän och kotor, inåtvriden hov...:eek:

//Johanna

Har ni ultraljudsöndersökt hästen?
Vid gaffelbandsskador är det smart att ultraljudskola hästen och sedan skrittmotionera den i ca6mån och sedan kolla igen.
PÅ ultraljudet får man iregel bäst överblick av hur skadan ser ut och hur den läker.

De flesta hästar överlever gaffelbandsskador men kan knappast högprestera i tex. trav elle hoppning på hög nivå..

När vi sökte vet. i sommras så tog dom inte ultraljud på första besöket , besöket 2veckor senare krävde jag att dom skulle ta ultraljud fast han var i stort sätt ren fram ( men då hade han ju stått 12 veckor ) det syntes inget då .
Han stod i mars för en varning på gaffelbandet ( ultraljud) . Och enl. flera veterinärer så tar en varning kortare tid att läka , men frågan är ju om det ändå inte är på samma ställe han sliter upp "Varningen". Igångsättningen har alltid varit lugn och försiktig ,men det är andra missöden som bidragit till upprivningen .
Vi skodde honom i måndags , och hästen som skoddes av samma hovslagare stod halt i går , 12 sömnstick . Men om det skulle vara ngt sådant med våran ,kan dom vara 1/2 grad halt eller är dom som den här andra hästen jätte halt???:confused:

Var idag till ATG med min tjej och fick efter ultraljud veta att den svullnad hon hade i höger bak = inflammation i gaffelbandsförgre ningen. Ordinationen är 6 veckor sjukhage och därefter återkoll. Men senor tar tid, så vet. menade på minst 6 mån (och rätt troligt längre än så). Suck..

Men, sa veterinären, prognosen var (om inte superkul) så åtminstone god på så vis att det antagligen kommer gå att ha henne för lättare ridning. Det är inte OMÖJLIGT att hon till och med kan tävla i framtiden, men eftersom det är lättare för en sena som har varit skadad tidigare att bli detta igen så får framtiden utvisa. Huvudsaken är att hon får bli frisk.

Våran har aldrig varit varm eller svullen i sitt ben, bara halt. Det som inte känns bra är att det är andra gången han har sk varningar på gaffelbandet hö.fram.
Han är av den sorten som inte går att ha i boxhage , det slår slint där uppe på honom redan efter ngn dag. Då går han inte alls att ha något att göra med. Allt jag gör är att hålla tummarna att det går vägen . All tid ,ork och alla pengar är det värt bara han kan bli frisk

Min hade något liknande för ett år sedan. Och jag kan redan nu berätta att vi är i full gång igen! :banana:
Såhär var det för oss:
Ingen svullnad eller värme, men synbar hälta vf.
Klinikbesök sa skada på gaffelbandsinfästningen samt kotledsinflammation. Första besöket var det u-ljud och sprutor i både gaffelbandsinfästningen och kotan. Andra besöket efter 4 veckor - samma behandling igen. Tredje besöket efter ytterligare 4 veckor - friskförklarad! Kollad med u-ljud igen för säkerhets skull (det var jag själv som propsade på detta, vet tyckte inte det var nödvändigt egentligen).
Så allt som allt var det 3 u-ljudskontroller.
Mellan klinikbesöken var det bara korta skrittpromenader som gällde.
Vid sista besöket fick jag ett mkt omfattande igångsättningsprogram som gällde i 12 veckor. Men veterinären sa: "Dra gärna ut på det längre om du har möjlighet". Så jag tog det jääätteeelåååångsaaamt!
Första 8 veckorna bara skritt (varvade promenader och uppsuttet), sedan lite trav i några veckor (bara rakt spår) och först efter 14 veckor vågade jag mig på böjda spår och lite galopp.
Hästen blev skadad i september och det var först i april som jag red "normalt" igen.
Det faktum att hon hållit ger mig lite credit för att det var värt att ta det så lugnt och långsamt. Och bara att få sitta på hästen efter flera månaders promenerande var ju fantastiskt roligt! Fortfarande kan jag tycka det är jättehärligt att bara gå ut och gå med henne - det hade jag aldrig tyckt tidigare. Så man får lite perspektiv på hästlivet efter en sån här upplevelse. :love:
Jag hoppas att du har samma tur som jag har haft så att det går bra för dig också.

Det är faktiskt många veterinärer som tycker att man ska rida, varför kommer jag inte ihåg nu. Men den jag pratade med tyckte det var bättre :)

Nuförtiden ordineras skritt för de flesta skador, hästarna mår bra av att röra på sig. = bättre blodcirklation = läker fortare

Han fick vila 5 veckor först, sedan började vi leda honom i 5veckor ,De sista 6veckorna är det uppsuttet. När dom tog sista ultraljudet för 6veckor sedan så såg dom inget ,det såg utläkt ut. Så då kan man ju fråga sig var den 1/2 graden hälta kommer ifrån . Jag får hoppas att vi har lika tur som dig och din häst

Tack för ditt inlägg , veterinären sa att han absolut inte skulle stå , skritten skulle vara mellan 30 min - 60min.
Någon som vet något om klyvning av gaffelband:confused:
Sitter och letar efter svar på alt.behandling
Letar jag efter en nål i en höstack.

Klyvning av gaffelband - veterinären skär under operation längsgående sår i senan. Blodtillförsels ska öka = bättre läkning.

Mammas 25 åriga travvalack fick gaffelbandskada i våras, var till klinik & den skadan var rejäl..Han har vilat hela sommaren & skodd med tvärtå. I början på September började mamma skritta honom & nu har hon tagit korta travpass. Han är inte halt utav det längre & han kyls med Radital KylGel & står då & då med kylslangar 15 min åt gången. Nattetid står han ibland lindad med BackOnTrack Vadd på det skadade benet.

hoppas det går bra för dej... men mitt råd är att det väldigt lungt m allt...

min kille hade utslitna gaffelband.. lr ja.. dom var påväg o bli o skulle aldrig hålla så vi tog bort honom för 5 v sedan.. :(

har en solskens historia, dock inte om gaffelband, men kanske piggar upp ändå...
har en arab valcka som fick senskada i ytliga böjsenan samt senskidan vä bak, fick den november -06
varit inne på klinik 6 ggr snart 7ggr, men vid förra besöket (augusti) så var senan fin! :banana:
men ska på återbesök "just in case" om 3 veckor...
har från november -06 till september -07 bara fått skrittat!
men nu är det tillåtet att få travar ca 50% utav våran ridna tid :bump: o detta har varit utan hälta!
men det var en lång väg till det reslutatet med många upp o nedgångar, ge det tid!
lycka till o behåll hoppet!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 774
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka