Är det jobbigt att vara medryttare?!

J

Jossan_15

Hej!..jag ska kanske bli medryttare på en häst..Är det jobbigt att vara medryttare på en häst..jag ska i så fall bara vara där 2-3 gånger i veckan..Hur är det att vara medryttare. någon som är medryttare som kan berätta?! :)

Att vara medryttare är som att ha egen häst, men bara ett par dagar i veckan. Du slipper du det största ansvaret om hästen skulle bli sjuk, att sätta ihop hästens foderstat, att betala större delen av omkostnaderna osv. ;) Vad menar du med "jobbigt"?? :confused:
Som medryttare rider du ju självklart inte enbart, utan du gör ju även de andra sysslorna som hör till! Hästen står inte sadlad och klar när du kommer och du kan inte bara lämna över den till nån annan efter att du har ridit! Det är mkt jobb med att ha egen häst, att vara medryttare är en liten försmak av vad det innebär! Tycker man att det är jobbigt att sköta om och ta hand om en häst en eller ett par ggr i veckan så bör man inte skaffa häst! :p

Nirak

Vad gör man när man är medryttare?!...jag undrar vad som är jobbigst att vara medryttare?!

vad är jobbigst att vara medryttare?!

Ehh... man är ju medryttare för att det är roligt och för att man är intresserad av hästar och ridning! Har du den attityden att det är jättejobbigt så kanske du inte är nog intresserad?

Vad man gör som medryttare kan ju variera lite, men du borstar, sköter om hästen, mockar, fixar maten, rider och sköter om utrustningen.
Jag smörjer efter varje gång jag ridit och städar efter mig. Sopar och håller snyggt efter att jag mockat och blandar ihop hästens mat. Jag hjälper också till med jourer eftersom hästen står i hyrstall. Då tar jag in andras hästar och fodrar! Det hör liksom till! :)

Nirak

Om det blir jobbigt eller ej varierar från fall till fall. Individer, åsikter, toleransnivå m m spelar in. DU kan göra mkt för att få ditt medryttarskap bra, men det kan inte bli 100% bra om inte du och hästens ägare förstår varann.

Jag har varit med om både underbara hätsägare och de jag inte förstått ett dugg om. De senare har jag slutat hos som medryttare.
Vad som gör det jobbigt beror på dig och dina krav.

Du va mig en lustig prick :D

Att vara medryttare, innebär, som niraK sa, att man har som en egen häst i några dagar i veckan. Men ändå så har man inte det största ansvaret, och behöver oftast bara betala en mindre kostnad eller ingenting alls.
Man ryktar, sköter utrustning, mockar, fodrar, pysslar, rider osv.

För mig är det i alla fall ultimat, och jag tycker absolut att du ska bli medryttare. Om du tycker det är jobbigt att mocka etc så se det positiva med det hela( t.ex hästen och ridningen och så ;)), men sköt ändå dina sysslor. Det är ju viktigt att du tar det ansvaret du får de dagarna du är där och tar hand om hästen.

Jobbigt att vara medryttare?? :confused:

I en annan tråd ville du köpa häst?
Att äga en häst är "jobbigare" än att vara medryttare :smirk: Men tycker du det är jobbigt och du undrar vad som är jobbigast, så är du väl inte så intresserad? Fattar inte din fråga: Vad är jobbigast?

Kram Favina :bump:

jobbigt å jobbigt. det varierar på vad du räknar som jobbigt å vad du ska hjälpa till med. vissa gillar att mocka, andra inte.
men det är stor skillnad om du jämför med ridkskola (dels mkt roligare) men också större ansvar. du kan inte bara "glömma" att komma.
tycker din inställning verkar va lite konstig, menmen :p

:) Iiiiingenting är jobbigt! :D Själv sköter jag och rider 3 araber 3 dar i veckan och det är jättekul! Det är roligt att mocka och rida och borsta och pyssla och mysa :D .
Och jag har fått mycket bättre kondis och muskler har jag fått sen jag började! ( kört flera kg.s skottkärror med spån/skit, försökt stoppa en arab med tävlingsinstikt :p )

Det är helt enkelt underbart. Jag betalar ingenting heller, förutom resa dit och hem. /Lycka till. ;)

Om du tror att det blir jobbigt med en medryttarhäst lovar jag dig att det är 10 ggr jobbigare med egen häst!!

Jag är skötare på en häst, dvs. jag betalar inget. MMen den hästen rider jag 3 dagar i veckan, ägaren vill helst att jag dressyrtränar hästen 1-2 gånger i veckan på ridbanan (hon dressyrtränar inte riktigt själv så det är pga det och så vill hon inte att hästen ska bli oriden eller ja hur det nu är) och ja, det kan vara jobbigt ibland men aldrig tråkigt! Sedan rider jag en annan häst, gratis för att ägaren vill att jag ska rida hästen och vill därför inte ha betalt, den hästen tränar jag dressyr med och långgalopperar med ibland för att den ska få springa av sig energin eftersom att ägaren (som är 12 år) inte riktigt vill det eftersom att hästen kan bli lite "tokig" och börja bocka och tjorva men nu verkar den hästen ha slutat med det, red ut med tjejen som äger henne igår och då var det inga problem iallafall :D
Sedan mockar jag åt hästarna men oftast gör ägarna det åt dem, gör alltid iordning maten, tar hand om hästen de dagar ägarna reser bort eller inte kan komma, har utfodringar och ta in hästarna ibland när jag är där, följer med på tävlingar, kurser och sånt och hjälper till (hjälper till med att ta hand och göra iordning hästen med det är inget måste men sånt gör jag gärna iallafall :D när jag hinner)

Såg i en annan tråd att du ville övertyga dina föräldrar om att du skulle få köpa en häst. Utifrån det tolkar jag din fråga som att du är medveten om hur det är att ha egen häst... :smirk:

Det som möjligen skulle kunna vara jobbigt i så fall när man är medryttare är att hästen faktiskt har en ägare. Du köper in dig på ett antal dagar då hästen är ditt ansvar, du rider, borstar och mockar precis som andra har svarat dig.
Men hästen är inte din att bestämma över. Du måste alltid höra med hästägaren. Han eller hon har ju det yttersta ansvaret för sin häst och vet vad den mår bäst av.

Så en god relation med hästen ägare är jätteviktigt när man är medryttare!

Asså förlåt mig, men jag blev så PAFF när jag såg ditt inlägg!om man ens ställer en sån fråga ska man väl kanske ta och se över HUR intresserad man egentligen är. Klart som f*n att det är jobbigt med hästar vissa dagar, Både som skötare och ägare, det är inte alltid det roligaste att behöva ge sig ut och rida när det regnar småspik. men det är nått som måste göras. samma sak med mockning och fodring, Man kan inte hoppa över det en dag bara för att man är trött. Som skötare eller medryttare har man ett ansvar. Man tar själv på sig det jobbet och får själv visa att man klarar av det. Nu är det ju olika från person till person. men ansvaretför ridning, mockning och fodring dom dagar man är i stallet kommer man inte undan från.

När jag va 11 år cycklade jag till stallet 4 dagar i veckan för att mocka och borsta en häst.Jag fick inte rida då pga av min unga ålder, men att få komma ut i stallet och känna doften av häst var den största belöningen för mig.

OM du känner att det är "jobbigt" så kanske du skulle fundera på att börja ridskola igen eller skaffa en annan hobby. För lika mycket som hästar är en del av livet så ärdet ett jobb, och ett ansvar!

Det som skulle kunna vara jobbigt är väl att du MÅSTE åka till stallet när det är DIN DAG, skit samma om du har lust eller inte. Du måste ta hand om hästen och rida den även om du inte känner för det! Hästen är totalt beroende av att du gör det och ägaren litar antagligen på att du tar ditt ansvar.

heh, de här va nog den oseriösaste frågan jag svarat på. du får kanske ursäkta. jag rider minst två hästar per dag, en är min egen, den andra är min systers som pluggar på annan ort, den tredje är en islänning som jag är medryttare på, den fjärde är hästägarens islänning som ibland inte har tid att rida vissa dagar. jag rider såpass mkt för att jag tycker det är så fruktansvärt kul, hästarna är duktig och främst, för att jag är intresserad! jag tycker inte de på nån punkt är "jobbigt", som du skrivit... mjo, men smaken är som baken... och ja, jag hinner med att jobba två-tre dar i veckan som servitris. hoppas du hittar en trevlig medryttarhäst som inte är alltför "jobbig"! :mad: :crazy:

tycker ingenting alls är jobbigt med att vara medryttare.
har man ett stort hästintresse tror jag att det i princip är bekvämt o kul att vara det. (även ifall man mockar, smörjer, fodrar osv).

det enda negativa jag kan komma på är om man har lång resväg o ska åka direkt efter skolan i mörker o ta med ombyten,, inte för att det är så farligt alls egentligen.

ähh

Det som kan vara jobbigt är om du har knappt med tid, jobbigt att åka till stallet, jobbigt om det är kallt, jobbigt om hästen dummar sig med något.
Dessutom kan ju ridturen gå skitdåligt.
En häst jag va medryttare på var det aldrig jobbigt.
Hästen va så snäll och lagom storlek till mig.
Det tog iofs 1 h att åka dit, men hästen(pionnyn) var så snäll och snygg och underbar =).
Okej... han vägrade gå ut ur hagen 1 gång det va jobbigt

sen får man ju ta smällar.

att ta hand om hästar är inte alltid en dans på rosor.

precis. hon som hyr två boxar av oss tycker det är "jobbigt" att mocka bara för en av hennes hästar grisar omkring så förskräckligt. jag ser ridningen som en belöning på mockning. om nån förstår va jag menar :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 814
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 859
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 873
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 742
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?