Är det jag som är löjlig?

Kalaspinglan

Trådstartare
Jag var ute och lekte med vovven i rastgården där jag bor. Det kommer då en annan hund med ägare och går mot grinden. Jag säger att "om du väntar får jag koppla min hund och gå ut" varpå hundägaren svarar "det är ingen fara, han är jättesnäll". "Visst" fortsätter jag "men han har nyss blivit okej från en hälta och vi ska ställa ut i helgen så jag vill undvika att något händer". Hundägaren säger ingenting men jag upplever en viss irritation??!

Så slog det mig på hemvägen; Är jag löjlig och överdrivet nojjig? Finns det risk att hundägaren blev förolämpad och trodde att jag misstrodde hunden?

Sv: Är det jag som är löjlig?

nix. det är du och inte andra som ska bestämma om eller när din hund ska leka. ganska enkelt.

Tycker du hade rätt.. Ber man någon att koppla sin hund tycker jag det är respektlöst att inte göra det. Så jobbigt är det ändå inte.

Samma sak som när folk kommer fram med sina hundar och vill hälsa.. Säger man nej så säger de "han är så snäll" och släpper fram den ändå. Hur kan de veta att ens egen hund är lika snäll som deras..? Eller om den har löss eller vad som helst.

Förstår inte riktigt hur det kan komma sig att folk gör så, speciellt inte när de verkar ta illa upp för att man är av en annan åsikt.. Men de kanske har svårt att förstå att alla inte gör på samma sätt med sina hundar som de själva.

Det är du som bestämmer om det passar sig eller inte. Kan andra hundägare inte acceptera det så är de inte värda att ha i sin hundvänkrets.

Det är ens rätt som hundägare att bestämma om det är ok... Bara för att någon annan säger att hunden är jätte snäll så är det inga garantier för att det ska gå bra... Även den snällaste hunden kan tycka illa om en annan hund...

Det är sällan jag låter mina hundar hälsa på andra, speciellt nu med en dräktig tik... Man vet ju som sagt aldrig vad den andra hunden bär med sig för nått...

Har en gubbe i vårt område med en shetland sheepdog som han alltid låter springa lös och utan koll fram till allt och alla... Jag bara hatar när vi möter denna hund, och människa ... Det har till och med gått så lång att jag har fått lov att gå utanför hundens koppellängd för att gubben tydligen inte vet hur man kortar in kopplet när det kommer någon... Det är rent ut sagt så J-la respektlöst :mad: Han fattar ju inte vad man säger till idioten heller :mad: :mad: :mad:

Som jag ser det finns det, vilket ni också tagit upp, två huvudargument:

1. man bestämmer själv över sin hund och det ska andra respektera
2. man har ansvar som hundägare att skydda sin hund och inte släppa fram den till andra hundar innan man tagit reda på om den andra hunden är lika vänligt inställd som ens egen

As simple as that...

Jag skulle aldrig komma på tanken att låta min hund hälsa på en annan hund utan att fråga ägaren om det var okej.

Nä, jag tycker inte du är löjlig.
Har en väldigt snäll hund, mot allt och alla (enligt mig själv världens snällaste, men ni vet hur ägarna är). Dock låter jag inte henne hälsa på andra hundar utan att först ha tagit kontakt med ägarna. Stannar henne vid min sida, frågar om de får hälsa och är det okej så får hon ett "varsågod".
Det är inte alltid vi hälsar på alla hundar heller, detta var bara ett exempel på hur vi gör.
Och ibland är det jag som säger att de inte får hälsa, trots att min hund vill.

Det är jag (eller vem som helst) som hundägare som bestämmer när och på vilka min hund får hälsa. Kan andra inte respektera det så tycker jag de borde tänka om en gång till.

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Hundavel & Ras Min svägerska har precis fått ta bort sin gamla hund. Innan avlivningen var hon och hennes sambo bestämda med att det inte skulle bli...
Svar
7
· Visningar
1 569
Senast: Domino_s
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337
G
Övr. Hund Är folk överlag väldigt kassa på att förstå sig på hundspråk? Eller har jag bara otur som träffar på nonchalanta och okunniga människor...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka