Jag måste bara få fråga!
Undrar lite över situationen, jag har noll kunskap om travare eller dess omskolning men du skriver att du haft hästen i 2 veckor. Hästen skulle tas bort för att den inte höll för travet.
Vad jag undrar då är.. Börjar man verkligen med att rida hästen omgående?
Som jag förstår det så har hästen fått totalt ny miljö med allt vad det innebär. Kompisar, människor, foder, hagar, stall mm mm.
Jag skulle nog väntat med att rida hästen i fråga om en sådan kom i min vård. Det tar ju ett tag för hästen att boa in sig, att få trygghet i nya stallet, med kompisarna och med människorna.
Jag skulle nog inte ställa några som helst rid eller arbetskrav på hästen innan jag såg att den funnit sig till rätta. Alla hästar är ju olika indivier och det tar olika lång tid att acklimatisera sig i ny miljö.
Jag hade endast låtit hästen gå i hagen, bekanta sig med kompisar och människor samt gått på promenader för att den skulle få en ärlig chans att finna sig till rätta.
Att det blir för mycket omställning på en gång kan nog få den mest stabile häst ur balans.
Nej, låt du din häst vara ett tag, låt den få bekanta sig i sitt nya liv innan du börjar ställa krav på den i form av ridning...och självklart så antar jag att du kollar upp och utesluter skador!