är det hovböld?

M

mellie85

min medryttarhäst är halt och jag börjar bli riktigt orolig för honom...just nu är det mestadels jag som har ansvaret över honom eftersom ägaren har personliga problem...nu är det så att jag aldrig har haft häst och blir orolig för minsta lilla sår han får :crazy:

det började förra onsdagen när vi skulle hoppträna...på vägen dit så kändes han oren, inte jättehalt men det kändes iallafall. kom ut till stallet på helgen igen och han hade blivit lite sämre och var dessutom lite svullen vid framkotan så jag lindade honom och åkte hem, när jag sedan kom tillbaka den här veckan var han betydligt sämre,dvs jättehalt. Just nu vill han knappt gå.

hans ägare är veterinär och har varit ute och tittat på honom och han säger att det troligen är en hovböld men att den inte mognat än..
men vad kan det vara om det inte är en hovböld? kan han ha vrickat sig och i så fall varför blir det inte bättre?

tacksam för alla svar jag kan få..

Sv: är det hovböld?

Avlastar han den hoven ? Har han puls ? Bästa är väl attlåte hovis klämma med viciteringstång på hoven. Brukar vara ganska tydligt om det är en hovböld. Om han reagerar på det, lägg ett jodopax bandage om hoven.

är ägaren vet. och har konstaterat att det sitter i hoven ? skulle ju kunna vara stengalla om det inte är böld. pröva att lägga socker i hoven med ett jodopax omslag över. det kan få en böld att "mogna" lite fortare och även lindra en stengalla. då borde det bli bättre på några dagar.

Ta grönsåpa vatten och ställ honom i det en stund,det funkar alldeles utmärkt på kor+grisar,drar ut varet/infektonen på något vis.

nu har vet varit ute igen, och eftersom han svullnat på benet trodde han inte längre att det var en hovböld, han var ju lixom inte svullen dem första dagarna :confused:
tror det lutar åt en kotledsvrickning men vad har ni för erfarenheter av det?
hur lång tid tar det för hästen att bli frisk? och hur kan man påskynda tillfriskandet?

man kan låta hästen vila ut en lindrig kotledsvrickning, men det kan ta tid. enligt min vet. upp till 3 mån. annars behandlar man det hos vet. min häst ådrog sig en lindrig kotledsvrickning som unghäst under haglek. han fick sjukhage och butta utskrivet (samt gick lindad). han va dock inte svullen i benet utan "bara" halt. hur länge det tog innan han va bra kommer jag inte ihåg. 1 mån. kanske.

Det är ju vanligt att de svullnar i benet av hovböld, så hur vetten kan avskriva hovböld för att benet svullnat är för mig en gåta.

Jag har just nu en häst som har hovböld. Hans ben har varit kraftigt svullet, men börjar nu se normalt ut igen.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 301
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 482
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 771
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 733
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar