Är det hästarna eller hästägarna som har blivit sämre?

break_a_leg

Trådstartare
I tråd efter tråd på Buke berättar folk om sina "problemhästar" som gör det ena efter det andra, många vågar knappt rida sina egna hästar längre. (Och nu menar jag inte någon speciell användare, många verkar ha liknande problem).

Hästar vänder och springer hem när folk rider ut, stegrar sig, vill inte gå på ridbanan etc.

Vad beror detta på? En av mina teorier är att folk är alldeles för "snälla" mot sina hästar, iaf många yngre tjejer. Man vågar helt enkelt inte sätta emot när hästen protesterar. Jag menar INTE att man ska spöa eller slå sina hästar, men att man ska vara konsekvent i ALL hantering.

Vi har haft hästar i varierande åldrar (från åringar och uppåt som vi i vissa fall kört och ridit in själva) och alla har inte "gått som klockor" från början. Men efter lite jobb så har alla hästar fungerat till det dom ska användas till. Sedan så är det ju så att vissa hästar passar mindre bra med vissa människor, men man måste ju ge hästarna tid och fungerar det inte efter nåt år så kan man ju alltid sälja.

Har hästägarna blivit "snällare"? Har den gamla "hästkarlskunskapen" försvunnit? Tittar vi hästägare för mycket på olika teorier om hur vi ska bete oss med våra hästar?

Vad tror ni?

Sv: Är det hästarna eller hästägarna som har blivit sämre?

Jag tror ju inte det är hästarna som har förändrats utan helt enkelt hanteringen av dom. Många tror ju på "småflicksdrömmen" att man ska kunna hantera en problemhäst lika enkelt som på film och i böcker. Tyvärr kan ju sanningen bli ganska obehaglig och många gånger på bekostnad av hästen.
Se till att ha mycket erfarenhet med er i bagaget när ni skaffar häst, om inte annat se till att ni har hjälp av nån som har det.
Hästen är ett flockdjur och använder sig av rangordning, vilken den emellanåt försöker "ta över".
Lyckas den med det, så är man inte nått annat för den än en odräglig, lågt rangad flockmedlem, så inte konstigt att den blir irriterad när man sen kommer och "sticker upp".
Vi människor "kan" hemskt mycket om hästar i teorin men när det sen inte fungerar i praktiken....ja då står man där.

Jag tror en enkel anledning kan vara att förr i tiden så fanns det inga datorer och inga direkta ställen där man kunde fråga frågor och berätta om sina problem..
Det har nog funnits både dominanta hästar och veka hästmänniskor i alla tider.
Men sen kan det kanske vara så att vi har blivit mildare i hamteringen med hästar.
Om man tänker förr i tiden så var det mycket män som höll på med hästar då det ingick i det vardagliga livet.
Alla familjer hade minst varsin stor arbetshäst.
Det var nog lite tuffare på den tiden och hästarna var ju tvungna att vara väldigt välhanterade och fick man problem så gick man till nån och frågade öga emot öga..
Idag lägger man ut ett inlägg på Buke och har man tur så när det ut till massor av folk runt om i Sverige.
Så jag tror bara att de " kommer fram" lite mer i dagens tider.
Bara en fundering.. :idea:

Men vill inte alla ha välhanterade hästar även nu på 2000-talet? För mig är det en säkerhetsfråga, mina hästar ska kunnas hanteras av i princip vem som helst från marken.

Men jag tror att överlag så har vi väldigt välhanterade hästar, men tyvärr har vi människor en förmåga att lägga dessa "problem-fall" lättare på minnet än alla de fall som det går bra för.
Det är samma som om man tittar på hur trådarna artar sig härinne t.ex.
Lilla Fia som har problem med sin häst får 178 svar på sin tråd, medan Lotta som vann alla klasser och dessutom har en superhäst bara får 20 svar .
Antagligen blir det diskussioner och vääldigt långa trådar i det fölrsta fallet, då vi människor har en tendens att vilja glänsa lite alldeles för mycket.
Desutom har vi en förmåga att vilja tolka in i alla beteenden väldigt mycket..
( som jag som just nu har problem med MIN häst..:angel:)
man vill veta varför han reagerar på vissa sätt, folk börjar då prata om hantering, och folk börjar tveka på sig själva..
Det blir en ond cirkel hela tiden fast jag tror egentligen att det inte är så många problem.
Mycket hade nog kunnat avhjälpas om folk höll sig till sin typ av häst..
Det blir nog fel många ggr. Och det är där det brister.
Idag framavlas det oxå mycket tuffa sport/tävlingshästar.
Det avlas nog mer på prestation än lynne.
Jag vet inte, det är bara vad jag misstänker..
Vassa hästar som hamnar i fel händer, helt enkelt..

*fortfarande bara funderingar*

Jag tror att problemet har funnits och att det är ganska konstant nivå.
Däremot tror jag att man har lättare för att prata om det nu och att faktiskt erkänna att det är ett problem.
Jag tror också att det finns en större vilja att ta emot hjälp och konstruktiv kritik.

Internet har också hjälpt till att förmedla kunskaper över hela landet och även från andra länder.

Att man inte lika ofta hör om fall där det fungerar bra tycker jag är naturligt.
Vem sjutton startar en tråd för att berätta att det har funkat perfekt att ta hästen till och från hagen alla dagar i 10 år och att den går frivilligt in i spolspiltan och aldrig beter sig läskigt när man rider ut osv.
Inte jag i alla fall! ;)

Men kanske ska vi göra det. :idea:
För om man vet varför det fungerar så kan också förstå varför det inte fungerar i de fall det inte gör det.

Gunther skrev:
:
För om man vet varför det fungerar så kan också förstå varför det inte fungerar i de fall det inte gör det.
Men det är ju en helt suverän mening du fick till där! ;)
Nästan ett nytt "visdomsord", om det inte redan finns.. :D :bump:

Jo, jag tror som du att problemen nog har funnits där hela tiden.Och att vi människor blir mer och mer öppna p.g.a att nu har det kommit så mycket nya kurser och clinics inom just det här med Hantering..
Innan fick det inte bli så fel.. Då skämdes folk nästan för att erkänna sina brister och att de har trubbel med sin häst och att det brister i kommunikationen dem emellan.
Men det har blivit mer öppet ... just angående hanteringen.
Man får inte säga vad man har för knep, men man får tala om att man har problem.. ;)

Men jag tror fortfarande att stor del av dessa fall beror på att man helt enkelt inte " passar ihop med sin häst.
det finns en häst för alla.
Så det är bättre att försöka träffa på en som matchar än att försöka få det att matcha i alla fall'.
Många ryttare med svag personlighet som är för mjuka som har tuffa hästar fulla med attityd och tuffa ryttare som har en alldeles för vek häst.
Det blir nästan alltid hel-fel....

Många orsakar:

1. Problemen har alltid funnits, det har däremot inte internät..
2. Hästar användes på ett helt annat sätt tidigare, och det var också en annan typ av hästar. Dagens tävlingshästar är i allmänhet mer nerviga och hetlevrade än nordsvenskar!
3. Ja, hanteringen har kanske blivit mildare, MEN vill man verkligen ha en häst som är så kuvad och rädd och initiativlös pga hård "uppfostran" att den inte Vågar protestera???? Jag vill iaf heller ha en "svår" häst som Lever!
4. Många småtjejer utan erfarenhet, köper sig högst oägnade hästar (les travare), och när varken häst eller människa har en susning om hur dom ska göra så blir det katastrof
5. Eftersom hästar numera i hög grad är sällskapsdjur på linje med hundar, så läggs det mer vikt vid att den är snäll och enkel att hantera. Förr struntade kan kanske mer i om den var lite jobbig att lasta, eller var aggressiv vid fodring, om den bara skötte sitt jobb.

Problemet är väl det att de som har problemhästar behöver rida/arbeta en liten stund med dem varje dag för att dessa rastlösa hästar ska lugna ner sig.
Oftast beror ju problem på rastlöshet som uppkommer vid för lite sysselsättning.
Skulle alla arbetat med sin problemhäst varje dag och inte kräva så mycket av den varje gång, så skulle det inte finnas något problem längre

Centaur skrev:
3. Ja, hanteringen har kanske blivit mildare, MEN vill man verkligen ha en häst som är så kuvad och rädd och initiativlös pga hård "uppfostran" att den inte Vågar protestera???? Jag vill iaf heller ha en "svår" häst som Lever!

Jag propagerar inte mer våld och hårdare hantering i den bemärkelsen, utan att man ska vara konsekvent. Precis som med barn så handlar det mycket om att man ska få en bra grunduppfostran. Har hästen det, så har man mycket "gratis".

Sedan är ju inte hästar några maskiner (som en del tycks tro), utan även de mest välhanterade hästar kan ju faktiskt "få spel" emellanåt.

Jag tror att problemet är att folk köper billiga, svårhanterade hästar innan de har kunskapen att klara av dessa. De tror att det kommer att gå bra när de har gått typ 10 år på ridskola, men tyvärr är det så att man lär sig oftast inte hästhantering på ridskolor, utan ridning. På ridskolor finns det ju också stallpersonal som uppfostrar hästarna. Men, att helt plötsligt behöva göra detta jobb själv är inte lätt. Har tom sett skräckexempel bland de som tror sig vara NH-folk. Hästar som inte kan stå still, utan drar omkring och ägaren står där och vet inte vad de ska göra..! Många bryr sig inte om att gå på problemen, de orkar bara inte träna så att det blir bättre. Personligen tycker jag att man inte ska ge sig. Nån gång måste det ju gå bra. Det är bara att träna, träna, träna.

Till största delen är det nog brist på kunskap hos hästägarna. MEN... Som jag uppfattat det så var aveln förr i världen mer inriktad på att hästen skulle vara bra att arbeta med och bra i huvudet, om den hade perfekt trav eller hoppade 140 cm spelade mindre roll. Idag är det lite omvänt; springer hästen fort, hoppar högt eller sprätter snyggt med frambenen - då avlar man på den oavsett om den har ett vettigt huvud eller inte. Och om då dessa avkommor inte blir de tävlingsämnen de var tänkta att bli, då hamnar det ju ute bland "fotfolket" och ställer till problem.

Förvisso är aveln också en människobetingad sak, så egentligen kan man nog skylla precis allt på oss homo sapiens.

Det var många bra svar här. Det som jag själv tror är en stor orsak är, som många skriver, att dagens häst (och nu pratar jag om halvblodshästen) är avlad fram främst för prestation och man tittar mer på stam och exteriör än det man kanske gör på hästens psyke även om det ingår i bedömningen av hingstar. Många av dagens halvblod har jag fått uppfattningen av har starkt psyke, inkluderat min egen.

En annan orsak kan nog vara att det hos folk flest inte direkt kryr av pengar. Som första-häst köper man kanske en ung och oerfaren häst eller en ex-travare/ex-galoppör och det är inte alltid så lätt att tackla när man kommer direkt ifrån ridskolan och inte har någon erfarenhet av att ha häst och allt vad det innebär. Skall du köpa en välskolad läromästare måste du i varje fall upp i minst 100.000 kr och det har knappast majoriteten råd med. Så där står man alltså med en häst som inte kan någonting själv och själv kan man kanske ännu mindre och så har man fått problem..

Tror nog orsakerna bakom detta fenomen är flera.
Dels hade folk mer hästvana tidigare sedan tror jag även att synen på hästarnas liv var annorlunda.
Idag vistas stor del av våra hobbyhästar i små rasthagar ett fåtal timmar per dagar. OBS!gäller ju givetvis inte alla.
Sedan tänker jag även på vår syn idag på utevistelse. Många hästägare låter sina hästar vistas ute ett fåtal timmar..
Tänker bla på en bekant i vänskapskretsen idag var det vackert väder hästen fick idag vistas ute mellan 1130-14. Resten av dygnets timmar tillbringar denna häst i boxen. Står även på full ranson med mat men rids inte om nu inte ägarn lyckas "lura"upp någon annan.
Att sedan denna häst är "stissig"och nervös är i mina ögon ganska naturligt.
mvh T

Det håller jag med om!! Finns alltför många ouppfostrade hästar.

ika77 skrev:
Men det är ju en helt suverän mening du fick till där! ;)
Nästan ett nytt "visdomsord", om det inte redan finns.. :D :bump:

:o :bow: :o Tack!
Otroligt storsint av dig att beröma efter att jag har grälat på dig FLERA gånger i din andra tråd. ;)

Jo, jag tror också att folk har blivit mer medvetna om sina brister och problem i hanteringen och att man faktiskt kan göra något åt saken.
Jag tror att folk led mer i det tysta förut och anpassade sig, helt enkelt.

Jag tror också, precis som du, att det finns en häst för varje människa och tvärtom. Man ska ha ett djur som passar ens egen personlighet och förmåga.
Problemen uppstår ju när man har orealistiska förväntningar på sig själv eller på hästen.
Eller när man blivit lurad att köpa ett ök. ;) :D

Kanske vi ska starta en tråd och berätta det vi faktiskt lyckas med och hur vi gör.
Jag tror att mitt största problem är att jag inte ens tänker på hur jag gör utan det är bara självklart att det funkar.
Alltså det som funkar - allt gör ju inte det. ;)

Bra fråga! Jag har också funderat kring de tre trådarna som kommit av olika användare på en kort tid.

Kan det vara så att ägarna är otåliga? Man bara förväntar sig att hästen ska fungera istället för att ge det mer tid?

/Jane

Jag tror att många som redan svarat har rätt i stort, men framförallt så har mycket av den gamla kunskapen gått förlorad iom att de gamla hästkarlarna som var uppväxta, levde med och fått känna häst från barnsben dött ut. Tyvärr så försvann mycken kunskap när armén och jordbruket avhästades.

Visst, allt var inte bättre förr och många hästar for mycket illa även då, men framförallt så var hästen ändå en arbetskamrat och vän som förhoppningsvis skulle hålla i många år. De hanterades mycket mer redan från det att de var föl, jämfört med hur det ser ut på många håll idag. Långsiktig planering istället för kortsiktiga tävlingsresultat.

Hästen var inte en hobby på samma sätt och det var vuxna människor med stor kunskap även omkring sig som hanterade hästarna. Min morfar älskade alla sina 21 hästar mycket högt och lärde mig att respektera djur och ha tålamod. De fick slita hårt för sin havre, men aldrig att han satte sig själv före dem och nog hade de humör utan att vara elaka! Jag tror inte de som låg i beredskapen under kriget tyckte att morfars Lisa var speciellt kuvad eller själsdöd när hon jagade dem genom fölhagen när de försökte gena! :rofl:

Nu verkar det som mångas hästkunskaper baseras på lite böcker, rosa flickdrömmar och något/några år på ridskolan utan riktig teori. Folk får helt enkelt inte lära sig hur en häst fungerar utan mer att den svänger om man drar i "snöret" och man sparkar på för att den ska gå fortare. :crazy:

Får man fortfarande lära sig att hästen går före ryttaren? Hur många söker felen hos sig själv först om det inte fungerar istället för att skylla på hästen? Att utrustningen ska passa hästen och inte enbart den egna rumpan? Hur en häst fungerar socialt och mentalt? Deras behov av stimulans, stråfoder, utevistelser och sällskap?

När man läser många trådar här på buke så får jag uppfattningen att många har viss utrustning för att det är "snyggt", alla andra har det och inte så mycket för att det behövs eller att folk vet vad den egentligen fyller för funktion!

Senast ändrad:

Jag tro att önske drömmar har gått i uppfyllelse,folk tjänar mer i dag ,dom kan köpa djur som slit och släng.man behöver inga kurser
utan det är bara att skaffa.
Man skulle behöva en form av körkort både då det gäller djur och barn,så tycker jag.det brukar sällan vara djurens fel :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar