Är det för mycket...

M

Moej

... att rida sin häst sex dagar i veckan? Uteritter varvat med träningar. Då tänker jag både fysiskt och psykiskt.

Sv: Är det för mycket...

nje, det tycker jag inte. Men det beror förstås på hur varierat arbetet är. Jag rider hästarna 6 dagar i veckan, 2 ggr om dagen. Men jag rider ju inte ridpass två ggr om dagen, utan en uteritt på morgonen och sedan lite mer träning i ridhus/paddock eller på en äng, eller tvärtom. Om man åker på träning för instruktör och introducerar lite nya grejjer för hästen (vilket oftast händer varje gång jag rider för isntruktör, om än bara små små saker) så tycker jag det funkar bäst att låta hästen fundera över detta några dagar, innan jag rider ett sådant träningspass igen och kanske introducerar något nytt igen, även fast jag kanske använder det dagarna emellan. Nu rider jag inte för instruktör så ofta, men poängen i variation hoppas jag kom fram litegrann iaf. =)

Sedan beror det ju på konditionen hos hästen, om jag har en otränad häst så är mitt "ridpass" kanske bara lite skritt och trav och mest övningar i skritt.

Sex dagar är för det mesta inte för mycket. Beror ju såklart på hur gammal hästen är, vilket kondis den har och hur hårt man rider. 6 dagars hård träning i ridhus kanske inte är så kul och att rida ut fyra mil 6 dagar i veckan kanske blir lite för tungt. Men det är ju som med allt annat... lagom är bäst.

Det är nog inte för mycket, speciellt inte om du varvar uteritt med träning.

Med tanke på att de flesta ridskolehästar går 6 dagar i veckan så är det nog ingen fara.

Min generella uppfattning (naturligtvis med reservation för skadade/sjuka hästar/hästar ur kondtion osv.) är att hästar mår bra av att jobba.

Viktigare än att tänka på hur många dagar i veckan man rider är att få en bra balans på träningen.

Med en varierad ridning, så att man tex. inte sitter och hoppar bana sju dagar i veckan, ordentlig uppvärmning före och ordentlig avskrittning efter ridning, så tål de flesta hästar att ridas varje dag om man så vill.

Vilodagar som innebär att hästen blir stående stilla i en box eller liten paddock är inte alltid av godo, då kan det faktiskt vara bättre för hästen att få komma ut på en lite lugnare ridtur.

Jag gissar att det är relativt sällsynt att vanliga svenska hobbyridhästar tar skada på grund av att de rids för ofta- som någon annan skrev, tänk på alla ridskolehästar som ofta jobbar i manegen flera timmar om dagen veckorna igenom utan att må nämnvärt illa av det, tänk på alla arbetshästar som sliter i skogen hela dagarna, cowboyhästar som jobbar på rancher osv....-snarare tror jag att det är vanligare att de skadas av felaktig ridning och okunnig hantering.

moster_punk skrev:
Min generella uppfattning (naturligtvis med reservation för skadade/sjuka hästar/hästar ur kondtion osv.) är att hästar mår bra av att jobba.

Viktigare än att tänka på hur många dagar i veckan man rider är att få en bra balans på träningen.

Med en varierad ridning, så att man tex. inte sitter och hoppar bana sju dagar i veckan, ordentlig uppvärmning före och ordentlig avskrittning efter ridning, så tål de flesta hästar att ridas varje dag om man så vill.

Vilodagar som innebär att hästen blir stående stilla i en box eller liten paddock är inte alltid av godo, då kan det faktiskt vara bättre för hästen att få komma ut på en lite lugnare ridtur.

Jag gissar att det är relativt sällsynt att vanliga svenska hobbyridhästar tar skada på grund av att de rids för ofta- som någon annan skrev, tänk på alla ridskolehästar som ofta jobbar i manegen flera timmar om dagen veckorna igenom utan att må nämnvärt illa av det, tänk på alla arbetshästar som sliter i skogen hela dagarna, cowboyhästar som jobbar på rancher osv....-snarare tror jag att det är vanligare att de skadas av felaktig ridning och okunnig hantering.

:bow: :bow: :bow:
du tog orden ur munnen på mig!

nej nej nej, det är inte för mycket!
Det är min åsikt! (så vida du inte kör skiten ur hästen ;) )

Säger det samma! Har en "gammal" 19 årig ridskole häst och hon är van att gå 2 ggr/dag och sedan 6 dagar i veckan.. hon blir väldigt svårfångad och jobbig om hon inte får gå 6 dagar/v... Så jag tror nog
att så länge hästen är med på noterna och mår fysiskt o psykiskt bra är det bara o köra på!!!!!

ja brukar rida 5 dagar i veckan o låta hästen vila 2 dagar det tycker ja e bra...hälsningar

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 114
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II