M
Moej
... att rida sin häst sex dagar i veckan? Uteritter varvat med träningar. Då tänker jag både fysiskt och psykiskt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
moster_punk skrev:Min generella uppfattning (naturligtvis med reservation för skadade/sjuka hästar/hästar ur kondtion osv.) är att hästar mår bra av att jobba.
Viktigare än att tänka på hur många dagar i veckan man rider är att få en bra balans på träningen.
Med en varierad ridning, så att man tex. inte sitter och hoppar bana sju dagar i veckan, ordentlig uppvärmning före och ordentlig avskrittning efter ridning, så tål de flesta hästar att ridas varje dag om man så vill.
Vilodagar som innebär att hästen blir stående stilla i en box eller liten paddock är inte alltid av godo, då kan det faktiskt vara bättre för hästen att få komma ut på en lite lugnare ridtur.
Jag gissar att det är relativt sällsynt att vanliga svenska hobbyridhästar tar skada på grund av att de rids för ofta- som någon annan skrev, tänk på alla ridskolehästar som ofta jobbar i manegen flera timmar om dagen veckorna igenom utan att må nämnvärt illa av det, tänk på alla arbetshästar som sliter i skogen hela dagarna, cowboyhästar som jobbar på rancher osv....-snarare tror jag att det är vanligare att de skadas av felaktig ridning och okunnig hantering.