X
xAmberx
Hej! Jag är en 14 årig tjej som ÄNTLIGEN ska få skaffa häst!
Jag satte mig ned och pratade med mamma en dag *har tjatat ganska mkt innan men satte mig ned och tog ett "allvarligt" snack om att skaffa häst*
Och då sa hon att vi kunde börja kolla runt efter egen häst och jag for upp som en raket och skrek av lycka. Fast mamma sa att jag skulle få en egen häst, men jag vill faktiskt inte det än. Jag vill skaffa foderhäst och mamma blev förvånad över att jag inte ville ha en egen häst direkt, men jag känner mig MYCKET säkrare ifall jag får erfarenhet först genom en foderhäst. För tänk ifall jag ångrar mig eller liknande så det är vad som känns bäst. Aja...
Men min kompis har ett stall ca 6km ifrån mig och där ska vi ha den isåfall. Men jag vet inte riktigt ifall det är för dyrt där, Jag är inte direkt bäst på priser när det gäller stallhyra.
Men tycker ni att det låter rimligt med att betala ca 1750/månad och då ingår;
mockning
in och utsläpp
fodring (kraftfoder, hö m.m)
box
halm
det är alltså hel inackordering
är det billigt eller dyrt?
Jag vet inte riktigt och vad är det för kostnader man måste betala innan man skaffar häst?
Jag har räknat med det här, men är det något mer? Och vad brukar var och sig kosta? Det är lättare om du kopierar och sedan skriver svaret efter
Vad brukar det kosta? Och vad kostar det för er?
- Hästen
- Ev. utrustning
- Hyra
- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen
- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
- Avmaskningar
- Vaccinationer
- Hovslagare
- Kurser, träningar, mm. ingår
- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår
- Eventuella transporter. hästtransport ingår
- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
TACKSAM FÖR SNABBAST SVAR!
Jag är mkt seriöst när det gäller detta.
tack
Jag satte mig ned och pratade med mamma en dag *har tjatat ganska mkt innan men satte mig ned och tog ett "allvarligt" snack om att skaffa häst*
Och då sa hon att vi kunde börja kolla runt efter egen häst och jag for upp som en raket och skrek av lycka. Fast mamma sa att jag skulle få en egen häst, men jag vill faktiskt inte det än. Jag vill skaffa foderhäst och mamma blev förvånad över att jag inte ville ha en egen häst direkt, men jag känner mig MYCKET säkrare ifall jag får erfarenhet först genom en foderhäst. För tänk ifall jag ångrar mig eller liknande så det är vad som känns bäst. Aja...
Men min kompis har ett stall ca 6km ifrån mig och där ska vi ha den isåfall. Men jag vet inte riktigt ifall det är för dyrt där, Jag är inte direkt bäst på priser när det gäller stallhyra.
Men tycker ni att det låter rimligt med att betala ca 1750/månad och då ingår;
mockning
in och utsläpp
fodring (kraftfoder, hö m.m)
box
halm
det är alltså hel inackordering
är det billigt eller dyrt?
Jag vet inte riktigt och vad är det för kostnader man måste betala innan man skaffar häst?
Jag har räknat med det här, men är det något mer? Och vad brukar var och sig kosta? Det är lättare om du kopierar och sedan skriver svaret efter
Vad brukar det kosta? Och vad kostar det för er?
- Hästen
- Ev. utrustning
- Hyra
- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen
- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
- Avmaskningar
- Vaccinationer
- Hovslagare
- Kurser, träningar, mm. ingår
- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår
- Eventuella transporter. hästtransport ingår
- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
TACKSAM FÖR SNABBAST SVAR!
Jag är mkt seriöst när det gäller detta.
tack