Är det fler som har en mystisk torrhosta på sin häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare rocki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 10 736
R

rocki

Det är sällan jag haft någon förskyld häst, min ena unghäst har haft en konstig torrhosta i 2 veckor nu, ej varit snorig ngn gång.

Ingen feber, är pigg och glad, alla tiders hö:smirk: Inget fel på stallmiljön...Vet har lyssnat på henne och han hittar inga fel. Han tro att vissa hästar påverkas av luftfuktigheten och den konstiga klimatförändringen denna märkliga vinter vi haft nu.

Det lustiga är att jag tycker hon hostar mer inne och har pratat med fler som säger likadant:crazy:Finns det fler som känner igen detta:confused: ;)

Sv: Är det fler som har en mystisk torrhosta på sin häst?

Min medryttarhäst och även andra hästar i stallet hostar i början av ridpasset. Förrut var det bara när man red inne i ridhus, men nu är det även på ridbanan. Kan detta bero på förkylning eller att fodret är dammigt?

mögelsporer i stallet? dom syns inte.Hästarna reagerar mot dom ,med tex:hosta. Behöver ju inte vara det,men en tanke i alla fall.Kan ligga bakom en box vägg.

Bara en häst av mina fem har torrhosta och som sagt vad inget rinn eller snorig näsa, jag tro det bero på klimatet/luftfuktigheten som vet sa:smirk: ganska nytt stall;) Men det intressanta var: att fler hästar råkat ut för samma torrhosta som min i andra stall

Tyvärr är det vanligt med hostiga och lite snoriga hästar på ridskolor vid den här tidpunkten, kan bero på både stallmiljön, fodret och att de blir svettiga efter en lektion och sen bara ställs in i spilta el box utan täcke i kylan. Men det är nog ngt annat än den konstiga torrhosta min häst fått:crazy: ;) men visst är det jobbigt att höra dem hosta, men jag tro jag lider mest själv i detta fallet:cry:;)

Bara en häst av mina fem har torrhosta och som sagt vad inget rinn eller snorig näsa, jag tro det bero på klimatet/luftfuktigheten som vet sa:smirk: ganska nytt stall;) Men det intressanta var: att fler hästar råkat ut för samma torrhosta som min i andra stall

Nu kan ju olika hästar reagera olika kraftigt på mögel, bara en av våra tre hästar fick hosta när det var mögel i höet. Två grannar fick ta bort varsin häst och en blev kroniskt dammkänslig :cry:

Det är inte så att de hästar som drabbats får samma foder?

Vi såg inte att det var mögel, det visade sig när vi skickade in för analys... :( fick bränna 800 kg hö... :(

Låter som dammhosta.
Prova att vattna höet.

/P Döben

Prova att vattna höet.

Har testat det, men ingen skillnad och höet är av mkt bra kvalite:confused: Hästarna ska få gå ute ett par nätter, bara för att testa om det blir ngn skillnad eller blir det en omgång med carageen
:( :smirk:

Låter som dammhosta.
Prova att vattna höet

Dammande hö beror på mögel, och möglet försvinner inte när man blöter höt. Visserligen kan man minska andelen sporer som hästen andas in medans den äter höt. Detta kan göra viss skillnad eftersom allergin främst utlöses i luftvägarna, men problemet att hästen får i sig mögelsporerna består.

Dock sa ju trådskaparen att höt var av bra kvalité, så det borde ju inte vara det, det hänger på. Dock kan det tyvärr ibland vara så att höt ser fint ut, men endå är mögligt. Vet en som skickade in en hygienisk analys när hästarna började reagera. De hade uteslutit alla andra alternativ, så det var bara höt som återstod. Hon tvekade eftersom det såg enligt henne (jag såg det inte) otroligt fint ut, men när de fick analysen så visade det sig att det var en på tok för hög halt av mögelsporer, så det var otjänligt som foder, och även en hälsorisk för människa att hantera.

Till trådskaparen: Om du har kollat över foder, stallmiljö osv. så kan det ju möjligen bero på vädret. Det är ju jäkligt fuktigt väder! Och det har hållt på så här rätt länge också.. Dock så brukar min häst (som har rätt allvarlig bronkit) inte påverkas så mycket av vädret när han inte redan innan är påverkad i luftvägarna. Han var helt symtomfri när han stod ute tills för några veckor sen, och då var det fuktigt en lång period på slutet. Jämför man sen med hur han reagerar när det kommer en fuktig period på våren så är det stor skillnad! Då kan han bli rejält dålig eftersom hans luftrör redan är så pass påverkade.

Hm, blev mycket längre än vad som var tänkt! Förlåt :o Hoppas nån orkade läsa.

Japp jag har haft det på min häst under installningsperidoen både förra året och nu i år. Denna hosta har nu gåt över (tack och lov) och veterinären trodde att det var allergi men vet inte mot vad. (har stått i olika stall dessa två säsonger)

:angel: Ja, man får ju hoppas det inte är ngt smittsamt, men tycker det är konstigt att hon inte är det minsta snorig:crazy: ;)

Denna knasiga och jättefuktiga höst så är luften kanonfull av mögelsporer. Vi hade sådan hosta men det försvann när det blev kallare. Nu är det milt igen men ingen hosta!!

Jaa, vet misstänker ju att det är luftfuktigheten och de snabba väderomslagen, att då vissa hästar påverkas av detta...:smirk:

Min pålle har också fått nån skum hosta. Hostade lite igår o idag. Men är inte snorig och har ingen feber, helt som vanligt annars...o ingen av de andra pållarna hostar.....skumt...

Är hagarna o hästarna leriga kan detta damm irritera vissa hästars luftvägar.
// Linda

Hästen är 4 år, egen uppfödning...hon har alltid varit en skitgris:D men brukar borsta av det värsta ute så det slipper ryka så inne i stallet, visst kan de säkert bli känsliga fast de inte varit det innan:smirk: ja, skumt är det iallafall

visst är det jobbigt, när man inte vet vad det bero på eller om det smittar, bara hon än så länge, ett par veckor nu:(

Ja, det e drygt. Min pålle hostade idag oxå men är fortfarande som vanligt annars...tyckte dock att hon kanske var lite snorig idag...så förhoppningsvis så e hon väl bara lite förkyld. Ska ringa vet imorgon o höra vad hon säger,,,

min har hostat lite ett par veckor nu ,samma där ingen feber,snor eller annat. han hostar inte hela tiden utan bara ibland. kan gå ett par dagar emellan... konstigt är det men jag hoppas att det försvinner snart...

Hon hostar fortfarande, ca 4 veckor....men fortfarande inget snorig:smirk: men gud vad ponnyn det va som hostade på cupen idag:confused: aldrig hört så många hosta ngn gång,:angel: kan det bero på det konstiga klimat vi fått tro:(

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto var i somras på betäckning. Där fick hon en lättare förkylning med hosta, snor och lite feber ett par dagar. Kollad av vet som...
Svar
0
· Visningar
934
Senast: Novalisa
·
Hästvård Hej, skriver åt en kompis och det är hennes häst som är sjuk. Jag hoppas verkligen att det är någon som har någon idé om vad det kan...
Svar
10
· Visningar
2 734
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 810
Senast: Luleå
·
Hästvård Vet var här i dag för min häst som om hem i slutet av Maj har varit lite hostig till och från, hon var här för några veckor sedan men...
Svar
16
· Visningar
2 244
Senast: Hambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.