Är det fler som har en mystisk torrhosta på sin häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare rocki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 10 736
Sv: Är det fler som har en mystisk torrhosta på sin häst?

För några dagar sedan var hon hostfri och det hade varit uppehåll, nu har det regnat och hon har börjat torrhosta igen :cry: man blir ju livrädd, nu får jag ringa vet igen:crazy:

Min häst har också blivit mystiskt hostig. Inget fel på stallmiljön eller fodret. Jag tycker dock inte att han hostat som värst när han stått inne, utan när jag har börjat trava. Det blir sen bättre efter en liten stund. Nu har han inte blivit riden på några dagar och har inte hört honom hosta inne i stallet de två senaste dagarna. Ska ta ut honom ikväll och se hur det är med hostan när jag rider.

Idag har det varit klart väder och lite kallare och bättre luft, ingen hosta på hela dan, vad mysko:confused:

Idag på morgonen lät hon så konstigt, så nu var det dags för fabror docktorn att ta en kik på lilla gumman:smirk:

Inget snor, inget slem, ingen katarr utan många unghästar påverkas starkt av denna fuktighet.

Så kallad Unghästshosta var det, så idag blev det en spruta kortison och en på fredag sen ska hon slippa sin eländiga hosta, sa vetrinären:bow:

Ni som misstänker att er häst har detta, ring er vet;)

Hej!
Min häst har haft en riktigt mystisk torrhosta sen i Juli i år och nu har jag varit inne och gjort en undersökning på ATG Klinik och dom har hittat mögelsporer i honom. Vad detta beror på kan vara en mängd olika orsaker, som te x dålig luft i stallet, ätit något olämpligt med mögel i. Jag försöker nu få lite information om vad jag skall göra för att förbättra situationen för min häst.
Jag står i ett stall där alla använder halm och dom är tyvärr inte villiga att gå över till torv för att det är för dyrt.... vi skall städa och damsuga stallet i helgen och se om han kan bli bättre, men frågan är om det verkligen hjälper om jag bara står på torv men inte dom andra???? //

Hej!
Upptäckte att även min pålle hosta, jag blev orolig att det var höt men blev lugnad efter att pratat med stallägar´n som är Equiterapeut. Tydligen vanligt att hästar får hosta vid temp.skillnader. Såhär vid hösten, temperaturen växlar snabbt från + till - och tvärtom.
Min pålle hosta väl typ ett par veckor men är nu hostfri.
Men, detta är en teori som jag har, säjer inte att det ÄR så med din pålle;)

Min häst har den sista månaden hostat så gott som varje dag i början av ridpasset, sista tiden har det varit så mkt som 3-4ggr, man hör klart o tydligt hur det låter i luftrören, rejäla hostningar! Senast i söndags när jag red henne så hostade hon upp en stor vit klump. Vitt tyder väl på icke infektion, men jag har ändå beslutat mig för att kolla upp detta. Har fått tid hos vet. på tisdag. Hon har dessutom fått minskad aptit, ofta ligger där foder kvar och hon dricker mer än vanligt tycker jag.
Skulle vilja ha tid tidigare, men det var den enda dom hade :(
Fram tills dess skall hon skrittas.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto var i somras på betäckning. Där fick hon en lättare förkylning med hosta, snor och lite feber ett par dagar. Kollad av vet som...
Svar
0
· Visningar
934
Senast: Novalisa
·
Hästvård Hej, skriver åt en kompis och det är hennes häst som är sjuk. Jag hoppas verkligen att det är någon som har någon idé om vad det kan...
Svar
10
· Visningar
2 734
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 810
Senast: Luleå
·
Hästvård Vet var här i dag för min häst som om hem i slutet av Maj har varit lite hostig till och från, hon var här för några veckor sedan men...
Svar
16
· Visningar
2 244
Senast: Hambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.