Är det farligt...

Zoya

Trådstartare
att rida ett dräktigt sto?
Av vissa svar att döma i en annan tråd så påstår vissa att det är farligt för sto och foster om man rider 2-3 mån innan fölning.

Vad jag förstått det som så mår ett dräktigt djur allra bäst av att motioneras ( i rimlig mängd givetvis ) ända till slutet. Det gör att djuret får en lättare förlossning och en snabbare återhämtning. Men det stämmer alltså inte eller?

det rådet jag fick av min vet var att det var okej att rida så länge stoet tyckte att det var ok, jag slutade rida hene när hon var i slutet av nionde månaden för då märkte man att hon tyckte att det började bli jobbigt, men ca två månader inan så tog vi det betydligt lugnare, mest skritt och lite trav, sista tiden jag red så skrittade vi bara.

Nej, det är inte farligt att rida på hästen när den är högdräktig.
Det folk reagerat på är att du håller på med inridningen nu och jag ser nog också det som olämpligt va flera skäl. Dels så bör stoet inte utsättas för onödig stress när hon är högdräktig. Och inridning, med den inlärning som sker då, är ett stressmoment i sig även om hästen utåt är lugn. (den måste ju tänka en hel del...)
Sen är det ju meningen att hästen ska lära sig att tycka om ridningen, att det är lätt och kul, när man rider in den. Och högdräktighet är nog int elämpligaste tillfället för detta... Mina ston brukar börja tycka det är tungt och jobbigt att bli ridna när det är 3-4 månader kvar till fölning, så därifrån brukar de få vila.

Motionera henne gärna, men du kanske ska stå över ridningen tills fölungen varit ute ett tag...

Är det farligt att rida ett dräktigt sto?
Absolut inte.. tvärtom!

Av vissa svar att döma i en annan tråd så påstår vissa att det är farligt för sto och foster om man rider 2-3 mån innan fölning.
Du skrev att stoet är under inridning (9:e månaden!) i den tråden, men i denna tråd skriver du inte ut anledningen till varför 'vissa' svarade att det finns risker för både dig, stoet & fostret.. ="Hon har så mkt energi och vill inte ha sadel på sig, stegrar sig vid promenader" o.s.v...
.....

*SUCK* säger jag!!!!!

Vad jag förstått det som så mår ett dräktigt djur allra bäst av att motioneras ( i rimlig mängd givetvis ) ända till slutet. Det gör att djuret får en lättare förlossning och en snabbare återhämtning. Men det stämmer alltså inte eller?
Du har helt rätt, det är mycket bra med motion inför kommande fölning, men INTE till priset av att kanske bli skadad själv och samtidigt kanske få skador- /mista sto- och eller foster!!

Lycka till!!! :)

Dels så bör stoet inte utsättas för onödig stress när hon är högdräktig. Och inridning, med den inlärning som sker då, är ett stressmoment i sig även om hästen utåt är lugn. (den måste ju tänka en hel del...)

Även jag håller på att rida in mitt högdräktiga sto. Alltså, jag har inte tänkt börja rida, utan har precis börjat tömköra. Ska jag alltså inte göra något annat än gå på promenader med henne nu tycker ni? Det är bara en månad kvar till beräknad fölning.

Du skrev att stoet är under inridning (9:e månaden!) i den tråden, men i denna tråd skriver du inte ut anledningen till varför 'vissa' svarade att det finns risker för både dig, stoet & fostret.. ="Hon har så mkt energi och vill inte ha sadel på sig, stegrar sig vid promenader" o.s.v...

Har förklarat detta i den andra tråden. Stegrar sig och lever rövare har hon gjort innan hon blev dräktig också så det har int emed det att göra :smirk:
Och jag har aldrig sagt att "hon har så mycket energi och vill inte ha sedel på sig" utan det att sätta ihop dem två är din egen tolkning.

Du har helt rätt, det är mycket bra med motion inför kommande fölning, men INTE till priset av att kanske bli skadad själv och samtidigt kanske få skador- /mista sto- och eller foster!!

Men eftersom hon rejsar i hagen med risk för att gå omkull/fläka sig, tycker du jag ska låsa in henne i boxen i väntan på att hon fölat? Fast då river hon ju boxen... Hur man än vänder sig så har man rumpan bak...

nej, det är ju du det. Vilken tur att jag inte är du då, eller hur? :smirk:
Jag hoppas att alla unghästar du haft är så stadiga och kuvade redan när de föds att de inte ställer ens en fot fel om inte du ber om det. :smirk:

Det min häst har kallas temperament och energi men det kanske du aldrig hört talas om?

Kan bara inte låta bli...

Blir så otroligt förvånad över varför Du ställer frågan..om Du har uppfattningen att Du..och endast Du sitter inne med det rätta svaret...
Lite ödmjukhet skulle kanske inte skada..:))..och ett öppet sinne, mottagligt för argument och åsikter..

Och..menar Du verkligen att alla uppfostrade, sansade hästar är kuvade????
Jag har själv flera halvblod..i olika åldrar...som är otroligt fyllda av energi och livsglädje...men som vet att uppföra sig när de blir hanterade...men...jag kanske omedvetet kuvat dem????

Nej...höj nivån på diskussionen lite...eller låt bli att ställa frågor när Du ändå inte vill ha några svar...

Läs den andra tråden (sadeltvång) så kanske du förstår varför jag svarar Bia som jag gör :crazy:

Och angående MIN häst så anser jag nog att jag vet mer om HENNE än vad Bia eller någon annan här gör. Därför behöver Bia inte påpeka bara efter att jag sagt att hon är lite lätt fram att HON inte skulle vara lämplig fr avel. Jag menar, vad vet hon om henne? Att hon är lite lätt fram som unghäst behöver inte betyda att hon är helt kass vilket man får uppfattningen att Bia antyder...

Själva sakfrågan har jag dessutom redan fått svar på men Bia nöjer sig inte med det... hon måste gå till nästintill personangrepp :crazy:

Varför inte lämna alla uppgifter när du ställer en fråga, istället för att bli förbannad och komplettera med mer uppgifter efteråt? :confused: Faktiskt så är det bara en person i den här tråden som gör att den spårar ur och det är den som tar allt som personliga påhopp! :angel:

Men det finns väl andra anledningar än att stoet är kass som gör det olämpligt att betäcka??? Ett magert eller skadat sto tex. är väl också olämpligt för avel? Du har väl själv noterat att ett som inte är fullt hanterbart kan medföra lite problem?

Du verkar vara i den situationen att du har ett sto som inte är tillräckingt grundtränad för att hanteras säkert och som är så långt in i dräktigheten att det kan vara problematiskt att göra något åt det. Alltså är det väl inte så långsökt att någon annan gör reflektionen att den personen skulle ha valt grundträning/inridning och inte betäckning. Det är ju också ett sätt att få reda på om stoet har en sådan hanterbarhet och ridbarhet att hon är lämplig för avel ur den synpunkten. Det är väl inte så många som har hästar av Baloubet-klass som man avlar på trots temperamentet eftersom andra egenskaper gör det värt att ta risken...

Alternativet till att din häst är lite tuff och svår i temperamentet är att du har ett litet änglasto med supertemperament som lever rövare bara för att hon hanteras amatörmässigt. Så är det väl i alla fall inte?

Men eftersom hon rejsar i hagen med risk för att gå omkull/fläka sig, tycker du jag ska låsa in henne i boxen i väntan på att hon fölat? Fast då river hon ju boxen... Hur man än vänder sig så har man rumpan bak...

Det har sagts förr och nu säger jag det igen,
motion behöver inte vara samma sak som ridning? Det finns andra sätt...

Det är din tolkning. Läs tråden igen så kanske du ser det annorlunda...

Varför inte rida henne utan sadel?
Då slipper du ju gjordtvånget och kan säkert lätt bedömma när stoet inte längre vill/orkar bli riden!

Eftersom ingen verkar vilja diskutera sakfrågan utan bara ska dra in den andra tråden och min häst så föreslår jag att vi fortsätter diskutera i DEN tråden istället. Det verkar otroligt dumt och dessutom uppstår det lätt missuppfattningar om man sitter och diskuterar en annan tråd i den här tråden.

Ursäkta, men nu KAN jag inte vara ordlös :crazy:

DU har själv startat TVÅ trådar, och DU har själv även hänvisat vissa från denna tråd till DEN ANDRA TRÅDEN.. och vice versa!!!

Men nu tycker DU att denna tråd skall 'glömmas'.. :angel:

Jag anser att båda trådarna hör ihop med dig, och önskar ditt sto *Lycka till*! :)

ja, jag har startat tv¨å trådar. Däremot vill jag ju inte diskutera den NADRA tråden i den HÄR tråden utan i den. Sakfrågan vill jag gärna diskutera här men inte det ifall min häst vill ha sadel eller ej på sig då det ju är en annan tråd.
Vill glömma tråden? Då hade jag väl lika gärna bara kunnat strunta i att skriva i den så glöms den ju ganska fort, eller hur? :crazy:

Ramlade in halvvägsoch har inte hittat den andra tråden..... men undrar... Hur gammalt är stoet? Varför börja med inridningen i slutet av dräktigheten? :confused:

Liknande trådar

Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 905
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 493
Senast: Rina
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 342
Senast: Bewelinn
·
Hästvård på grund av avsaknad av utevistelse för hästarna. Jag har fått höra av min sambo att det kl 10.00 idag på Sveriges Radio P1 kommer...
2
Svar
27
· Visningar
2 687
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar