Är det fångår i år?

Sv: Är det fångår i år?

Min häst har också fått fång :(
Jag som har planerat så mycket mysigt o roligt i sommar.

Hon har dessutom gått på ett väldigt litet bete, och fick väldigt mycket proteiner innan hon började gå ut. Så jag tycker det är ganska konstigt att det är HON som har drabbats och ingen av de andra hästarna.

Som tur är har hon inte så kraftig fång så jag hoppas det går över och att det inte händer igen.

Ja, ibland undrar man. Här är det folk som släpper sina hästar rakt ut på betet utan att vänja dem öht. Tror varje år att det ska gå illa för dem men inte då! Har mina aningar att en av dem haft/har lite känningar men han går kvar på betet och han står upp (känner inte den hästen, så svårt för mig att säga). Fattar inte hur man vågar göra så!

Min fick beta först 15 min/dag ett tag sedan 30 min/dag. Ökade till 60 min och sen la jag på en timme för varje dag. Var ändå nervös :p Speciellt första natten hon gick ute...

Är tjock mankam tecken på fång? Mitt shettis sto har as tjock mankam, alltså större än nordiskorsning. Det har hon inte haft tidigare heller så lite orolig har jag varit. Men eftersom hon inte visat några tecken överhuvudtaget annars så har hon gått i en nerbetad hage tillsammans med men andra. Hon har faktiskt gått ner i vikt men mankamen är inte mindre för det:confused:

Det behöver inte vara ett tecken på fång, men hästar som lagrar mycket fett i mankammen kan ha lätt för att få fång. Läge att vara extra observant på din häst alltså!

Våra har gått i samma hage hela vintern. När betet hade kommit upp lite så släppte vi bara ut dem över natten. De gick alltså på "betet" på dagarna innan.
Det är därför jag tycker det är extra skummt, eftersom gräset inte är kraftigt eller mycket, och de har gått på det hela tiden innan.

Däremot så släpptes ridskolehästarna på kraftigt bete men ingen av dom har minsann fått fång.
Världen är emot mig. Numera avskyr jag somrar :mad:

Ja verkligen konstigt! Hoppas din pålle blir bra snart! Typiskt att det ska gå illa när man ÄR försiktig!

Är tjock mankam tecken på fång? Mitt shettis sto har as tjock mankam, alltså större än nordiskorsning. Det har hon inte haft tidigare heller så lite orolig har jag varit. Men eftersom hon inte visat några tecken överhuvudtaget annars så har hon gått i en nerbetad hage tillsammans med men andra. Hon har faktiskt gått ner i vikt men mankamen är inte mindre för det:confused:

Dom brukar bli stenhårda över mankammen.

Dom brukar bli stenhårda över mankammen.

Okej men vad ska man göra nu då? Hon visar ingenting annat utan det är just mankamen som är hård bara.
Ska hon gå i en yttepytte lerhage utan gräs, den extremt nerbetade hagen eller variera halva dygnet med dom andra och halva i den extremt nerbetade?

Alla jag pratat med säger att det är ett extremt fångår i år!

Har två ponnyer, den ena 3 och den andra 15 år. Den äldre har jag aldrig varit speciellt orolig för då hon aldrig haft kolik, och alltid har kunnat gå på alla sorters beten, man har heller inte behövt vänja henne överdrivet mkt vid nytt foder och liknande. Den lilla har redan hunnit haft ett allvarligt kolikanfall, så henne kollar jag supernoga! Men nu ringde fodervärdarna på den äldre och nu har hon fått fång, helt otroligt vad fel man har jämt! Hon gick i en av kossor nerbetad skogshage!!:cry:

I ett stall jag stått tidigare med bara islandshästar (förutom mina då) har ägaren fött upp en valack som gått i samma hage hela sitt liv (han är 6-8 år nu tror jag) aldrig haft några problem, men både förra året och i år har han fått fång. Så det känns som att det är jättesvårt att motverka, då personerna i båda dessa fall varit extremt uppmärksamma och jättenoga med foder och dylikt!!!!:confused:

Det är så läskigt eftersom det kan gå så illa, så håll koll på pållarna och se till att motionera dem och känna på benen varje dag! Och be alla i stallet att alla kollar varandras hästar så man verkligen upptäcker det så tidigt som möjligt!!!!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka