Är det fångår i år?

S

Skydark

Jag tittade in lite snabbt på foder innan. Det verkar som om det är mycket fång i år. Min ponny hade en väldigt lätt känning av fång för några veckor sedan. Hon har aldrig haft fång i hela sitt liv. Inte för att det spelar någon roll men ändå. Hon blir 20 år i år. Jag tycker att var och varannan ponny har drabbats av detta i år.

Sv: Är det fångår i år?

Hur yttrade sig den lätta känningen? Och vad gjorde du åt det? Hur lång tid tog det innan det gick över?

Varför jag frågar är för att jag har ett gammalt sto som blev lite halt i förra veckan.

//millus

I vår lilla by har det i år varit tre fånghästar! Min kallblodstravare, en arab och en islandshäst.
Gräset har varit farligt i år, det är det nog ingen tvekan om. Allting är ju så mycket tidigare också i år.

Mitt sto fick fång första maj. Vi märkte ingenting på morgonen, klockan 11 gick hon med korta steg när jag skulle ta in henne. Veterinären kom inom tre timmar och konstaterade vad jag redan visste - fång.

Besten fick Butta för fem dagar, och veterinären slangade i henne paraffinolja. Boxvila, eller iklädd betesreducerare i liten gräshage var ordinationen.
Jag hängde på låset hos Granngården den andra maj. Körde hem, satte på betesreduceraren och släppte ut Besten i en "boxhage". Dagen därpå släppte jag henne med de andra i stora hagen.

Den nionde maj kom veterinären på återbesök. Besten var fortfarande halt varför vi fick remiss till röntgen. Den fjortonde var vi på kliniken och röntgen visade inga hovbensförändringar, men Besten hade fortfarande ont. Veterinären skrev ut Finadyne för tio dagar.

Nu är hon ohalt och jag rider (mycket lugna pass) fyra-fem dagar i veckan. Hon går ute dygnet runt med sin "munkorg" och jag tar in henne ett par timmar varje dag. Då får hon betfor med mineraler, linfröolja och vitlök samt två kilo hösilage.
När hon blev sjuk var hon rejält överviktig, idag ser hon riktigt bra ut.

Immer

Hej. Jag måste få fråga något som jag undrat många gånger: om det nu visar sig på röntgen att det inte skett någon hovbensförändring alls - hur vet man då att det verkligen är fång det är frågan om?

Finns det inte en chans till att det kan vara något annat?

Med min fråga menar jag absolut inte att misstro din veterinär eller dig på något sätt. Jag ifrågasätter absolut inte heller att din häst har fång!

Men eftersom fång är en sjukdom som kan ge så många olika symtom på olika hästar och man inte verkar kunna ställa en riktigt säker diagnos förrän man fått "svart på vitt" via röntgen så undrar jag. :) Alltså, hur vet man säkert att det är fång om röntgen inte visar något :confused:

Det är väl långt ifrån alla hästar som får hovbenssänkning/rotation? Bestens fall kom ju tidigt under behandling, och vad jag har förstått ger detta en bättre prognos än om man väntar med behandling.

Symptomen Besten hade var att hon gick med mycket korta steg, var varm och svullen i benen och hovarna och hade en mycket kraftig digitalpuls. Något förhöjd kroppstemperatur (ca en halv grad) och hon svettades lite.

Immer

Nej det vet jag, att alla inte får hovbensrotation :)

Men nu när du skrev ut alla symtomen så förstår jag att det blev diagnosticerat fång! :idea:

Suck! Tycker bara det är så läskigt med fång för det är ju inte alltid det finns så mycket symtom som hos din häst :crazy:

Besten är "prinsessan på ärten" och klockren när någonting är fel. Hon är minsann inte den som tiger och lider, utan det räcker med att hon får en fis på tvären för att hon ska slå larm.:D

Tack och lov för det, det har räddat henne många gånger.

Immer

hej undrar lite mer om fång...har aldrig haft en häst med detta , och hoppas inte jag får det, men....
  • varför får de fång
  • vilka raser är mest drabbade
  • är korta steg en typisk grej som fånghästar har
  • måste de vara kraftigt överviktiga för att få fång

Hade varit intressant att få veta....

Har inte haft någon med fång i år, men min shettis fick kolik. Hon var jättenära att stryka med.. gräset är helt klart farligt iår:/

Hos oss tyckte jag det var värre förra året och året innan det! :crazy: I år är det lugnare tycker jag, kanske kan det dock bero på att de flesta är försiktigare i år.

Hos oss tyckte jag det var värre förra året och året innan det! :crazy: I år är det lugnare tycker jag, kanske kan det dock bero på att de flesta är försiktigare i år.

Håller med dig. Veterinärer jag pratade med förra året tyckte att DET var ett "Fångår".

I år vet jag inte.

/ Lisa

hej undrar lite mer om fång...har aldrig haft en häst med detta , och hoppas inte jag får det, men....
  • varför får de fång

här är en intressant artikel om fång av Ove Wattle, gurun på SLU.... http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/fang.html

i år har jag fått varningen om att det är extra illa.... har inte drabbats själv som tur är men håller tummarna för att ni andra slipper också!
Bästa sättet att kolla in en fånghäst på enligt mig är att se den vända, då går det inte att missta sig (typiskt fångvädning, säger veterinären....).

min häst fick fång inatt :(:(:(

pratade nyss med vetrinären och han sa att det har varit mycket fång i år och gräset är jätte starkt nu.

så håll koll på era fång hästar.

• varför får de fång

* Hästar får fång när det sker en rubbning i tarmfloran och det sker antingen av att de får i sig för mycket gräs eller foder.

* Alla raser kan få fång men det är mest vanligt att ponny får det.

* Första tecknet på att det kan vara fång är att hästen blir stel när den går eller halt på en eller flera ben. Sen kan hästen också ställa sig i typisk fångställning, då ställer de sig med bakbenen under sig och tar fram frambenen.

* Tror inte de måste vara kraftigt överviktiga min häst var bara lite tjockare, men det är vanligt att de får fång om de är överviktiga.

Om någon har mer info eller att jag har skrivit fel någonstans får ni hojta till! :bow:

Pratade med min hovslagare idag och enligt honom är det ett ganska normalt fångår här som han bedömde det. Det hade varit en del fång precis när gräset kom i våras för att sedan vara lugnt ända fram till de senaste 2-3 veckorna då hade det kommit en del nya fångfall men enligt hans bedömning ändå inte mer än ett normalår.

Vi har en häst i vårt stall som fått fång i år (fick förra veckan), har tidigare aldrig haft det men har alltid haft en känslig mage som fått vänjas mkt långsamt vid allt nytt. Ägaren har vant honom sakta vid bete i år med och han gick inte dygnet runt när han fick det. Dessutom har ett av grannstallen här tydligen haft tre ponnyer med fång i år också så det är inte utan att man börjar bli lite orolig för sin egen pålle...

Japp, är nog lite av ett "fångår" i år. Shettisen har aldrig (under de 3 år, jag haft med henne att göra) haft så mycket fångkänningar, yttrar sig i varma hovar och stel i hals/nacke. Då går hon och B-ponnyn i en nerbetad gräshage. Halvbloden haft sin framfart där först, innan ponnyerna fick sticka dit sina små mular.

det är väl mer än vanligt i år, eller ?

Hade veterinär ute föra veckan för att vac. några hästar. Vi komm in på beetes släpp och sånt. Då tog han upp att det var väldigt många hästar som hade fått fång i år och lite senare än när det normalt uppkommer (våren då gräset är kraftigt). Så han tyckte man skulle var försiktig och obsarvant!

Hur yttrade sig den lätta känningen? Och vad gjorde du åt det? Hur lång tid tog det innan det gick över?

Varför jag frågar är för att jag har ett gammalt sto som blev lite halt i förra veckan.

//millus
Hon gick och stapplade lite. Hon var hård i mankammen. Vi ringde vet. och hon fick då finadyn tror jag det heter. Efter 3 dagar så var hon ok igen och går i en hage med mindre gräs.

* Hästar får fång när det sker en rubbning i tarmfloran och det sker antingen av att de får i sig för mycket gräs eller foder.

* Alla raser kan få fång men det är mest vanligt att ponny får det.

* Första tecknet på att det kan vara fång är att hästen blir stel när den går eller halt på en eller flera ben. Sen kan hästen också ställa sig i typisk fångställning, då ställer de sig med bakbenen under sig och tar fram frambenen.

* Tror inte de måste vara kraftigt överviktiga min häst var bara lite tjockare, men det är vanligt att de får fång om de är överviktiga.

Om någon har mer info eller att jag har skrivit fel någonstans får ni hojta till! :bow:

Min ponny har normal hull men fick det ändå.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka