”Är det ett nedtryckande eller uppmuntrande system?”

Alltså jag känner mig som en gammal stofil - men så här var det ju redan på min tid på 90-talet. Alla som pysslar med dressyr vet ju att 70% på en tävling är svinbra (som man sa när jag var ung).

Men i dag duger det inte med 70%! När man läser diskussionerna känns det som folk vill ha typ 90%. Men ridning är svårt, och vägen till fulländning oändlig. Är det inte lite det som vill förmedlas med betygsystemet?

Jag som inte är dressyrinriktad tycker systemet är lite märkligt. Jag känner fyra som rider dressyr, ingen har någonsin fått över en sjua.

Var med på en tävling där ett ekipage såg rent av hemskt ut. Hård ridning, spänd häst... Jag var supernyfiken på resultatet, trodde det skulle bli ettor och tvåor, nån fyra som max. Men nä, femmor och sexor rakt igenom. För mig som är oinsatt känns det som att man använder siffrorna 5~7 bara.

Vad säger ni med mer erfarenhet? Är det vanligt med lägre betyg än 5 och högre än 7?

Jag som inte är dressyrinriktad tycker systemet är lite märkligt. Jag känner fyra som rider dressyr, ingen har någonsin fått över en sjua.

Var med på en tävling där ett ekipage såg rent av hemskt ut. Hård ridning, spänd häst... Jag var supernyfiken på resultatet, trodde det skulle bli ettor och tvåor, nån fyra som max. Men nä, femmor och sexor rakt igenom. För mig som är oinsatt känns det som att man använder siffrorna 5~7 bara.

Vad säger ni med mer erfarenhet? Är det vanligt med lägre betyg än 5 och högre än 7?
Min personliga erfarenhet är att det inte är några som helst problem att få betyg 0-4 :rofl:. Att få ihop en åtta kräver däremot en hel del och en nia har jag aldrig upplevt :angel:

Beror ju lite på vilken svårighetsgrad klassen hade och på vilket sätt hästen var spänd, samt hur momenten utfördes. Det är många faktorer som spelar in. I lätt klass ger övningarnas korrekthet och placering högre vikt än formens perfektet. Medan formkraven blir högre i högre klasser.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsports ponnykrönikör Lisbeth Pahnke-Airosto funderar på vilket stöd svenska ponnyryttare har och vart de vänder sig med sina frågor...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsports ponnykrönikör Lisbeth Pahnke-Airosto har många funderingar över svensk ponnydressyr och varför det var så länge sedan Sverige...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: FadeAway
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsports krönikör Lisbeth Pahnke Airosto tycker att det fattades en kategori under Ryttargalan nyligen. Och hon har också klart för sig...
Svar
0
· Visningar
381
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Finalen i Sverigeponnyn i Göteborg är veckans stora ponnyhändelse. "För många blir det kanske en en-gång-i-livet-upplevelse, någonting...
Svar
0
· Visningar
319
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt