Är det en myt?

Nethril

Trådstartare
att hästen är svagare på den sida manen ligger på?
och att om den alltid håller svansen åt ett håll under ridning och annan motionering så är det den svaga sidan?

tacksam för svar!

hoppas att tråden ligger rätt för jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. ;)

Sv: Är det en myt?

jag har alltid hört tvärtom men tagit det med en nypa salt :p

jag har hört det av både tränare, veterinär och equteraput :smirk: så ah varför inte?

känns som att det stämmer på min häst iaf, och om det skulle bara råka vara tur att det just är min häst man sida så e det väl en slump ;)

Manen vet jag inte. Men det där med svansen tyder väl på att hästen är skev eller ojämn? Svansen är ju en förlängning på ryggraden liksom.

Då måste vår häst vara lika svag på höger som vänster när hon växer upp. Hon har nämligen man på båda sidor. Kanske det finns något ordspråk om dessa också?

javisst. När min häst hade kotledsinflammtion och spänningar i längryggen så höll hon svansen lite snett när jag red. Alltså.. hon var inte halt då utan det var så jag misstänkte något. Sedan vid klinikbesök + KP så hittade dom dessa fel.

Däremot, det där med manen tror jag är en myt. Min häst hade sin man på bägge sidor när jag fick henne, men jag flätade över den till en sida och den sidan har den legat på sedan dess. Är helt säker på att jag skulle kunna byta sida om jag ville med hjälp av flätor.
Hon har dessutom lång man (arab) så då är det nog lättare att fläta över med.

så var det med min ena också, halva maten låg på fel sida. men kammade över den så många ggr så nu ligger den rätt. :p

tror knappast att detta var ett tecken på att han var delvis svagare i ena sidan.. :p

Men vänta nu.. Var det inte KG som sa en gång att den sidan av halsen som manen låg på ofta var mindre musklad, men det berodde inte på manen i sej utan det att ryttaren alltid ställde hästen mindre i det varvet. Anledningen till att ryttaren ställde hästen mindre på 'man' sidan var väl att manen lurar ögat lite.. Är det någon som hänger med :cool:

Att jag inte kan komma ihåg... Undrar om det var från DVDn Rörelser utan Gränser eller något liknande jag hörde detta...

Men hallå? Min häst då? Som har lika mycket man på båda sidorna....är han jättesvag:rofl:

skulle knappast tro att det stämmer....

Jo absolut.. Men i det fallet jag refererar till så var det ju helt och hållet ryttarens 'fel' att det blev så.
Men myten är ju fortfarande bara en myt, det är ju inte manen i sej som gör det, men kankse kan va ett uppslag till hur den kom till.

Ska försöka hitta var jag hörde/läste detta uttalande från K-G.

Men hallå? Min häst då? Som har lika mycket man på båda sidorna....är han jättesvag:rofl:

skulle knappast tro att det stämmer....

Nä.. han behöver ju inte vara jättesvag... Han kan ju vara stark... men liksidig.... Någonstans måste han ju göra av manen... oavsett styrka ;)

Har också hört uttrycket... På min nuvarande häst stämmer det. Manen ligger åt den svagare sidan... Vet dock hästar där det är tvärt om...

Jag har också alltid hört tvärtom. Hästen är starkare på den sida manen ligger åt. Har funderat på det och jag tror på det. Tror att det kan bero på att musklerna är starkare och därför drar manen åt det hållet. Har hästen manen åt olika håll kanske den är ungefär lika stark på båda sidorna. Verkar vara så på min gamle som har man åt olika håll. Har aldrig märkt att han har någon svag sida vilket däremot tjugosexåringen har. På honom stämmer det med styrkan på den sidan manen ligger åt.

På hästar med tjock man som sitter brett kan jag tänka mig att muslerna högst upp vid överlinjen påverkar, tex islandshästar. Men att samma sak gäller för hela den sidans muskler bara för att det är så längst upp vid mankammen tror jag inte behöver stämma. Så svårt att säga om det ligger någon sanning i det.

Typ halvblodshästar med den tunna man de har tror jag inte påverkas på samma sätt.

nej manen ligger ju åt den svaga sidan har jag hört iaf. Välutvecklade muskler på den starka sidan ger väl röttera "ett lyft" vilket gör att hela manen tilltas åt andra sidan. Det är vad jag hört iaf.

Jag anser att det generellt är en myt. Kan säkert finnas fall där det stämmer, men på mina egna stämmer det kontra inte stämmer lite hipp som happ. Dvs kan lika gärna stämma som inte stämma, dvs ren slump.

Knapplån och ot (ursäkta):

Om en häst tex har svårare för vänster galopp än för höger, och har lättare för att gå i höger varv rent generellt, vilken sida är då den hästen svag i?

Knapplån och ot (ursäkta):

Om en häst tex har svårare för vänster galopp än för höger, och har lättare för att gå i höger varv rent generellt, vilken sida är då den hästen svag i?

Det beror på varför hästen har svårt med galoppen.
Ex hur bra kontroll du har på bogarna.
Eller om svagheten kommer från ett bakben, vilket inte är ovanligt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: Liten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 556
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka