Är det en bra ide?

Masse

Trådstartare
Att försöka köpa lusern som mjöl istället för som pellets?
D v s steget innan det pelletreras. Då behöver det ju inte ligga i blöt utan bara blötas.

Sv: Är det en bra ide?

Jag måste säga att jag inte hört talas om lusernmjöl innan, visste inte att det fanns. Men ska jag ge lusern (ev behövs det nu till min) så ger jag hellre lusernhack, tycker det är smidigast, inget att blöta, och så blir det mer tugg för hästarna.

//Victoria

Tycker inte hästen om lusernhack? Våra älskar det, så det är annars ett tips.

Mycket mer och bättre värden för pengarna med pellets. Har ju inte precis en häst heller utan 22 stycken som ska foder. Då blir det enklare och smidigare med pelletsen också.
Grovfoder får de i stort sätt fri tillgång på allihop. Lucernet för att få upp proteinhalten. Har fölston och unghästar med mycket fullblod i dessutom. Skulle aldrig reda ut det ekonomiska med hackad strå.

****Tillägg****
Anledningen till att jag funderar på mjöl istället för pellets är för att förkorta tiden för blötläggning och på det viset förenkla utfodringsrutinerna.

****Tillägg****
Anledningen till att jag funderar på mjöl istället för pellets är för att förkorta tiden för blötläggning och på det viset förenkla utfodringsrutinerna.

Jag har senaste tiden köpt Dan***(grön?) lucern, det går mycket snabbare att svälla dem än de från krafft.

Som någon annan sa, gillar inte hästen hack? Det behöver du ju bara tippa i krubban?

Tar om ifrån början.
1. Det handlar inte om en häst utan om 22 stycken.
2. Kraffts eller Dangros foder kostar mycket mer per kilo än det fabrikat jag köper.
3. De andra fabrikat jag hittat har alla mycket sämre kvot per kilo än det jag köper.

Så om jag räknar om pris i jämförelse med kvot så finns det fabrikat mässigt inget annat alternativ.

Skulle jag välja hack så innebär det att för att få samma värden måste jag ge flera kilon mer än av den ja använder idag.

Så rent ekonomiskt och fodermässigt är inte de andra fabrikaten nåfor som helst alternativ.

Tro mig jag har provat de flesta typer som finns på marknaden både svenska och utländska. Hittills är det jag använder det klart bästa. Jag bara funderade på att skippa ett led i tillverkningen för det är lucernmjöl som pressas till pellets. Som vi som konsumenter sedan kommer hem och lägger i vatten för att få tillbaka det i form av mjöl.

Jag har senaste tiden köpt Dan***(grön?) lucern, det går mycket snabbare att svälla dem än de från krafft.

Den jag köper är snabbare ändå och kräver inte så mycket vatten heller för den sväller inte så mycket.

Tar om ifrån början.
1. Det handlar inte om en häst utan om 22 stycken.
2. Kraffts eller Dangros foder kostar mycket mer per kilo än det fabrikat jag köper.
3. De andra fabrikat jag hittat har alla mycket sämre kvot per kilo än det jag köper.

Så om jag räknar om pris i jämförelse med kvot så finns det fabrikat mässigt inget annat alternativ.

Skulle jag välja hack så innebär det att för att få samma värden måste jag ge flera kilon mer än av den ja använder idag.

Så rent ekonomiskt och fodermässigt är inte de andra fabrikaten nåfor som helst alternativ.

Tro mig jag har provat de flesta typer som finns på marknaden både svenska och utländska. Hittills är det jag använder det klart bästa. Jag bara funderade på att skippa ett led i tillverkningen för det är lucernmjöl som pressas till pellets. Som vi som konsumenter sedan kommer hem och lägger i vatten för att få tillbaka det i form av mjöl.

Okej, då är jag med. Och jag litar på ditt ord att det värdemässigt inte går att få mer för pengarna (här har jag en sabla massa sorter av hack att välja på, peka och välj värden typ, så jag är lite bortskämd med att det kan spela in, men med 22 hästar spelar ju prislappen in med, någon kronas skillnad/kilo märks ju ganska väl)

Nyfiken dock på vad du ger för lucern idag? =)

Hursom ang mjöl så jag är ingen expert, men rent spontant så kan jag inte se någon som helst nackdel med att göra gröt av mjöl och vatten, istället för att göra gröt med pellets och vatten. Du slipper ju dessutom melassen då (vilket väl gör lite för MJ måhända? Om det spelar in) vilket ju kan ses som en klar fördel.

Så kan du få tag i mjölet och få värden på det för häst och det är vad du söker skulle jag utan tvekan prova, jag ser inte varför det inte skulle fungera.

Jag ger idag 89 kr för 30 kg har då både hämt- och mängdrabatt. Det är redan idag som pellets melasfritt så det blir ingen värdeminskning p g a det heller. Det är anledningen till att det är förhållandevis lätt att blöta upp även som pellets. Så mjölet har exakt samma värden som pelletsen, bara inte formen.

Vad ger du för lucern, eller vill du inte tala om märket så är det okej, jag var mest nyfniken på värdena (speciellt nu när jag fick priset). Och inte för att 'kritisera' eller något, utan av ren personlig nyfikenhet, det är alltid bra att veta om det finns något bättre än det man själv brukar använda =) (Nu hoppas jag fortsatt inte ha ngt behov av lucern dock, men man vet ju aldrig)

Det har jag och Lovisaleonora skrivit om redan i så många trådar. Det är Kvarnby foders pellets det handlar om.

Att försöka köpa lusern som mjöl istället för som pellets?
D v s steget innan det pelletreras. Då behöver det ju inte ligga i blöt utan bara blötas.

Inte att rekommendera. Du kommer att hosta ihjäl dig!

Jag blöter Kvarnbys pelletsar till en enda av hästarna, slukerskan. Jag häller på vattnet typ 30 sekunder innan jag ställer fram hinken. Då fastnar det inte i strupen. Vattnar jag inte så gör det det 2ggr av 3.
HH

Tack för din omtanke om min hälsa!:bow:
Har funderat lite i dom banorna och det är väl egentligen det enda negativa jag har kommit på.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat