Är det dumt att köpa en häst som snappar luft?

K

krista

Har hittat en häst som jag är mkt intresserad av att köpa. Men enligt ägaren så har hon visat tendenser till att snappa luft. Hästen är importerad och när hon kom så var hon så nervös och rädd att hon stod och skakade. Det var då hon visade tendenser till att snappa luft. Hon har inte visat något sådant nu men ägaren har alltid halsrem på henne.

Som sagt , är detta ett väldigt dumt hästköp? Har inte så jätte mkt erfarenhet av luftsnappare.

Sv: Är det dumt att köpa en häst som snappar luft?

Jag vet inte så mycket om dom heller tyvärr. Men det är ju mycket som spelar roll så klart. Priset har ju stor betydelse. Kan hon gå med rem så är ju det bra. Hon kanske slutar om hon får gå på lösdrift tex. Hon kanske slutar om hon får stå själv i ett hörn utan någon granne.Jag skulle nog ha tänkt efter en extra gång. Och försökt att få henne på foder i några månader.

Det avskräckte inte mej...
Kolla upp med ägaren så hästen inte haft kolikkänning.
Har dock inga sådana problem med mina.
Jag har inte remmar på de heller.

Lite beror väl på var du ska ha hästen också. Har du inte eget stall så kolla så det stall där du tänkt ha hästen tar emot en häst som snappar luft. Sen får du väl väga fördelar och nackdelar mot varandra.

Jag hade nog inte köpt en sådan häst faktiskt. Man ska inte köpa sig onödiga bekymmer, de kommer ändå...

Jag tycker inte det är speciellt farligt. Jag hade velat veta om det men anser inte att det är en prissänkande orsak och hade inte tvekat att köpa om hästen passade mig

Ja, de har ju gjort en studie nu som visar att de igentligen inte tar in någon luft eller något sånt när de snappar luft! Så, de är inget farligt, de bara låter konstigt!
Och du säger ju att hon inte gör det längre, så de kanske inte är så farligt, de kanske mest berode på att hon va rädd där i början...??

Är du intresserad av henne så undersök henne och be att få titta på alla hennes pappar, veterinär och sånt....så du inte ser att det är något annt....

schysst och ärlig säljare som talar om det även om det inte är så framträdande i dagsläget!

Jag hade nog inte heller sett det som ett jättestort problem, kanske kan bli det om hästen är stressig i andra avseenden och ska stå på stall mycket, men annars skulle jag nog inte se det som en stor grej heller - då finns det betydligt mer bekymmersamma åkommor och defekter hos hästar som folk köper på sig ändå :smirk:

Om du har eget stall ser jag inget problem. Öm du skall stall upp henne så kan det vara svårt att hitta stall där de tar emot er detta pga att många är rädda att deras hästar skall "smittas".
Har en kompis som har en snappare. Stoet är världens underbaraste & snappar inte med rem.
I hagen har hon plockat bort allt som hon kan tänkas snappa på & nu funkar det utmärkt.
I stallet bytte de ut krubban mot en "mjukhink" (som finns i rött&blått på Granng) ser ut typ som en lövkorg i plast & vattenkoppen mot vanlig hink.

Jag har en häst som snappar luft. Han krubbiter inte, tar inte stöd utan står och "rapar" mer. Han gör detta endast när han är stressad eller har ont. Annars inte. Jag ger honom medel för magen och så rem på när det är något sådant. När magen är OK igen efter att orsaken som gjorde att han började snappa först är OK så är han som vilken häst som. Behvöer inte någon rem eller nåt...

Jag tvekade inte och köpa honom. Dock är det så att när man letar stall så kan vissa säga att de inte vill ha honom. Men det är långt ifrån alla som är sådana.

Aldrig i livet!!! En krubbitarhäst är ett fruktansvärt problem (jo det är samma sak som luftsnappare) I vårt stall kommer det aldrig en krubbitarhäst in igen, vi har precis avlivat en sådan och stallet är nu i total harmoni. (Han avlivades inte för sin krubbitning utan det var andra orsaker till det) De som säger att det kan avhjälpas genom att göra miljön bättre och fri tillgång till hö och annat kan aldrig ha haft en krubbitare/luftsnappare i stallet. Tillståndet är kroniskt.

kenneth skrev:
Aldrig i livet!!! En krubbitarhäst är ett fruktansvärt problem (jo det är samma sak som luftsnappare) I vårt stall kommer det aldrig en krubbitarhäst in igen, vi har precis avlivat en sådan och stallet är nu i total harmoni. (Han avlivades inte för sin krubbitning utan det var andra orsaker till det) De som säger att det kan avhjälpas genom att göra miljön bättre och fri tillgång till hö och annat kan aldrig ha haft en krubbitare/luftsnappare i stallet. Tillståndet är kroniskt.

:smirk:

Jag tycker inte att det stör det minsta lilla. Tror nog inte att det är krubbitandet som stör harmonin i stallet, precis lika lite som en vävare gör det.

Jag tycker det låter som om det är du som har problem med krubbitare!

och fruktasvärt problem det är väl iaf att ta i en aning :crazy:

Håller med Polly_Mulle hade aldrig köpt en häst som kanske hade olater i stil med luftsnappning, krubbitning eller vävning :(

Jag tror det kan vara bäddat för extra arbete och extra problem, och det ska gudarna veta att de kommer ändå :smirk:

kazam skrev:
Håller med Polly_Mulle hade aldrig köpt en häst som kanske hade olater i stil med luftsnappning, krubbitning eller vävning :(

Jag tror det kan vara bäddat för extra arbete och extra problem, och det ska gudarna veta att de kommer ändå :smirk:

Jag är bara nyfiken över vilka problem och extra arbete dessa olater medför??

Har haft både vävare och krubbitare och aldrig haft ngt problem med de mer än just att de står och väver eller krubbar.

Oftast är det hästar som är snäppet klokare än medel som har dessa olater och kan nog säga att det är övervägande olatshästar som finns i hög nivå i tävling just pga att de är lite mer försekommna

Har också en krubbitare hemma och det är inga som helst problem! Är de riktigt allvarliga bitare/snappare så tycker jag nog det kan sänka priset en del, men i lindriga fall kan man se till att det aldrig förvärras (nästan alla fall åtm).

Det är bara min högst personliga åsikt att jag skulle inte köpa en häst med olater om jag visste om det i förväg, det finns en otrolig massa trevliga hästar till salu, så därför skulle jag fortsätta leta.

Hade en fjording som "hade varit" enligt säljaren, krubbitare, det visade sig, att hon inte var "före detta". Jag fick under hela uppstallningsperioden hålla på och kolla så det inte fanns något i hagarna hon kunde "trycka" på, ta bort krubban i boxen, kleta in väggarna med cribox, släppa henne bara i vissa hagar utan trästaket, och alltid kolla att hon hade sin "krubbitarrem" på sig,som aldrig fungerade riktigt bra.
Sommartid funkade hon bra om hon gick i en gräshage med elstängsel och inget att trycka på.
Det värsta var att hennes föl var väldigt intresserad och ville prova på.

Som jag har förstått det så gör de samma sak, men luftsnappare tar inte stöd, det gör krubbitare. Men det kanske är högst personligt?

Skulle själv aldrig köpa en häst som redan har problem.
Vore ju att betala för problemen..

:cool:

Och mina krubbitare hade jag inget alls på :smirk:

Och inte springde jag runt i hagarna och letade föremål heller.

Min nuvarande dam som går fälttävlan och har startat SM i just den grenen krubbiter och har inga problem av det alls.

Hon krubbar lite ibland men jag bryr mig faktiskt inte om det eftersom det inte är skadligt öht att krubba

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det visade sig att hästen jag är intresserad av att köpa inte är tilläggsregistrerad i Sverige. Den blev importerad för några år sedan...
Svar
15
· Visningar
1 875
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 261
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 898
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 695
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama