Är det dumt att köpa en häst som snappar luft?

Sv: Är det dumt att köpa en häst som snappar luft?

*lånar*
En häst på min gamla ridskola var krubbitare hur många år som helst.
Ingen tog efter honom. Han slutade tillsist sina dagar men det berodde inte på krubbitningen.
Men jag skulle nog ändå inte köpa nån sån för krubbitningen är ett tecken på att hästen inte är helt harmonisk och har de väl börjat är det grymt svårt att få dem att sluta, trots miljöbyten och andra tappra försök.

*Lisa* skrev:
Skulle själv aldrig köpa en häst som redan har problem.
Vore ju att betala för problemen..

:cool:

lånar knapp.

Jag är egentligen av samma åsikt princip mässigt, håller i väldigt mycket med de som säger att varför köpa på sig problem om man inte behöver osv. Men utan att lägga in dessa värderingar så svarar jag i mitt tidigare inlägg på frågan och tycker att jämför man med vad många folk tycker är OK att köpa på sig defekt mässigt så är ju snappning ett löjligt problem i jämförelse, och är hästen trevlig och man klickat så är det inte ett så stort problem att jag inte skulle överväga, om som sagt det var så lite som säljaren säger... annars får man ju börja titta på andra ovanor också, typ att hästen inte står still när man sitter upp, att den grinar när man spänner sadelgjorden, att den är sur i boxen... sånt är väl också olater/ovanor eller? Har alla hästar som är helt felfria och nöjer sig inte med mindre när de letar häst eller?

finns ju trådar här ute dagligen där folk tycker det är ok att köpa både halta och lytta hästar, hästar som redan från början inte går igenom en veterinär besiktning, osv. Att en häst luftsnappar är ju en orelevant förteelse i jämförelse med dessa tex.... Fast nu kom jag nog ifrån ämnet lite kanske.... :crazy:

*Lisa* skrev:
Skulle själv aldrig köpa en häst som redan har problem.
Vore ju att betala för problemen..

:cool:

Håller med fullständigt. Problem kommer ju alltid ändå... inte bra att redan ha ett från början.

burton skrev:
*lånar*
En häst på min gamla ridskola var krubbitare hur många år som helst.
Ingen tog efter honom. Han slutade tillsist sina dagar men det berodde inte på krubbitningen.
Men jag skulle nog ändå inte köpa nån sån för krubbitningen är ett tecken på att hästen inte är helt harmonisk och har de väl börjat är det grymt svårt att få dem att sluta, trots miljöbyten och andra tappra försök.

de slutar aldrig eftersom de frisläpper någon typ av edorfiner vilket gör att de blir höga av det :crazy:

Så man kan säga att en krubbande och vävande häst knarkar ;)

Luftsnappning är ofta tecken på problem med magen t ex stress. Kan tänka mej att det är vanligt på importerade hästar (beroende på vilket land den kommer från förstås) där man inte låter hästarna vara ute dagligen och de får för lite att göra.

Med bra foderstat med mycket hö eller halm så den får något att pyssla med, lugn miljö och mycket utevistelse bör det inte vara några problem. Sen är det olika hur inrotat det är, för trots allt är det en ovana och vi vet ju själva hur svårt det kanvara att sluta röka/snusa/dricka sprit när man väl är nere i träsket :p

Luftsnappning tycker jag är liite mindre skadligt än vävning eller krubbitning, men fortfarande skadligt om de sväljer för mycket luft.

Om hästen är trevlig i övrigt och den är vad du letar efter tycker jag inte att dess luft snappande ska hindra dig att köpa den. Så vida dess ovana inte är orsakad av något medicinskt problem, men det kan ju veterinären avgöra i en besiktning om ni berättar detta. (men lite tråkigt att se luftsnappning är det dock)
Att en sådan dålig ovana eller att andra ovanor hästarna har skulle smitta är en ren myt, att det inte smittar är redan vetenskapligt bevisat i flera olika studier. Tyvärr har jag dock inte hänvisningar till dessa just nu, men jag tror att de flesta här ändå redan vet om att det inte smittar. Fast tyvärr finns det fortfarande dom som är fast i myternas värld.
Så om allt känns rätt så köp du pållen. Men ett reducerat pris borde du kunna begära.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det visade sig att hästen jag är intresserad av att köpa inte är tilläggsregistrerad i Sverige. Den blev importerad för några år sedan...
Svar
15
· Visningar
1 875
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 261
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 898
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 695
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama