Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

_bjòla_

Trådstartare
Min häst som både har IR och fång, en del av er har läst mina trådar förut som mycket handla om IR. Nu har min häst fått ned sitt Insulin värde, men runt julen 2010 fick hon ett fång anfall, dock ganska milt och stod på finadyne en vecka och blev bättre men inte bra.
För 4 veckor sen röntagade vi hovarna och de såg okej ut, ena fram var lite roterad och de tyckte hon mådde bättre.
För en vecka sen blev hon sämre igen och idag var jag in med henne till strömsholm igen, de tycker hovarna ser bra ut men hästen mår inte bra och hon är halt :(
Vad ska jag göra? Har varit lite fram och tillbaka med henne i nått år nu, men verkar aldrig ge sig.
Micke på strömsholm tyckte de var väldigt konstigt att hovarna var fina, men hästen blir aldrig nästan ohalt och bättre.
De säger att hon är en slags Cushing-häst/ IR och fång.

De tyckte jag skulle ge henne i månad och är hon inte bättre, vilket känns väldigt tveksamt eftersom hon inte blivit så mycket bättre hittills.
Jag vill ju inte att hon ska lida, och jag vet ju att hon har ont nu.
Även ändå så känner jag, tänk om jag inte gjort ALLT för henne.
Hon är ju bara 12 år också, känns väldigt sorligt dels att behöva titta på henne varje dag tills man fattat ett beslut och sedan när man väl fattat ett beslut att gå och vänta på att då ta bort henne och på vilket sätt sen.
Jag vill bara att ett under ska ske och att denna fång ska försvinna.

Någon annan som haft en häst som ni kämpa med under en lång tid, eller hur snabbt ger man upp med en fånghäst?

Sv: Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

Om hovarna är fina och insulinet gått ner och det bara är lite rotation. Då låter det i mina öron som det är något annat fel på hästen också om hon mår dåligt och är halt. Hur väl är hon kollad i övrigt?
Hur ser hästen ut i hull?
Hur ser hovarna ut? Har de tagit ner trakterna ordentligt igen efter fången?

Det är bara du, hästen och veterinären i sista änden som kan besluta om din häst.

Gör en totalgenomgång av hästen och se om det finns något annat som är fel. Om vet säger att hon är bättre, men hon inte visar det, finns det fortfarande något där som inte är helt 100.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Har hästen varit halt hela tiden - till och från? Varför har den varit det? Jag tror kanske lite som de andra att det kanske kan vara ngt annat fel? Eller också har den haft fång hela tiden vilket inte alls låter bra.

Min ponny friskförklarades nästan på dagen ett år efter sitt ganska så allvarliga fånganfall. Men hon blev, under hela det året, sakta men säkert bättre och bättre. Hon kunde få lite kortare bakslag i form av ngt varmare hovar och svag antydan till puls ovanför hovarna. Då ställde jag in henne i boxen/tog bort allt gräs osv. Men hon blev alltså aldrig sämre igen eller halt.

När man ska ge upp?
ja vem vet......

Jag tror att man ska ge upp när man inte orkar mer och när hästen inte verkar bli bättre/inte trivs. Jag tycker inte att man ska hålla liv i en fånghäst till varje pris.

Men detta är nog veterinärerna bättre att svara på.

Jag har varit på strömsholm med henne flera gånger under 2010, hon har även haft högt insulin men som sagt har de gått sakta nedåt.
Ja, jag vet inte hur menar du att hon är kollad annars,man tycker ju att de ska ha kollat över henne på strömsholm, de säger ju att de är Fång och IR som är problemet. De har röntga hovar osv, kolla blodprov och kolla över henne. Men de är inte så att hon är röntad helt och hållet och de är ingen som har kolla hela henne, hela kroppen.
Men jag har litat på att de vet vad de pratar om på Strömsholm, och har även haft en annan vetrinär som kikat på henna och sa väl att de var fång, och kanske inte så bra framtid när de kommer tillbaka såhär hela tiden.
De har fixat hennes hovar jättebra, Micke som jobbar på Strömsholm är en av de bästa som finns här på fånghästar.
Jag vill inte ge upp men hon mår inte bra, kan inte vara ute så mycket pga av att hon har ont. Jag känner mig taskig på ett vis om jag inte löser hennes "fel" och hon blir bättre snart.
Men de tror ju att hennes fånganfall som kommer hänger ihop med hennes insulin.
Hon är ju ganska okej i hullet,skulle behöva gå ned en aning till.
Men annars ser hon ganska "svullen" ut i kroppen, fett nacke som nästan alltid är hård och tjock.

Ja, vad ska man göra:(
Svårt beslut.
Ska jag åka till någon anna klinik tycker ni eller vad ska jag testa?

Jag minns inte vad du skrivit innan, men har du provat att blötlägga ditt hö för att laka ur socker? Annars tycker jag att det är väl värt att testa! Jag har gjort det i snart två år till min shettis...

Har man gjort böjprov och/eller diagnostika bedövningar? Tänker som andra om det är något mer/annat som besvärar henne?

Sen kan det ju tyvärr vara fånget med. Min L har sin svåraste tid vintertid ironiskt nog, och särskilt när det blir årtidsväxlingar - dvs när höst går över i vinter, och när vinter går över i vår. Då blir hans IR sämre - antagligen på hormonomställningar. Förra vintern fick han fång, ett EXTREMT otypiskt anfall.

Han hade hela vintern perioder när han plötsligt och 'utan anledning' gick upp i vikt och/eller la på sig depåer. En meter snö, inget ändrat i foderstaten etc. Dvs kom som vi tolkar det 'inifrån' och antagligen hormonstyrt.

I februari/mars 2009 så i samband med en sån period - inkl ett antal tappskor - blev han diffust halt på HF. Lite puls och lite värme, och hälta som 'kom och gick'. Helt utan röd tråd. Var på klinik i början på mars. 'Alla' var ju rädda för fång initialt - men ingen (varken veterinärerna eller hovslagarna) hittade minsta tecken på fång, annat än puls & värme då men det är ju inte exklusivt för fång. För att göra en lång historia (som blev lite längre än 'nödvändigt' pga att jag hamnade på sjukhus) så i början på april talade fångränderna sitt tydliga språk vad som felats. Då hade hältan avklingat. Men trots att det var på ena fram, trots ren rtg, inga övriga tecken på fång osv så var det fång :crazy:

Nu i vinter, så i början på dec la han på sig lite, men har sen legat stilla och i fint hull hela vintern. Tills i - just det - februari/mars här. Då det sa 'pang' och han på ungefär en vecka började bygga depåer igen, mankammen blev större och hård. Jag vakade som en hök - och upptäckte därför väldigt tidigt när han - just det igen - fick aningens puls och aningens värme i HF. Såg 'hackig' ut på VB i trav, men mest troligt var den hackigheten från HF.

Lite för tidigt slå sig för bröstet och ropa hej, men det VERKAR som att vi lyckades slå till nödbromsen i tid i år, men det är otroligt otäckt att det var/är nästan precis på dagen ett år sen sist. Och precis som förra året så är det just när vintern börjar gå över i vår.

Så, om din är IR, fortfarande har depåer osv och hade fång i julas - så skulle jag inte rent så ge upp för att dne inte är helt bra nu - det har gått väldigt kort tid. Samtidigt, så INGEN kan eg råda någon annan för hur länge man ska försöka och/eller 'hålla på' med en fånghäst. Det vet man bara själv. Jag kände ju nu när jag maktlös såg 'samma sak' som för ett år sen hända igen (om än inte 'fullt ut') att 'nej, inte en gång till, det orkar jag inte, då ger jag upp - då går det inte'.

Det som skiljer förra året mot det här för min är att han i år har en betydligt bättre vikt, även om han å det senaste lagt på sig då, och att han behandlas med metformin nu (sen juli 2010) vilket gjort stor skillnad. Vikten är kanske svårt för dig göra något åt just nu, men har metforminbehandling tagits upp? Annars kan det vara värt att fråga Strömsholm om.

(Min herres första fånganfall, i slutet på juni 2009 - han var inte symptomfri förrän i oktober samma år, och det tog 2 månader att övht helt häva fånganfallet just då hans IR i komb med för mycket socker i höet låg och triggade. Han gick på butta i åtskilliga veckor, minns inte exakt hur många men minst 2 mån. Så som sagt att din inte är återställd nu är i sig inget jag skulle se som 'ingen idé att fortsätta'. Men jag klandrar som sagt INGEN för om/att de inte orkar mer. Alla har vi en gräns - både för vår egen del och hästens, och olika hästar tar det ju olika bra med)

Vet hur det känns, men jag har fortfarande inte gett upp:). Jag har hela tiden utgått från min häst, hennes livsvilja och kämparanda.

Även min häst har varit på Strömsholm ett par gånger. Det som är bra för Din häst är väl att Micke säger att hovarna är fina och att plåtarna är bra, eller?
Har Du prövat att ge extra understöd för sulan, plasta etc?

Har Du kollat Din häst muskulärt, så att hon inte har låsningar osv. Det är ju lätt att sådant händer när man går med långvarig smärta/felbelastning.

Min erfarenhet i allt som varit är att man måste sätta sin in i ämnena ordenligt, ha tilltro till veterinärer och hovslagare, men inte lita blint på dem, försöka hitta det som är bäst för sin häst, även om det inte är förstavalet vid traditionell behandling. Man får helt enkelt pröva sig fram till det som fungerar.

Har Ni listat ut varifrån hältan kommer, låg eller hög?

Kan Du ha för mycket socker i Ditt grovfoder? Har Du det så hjälper det knappt vad Du än gör, det ligger och påverkar hela tiden, det är i alla fall min erfarenhet vad gäller socker. Jag har märkt en direkt skillnad när jag byter till ett grovfoder med lägre sockerhalt. Just nu är det hösilage med ts 60% som gäller. Vad jag förstår så ts mellan 40-60% gör att mjölksyrabakterierna äter upp sockret, till skillnad från ett torrare hösilage eller rent hö. Märker också skillnad när det gäller sättet att äta (som jag tror har med IR/för hög sockerhalt att göra).

Läste igenom Ditt inlägg igen och åh vad jag känner igen mig i "tänk om det finns något mer att göra, om jag inte gjort allt".

En sak jag lärt mig är också att man tar varje dag för sig, en dag i taget. Man jämför utvecklingen i dag med utvecklingen igår och kanske en vecka tillbaka, för journal dagligen över saker som är viktiga, saker man ändrar på etc. Det har åtminstone hjälpt mig att behålla perspektivet:-).

Står Din häst på medicin nu? Har Du prövat annat preparat? Min stod på fenylbhutazon lång tid, hjälpte inte ett endast dugg. Prövade Metacam och vips så hände mycket bra saker. Säkert individuellt vad som passar. Lärt mig att man skall se skillnad ganska snabbt om ett preparat har verkan eller inte, annars byter man.

Senast ändrad:

Forest Autumn: Ja, hon har varit halt ganska mycket till och från, pga av fången, vad jag har fått höra iaf. Kanske är så att man skulle ha göra ett böjprov på henne för att kolla, men hur "enkelt" är detta att göra nu när hon redan är så pass halt? Hur ärligt svar får man då?
HOn har en liten rotation på höger fram, men hennes lamellränder är helt fina och bra sa hovslagaren idag, ingen blödning i hovarna som de väl får vid akutare fång. Hennes vänster fram ser helt okej ut, ingen rotation. Bak är det inget alls på, helt fina. Hon har just nu väldigt mycket puls i båda fram, jag åkte in med henne idag till strömsholm för att hon var väldigt halt bak. Hade väl avlasta från fram.
Hon fick ingen smärtlindring när vi åkte hem, då det inte tyckte hon behövde detta. Hon kunde gå ut, men inte röra sig mycket.
Jag blötlägger höet så gott de går, när det är för kallt har jag inte haft någon möjlighet. Vattnar betforen som jag ger henne medicinen med, hon äter Metformin 2 ggr om dagen och 1 ggr om dagen perolid.
Hon är idag halt och svårt att röra sig, typiskt fånghäst rörelsemönster, travar nästan aldrig i hagen, går mycket sakta fram osv.
Förra året fick hon fång i januari, de blev okej på mot våren och sommaren, men var fortfarande halt, och sen nu i dec kom ännu ett anfall. Har nästan varit halt hela tiden.
Hon är ju 12 år och skulle ha varit en fin ridhäst, nu kan jag inte använda henne till någonting :(
Känner att hästen borde ha ett bra liv också, inte få stå på box för mycket utan ska kunna vara ute med de andra hästarna.
Vetrinärerna verkar ju inte tycka vi ska göra så mycket mer heller, så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka och tro/ tycka.

Alexnadra_w: Kan du ha din häst ute i hage? Eller har du den mycket på box?

. Kanske är så att man skulle ha göra ett böjprov på henne för att kolla, men hur "enkelt" är detta att göra nu när hon redan är så pass halt?

---

Hon har just nu väldigt mycket puls i båda fram, jag åkte in med henne idag till strömsholm för att hon var väldigt halt bak. Hade väl avlasta från fram.
Hon fick ingen smärtlindring när vi åkte hem, då det inte tyckte hon behövde detta. Hon kunde gå ut, men inte röra sig mycket.

--

Hon är idag halt och svårt att röra sig, typiskt fånghäst rörelsemönster, travar nästan aldrig i hagen, går mycket sakta fram osv.
Förra året fick hon fång i januari, de blev okej på mot våren och sommaren, men var fortfarande halt, och sen nu i dec kom ännu ett anfall. Har nästan varit halt hela tiden.

--

Alexnadra_w: Kan du ha din häst ute i hage? Eller har du den mycket på box?

KLippte lite i ditt inlägg. Men det jag lät vara kvar - det låter jättekonstigt om hon är såpass halt och besvärad (dvs har såpass ont), och har puls och de inte varken tycker hon ska ha smärtlindring/antiinflammatoriskt, och dessutom gå ute??

Vad har de för teori varför hon har ont och är halt då? Är hon skodd? Sula?

Personligen tycker jag det låter som att anfallet aldrig riktigt hävts. Ursäkta om jag frågar något du besvarat, har lite svårt hålla isär detaljerna ang fång/IR-hästarna ibland, men har du sockeranalys på höet? Annars skulle jag ta det faktiskt. För jag hade ju precis det där problemet med L sommaren 09. Visst blev hans fång bättre, men bara lite och han hade fortfarande puls, ömhet osv. Vecka ut och vecka in, trots medicinering etc (utan medicin blev han än värre). Inte gick han ner mer än minimalt i vikt heller. Vändningen kom först när jag bytte bort höet - som hade massa socker (så att blöta gav tyvärr ingen skillnad, jag provade men förstod ju sen när jag fick analysen varför det inte funkat) till ett grovfoder med mindre socker. Då vände det på en vecka.

Min går ute som vanligt numera, han stod ju dock lång tid på boxvila - mellan slutet på juni - mitten på september, när han fick sitt första fånganfall. Sen försiktig utslussning till normal hage, gick i normal hage igen kring årsskiftet.

Sen har han gått ute normalt, inte behövt stå inne pga IR/fång, däremot var stackarn boxvilekonvalescent flera månader i somras pga gaffelbandsskada, men det var ju inte fångets/IR fel. Sen årsskiftet gått ute fulla dagar (minst 12 h) i vanlig hage. När det kommer grönt går de bara vara ute ca 10 - 18, men det är inte för han inte får röra sig mer, utan för jag inte har någon grushage.

Ja, jag tycker också vissa saker är väldigt konstigt. Hon är oskodd, verkad på strömsholm. De sa att hon kunde gå ute lite pga av att vi skulle ge henne en månad till, och då skulle hon väl få vara lite "häst" som de sa, men samtidigt så är det i så fall hennes enda chans att bli bättre och de tror jag inte hon blir bara sådär utan "hjälp".
Ingen smärtstillande sa de, förut när hon fick finadyne blir hon ju bättre och bättre iaf, värken släppte väl. ( De sa dock på Strömsholm att ville jag ha smärtlindrig till henne skulle jag bara maila, kanske skulle göra det, så de ger sig?)
Hon har ju endast ätit smärtstillande någon vecka då och då, inte under lägre tid någon gång och däremot har hon stått på box flera ggr under längre perioder.
Jag tycker bara allt känns ovisst och inte allt kul.
Jag funderar om jag ska ta kontakt med ev. ultuna eller mälarkliniken för en andra bedömning, eller vad tror ni man ska göra?
Hon är som sagt inte hält utred alls, tänker också om de kan vara nått annat som spökar också.

Jag har analys på grovfodret och nu när de blivit milt ute kan jag lägga mitt hö i blöt också, hur länge ska det minst ligga i blöt? Hur gör ni som kanske har era hästar med andra? ( eller har ni inte det?

Denver: Ja, Micke på strömsholm är superbra, och även om hovarna såg bra ut så tyckte han att vi skulle ge upp, pga av att hästen inte såg bra ut när hon rör sig och sen sa han att vi hållit på i över ett, och han såg på hovarna att hon hade ju haft 2 fång-vändor på de året.
Men jag blir ändå tveksam som jag skrev, har vi fixat allt för henne?!?

Jag skulle fråga om det är idé att testa att sko henne o se...Det är trots allt ganska hårt ute o vem vet.. kan den vara sulöm?
hur rör den sig i boxen?
Allmäntillstånd inne?
Kanske att först då göra en hältutredning.

Det är bara du som känner din häst o vet när det är nog.
Håller tummen nu.

Jag reagerar på en sak, om nu veterinären och hovis säger att hon inte borde ha ont, då är där bara en sak kvar att göra, sko hästen! Hon kanske inte klarar att gå barfota.
Jag har haft en häst som var så, vem som såg honom utan sko kunde tro han hade fång, han verkligen önskade han kunde flyga när jag fick honom, med ett besök av hovis och hästen dansade fram.
Jag hoppas det är så enkelt, men det är åtminstonde värt ett försök.

Ja, hon hade skor på sig i höstas dock var det ju också mjukare ute då också, de var ju inte som nu.
Ja, hon hatar verkligen isen, hon kastar sig upp i snöhögarna när man leder henne ute. När jag kom in med henne till strömsholm och när hon gick utanför, där de var sand, så gick hon iaf mycket bättre än hemma. Kanske var därför de inte tyckte hon skulle ha smärtstillande också?!
Hemma i hagen vill hon inte röra sig alls knappt.
Jag är ju ingen expert, och jag känner att exempelvis Micke då på strömsholm borde veta, och han tyckte hon skulle gå barfota,förstår ni hur jag tänker?
Det enda han föreslog var att köpa såna boots som gör att hon kanske rör sig bättre ute, men han sa att de var ingen långsiktig lösning om jag nu ville att hon kanske skulle bli en ridhäst igen osv.
Men visst är det en tanke som ni har rätt i!
Jag börjar mer och mer tänka på att kanske åka med henne någonstans och få en ny uppfattning om henne.
Säger de samma sak, ja då får man kanske ge sig.

Jag låter höet ligga länge i vatten, många timmar och byter även vatten flera gångar. Att bara blöta det hjälper inte!

Du skriver att vet tror hon har cushings; har ni gjort blodprov och varför medicineras hon isåfall inte för det???

Och om hon går barfota, dvs utan boots, så tycker jag inte det är ett dugg konstigt att hon är öm..... Köp boots om hon inte redan har det! Och ha såpass stora att du får in comfort sulor också.

När du testat detta också så kanske det är dags, men du har ju fortfarande några tråder att gå vidare med. Du har fortfarande inte provat allt. :)

Nej, de var vetrinären som sa att hon är en typisk cushinghäst, antar att han menade tillståndet på nått vis. Min vetrinär bryter lite så ibland förstår man inte allt, och dels så hade han lite väl bråttom. Jag är lite "dum" som kommer på vissa saker när jag väl kommit hem, som jag skulle ha frågat och känner att de skulle väl kanske tagit sig tid när man väl är där, menmen, så är man försynt när man väl är där.
Vi har tagit blodprov på cushing för 1½ år sen och då visade inget på det, hon visar endast att hon har högt insulin.
Hon äter iof Pergolid, tror de är mot cushing delvis.
Nej, boot har jag inte, hade inte tänkt på detta ens ( kan inte allt om detta,tyvärr) försen micke sa det igår.
Vad är en comfort sula?
Ni som använder er av boot, använder ni dem när det är vinter och kallt och hårt underlag, eller året runt?
Man kan inte ha boot när man har skor på sin häst va?( känns inte så, men måste fråga?)
Var köper man billigast såna boots?

googla easyboots så får du en säljare, i din situation är det nog billigare att sko henne för test, bootsen är dyra och dom kan inte sitta dygnet runt, mao så kommer hon ha ont någon gång på dagen när dom ska av.

Det finns en easyboot glue-on som sitter permanent under ett par veckor, dom är billiga så en sådan lösning kan funka, där ser du direkt om hon får en avlastning. Då kan du sko då istället.

Tar du av glue-on måste du tyvärr sätta på nya, de gamla kan inte limmas fler gånger.
Passar glue-on optimalt storeksmässigt kan du använda dom istället för andra boots, dom sitter kvar, men storleken får passas ut med ett kit du kan låna hem. Obs det är otroligt viktigt att glue-on/glove verkligen passar så fit-kitet är ett måste, men bra är dom:D

Hoppas min mun diarre' kan hjälpa dig.

Senast ändrad:

Jag såg att H...s har fått in Cavalloboots nu. De är att rekommendera o håller bra. Ca 1440kr.

Har du ingen du kan få låna av o prova?

Hur rör den sig i boxen????

Om den har stora depåer så undrar jag hur mkt hö den får o om du blötlägger det en timme:confused:

tack för allas tips, ska kolla upp detta med boot och skoning.
Fundera på att ringa ultuna och prata med dem också?

Jag var nyss och kollade till henne, de sa ju att hon kunde gå ut, men de går inte, hon vill inte. Hon har jätteont i ena fram benet och vill helst inte gå och stödja på det fram benet, känner att de var väldigt dumt att hon inte fick smärtlindrig
:(
Hon brukar röra sig lite i boxen och komma när man kommer,men nu står hon mest still i mitten. Vill inte ens ut till de andra hästarna, sånt är inte min häst annars :(
Usch känner mig frustererad när jag inte kan göra så mycket just nu, och vill ju hjälpa henne.

Jag ska genast börja blöglägga hennes hö också, hon får inte alls mycket hö cirka 5 kilo om dagen. 1½ kilo morgon, 1 kilo lunch, ½ kilo eftermiddag och 2 kilo till kvällen, enligt foderstat.
Jag ger henne lite sköljd betfor för att äta sin medicin med morgon och kväll med också, plus mineraler.
Så tycker inte hon äter mycket...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 770
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10