Är det dags nu ?

Hambo

Trådstartare
Jag tror det är kört för 2 av mina hästar...

Shettisen har haft fång i 2 månader och jag får honom inte bättre .
Ena dagen känns han fräsch ( Ingen puls, bra i magen etc )
Nästa dag är alla symtom där igen .
Han var likadan förra hösten, då tog det ca 6 månader innan han blev ok

Min Älskade Islänning.... Fick fång i förrgår... Va 17 såg jag inte några tecken för ? Eller såg jag dom och blundade ?
Han hade fång för 4 år sedan och har varit fräsch sedan dess .
Det kändes som att musten gick ur mig .

Jag ska avvakta till på Onsdag och prata med vet igen .

Aj det gör ont i hjärtat
Hej från en ledsen Hambo

Sv: Är det dags nu ?

Hej vad mysko det låter har själv haft fång häst i 13år. ! fått avliva och nu har vi en shgettis med ät fång och en mer lik belastningsfång då vi hade en hovis som var lite för hårdhänt så fång anfallen utlöstes ihop med hans besök. Vad äter de verkar ju vara ditt foder som utlöser anfallen så hade nog börjat kolla upp det. Min nya hovis berättade att ger man de hö så ska det blötläggas ca 30 minuter innan de får det för att sockret ska hinna gå ut det mesta. Ett fäng anfall måste man ju utreda vad det beror på. Åk till klinik i alla fall med shetisen och röntga benen för att kolla rotation låter lite som det nämligen hade nog med tagit med islänningen också. Men kolla verkligen upp födret för det verkar kunna vara boven i det.

Gräset är fortfarande jättelurigt. Med tanke på temperaturväxlingarna ni haft med lite frost och sedan +6-7 grader så åker ju växtsockret berg-o-dalbana.
Gräset växer säkert lite också. Det gör det här där jag bor i alla fall. Jobbigt det här.
Jag tänkte även på ditt grovfoder, är det från samma vall eller från olika? Det kanske skiljer sig från bal till bal och då blir det ju många foderbyten ofta. Är då hästen fångkänslig är det ju inte det ultimata.

Lider med dig.

Jag var mycket nära att ge upp om min shettis för nästan två år sedan.
Hon hade då sitt 4:e anfall som varit det värsta hittills, trots att jag fodrat och skött om henne efter konstens alla fång-regler...

Då hon varje gång reagerat mycket negativt på all smärtlindring/antiinflammatoriska veterinära preparat så kände jag att det inte var mycket mer att göra...

Genom att lusläsa på nätet och bolla med ett antal veterinärer, hovslagare m.m. så beslöt jag att göra en chansning på "mitt" sätt, det kunde ju inte bli värre...

Började ge henne Djävulsklo + 0,1kg betfor, första veckan 30ml/dag, 2:a 20 ml/dag, 3:e 15 ml/dag, vecka 4-5 10 ml/dag.
Fick stå på storbox med torv bädd, med fri tillgång på hö, ca 6-7 kg petade hon i sig

Andra veckan började hon verkas med mycket låga trakter och tån togs av straxt utanför lamellrandens insida, därefter verkades hon var 3:e vecka.

Slutet på andra veckan fick hon börja stå ute i sandhage några timmar som sedan ökades på till att bli hela dagarna i slutet av vecka 4.

På henne syntes en klar förbättring redan 2 dagar efter den första verkningen.

Efter ca 7 veckor var hon så pigg att hon fick gå med dom andra pållarna i storhagen, vilket uppskattades med mycket bus!

Sedan dess har hon alltid fri tillgång på hö, på vår/sommaren/höst går hon i en skogshage som betats ner av andra hästar. Utöver hö och betfor får hon sitt proteinbehov tillgodosett av vetekli och ev lusern.
Är stenhård på att hon inte får matas med "godis och grästussar", verkas var 6:e vecka, motioneras 3-4 dar/vecka.

Idag är hon återigen en glad och busig shettis som älskar att springa framför vagnen.

Är glad att jag vågade gå emot strömmen lite grand och vågade chansa.

Tack det låter positivt !
Vad anbelangar Islänningen så är det mest troligt med fruset gräs .
Jag tror trots allt att han haft nån känning tidigare i Höst, då jag uppfattade honom som snubblig .

Shettisen fick fång vid foderbyte TROTS LÅNGSAM INVÄNJNING på ca 3 veckor .
Eftersom han har ont kan jag inte motionera honom.
Jag har i dag flyttat mina Islänningar tillbaka till Shettisens stall !
Dom har varit på olika håll i några veckor .
Transporten gick bra .
Det känns lättare att ha alla tre ( jorå !! Jag har en frisk häst) På samma ställe.
Däremot så gav jag shettisen loppfrö igår, jag misstänker nämligen att han fått i sig sand . Jag inbillar mig att han redan är bättre i magen:grin:

Jag har en hovslagare som jag är nöjd med .
Jag ska ta till mig de goda råd du gett med fodringen .
Jag blöter alltid mitt hö, men har också lusläst nu att minst 1/2 timme ska det ligga i blöt .
Tror dessutom att mitt hö är för kraftigt och ska kolla upp om jag får tag i nåt annat .
Jag har talat med vet idag, hon tyckte inte att jag skulle ge upp hoppet .
Jag har tagit fram mitt gamla liggunderlag och ska göra små skor till shettisen
så att jag fort kan åka och röntga honom !

Så här mycket har jag nog aldrig skrivit på en och samma gång !
Men det känns bättre i dag än i går !
Hej från Hambo

Min lilla pålla har blivit dålig 2 ggr av frosten trots att det knappt har funnits några strån på marken då. Hon går som sagt numera i skogen tills gräset är garanterat dött = minst en veckas frost. tar in henne tidigare och får inte gå ut förrän gräset har tinat.
Dom andra gångerna vet jag inte vad som utlöst fången men det troliga är att grannungarna matat henne med äpplen i hagen...

Jag slutade blöta höt efter omgång 2, märkte ingen skillnad på magen, nu får hon bara torrt hö och har ett fint och väldoftande bajs.

Om du inte har väldigt höga värden på ditt hö skulle jag inte vara orolig, jag fodrade förra året med värde 7,3 / 36 utan problem, däremot inbillar jag mig att kvoten är viktig har alltid sett till att den legat på minst 6.
I år har jag ett hö med högt Mj och lågt Smrp vilket gjort att jag bytt ut en del av högivan mot lusern samt att hon står på obegränsat med halm, funkar än så länge...

Tror att man måste ha mycket is i magen och inte pröva för mycket saker utan bestämma sig för att detta ska jag prova och låta det gå 3-4 mån innan man utvärderar beslutet.

Tips på stötdämpande dojjor, börja med att klippa till ditt gamla underlägg, ta sedan även ett par vanliga tunna hästsulor i hårdplast och klipp till dom med en tvärtå. Limma ihop dessa med superlim. Sedan kan du välja om du vill tejpa fast dom på hoven med silvertejp eller oxå lindar du med självhäftande linda.

Lycka till!

fång brukar inte komma och gå som du beskriver. shettisen kanske har fått hovböldar som följd av fånget? kolla upp det!!

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 428
Senast: kratbran
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 805
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?