Är det bekvämare för hästen att åka brett ?

Casacha

Trådstartare
Funderar på om det är bekvämare för hästen att åka brett än smalt. Vi har köpt en hel bom,då vår ena häst får panik om hon står smalt.
Hästen vi ska köra nu har alltid stått smalt,och det går bra. Men funderar på om det skulle vara bekvämare för honom med mer plats.Eller kan det bli problem om man skulle behöva köra honom smalt senare? Någon som har några tankar runt detta ?

Sv: Är det bekvämare för hästen att åka brett ?

Jag hade kört smalt om det är vad den är van vid.
Vissa gillar inte att åka brett heller, och hur som måste den "lära om sig" för att åka brett.

Jag tror faktiskt att hästar generellt åker bättre brett, men att många ändå accepterar att stå smalt.

Min häst går inte in i den smala spiltan, mellanväggen måste flyttas åt sidan. Det går ändå att köra henne smalt, men allra bäst åker hon helt utan mellanvägg där hon kan ställa sig diagonalt i släpet. :)

Även min förra häst var bredåkare. Hon gick iofs att lasta utan att flytta mellanväggen, men åkte sämre och levde om mer än vad nuvarande gör i smal spilta.

Jag skulle fortsätta att köra hästen smalt om den är van vid det. Det är ju så den har lärt sig åka och det kan också vara praktiskt om du ska ha en till häst med eller något annat i båset brevid.

Mina hästar får alltid lära sig att åka smalt redan från ung ålder just för att jag ofta kör två hästar samtidigt. Jag har dock en stor transport så det kan säkert vara upp emot 1,5-2 dm bredare i en halva av min transport än i en liten transport.

Jag tror att det bekvämaste för hästen är det sätt den är van vid. Ett av mina ston fick t.o.m. lite problem när hon skulle åka brett första gången, hon gillade det inte. Jag kör normalt sett brett när jag kör sto med föl men med denna donna får jag ha mellanväggen i och fölet lös i resten av transporten (jag har då vägg in till stoet och jag har alltid kamera så jag kan se att fölis inte kläms någonstans).

Jag tror de flesta hästar åker bekvämare om de kan bredda sig BAK. med andra ord om du har mellanväggen åt sidan, med en lång bakbom bakom, men normal bom därfram. då blir det heller inte så jätte stor skillnad om du ngngång sen behöver åka smalt.

jag har en bredåkare som måste åka brett både fram och bak. Det kommer aldrig gå att ändra om honom på den punkten.
dock är ju det allra smidigaste om man har en häst som inte bryr sig ett dyft och gärna åker smalt. så funkar din och inte är det minsta orolig tycker jag inte du har ngt att bekymra dig så mkt för.

Jag är helt övertygad om att det bästa för hästen är att åka brett. Då kan den ställa sig mer bredbent och på det sättet få bättre balans. Sen är det ju bra om dom även kan åka smalt.
När jag kör en häst har jag mellanväggen åt sidan bak och hel bom, har delat bom fram och kan därför inte ta bort mellan väggen helt. Om jag kunde så skulle dom få åka utan mellan vägg hel. Men det är inga problem att köra dom smalt också.

MVH Russin8

Hej!

Har prövat att låta min häst åka både brett och smalt från början. Han gillar dock inte att åka brett. Då krånglar han, hoppar över bommen, stampar och håller på. Efter att ha införskaffat en kamera så förstår jag varför. Han tar stöd mot väggen och mellanväggen i svängarna. Så han behöver ha det smalt för att få bäst stöd. Men det är säkert olika. Dock är det praktiskt att kunna ha grejer så som vattendunkar och foder vid sidan av hästen i transporten.

Mina ställer sig med stöd av väggarna med framfötterna o sen står de så hela tiden. Säkerligen även med kroppen i svängar- även om matte kör varsamt.
De har den bakre mellanväggen snett o kan bredda sig bak.
den mindre tar t o m spjärn med vb mot luckan... o förstör mattan på luckan:crazy:

Jag har också delad bom i fram... men hur gör du för att mellanväggen ska stå stadigt när du ställer den snett?

Om det finns en ögla för bakbom kan man helt sonika ta ett balband och binda fast mellanväggen vid ena sidan.

Mina har pga sin storlek/längd fått stå brett och har då alltid ställt sig på diagonalen och på det viset kunnat ta stöd mot både väggar/bakläm och frambom. Har testat att köra dem smalt och det går ju men det blir för min del väldigt obalanserat eftersom den ena väger kring 750 kg och när man kör i ett gupp kränger släpet väldigt även om det är boggi...
Men det är klart, har en häst vant sig vid att ta stöd på ena lr andra sättet så blir det svårt med balansen innan de har lärt om.

Tror alltså inte det finns något koncept som passar alla, unghästar o föl har ju långt till alla stöd om man inte har en mellanvägg medan det för en stor häst kan bli alldeles för smalt. Skulle alltså utgå från hästens storlek och testa vad den trivs bäst med.

Jag har också delad bom i fram... men hur gör du för att mellanväggen ska stå stadigt när du ställer den snett?

Jag har delad bom även bak, en kort och en lång. Blir stadigt så. Mina åker dock helst i lilla lastbilen, rymlig och där åker de bakåt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 153
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
689
Senast: miumiu
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30