Arla är inte svenskt.
Mjölken ska vara svensk vad jag har förstått. Kesella och sådana produkter köper jag inte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Arla är inte svenskt.
Mjölken ska vara svensk vad jag har förstått. Kesella och sådana produkter köper jag inte.
Ja men om man säger "Arla" så utgår jag från att man menar mejerikooperationen? Och den är inte svensk även om det ingår svensk bönder i den. Arla gick in i danska MD Foods år 2000 och sedan dess har det kommit in leverantörer (dvs ägare) från många europeiska länder.
Svenska bönders råvaror går ju alltid först men om jag har alternativ väljer jag bort Arla, ja. Dvs finns det tex Geflemejerier och Arla väljer jag Geflemejerier.
Jag har precis lämnat ICA till fördel för Coop, efter att ha varit ICA trogen hela livet. Båda har ju många EMV, men skillnaden är att Coops är riktigt bra, ofta både svenskt och ekologiskt och kostar lika mycket som något mer välkänt märke som inte är ekologiskt! Medan ICA känns mer utländskt och dålig kvalitet och sällan ekologiskt.
Jag väljer absolut inte bort Arla . De allra flesta av våra bönder levererar dit. Men jag köper i möjligaste mån alltid svenska mejeriprodukter. Märket Från Sverige finns ju numer så det är ganska enkelt.
Mitt första inlägg handlar om just mjölken. Sen har det gått vidare därifrån. Youghurt blir ofta valio finns inte så mycket på laktosfria hyllan och jag tycker det är svårt att hitta smaker jag tycker om.Ja men om man säger "Arla" så utgår jag från att man menar mejerikooperationen? Och den är inte svensk även om det ingår svensk bönder i den. Arla gick in i danska MD Foods år 2000 och sedan dess har det kommit in leverantörer (dvs ägare) från många europeiska länder.
Skönt att höra!De körs inte som livdjur! Vi har ingen export av slaktdjur från Sverige och extremt liten export av livdjur som inte ska slaktas.
Det tycker jag är en av de bästa märkningarna på länge.Syns bra!J Märket Från Sverige finns ju numer så det är ganska enkelt.
Det känns som om de bönder som har alternativ väljer andra än Arla. Alla mjölkbönder i mitt närområde har valt ett mindre mejeri vilket gör att jag väljer att handla deras produkter. Vilket även gör att jag även väljer den mindre Ica butiken som har det mejeriets alla produkter.Jag väljer absolut inte bort Arla . De allra flesta av våra bönder levererar dit. Men jag köper i möjligaste mån alltid svenska mejeriprodukter. Märket Från Sverige finns ju numer så det är ganska enkelt.
Det känns som om de bönder som har alternativ väljer andra än Arla. Alla mjölkbönder i mitt närområde har valt ett mindre mejeri vilket gör att jag väljer att handla deras produkter. Vilket även gör att jag även väljer den mindre Ica butiken som har det mejeriets alla produkter.
Jag väljer alltid andra svenska alternativ om det finns istället för Arla. Arla lovar runt och håller tunt, köper upp konkurrenter och försämrar för mjölkbönderna så snabbt att bläcket inte hinner torka trots alla tomma ord innan. Jag förstår inte att konkurrensverket tillåtit Arla att få växa sig så stora.
Jag väljer ju knappast bort svenska bönder när jag köper svenska mejeriprodukter och stödjer mindre mejerier än jätten Gluffs-gluffs?Problemet är bara att om man vill gynna svenska bönder så är det en dålig idé att välja bort Arla. Även om jag förstår hur ni resonerar - men mejerimarknaden är ganska komplicerad.
Jag väljer ju knappast bort svenska bönder när jag köper svenska mejeriprodukter och stödjer mindre mejerier än jätten Gluffs-gluffs?
Problemet är bara att om man vill gynna svenska bönder så är det en dålig idé att välja bort Arla. Även om jag förstår hur ni resonerar - men mejerimarknaden är ganska komplicerad.