Alldeles off topic men ändå.... Det jag stör mig på i svenska ICA-butiker (och andra matvarubutiker) är upplägget i butiken, dvs layouten. Hyllraderna står i vinkel mot varandra, hit och dit och utan rim och reson. I Kristianstad finns en stor ICA Maxi där jag ALLTID går vilse och alltid får gå extra vändor för att hitta rätt - för att inte tala om hitta UT! Det är helt bisarrt!
När jag bodde i England var t.ex. de stora TESCO-butikerna underbart tillrättalagda: Man kom in och började t.ex. från höger: Där låg manuella betjäningen för osten. UNDERBAR ost, och sen brödet. Färskt gott bröd i mängd. Sen kunde man gå raderna upp och ner, upp och ner, från höger till vänster - grönsaker, frukt, konfektyr, osv osv osv i ordningsföljd - tills man kom till butikens slut längst till vänster där VINET fanns
. Man behövde aldrig ens ha med sig en shoppinglista eftersom man påmindes om vad man ville ha medan man gick hyllraderna upp och ner. Det var underbart. Inte en chans att man missade nåt viktigt. Frid och ro och inget hattande med kundvagnen hit och dit. Aaaahhh... DET saknar jag. Svenska butiker är kaotiska och jag begriper inte varför, jag köper verkligen inte mer av att hatta hit och dit, tvärtom, jag missar ofta nåt för att jag missat en hyllrad. Shoppinglista är livsnödvändig.
När jag tänker efter var samtliga stora matvarubutiker i England upplagda på det viset. Nu var det tio år sedan jag bodde där, men ändå. Förhoppningsvis har de behållit den finfina layouten!