Är det bara jag som irriterar mig på ICA?

Det känns som att det snart bara finns ICA-brandade varor på ICA?
Mer och er av de sakerna jag brukade handla tas bort och ersätts av ICA:s eget sortiment.
Det är väl en sak om ersättningsvaran är lika bra som originalet , men när det är sämre! Samt är svårt att utläsa var det kommer ifrån/är tillverkat.

Senast i går fanns inte kycklinglårfilé kvar. Men ICA:s kyckling översvämmade disken.
En speciell kryddsås var också ersatt med ICA:s. Smakar inte lika bra och lämnar dålig andedräkt.
Och det var bara vad jag lade märke till när jag veckohandlade i går.
Vi har inte så många alternativ på matbutiker, så för att handla mycket av det vi brukade ha, får vi åka 5 mil.
Vilket känns onödigt men som vi gör ibland för att fylla på förråden av det som inte längre finns på ICA.

Hur upplever ni det?
Kasst!

Och det är inte bara ICA, Citygross och Willys kör efter samma recept, gissar att de kan ta ut högre marginaler på sina egna varumärken genom att sänka kvaliteten.

Vill bara inflika att alla Ica är inte samma butik. Alla är privatägda och väljer i stor mån sitt eget sortiment :)

Kan tänka mig att det är svårare för de mindre butikerna, men de större maxi har rätt stort spelrum.
Försök gärna påverka, tipsa butikerna om varor ni vill ha i sortimentet etc. Jag arbetar på en maxi och vi blir jätteglada över tips från kunderna :)
Och större butiker har ju lättare att ha ett brett sortiment än de mindre. Förstår faktiskt inte de butiker som byter ut märken som säljer mot emv varor... Tycker det ska finnas valmöjligheter :)

Men prata med personalen om ni saknar produkter, så de får höra vad som saknas i sortimentet.
Sen kanske inte alla lyssnar tyvärr...

Tanken med EMV sägs ofta vara att butikerna vill kunna differentiera sig från konkurrenterna, utan EMV skulle sortimentet i butikerna vara ungefär detsamma. Några av anledningarna till att de ofta kostar mindre "ut" är för att reklam- och marknadsföringskostnader blir lägre, och att större volymer tillverkas.

Produkterna behöver definitivt inte ha sämre kvalitet, iallafall här i Norge där jag bor och jobbar (i en bransch som ger stor inblick i hur dagligvaruhandeln fungerar) så är det ofta de ledande varumärkena i en kategori som producerar EMV versionen. Ibland är det samma produkt i annan kostym, och ibland är det en snarlik produkt med lite variation. Det lär vara detsamma i Sverige.

Jag känner att det blir ett strupgrepp på de stackars producenterna där de är mer eller mindre tvungna att börja leverera EMV istället för att stärka sitt eget varumärke. Visst, matjättarna tjänar på detta, och på vissa sätt konsumenterna, främst i form av att kunna få samma kvalitet och service till lägre pris. Men på sikt så tycker jag att det urholkar marknaden, och det skapar risker för de som levererar. Anta att ett mindre mejeri som tidigare sålde under egen flagg lägger om sin produktion för att enbart leverera en viss produkt. *Poff* den tas bort ur EMV-sortimentet efter några år. Vad händer då?

Här är det lurigt som fasen att veta vilka produkter som är butikernas egna brands, de profileras ofta som om de vore fristående producenter med namn som typ "Fiskemannen" och "Jacobs
utvalgte". Väldigt mycket ägs av "Norgesgruppen" som nästan har monopol upplever jag.

Vad tråkigt att din ICA - butik har valt att begränsa sina kunders valfrihet. Har du tagit upp det med handlaren som äger butiken? Det kanske är fler kunder som har lämnat fram synpunkter på att sortimentet är så begränsat!

I vårt hushåll handlar vi lite olika beroende på vad det är som ska inköpas. Kött köper vi på City Gross, då det är svenskt samt styckat och förpackat i butiken. I övrigt är jag inte förtjust i City Gross då de är alldeles för begränsade i sitt utbud och jag tycker verkligen inte om deras EMV. Willys går bort helt, kan hända att jag går till vårt lokala Willys för typ inköp av mjölk, chips, glass, trosskydd eller mjölk.

Personligen är jag väldigt förtjust i ICA's EMV, men då ska jag erkänna att jag väldigt sällan tittar på ursprungslandet. :angel: Jag är i övrigt noga med att bara köpa ekologiska frukter och grönsaker, äggen ska komma från frigående höns utomhus, köttet och mejeriprodukterna ska vara svenskt. Får nog börja titta på ursprungslandet på ICA's egna varor. :idea:

Stora Coop är en väldigt trevlig affär! De har mycket lokalproducerat, fin chark - och fiskdisk, fräscht sortiment på frukt och grönt och ett väldigt bra utbud av laktosfria och mjölkfria produkter. Minuset är att de fortfarande är ganska dyra jämfört med sina konkurrenter.

Jag har gått ifrån att handla 99,9% på Ica till att variera mina inköp mellan Coop, Ica och mathem för att få de varor jag vill ha eftersom de jag köpt blivit urfasade av sämre alternativ. Dock är Ica basics hallon i mycket bättre kvalitet än många av deras dyrare konkurrenter och närmaste Ica tar in bröd från det lokala bageriet, vilket är bra. Jag köper faktiskt mer och mer av de välkända märkena trots att de är någon krona dyrare för jag tycker kvalitén oftast är bättre (men inte på allt)

Jag har också märkt av detta på vår Ica hemma. Det är mycket som har försvunnit till förmån för EMV. Har också ganska långt till närmaste nästa affär. Är irriterande att de minskar valfriheten på det sättet. Har och märkt av sämre kvalitet och svårare hitta varor som är tillverkade i Sverige.

Jag har nya glasögon, så nu ser jag bra igen! :up: :D

Är det så? Måste banne mig kolla nästa gång jag är på ICA, det tycker jag inte är okej. En kund ska lätt kunna ta reda på vart varan är producerad för att kunna göra ett bra köpbeslut.

Ja, jag gillar inte det alls. Nu är ju dock inte ICA enda syndaren i det avseendet.

Ja, jag gillar inte det alls. Nu är ju dock inte ICA enda syndaren i det avseendet.

Kom på nu att jag såg en sån där stor reklamaffisch där det stod något om att Sveriges mest utskällda grädde nu är svensk. Vet inte om jag ska tycka att det var smart av ICA att utnyttja hela situationen och göra reklam av den eller om det bara är korkat?

Kom på nu att jag såg en sån där stor reklamaffisch där det stod något om att Sveriges mest utskällda grädde nu är svensk. Vet inte om jag ska tycka att det var smart av ICA att utnyttja hela situationen och göra reklam av den eller om det bara är korkat?

Smart men fult. Hade det inte blivit sådant hallå om det i media hade det garanterat varit importerad grädde fortfarande.

Det är inte helt enkelt för de små butikerna. Ica centralt styr vad som ska på extra pris och då ofta EMV artiklar, man måste ta hem dom då och det är svårt att få plats med allt. Dessutom är det högre marginal och lägre pris ut till kund på EMV så det är inte enkelt för små butiker att välja bort det ocv mpnga alternativ kan vara svårt av utrymmes skäl. På den Ica Nära butik jag jobbar på så försöker vi ha alternativ, vi har bara ägg från "lokalt" (samma län), manuell chark med nästan bara svenskt kött mm men inte helt lätt.

Se upp med Icas strips och frysta potatisprodukter, de är inte svenska!! Även en varning för bacon där både Icas och Scans är svenskt kött men packat utomlands.

Det är inte helt enkelt för de små butikerna. Ica centralt styr vad som ska på extra pris och då ofta EMV artiklar, man måste ta hem dom då och det är svårt att få plats med allt. Dessutom är det högre marginal och lägre pris ut till kund på EMV så det är inte enkelt för små butiker att välja bort det ocv mpnga alternativ kan vara svårt av utrymmes skäl. På den Ica Nära butik jag jobbar på så försöker vi ha alternativ, vi har bara ägg från "lokalt" (samma län), manuell chark med nästan bara svenskt kött mm men inte helt lätt.

Se upp med Icas strips och frysta potatisprodukter, de är inte svenska!! Även en varning för bacon där både Icas och Scans är svenskt kött men packat utomlands.

Fast det där är ju inte en absolut sanning, de kan ju ändra producent väldigt fort på EMV så det är därför man måste titta (med förstoringsglas :meh:) varje gång man handlar. Jag kollade tex på ICA:s bacon häromdagen för jag behövde bacon. Det är fläsk från Sverige men det är producerat i Nederländerna (jag köpte trots allt för det brukar vara bra). Tidigare har det tex varit tyskt fläsk och varan producerad i Polen (då har jag inte köpt).

Man måste kolla hela tiden.

Absolut! Men just stripsen och baconen har varit så ett tag, men att observera att även Scans bacon är producerat i Polen. Dock tycker jag att det blivit bättre i mejeriet. Men man måste kolla på allt, hela tiden!

Det stör sjukt mycket, ICAs sortiment här har knuffat ut flera vegetariska frysta saker och deras egna smakar fruktansvärt. :yuck:
Och jag tycker Icas vegetariska frysta är mycket bättre än det som fanns innan :)

Har både Ica Maxi och Kvantum (Coop, Hemköp och Willys med). Jag är jättenöjd med Ica.

Om jag köper bacon eller annat kött där ursprungsmärkningen framgår så köper jag bara svenskt. Om det är förpackat någon annanstans styr inte mitt val, jag kan irritera mig på det men väljer inte bort det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka