Är det bara jag som har en knäpp häst?

Sv: Är det bara jag som har en knäpp häst?

Vi har en unghäst i stallet som ställer sig helt ovanpå sin frusna torvbal. Kan stå där en bra stund med alla fyra ben på balen.. Ser riktigt nöjd ut och står och spanar i stallet :rofl:

Hade en ungponny för några år sedan som gick lös på gården ibland(bor mitt i skogen).Jag var i köket och hade fönstret öppet varav en dam ropar Vad ska jag gör av den här saken? Min ungponny hade följt med henne på promenad i nästan 1km så hon fick gå tillbaka med ponnyn.En annan gång satt jag på bron och kelade lite med ponnyn då kom en stor skogsmaskin med kättingar som förde mycket oväsen.Trodde att ponnyn skulle rusa i väg men hon stog helt stilla och bara slängde ett litet öga på "monstret".:)

Tror inte att min häst är den skarpaste i alla lägen heller ;)

Våra boxgaller är "riktigt" galler sas, alltså rutgaller med öppningar av ca 5*5cm, utanför min box har jag en cykelkorg fastsatt som jag förvarar bla benskydd i. En kväll lämnade jag en ny oöppnad påse morötter i samma cykelkorg. Dagen efter jag kommer till stallet är morotspåsen borta, jag hittar den I boxen. Oöppnad. Pålle har, utan att ha sönder plastpåsen, dragit igenom morot efter morot genom gallret... :D Fiffligt, eller hur?
Kan tillägga att även handdukar och vantar och mina bilnyckar pillats genom gallret av honom...numera läggs enbart benskydd i korgen...:grin:

Han totalvägrar också att trampa i både vattenpölar och hästbajs om jag rider eller leder honom, fast i boxen ligger han gärna i sin egen bajs (kanske är varmare?) och i hagen älskar han att leka och plaska i vattenpölar :confused:

kl

Vi har en unghäst i stallet som jämt ska klättra upp i sin krubba!!! :eek: Han står alltså med båda hovarna i krubban som sitter fast i väggen, en bra bit upp.

Min egna totalvägrar att trampa i sitt bajs, superlätt att mocka med andra ord. Högarna kan ligga utspritt i hela boxen men hon lyckas undvika dem. Och så kissar hon alltid när man kommer med höpåsarna.

Lebrozo:

* Vägrade gå ut till hagen när jag grog lite i grimskaft, det skulle vara slappt och han skulle gå själv :p

* Han hade en liten konstig vana (hingst grejer, han va sent kastrerad), Han gnäggade åt bajshögar, åt lite av dom ibland :o

* Ville vara en stor tuff kille, men ibland var saker bara för läskiga :eek:

Mozart:
En häst med en ängels tåladmod och jag litar på honom 110%

* Han slängde av mig i hagen och stog senare uppe vid öppningen och kollade på mig... Blicken sa allt "Ha! trodde du att du kunde göra så?!" han riktigt skrattade åt mig :grin:

* Sprang iväg i hagen ibland när han skulle in, han var sisst kvar och såfort jag va 1-2 m ifrån så galopperade han iväg med världens bus-blick :love: Testade mitt tålamod för att se hur mycket jag klarade :p

Han är en häst på miljonen, träffar nog aldrig någon som honom igen :cry: Han hade världens humor och trodde ibland att han var ett 3 årig hingst, men ibland fick man berätta: tyvärr du är en 20årig valack..

Kmr inte på mycket mer

Våran unghästvet vad hon vill, i somras ville hon inte gå med hagsällskapet, när vi släppte ut henne gick hon direkt till stolpen och sträckte sig ut för att hämta grimman och släppa den framför oss, som en vädjan ta mig härifrån....
nu när vi har bytt stall för tre veckor sedan har hon blivit bundis med ett sto, fast nu är det mindre roligt då hon inte vill umgås med oss, känns faktiskt ganska jobbigt, antagligen blir det bättre med tiden, man får väl vara enveten och "visa var skåpet ska stå " antar jag ,fast det inte är lätt då hon stressar upp sig något enormt då hon inte ser sin nya kompis.
Har aldrig bytt stall med häst förut, men det kanske tar sin tid verkar det som, hon är inte alls sig lik längre i allafall. Så om man kan kalla henne knäpp eller något annat vet jag inte, men roligt är det inte i alla fall.

Boxgrannen på andra sidan (en riktig ragata) hade en vattenhink hängande i ett grimskaft i boxgallret. Pållen tyckte det var jättekul att dra in grimskaftet till sig och när hinken nådde gallret så släppte han taget och vattnet stänkte friskt inne hos granntanten.

Dagens garv!!!!!!!!
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

när man mockar åt unghästarna i mitt stall har man alltid sällskap, för en av dom(dom går på lösdrift mrd öppna uteboxar) ska ALLTID ställa sig i boxen med rumpan mitt i utgången och bita på skottkärran, och sen flyttar hon inte på sig.:p i början var det sött men nu är det bara väldigt iriterande...:crazy:

Tror min häst passar in här:D
Hon älskar att pussas, om man gör förbi boxen utan att prata med henne så sparkar hon i väggarna,
Hon Brukar dra ur mina hålnålar och spotta ut dom på golvet.
När man lindar benen så måste hon kolla på.
När hon är trött lägger hon sina tänder emot min axel eller huvudet på mitt huvud.
Hon är en riktigt galen myshäst ;)

Mina två hästar adopterade ett rådjur en gång.

Mitt sto stod och luktade på den, på ett sånt sätt som mamman gör med fölungen. Sen så fick den inte springa iväg, för då sprang hon före och stoppade den. Stackars rådjur, haha.

Min valack blev lite svartsjuk och ville också bli mamma, så han började kärleksfullt "gnaga" lite på den. Det uppskattades inte kan jag säga, haha den stackarn blev livrädd.

Mitt sto gnäggar också som en galning när hon ser transporter och tycker det är jätteroligt att gnaga på skottkärror.

- Min häst plockar upp spön om dem ligger på marken
- Han älskar havre! ska man ge honom någon annan kraft så måste man gömma den i havre
- Han vet exakt vart han bor.. släpper lös honom i stallet och han går in i boxen
- Han hatar att gå i lera, vatten samlingar m.m.
- Han vill alltid ha huvudet runt mig (som en kram) när han ska tränsas
- Istället för att spänna ut magen (som många gör) när man ska spänna sadel gjorden så spänner han in magen
- Han ligger bara & sover i boxen om han har många hästar runt omkring sig..
- När man rider ut så blir han lugnare om det är många hästar med ut (andra hästar brukar bli piggare)

Jag minns en ponny på ridskolan som var en riktig utbrytarkung.
Stod med halsrem i spiltan eftersom han alltid lyckades ta sig ur grimman.
Hade den som red honom inte spänt halsremmen ordentligt tog han sig ur den också.
Var och varannan lördag morgon man kom till stallet fick man börja med att plocka upp allt han dragit runt . Kvarglömda hjälmar var till för att kastas runt med. Samma sak med kvarglömda klädpåsar, de skulle tömmas på varenda pinal som sen slänges runt stallet.
Hösilagebalen drogs fram och ut med höet på golvet så man kunde kissa och bajsa i det.

Den ponnyn var även med i Scandinavium i Hippokamps finalen.
Ridskoleägaren tog med honom i gymkana-grenen för han var ju så lugn och lite trög :rofl:
Vildaste ponnyn på tävlingen, det var han. Tror tjejen åkte av fyrtio-elva ggr.

Liknande trådar

Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 233
Senast: sirpa40
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar