Är det bara jag som har en knäpp häst?

Sv: Är det bara jag som har en knäpp häst?

Roligt att höra om alla hästar o deras idéer!

Min egen häst har inga idéer jag kommer på nu direkt, hon är ganska lugn och väldigt snäll i hanteringen och så.
Men en häst som står i stallet, en storhäst, är lite speciell. Jag stod och klappade honom lite på halsen, kelade lite bara, så helt plötsligt höjer han huvudet och börjar nosa på mitt ansikte. Sedan stod han så i flera minuter och bara andades på mitt ansikte...
Numera räcker det att jag går fram till honom, han nosar på min hand, och sedan höjer han huvudet till mitt ansikte eller min nacke eller mitt huvud och ska stå där och andas ett tag. Jättekonstigt! Väldigt sött dock. :D

Jag säger inte att min (fd)häst är knäpp utan väldigt klok,han öppnar stalldörren utan proplem och även boxdörren som jag fått sätta extra lås på.Även en väldigt pratglad häst,hur är det med dej i dag"gnägg" vad ska vi göra i dag"gnägg" osv.Sålde han för 1 år sedan,han var tyst i ett år sedan började han prata igen.Dom är väldigt personliga vår vänner hästarna.

Så roligt att höra om alla hästar.

Min är för kolk för att det ska vara bra för honom.

Idag kom han på hur han öppnar grinden till hagen. Tog bort översta tråden sen spatserade han ut. :cry:
Stallpersonalen hittade honom ståendes och filosoferade precis utanför hagen. Det här är inte hälsosamt för mig.
Nu ikväll har tråden spänts i grinden och han har fått nya fräsha granar i hagen. I hopp om att han kan tänka sig att stanna i hagen.

Doppa hö i vattnet gör båda mina hästar. De beter sig som grisar när de äter!

På den tiden jag kunde ha häst på bete så skulle jag hämta in honom för att rida. När hästen såg mig så la han sig ner. Försökte med allt. Mat, godis men icke. Han låg där han låg i två timmar. Han är ett ritkigt matvrak i vanliga fall. Men har han bestämmt sig så har han...

haha vad roliga hästar alla har! :p

Min är också ganska speciell, islännings vall. på ca 140-143 cm i mank.
När han var konvalescent och bara fick stå still förutom 15 mins promenader per dag så hoppade han ut ur sjukhagen 3 gånger( ca 130-140 cm i staket) , galopperade som en galning och hoppade diken. Sen så gjorde vi en hage i hagen, då stannade han.
Samma sak när han var nysydd och hade bandage på hela vänster framben så pillade han upp grinden och hoppade över undergrinden och galopperade runt på gårdsplan. Ringde vetrinären och frågade om jag fick klippa bort stygnen när såret var läkt så var han chockad över att stygnen hade hållt, då hade jag inte ens berättat om rymningarna... tur att han har tjock hud!

Om han inte får stå med sin bästis så hoppar han ut ur hagen och springer ner och ställer sig vid grinden på bästisens hage. Efter att han hoppat ur den ex antal gång när den var ca 130cm så höjde vi den till ca. 150cm. Det tog 1 ½ dag innan han vågade hoppa på det också... och folk säger att islänningar inte kan hoppa, BULLSHIT ;) Nu har vi dock gett upp och han får stå med bästisen :love:

Och han är igentligen en hund, följer efter mig lös över allt och jag kan hämta honom i hagen utan grimma och grimskaft. Följer med mig ut ändå (inte om han har mat dock) :love:

Islandshästar ska man ju kunna smälla en bomb bakom dom utan att dom reagerar, dom är ju så coola i psyket. Min är skenar och blir rädd för ingenting lite då och då ;)

Även fast han kommer åldra mig i förtid så är jag överlycklig över att han är min häst!!!:love:

En privatägd häst jag skötte i tre år ville ofta bli pussad när man borstade hans ben :D

När man satt på huk vid frambenen så böjde han på halsen och placerade mulen i perfekt pusshöjd till min mun sas, precis framför alltså. Sen stod han där och man kunde pussa på mulen flera minuter (:love:) ibland innan han var nöjd - och då vände han bara bort huvudet igen och man kunde borsta vidare :idea:

Min förra häst hadde alla möjliga roliga saker för sig!

En vinter något år sedan hade vi huggit ved, och på något sätt hade ett ganska stort vedträ kommit in i hans hage. (runt 15cm bred och 40cm lång)
Han älskade nya saker så det blev en noga undersökning och började sparka runt det som en forboll i snön. Efter ett tag kom han underfund med att han kunde ju ha den i munnen! Så han galopperade runt i hagen med stort vedträ, jättenöjd att han hittat något nytt. Sen böjde han sig ner och skulle klia sig och märkte att om han rörde på huvudet vid marken så rörde han runt i snön, vilket var JÄTTEKUL! Så han började trava, med huvudet i marken och ploga snö!! haha helt underbart och se! Det blev väldigt underliga spår efter honom vill jag lova :laugh:
Hans hagkompis tyckte dock han var jättepinsam och stod som en snobb och försökte ignorera honom :p

Tyckte också om att tömma ut deras stora vattenhink och bära runt på den! :)

Han brukade också smita ut huvudet från boxen när man gick förbi och ta tag i tofsen på mössan och dra av den från mitt huvud, och sedan viftande han på huvudet tills mössan började snurra som en propeller. hihi. Sötare halvblod får man leta efter!

Hans hagkompis tyckte dock han var jättepinsam och stod som en snobb och försökte ignorera honom när han höll på ^^

trådkapning ; )
en av våra hästar gillar också att slicka på djur, allrahelst den stackars kaninen som går löst i stallet. Ibland får man rädda kaninen från att bli alltför blöt, är ju rädd att den fryser ihjäl annars, nu när det är kallt.

Och den andra hästen ska alltid putta dörren i rumpan på sin kompis om han står på gången. Jag puttar tillbaka dörren igen, óch då puttar han den i rumpan på kompisen som blir mer o mer irriterad. Och så slafsar han så när han äter, att all maten hamnar runt hela boxen, sen efter maten diskar han noga överallt där han slafsat, med mycket dregel, vilket gör att det är blött överallt!

Ferro:
  • Den första tuggan av kraftfodret är enorm! Han gapar allt vad han kan, sätter ned mulen i geggan (lusern och musli) och stänger munnen. När han sedan tuggar ser han ut som en hamster eftersom kinderna bångnar på honom! Haha!
  • Han står och lyssnar på morgonen när jag kommer. Mina skor gnisslar lite och han blir helt nipprig när han hör det. Gnäggar och vankar osv. Underligt nog gör han inte det när andra ska ta ut honom... ?
  • Han äääälskar ston. :love: Men donnan i boxen bredvid är inte lika lättflörtad men hon är väldigt matglad. Så när vi mockar så brukar stoet sticka in huvudet i Ferros box och äta av hans hö. Ferro är annars en häst som vaktar sin mat, men med ston så går det bara bra. Han kikar under luggen på henne och närmar sig långsamt med milimeter. Ibland får han nosa lite på henne men då är han dum nog att föröka slicka på henne vilket inte uppskattas. :rofl:
  • Han har börjat inse att avspärrningen i ridhuset (bommar och sockerbitar) faktiskt går att hoppa över. :bump: Brukar bli ett skutt eller två när han är lös där inne. :D

Jag har ju en väldigt snäll häst som gärna vill göra rätt. Vid detta tillfället var vi iväg på tävling och jag, som är lite osmidigt, hittade ett jättebra ställe att stå på när jag skulle sitta upp. Det var en upphöjd gräsplätt med en stenmur runt som var ca 50cm hög och kanske 4-5m i diameter. Jag ställer mig på kanten men pålle står med rumpan lite för lång ifrån så jag petar lite lätt med spöet på motsatt sida av rumpan för att flytta honom närmare. Då kliver sötisen helt enkelt upp och ställer sig jämte mig :D. Alla runt omkring tittade naturligtvis och de flesta med ett stort flin i ansiktet. Det vara bara att klappa pålle och tala om hur duktig han var och sedan kliva ner igen och börja om.

En sån sak har min gamla fälttävlansponny också gjort. Vi var hemma och vi var på väg ut, all utrustning var på, förutom ridvantarna som jag insåg att jag glömt vid farstudörren vid huset när jag drog på mig kängorna. Istället för att binda upp tyglarna och ställa in hästen i stallet igen smög vi oss över gräsmattan och jag klev upp på verandan med uträkningen att tyglarna var långa nog så att jag skulle kunna nå vantarna och hålla hästen samtidigt med lite slack. Men jag hann inte ta mer än något enstaka steg uppe på verandan innan ponnyn hade tagit ett litet hopp upp på verandan han med (ca 60cm högt över marken). Verandan var ju några decennier gammal, byggd av gammalt trallvirke och förmodligen inte konstruerad för d-ponnyer om än aldrig så smidiga, så jag var livrädd att han skulle braka igenom. Men vi lyckades vända och hoppa ned på gräsmattan igen utan missöden, och den dagen jag ska bygga veranda ska jag definitivt bygga den så att den tål att hästar hoppar upp på den av misstag... :cool:

Jag har en känsla av att det inte bara är jag som någon gång funderat över vad det är för fel på min häst. Nu menar jag inte sjukligt utan vad som rör sig i huvudet på djuret.

Det är världens snällaste häst men har lite egna grejer för sig.

• Biter sig gärna fast i kragen på jackan eller tröjan för att gosa.
  • Nyper en i rumpan när man kratsar hovar eller något annat med rumpan i vädret.
  • Pillar med allt han får tag på, biter sig gärna fast i grepen vid mockning.
  • Han har en diskningsritual efter varje mål han får i krubban som heter duga.
  • Han kan stå och dricka ur vatten koppen men om jag kommer med nyfyllda hinkar så ska dom tömmas innan jag hinner hänga upp dom.
  • Dragkamp med ett grimmskaft som han bitit sig fast i.

Ja listan kan göras lång.

Vad har era hästar för roliga saker för sig?

Det där är en exakt beskrivning av min lilla röda :D

Min lilla märr har också lite saker för sig. På den tiden hon var ung och vältränad var det vanligt att hon tog ett elegant hopp över staketet på vårarna när hon tyckte gräset spirade fortare utanför än innanför hagen. Hon var dock mycket medveten om att hon inte var tillåten att gå utanför hagen, så när man stormade ut på verandan för att fånga in rymlingen hoppade hon helt sonika in i hagen igen. Så småningom gick det så långt att det räckte att öppna köksfönstret och hojta på henne... :p

(I detta sammanhang kan jag också nämna en annan märr vi har som i det närmaste är motsatsen. Om jag öppnar en grind för att släppa in hästarna eller släppa in i annan hage och hon inte ser att de andra hästarna gått genom grindhålet så stannar hon i grinden och väntar på att bli ledd igenom. Ser hon att de andra hästarna går igenom behöver hon inte bli ledd, men hon kastar sig handlöst igenom grindhålet som om det vore dödsläskigt. Hon hade förmodligen haft en bokstavsdiagnos om hon varit människa, för regler och vanor är extremt viktiga för henne, och staket är viktiga regler. Hade hon varit själv i en hage och man sedan tog bort staketet helt hade chansen varit ganska stor att det tagit ganska lång tid innan hon vågat sig utanför hagens gränser...)

Hoppemärren har även en annan egenhet. Hon brukar ofta stå och hänga med underläppen (det är en väldigt avslappnad häst), och det är ju inte så ovanligt. Det som är lite mer ovanligt är att hon slår med denna slappa underläpp mot överläppen så att det uppkommer ett tydligt 'plopp'-ljud när det är något hon inte är helt nöjd med. Det kan vara saker som att hon står inne och tycker det är dags att gå ut i hagen, att man leder henne i manen (det går jättebra, men hon gillar det inte), att man stannar henne när hon egentligen vill fortsätta framåt eller andra situationer där hon känner att hon behöver kommunicera ett milt missnöje. Därav smeknamnet 'Ploppan', som i sin tur också stammar från standardsmeknamnet 'Loppan' som hon fick tidigt för den första egenheten jag berättade om - liten, svart och hoppar. :D

Det finns ju massor av historier om egenheter hos våra hästar, så jag skulle ju kunna skriva massor om exempelvis ponnyn som envisades med att sätta av i galopp (lugn sådan, men totalt obromsbar/osvängbar bevisligen) och galoppera ut från ridbanan (via ett hopp över det 120cm höga ridbanestaketet om så krävdes), förbi stallet, ett varv runt en rundel i trädgården framför ett hus några hundra meter längre bort på vägen och sen tillbaka till ridbanan varje gång en annan ryttare ville prova honom hemma på ridbanan (och gav ryttaren inte upp av skam och hoppade av gjorde han gärna en vända till inom kort - men han försökte aldrig ens göra den vändan med mig)... :devil:

Eller som ponnyn som vägrade äta sockerbitar om man inte gnagde av kanterna först.

Eller ponnyn som slickade öronen bakåt, drog upp näsborrarna till tunna arga streck, spände läpparna tight över tänderna och gnisslade tänder ljudligt när min syster gick förbi i stallgången (han såg helt klart ut att vilja slita huvudet av henne om han bara hade nått) - bara för att överösa henne med kärlek så snart hon öppnade boxdörren till honom. :o

Eller som ponnyn som kände igen en manlig veterinär så snart denne bara klev ur bilen, även om ponnyn aldrig behandlats av just denna veterinär tidigare. Ponnyn var stencool i princip i alla andra situationer förutom när det fanns en manlig veterinär på gården, då stod han och tryckte i ett hörn av boxen med ögonvitorna synliga... :(

Eller som d-ponnyn som var en publikmagnet på tävlingar då han hoppade banor på sätt som mycket få andra hästar och ponnyer gör, med många uppvisningar av skolor i luften, plötsliga sidvärtsrörelser och liknande mellan hindren bara för att något galoppsprång innan hindret koncentrera sig och ta hindret bekymmerslöst. Men som utan problem kunde ledas av min femårige bror utanför tävlingsbanan med sänkt huvud och korta steg så att brodern kunde nå att hålla ordentligt... :love:

Eller som... tja allt annat... :D De har varit stora personligheter alla våra vackra hästar.

Min ena pålle är lite speciell, ja rent av dampig... Om han inte blivit riden på några dagar och jag har hästsvans, då brukar han dra av tofsen medan jag sätter på benskydden fram. Han lyckas aldrig ta tag i håret, bara tofsen med läpparna! Och bara när han är understimulerad.

I hagen plockar han gärna upp en lös pinne och står med den i munnen, eller sprider ut pinnar i hagen. Eller kastar upp dem i luften om och om igen. När jag hämtar honom i hagen brukar han kissa när han ser mig, eller så måste man stanna på vägen till grinden och kissa. Han gör det inte medan man rider nämligen, så han är lite förutseende ;)

Folk har även sett honom trava på volt i hagen. Inte stressad, understimulerad, ensam eller en massa flugor. Han bara travar lugnt och fint på en volt, gärna runt de andra hästarna. Varv efter varv efter varv.

Om han inte blivit riden på några veckor och inser att vi ska rida blir han JÄTTELYCKLIG. Han brummar när jag sadlat och kommer med tränset, sen får man passa fingrarna för han kastar sig över bettet :o Han har helt enkelt en hel massa saker för sig, jag tar dem för givet så jag kommer inte på fler nu :p

Min andra häst älskar att pussas. Massor! Stå med mulen mot min kind eller slicka mig i ansiktet. Lite fotfetisch också, han gillar att pilla med skosnören eller slicka på nakna sommarfötter. Han är en sådan som är mkt medveten om vad han får och inte får göra. Han får t.ex. inte bitas. Men han slickar gärna på ALLT, så ibland tar han tag om jackan med läpparna och stannar upp och liksom inväntar tillsägelsen. När jag vrider på huvudet eller säger något släpper han direkt och fortsätter slicka eller tigga kel. :p

Får han en banan vill han äta upp skalet också. Har jag kastat bort det på marken letar han upp det och äter upp det!

Senast ändrad:

Vår fullblodsvallack älskar att pussas, slickar på en, vill gärna hålla allt i munnen = grimskaft, borstar m.m. plocka bort hårspännen speciellt lite större som döttrarna har, plockar av hovslagaren mössan, tar alla "flörpar" som sitter i dragkjedjorna på jackor, mitt företagskort som hänger om halsen, han är väldigt försiktig så än så har inte nåt annat kommit i kläm. När jag står på pall och flätar manen (jag 1,56 hästen 1,63) så vänder han huvudet och vilar det på min axel å glor vad jag håller på med:angel:. Min yngre dotter som jobbar med fullblod är arg för att vi låter han hålla på å tugga å slicka, hon säger "han ska inte få hålla på så där" men jag gammla mamma tycker det är sååå gulligt:D.

*KL*

Kom på en skum grej som min häst gör.

VARJE gång efter vi skrittat fram och ska börja trava fram MÅSTE han hosta TRE gånger. Varför vet jag inte och det är alltid tre gånger.
Han är kollad för diverse lungsjukdomar, men eftersom det bara är vid detta tillfället och efter dom tre hostningarna så är han klar liksom.
När han hostar första gången så bryter jag av till skritt igen och låter han hosta klart, sen kortar han själv upp sig när han känner sig klar och börjar trava igen, liksom tar vid där vi var.
En dressyrtränare sa en gång till mig att det kan vara för att sätta sadeln "rätt", eller att sätta innanmätet rätt mot sadeln liksom. Jag tror blankt på tvångstankar! :D

Vart ska man börja? :D

Min häst är väldigt speciell, är den någon häst som inte vill komma in jagar han ifatt den och vallar den till grinden (MYCKET praktiskt!). Han har mat och sovklocka, är man 10 minuter för sen så gnäggar han tills man kommer ut och lämnat fodret/tagit in dom. Han slabbar ut all mat i gången, älskar att slicka på ens kläder när han druckit/ätit så man bli alldeles slabbig. Han vänder upp rumpan mot en i boxen/hagen för att det kliar och där kan man få stå i en halvtimme om man har otur :D Han backar gärna emot saker, har ett nedfallet träd i hagen som han klättrar in i och drar grenarna under magen, det samma med en buske i sommarhagen. Han gör alltid morgongymnastik då han går ner och stretchar som en katt och stönar högt.
Han har sina egenheter men han är :love:

Snyggt kort du har. Skulle kunna vara min häst med vattenbaljan i munnen :P

Min häst har även teorin "Man ska smaka på allt minst en gång"

- Har hon frusna torvbalar i boxen står hon gärna på dem med frambenen som en bergsget så hon ser 2 meter hög ut.
- Rullar omkring frusna balar när de blivit lite mindre.

En av våra andra hästar bits absolut inte, men däremot tar hon rätt ofta tag i blixtlåset på tröjan och drar ner det jättesnabbt innan man hunnit reagera.

:rofl: Det känns igen! :D

hon ska även alltid undersöka ALLA snöhögar/områden med väldigt djup snö ;)

När man mockar hagen så blir man alltid förföld, helst ska hon stå riktigt nära så att när man minst anar det kan hon putta på en i knävecken så att man trillar, hennes favorit hobby ;)

*KL*

Min gamla kära b-ponny stod i hagen granne med två får och staketet var lite lägre mellan hans hage och fåren.
Han brukade suga på deras öron och ibland drog han upp huvudet så fåret lyftes lite från marken och sedan släppte han ner det igen.
Fåren verkade gilla det.

Här passar min buse in...

- Vill väldigt gärna slicka på min hand, dörrknoppen eller grannens gummikrok
- MÅSTE slicka på något efter han har fått godis eller liknande, kan bli tossig annars
- Står man en bit bort i stallet och pratar skickar han grannens grimma långt över hela stallgången och tittar på oss, "Ser ni mig?!"
- Ska alltid stjäla hovslagarens plånbok när han skor
- Kan stanna tvärt och bara stirra ut mot horisonten
- Ser han något intressant tittar han på det samtidigt som han fortsätter rakt fram. Har gått in i ett par träd..
- Lägger man på honom nytt täcke ska han alltid spana in det ordentligt

Tänk vad underbara personligheter de kan ha..

Min 5-åring pillar på ALLT som kommer i närheten av hennes mun, extra roligt är det om hon får tag i någon typ av resår på jackan så att hon kan släppa den så att det flyger tillbaka, alternativt testa hur långt det går att dra ut den...
Klä av matte är alltid en höjdare, speciellt nöjd är hon om hon lyckas ta sig in mellan tröja och byxor i midjan, med en kall och blöt mule. Eller sommartid lärde jag mig snabbt att ska man springa runt i shorts och bikiniöverdel bara i stallet, då ska man knyta bikiniöverdelen med dubbelknut, för annars var det en viss häst som knöt upp den vid varje chans hon fick...:cool:

Gammelstoet har väl inte så mycket sånt för sig, förutom att hon väldigt tydligt berätta när det är täckesväder. Då ställer hon sig och biter/drar i täcket, för att sedan titta på mig, och fortsätter så framtills hon fått sin vilja igenom och bara lugnt går sin väg, och ser ut att tänka att det alltid ska ta sådan tid innnan matte fattar:angel:
När hon är stressad och nervös står hon och liksom kliar mig med sin mule frenetiskt på samma ställe, precis som om det är tröstande eller något...
Vet även hur hon ska folk att förstå att hennes vatten är slut, fast hon befinner sig en bra bit bort. Hon bara ställer sig bara och tittar på vattentunnan, tittar på människan, tittar på tunnan och fortsätter så tills dom fattar... Lite häftigt att se för hon får även folk som brukar vara totalt clueless att fatta, utan att någonsin säga ett ljudet eller kalla på uppmärksamhet med annat än blicken:p

/Camilla

Liknande trådar

Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 233
Senast: sirpa40
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar