Är det bara jag som har en knäpp häst?

Sv: Är det bara jag som har en knäpp häst?

Haha härligt att läsa om allt som era busar har för sig! :rofl:

Satt och funderade på vad min pålle har för sig och kom på lite. :laugh:
Ibland när man är ute och rider barbacka och ber henne stå stilla så får hon rätt tråkigt ibland. Då böjer hon huvudet mot min ena fot och trycker in den i näsborren! HAHA :D

När hon står i stallgången och jag mockar eller vänder ryggen till så drar hon ner täcken och allt som hon kan hitta runt omkring och så fort jag tittar mot henne så vänder hon bort huvudet och är heeeelt oskyldig haha!

Om man sitter ner och typ borstar hennes ben så känner man ibland från ingenstans att hon börjar snufsa i ens hår! Jätte gulligt måste jag säga haha :love:

*kl*

Min pålle har lärt sig att sänka huvudet så att även min dotter kan tränsa honom. Bara det att han överdriver något våldsamt. Det är inte lätt för en normalstor vuxen människa att få in bettet i munnen på hästen när mulen nästan rör vid marken. *s*

Jag tycker att din häst verkar trevlig jämfört med min:D

Hon:

*Bits om man står för nära när hovar lyfts osv.
*biter gärna främlingar, mer sällan försöker hon sig på mig.
*Sparkar om hon får chansen. En häst man inte går bakom i första taget.
*Anser sig själv vara en vildhäst, kan dock gå med på att gå på upptäcksfärd ibland om det finns en bra anledning. Dock ej på vintern,tack, då finns det inga smaker, lukter eller färger att uppleva. På vintern ska man äta.
*Hatar pussar och kel.
Ja, listan kan göras lång och jag har skaffat en annan häst som ska bli min ridhäst. Fröken vildhäst är numera min maskot, min förhoppning är att hon en dag ska gå att ta en skogstur på utan bråk.

Jag har också en märr som inte gillar att man tränger sig på henne och bestämmer över henne. Men min har samtidigt ett ängla-personlighetsdrag, så istället för att protestera genom att sparka, bita och bråka så visar hon bara med tydligt minspel att hon inte är nöjd med situationen men finner sig i den med ett tålamod som är svårt att matcha. Så visst kan man hålla i henne och klappa utan att hon försöker ta sig loss eller grina illa, men hon är en mästare på ansiktsuttryck (hästarnas jim carrey?), så man ser ju tydligt när hon inte gillar det.

(Däremot, om hon får välja själv att komma fram och bli kliad uppskattar hon det absolut - om man kliar som hon tänkt sig. Och innuti sitt utåt sett lite aviga, osociala skal är hon en häst med ett hjärta av guld och som ger allt för dem hon gillar och bryr sig om.)

Min pojkvæns hæst ælskar ryktlådor, ifall min pojkvæn vænder ryggen till och ryktlådan finns inom ræckhåll så øppnar hon den och tar ut en sak i taget, studerar, biter och undersøker nogrant.

Så himla søtt men saker blir sønderbitna så numera stæller han altid rycktlådan bakom henne så hon inte ska kunna nå den.

Här passar mina hästar in :bow:

Eller djur.. Alla djur som bott hemma hos oss blir lite underliga.. ;)

* Min mammas häst, som nu inte lever längre, måste varit otroligt lydig. På kvällen när vi skulle ta in henne står hon vid grinden, som då var öppen (?) och väntar snällt på att vi ska hämta in henne ifrån hagen :p Men gått ifrån hagen? nejnej.

*Våran treåring kan man inte ha något tuggbart i närheten. Då tuggas det sönder..

*En häst i stallet är tekniskt intresserad! När man klipper han håller han mulen på klippmaskinen, över din hand, jag tror han vill hjälpa till!

*En ponny jag hade åt gärna korv eller skinkamacka..:o

*En annan häst i stallet är högst intresserad av pussar. Pussar man han på mulen lyfter han mulen upp till munnen på dig "och pussar tillbaka" Kan stå så hur länge som helst.:p

*Fölis hemma älskar att bli kliad på insidan av bakbenet. Lyfter upp det i luften och vet inte vart han ska ta vägen! ;)

*Min ponny som jag hade, hade som vana att ALLTID innan vi red ut, stanna i dörröppningen och andas DJUPA andetag. Hon var fastfrusen i golvet och kunde stå och filosofera ett tag innan man kunde fortsätta gå. Hon hade även "morgon-gympa" varje morgon, sträcka sig som en katt och utåt sträck med bakbenen!

Listan kan bli lång... Även andra djur som va har haft har fått lite idéer..

* Ett tag hade vi lite får, ett lamm nr. 1blev jätte tam, undra om hon blev smart också? När de var små lamm fick de vara med sin mamma och en värme lampa i ett eget litet bås tills de blev stora nog att vara med de andra. Men detta lilla lammet hoppade upp på mammans rygg och hoppade ner på andra sidan, till de andra fåren! Lamm nr. 2 lärde sig detta också!:eek:
om man kliade Lamm nr. 1 på magen la hon sig ned på rygg!:D

*Mitt marsvin sitter på sitt hus tak och filosoferar? Observera: Han hoppar upp själv.

Listan kan bli lång...

Sorry att jag förstör lite här. JAg skulle aldrig tilllåta min häst att göra sånna saker med mej.. Det är inte att respektera varann. Jag håller inte på att tjuvnypa min häst eller biter den i rumpan, slår elelr annat och då tycker jag inte att hästen ska göra så mot mej heller.
Det är en ömsesidig respekt.

Vi har stor respekt för varann där i mot är den bortskämd med mycket gos och mys i stället..
Men en häst som får bröta så mycket kan bli farlig eller säg att en liten tjej går förbi och hästen bösar till så tjejen flyger i väg och slår sej..
Det är inte gulligt med hästar som inte har respekt för än..
Snarare farligt.....

Håller lite med ovanstående, men lite bus får man tåla, det håller ju faktiskt hästarna på med själva i hagen ;)
Min häst är nog en schitzofren bäver! Hon älskar att äta på grenar, alltså inte bara tugga lite på dem utan tar en stor tugga och sen står hon där och käkar på den xD Inte så ovanligt antagligen, men ser väldigt kul ut :P
Sen är hon helt vrickad, inomhus är hon JÄTTETJURIG och hemsk och om man sedan bara går utanför stalldörren blir hon jättemysig :S Har skrivit en tråd om det "Tjurig när man klappar under magen", vill någon läsa och dela med sig av erfarenheter vore det jättesnällt! Förlåt fö en utstickare i tråden. Verkligen kul att läsa om alla knasiga hästar! :D

Jag skulle heller aldrig låta min hund eller mina barn bita mej.. Nej det låter man de inte göra och det är inget snällt bus... Bara bus som kan gå över styr och jag blir förfärad när jag läser sånt..

Man kan ha kul ihop på annat vis..

JAg väger runt 76 kg och min häst 700kg eller något. Jag är som en vante och den ska sköta sej..

Sen ibland om vi är ute och på väg hem men hästen vill gå en annan väg, då kan den få göra det.. I bland är min häst inte riktigt nöjd utan vill ta en extra runda. Där i mot får han inte alltid göra det utan bara i bland.. Så det ärändå på mina vilkor..

Vi är ute och släpper loss ibland. Och bara för att jag har en häst som jag kan lita på så litar jag på den till 100%

Mina hästar får heller inte bocka med mej eller stegra sej. Ska vi galoppera kan den istället koncentrera sej på att springa fram åt istället och jag släpper den i uppförsbackar så han får springa av sej. Men då vill jag inte ha en bock maskin för då drar jag in på det.. Som högst har mina nya hästar bockat ca 3 gånger som högst med mej.

Ge och ta är det som gäller som i alla vänskapar...

KL

Mina hästar gör inga farliga grejer så som att bitas eller liknade, mot mej.

Börjar med Simba.

 Kan få för sig att jaga ut folk han inte känner ur hagen, bra när han jagade ut Fagareds ungdomar, inte så bra när det kom en och skulle tömma bajs tanken (kommer inte ihåg vad det heter) som ligger i en av hagarna.

 Jagar ut hundar från hagen, så skall vi jaga får han stå inne om drevet skulle gå genom hagen.

 När han var två år var vi på promenad när en hund hoppade ut från en buske och skulle börja jaga han men det slutade med att Simba slet sig och började jaga hunden som förskräckt sprang hem och in genom altandörren, som tur var så var dörren bara halvöppen så Simba var kvar på altanen.

 Bjuder på allt som skulle kunna likna ett hinder, även tunna små grenar som bara är 20cm ovan mark.

 Börjar tro att han saknar flyktinstinkt vid plötsliga saker om händer, anfall är bästa försvar när det är något som skrämmer han.

 Om vi rider ut i skogen och jag velar för länge om vilken den bästa vägen är för dagen så tar han tillslut saken i egna hovar och går den vägen han tycker är bäst.

 Kan stå och gosa med katten i evigheter i både hage och box, killarna måste ju hålla i hopp.

 När vi var på våran andra CR så blev han riktigt arg när en annan häst bockade efter varge hinder för så beter man sig inte.

 Hans namn passar han utmärkt då han tror sig vara kung var han än är men han är också en genteman som inte tycker om när andra hästar inte uppförsej.

Min underbara Simba.

Nu till Cinderella.

 Är väldigt noga med var man skiter både i box och hage och om nya hästar inte går på till toa högarna i hagen så biter hon dem i baken och vallar dem till rätt ställe.

 Det skall vara lugnt vid höhögen i hagen annars jagar hon bort den hästen som inte kan uppföra sig.

 När man rider henne och har handhäst så hjälper hon mej att ha den andra hästen där jag vill.

 Om jag rider ut med någon som har tittig/hoppig häst så vågar den andra hästen inte vara det för då får hon ett raseri utbrott, man skall vara rädd om meniskerna. (hörs det att hon är morsa till Simba)

 Dricker alltid när man fyller på vatten.

 Vet om sin styrka och tar ingen skit ifrån folk eller fä för då påminner hon dem om den och lyssnar man inte då heller så får man känna på den, ja hon är fux.

 När en hund kom springandes mot oss vände hon på en 5öring och kicka ner hunden i diket.

 Kan inte gå i samma hage som får då hon vallar dem.

Denna häst har lärt mej mycket (den hårda vägen) inom häst hantering och att läsa av hästar då hon kräver att dem som hanterar henne skall höra när hon viskar men har mycket stor förståelse för barn och okunigas missar.

Jag har en shettis somheter Lillemanoch han är helt omöjlig att hålla instängd i hagen, det han gör för att komma ut är att:

Krypa under

Gå i mellan trådarna

Ta sats och springarakt in

Och det fjärde och bästa han BITER av tråden

Haha

Och ibland om han har rymt och jag inte vet om det så är det inte ovanligt att grannarna kommer och levererar honom med bud haha

Och när jag ska ta in dom på kvällen så är dörren stängd mor vägen så dom inte ska springa rakt igenom.
Och ibland kan det hända att det knackar på dörren och vad kan då finnsar där bakom kan ni gissa vem det kan vara haha :rofl:

Oj glömde lilla My.

Hon är den av hästarna som har minst egenheter för sig.

 Går ibland ut från hagen och följer efter andra som rider förbi för att sedan gå åter gå in i hagen efter sin tur med dem andra hästarna, mycket bra träning för dressyr folk att ha en shetlandsponny i hasorna en bit :angel:, en gång så skrek en att ryttarna åt henne att gå hem och då stanade hon och tittade på dem en stud för att sedan vända sig om och traska hem.

 Går nästan alltid lös till och från hagen när jag leder dem andra hästarna och ibland stannar hon på vägen och när man då skall hämta henne så springer hon i en stor båge runt mej och in i hagen och ser helt oskyldig ut.

 Vid ute ridning av dem andra hästarna brukar hon följa med blandat som handhäst och lös och ganska ofta hittar hon andra vägar men när hon kommer på att dem andra hästarna inte följer henne kommer hon springandes som en kanonkula, mycket bra träning för mina andra hästar.

Hon är en jätte mysig liten ponny som man inte bara annat än kan älska.

Senast ändrad:

Min enda egna häst hade massor med lustigheter (som dock gav mig merjobb) för sig.

* han öppnade boxdörren själv och stod oftast i stallgången och väntade på morgonen.

* Han sparkade gärna fotboll med mig i hagen eller paddocken

* Tröttnade han på kompisarna i hagen hoppade han ut och var lite social på stallbacken istället, sen hoppade han tillbaka :D

* Att ha täcken och rycktsaker vid boxdörren var omöjligt. ALLT låg inne i boxen på morgonen.

* Bajsade ALLTID i krubban liksom i vattenkoppen. Tröttnade på att mocka dem så jag fick hissa upp hinkar över rumphöjd att fodra å vattna i.

* Tryckte fast bajsar på väggarna så även de fick mockas och tvättas med jämna mellan rum:crazy:

*var otroligt pratsjuk och stod gärna småmummlade lite nöjt när man pysslade med honom.

*Ropade man på honom i hagen kom han alltid med ett glatt gnägg springande trots 7 kompisar i hagen som stack åt andra hållet.

*Skulle stoppa allt i munnen som en bebis.

Tror han var så speciell för hans mamma blev sjuk så han avvandes för tidigt och fick den mesta sköttseln av människor. Det var ett privelegium att få ha en sådan kompis som honom. RIP min älsklig :love:

Det är inte hästarna som är knäppa eller fel på, det är snarare relation mellan hästen och människan. Många hästar har otroligt många olater för sig, både i ridning och hantering, de kan vara fullkomligt bedrövliga. Men släpper man sedan ut dem i hagen tillsammans med häst kompisarna så är det ju inte direkt så att det forsätter hålla på.. Vad beror det på? Jo att hästen skapar sig olater när den är med människor, det kan vara för att den är rädd, saknar respekt, inte förstår osv.
Men det är aldrig fel på hästen, och en häst är aldrig knäpp eller galen. Det är vi människor det är fel på!

Fast TS syftade väl inte på olater, utan mer egenheter som är charmiga och personliga. Jag tycker tråden är skön, den påminner mig om att hur mycket vi än får lära oss om hästen naturliga beteenden, NH, deras begränsade intelligens och separata hjärnhalvor etc. så har de starka personligheter, och passar inte alltid in i något facit.... Hoppas ni förstår hur jag menar här.

Jag har haft ett kallblod på foder i två månader, och ska nu köpa henne. Man kan lugnt säga att jag gillar henne, hjärtat slår lite snabbare bara jag tänker på henne! Hon älskar att pussas, och är så otroligt vänlig och social med människor. Aldrig att hon blandar in några tänder, utan bara leker med läpparna, och pussas, pussas, pussas. Häromdan stod jag utanför boxdörren när stallägaren kom och frågade om jag bestämt mig för att köpa henne. Just då stack hon ut mulen och gav mig en riktig långtradare... Jag svarade förstås att "det är klart, ser du inte hur kära vi är?" :love:

min 30åriga lilla b-ponny är för söt^^, när jag var liten så gick det inte att fånga honom i hagen då han sprang iväg hela tiden, men när man väl fångat honom så kunde man rid honom helt barbacka med bara ett grimskaft runt halsen^^ detta redan en vecka efter att vi fått hem honom.:)
om man har en liten äpple bit framför mulen på honom så gör han allt man ber honom om, dvs buga, stegra, agility hoppning osv.
sen så när vi är ute och och motionerar tarmen (blev förstoppad för ngn vecka sedan) så springer han brevid utan grimma eller grimskaft och gnägar lite då och då om han vet att man har godis med sig så att man ska ge honom.
han är helgalen i sin shettis kompis, springer runt och gnäggar i hagen om hon har rymt eller är i boxen.
när man släpper honom i en hage med mycket grönt gräs så sliter han sig nästan 10m innan grinden och galopperar runt så att han börjar fisa^^.
när han ska få foder så gnäggar han och vandrar rundor i boxen, och när han äter så slafsar han i sig allt så att hela mulen är helt grå och smutsig, och skägget droppar av vattnet från fodret.
när man kratsar hovarna så lyffter han alla hovarna i en speciel ordning och håller den uppe tills man säget till att han kan ta ner den, men när man tar bakhovarna så fiser han och när man tar framhovarna så försöker han stegra för att få godis.
han är min lilla älskling och jag kan inte tänka mig ett liv utan honom, har haft honom i 11år nu och han blir bara härligare och härligare.
måste bara få visa upp honom^^
29888713.jpg
[/url][/IMG]
27433521.jpg
[/url][/IMG]

min lilla shettis är en hemsk sak,
*hon försöker hopa ut ur boxen om man försöker släppa ut en annan häst före henne,
*hon rymmer från hagen hela tiden och springer efter joggare och andra hästar,
* hon rymmer till grannens hage och tar sig in till deras D ponny och går där och betar med den tills man kommer hem från skolan och tar hem henne.
* om 30-åringen(ovan) springer före henne in i stallet så ska hon också iväg och sparkar en då på benet.
* hennes galopp består till 90% av bocksprång och 10% sken.
*hon nyper en i baken när man kratsar hovarna,
* hon skiter över hela boxen om hon inte står tillsamans med gamlingen, då skiter de längst med väggen.
* både hon och gamlingen har speciella bajs högar i hagen där all skit hamnar, bra då man slipper mocka hagarna så mycket^^
* hon rullar sig i boxen direkt efter att man kratsat hovarna, borstat, lagt på en filt, klappat henne lite extra, ridit, gått med henne osv.

lilla smulan är supersöt men riktigt jobbig att jobba med, hennes söthet sprider sig som ett gift och grannarna som möter hene på deras joggingtur hälsar alltid på henne och tycker att hon är för gullig, hon spelar på överläppen och visar tänderna då hon vill ha mat/godis dvs hela tiden. och då hon gjort ngt dumt så kan man inte bli sur, hon är ju så söt och småkorkad^^ inget man kan vara sur på.

Vilka roliga historier om era hästar:rofl:
Mitt monster har också hyss för sig men det är inga roliga presis:mad:
EX
-Hon försöker alltid att tränga in alla som kommer in i boxen i ett hörn o sparka dom
-När hovslagaren kommer så är det med livet som insats
-Om hon går i hagen och någon bär på något som liknar mat så springer hon antingen rakt genom tråden eller så hoppar hon över och jagar vederbörande tills hon fått tag på det
-Om någon granne el dyligt är ute på promenad så jagar hon upp dom i snödrivorna eller in dom i en bil eller närliggande hus
Det var några ex :devil::devil::devil:

Min häst är också mycket medveten om var man får och inte får vara, fast han är inte lika glad att komma tillbaka. När vi öppnar grinden in till grannhagen åt honom så måste han alltid kolla så vi är på behörigt avstånd, han vet mycket väl att grinden inte brukar vara öppen och att han förmodligen inte får vara där, men gräset är ju så mycket grönare på andra sidan. Sedan smyger han mot grinden och när han är övertygad om att vi inte kommer hinna stoppa honom så skjuter han igenom grinden (denna pålle gör inte många knop annars), sedan måste man vänta minst en timme innan han vill bli fångad.

Liknande trådar

Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 233
Senast: sirpa40
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar