Är det bara jag som har en knäpp häst?

EgoGirl

Trådstartare
Jag har en känsla av att det inte bara är jag som någon gång funderat över vad det är för fel på min häst. Nu menar jag inte sjukligt utan vad som rör sig i huvudet på djuret.

Det är världens snällaste häst men har lite egna grejer för sig.

• Biter sig gärna fast i kragen på jackan eller tröjan för att gosa.
  • Nyper en i rumpan när man kratsar hovar eller något annat med rumpan i vädret.
  • Pillar med allt han får tag på, biter sig gärna fast i grepen vid mockning.
  • Han har en diskningsritual efter varje mål han får i krubban som heter duga.
  • Han kan stå och dricka ur vatten koppen men om jag kommer med nyfyllda hinkar så ska dom tömmas innan jag hinner hänga upp dom.
  • Dragkamp med ett grimmskaft som han bitit sig fast i.

Ja listan kan göras lång.

Vad har era hästar för roliga saker för sig?

Sv: Är det bara jag som har en knäpp häst?

Min häst gör samma saker - förutom att han inte biter sig fast i kragen. Däremot gillar han att slicka på människor och djur som han gillar. Ibland får man jättepussar från hakan upp till hårfästet.

Min förra häst sparade sitt kraftfoder tills grannen hunnit äta upp sitt - sen stod han och slafsade i sig allt riktigt ljudligt så att grannen blev suktad (och sur).

Boxgrannen på andra sidan (en riktig ragata) hade en vattenhink hängande i ett grimskaft i boxgallret. Pållen tyckte det var jättekul att dra in grimskaftet till sig och när hinken nådde gallret så släppte han taget och vattnet stänkte friskt inne hos granntanten.

Boxgrannen på andra sidan (en riktig ragata) hade en vattenhink hängande i ett grimskaft i boxgallret. Pållen tyckte det var jättekul att dra in grimskaftet till sig och när hinken nådde gallret så släppte han taget och vattnet stänkte friskt inne hos granntanten.

:rofl::bow:

Myshäst!

Min föling, 9 mån, tar en tugga slabbigt kraftfoder och lutar huvudet utanför boxdörren när hon tuggar. Står man där ska hon helst slabba ner hela jackan och snosa på mössan, så man blir inte renare när man är där precis,men ack så mysigt det är! :love: Har bara haft henne sedan december, så mycket mer har jag inte upptäckt... ännu. :)

Heh min shettis biter gärna kan sparke.bockar vid ridningen.lägger sig med ryttaren för utom när jag hoppar upp på honom jag är 173 så det ser roligt ut,kan inte stå stilla han hat yp ADHD.Tycker det är jätte roligt att jaga när de som är inte så kunniga borstar honom springer iväg när man ska fånga honom i hagen när min hans medryttare tar in honom.Ja jag kan skriva jätte mycket om honom.Jag tycker det är roligt att ha en sån ponny för utom att han biter så mycket.Jag har 6st märke på kroppen efter han bet mig.

68ba2beceb.jpeg

Min häst naffsar mig i rumpan när jag kratsar hovarna och även när jag sitter av barbacka.
Slickar och smakar på allt, spottar gärna ut äckliga saker! Han försökte äta upp ett ny värpt ägg en gång, trodde att flaskan med glansspray var mat! ;)

Myshäst!

Min föling, 9 mån, tar en tugga slabbigt kraftfoder och lutar huvudet utanför boxdörren när hon tuggar. Står man där ska hon helst slabba ner hela jackan och snosa på mössan, så man blir inte renare när man är där precis

Jaha, tänk att min häst är 15 år och har fortfarande samma usla bordsskick som din fölis:D. Jag kan inte lägga hans kraftfoder i krubban som sitter på boxväggen för då är det mat i hela stallgången när krubban är tom. Får ställa en hink typ mitt i boxen eftersom han sölar så. Men han ser lycklig ut varje gång han lyfter huvudet ur hinken trots att hela ansiktet är full av betfor och annat gojs :rofl:.

hahaha slabbe-pållarna! Det är massor av rinnmärken på båda sidor av boxväggen och dörren. Katten sitter ibland och vaktar på dropparna, slänger sig på dom och slickar. :p

Har för övrigt en shettis också, som rullar sig i tid och otid, mest otid... Allra helst när han ska jobba med nåt... ;)

- Har hon frusna torvbalar i boxen står hon gärna på dem med frambenen som en bergsget så hon ser 2 meter hög ut.
- Rullar omkring frusna balar när de blivit lite mindre.
- Välter ALLT hon kommer åt. Försöker kliva upp skottkärran om den står för nära, till och med baklänges om den står bakom när hon står i gången.
- Kan öppna voltgrinden som är en tjock regel som hon drar åt sidan. Sedan knackar hon med foten på stalldörren om den är stängd.
-Går omkring med pinnar i munnen i hagen ibland.

En av våra andra hästar bits absolut inte, men däremot tar hon rätt ofta tag i blixtlåset på tröjan och drar ner det jättesnabbt innan man hunnit reagera.

När dottern var liten nog att rida shettis så var det få som inte drog på munnen den dag älsklingen la sig i vattengraven på terrängbanan för att få lite svalka (med ungen på).

Om jag släpper min häst i t ex paddocken så tar det 30 sekunder sen hoppar han ut.
En gång hände det att han, efter han hoppat över, KRÖP under TRE elsnören till sina kompisar i hagen. "Gömde sig" bakom den största hästen i hagen. Han är ca 148 cm hög.
Han har många konstigheter för sig och det finns anledning till varför han kallas Åsna. Skalman är ett annat smeknamn (eftersom han har mat- och sovklocka.)

(Kan tilläggas att av säkerhetsskäl så släpper jag honom inte lös i paddocken längre!)

Nu kom jag på en sak till som pålle har gjort men den gången berodde det på miss i kommunikationen :angel:.

Jag har ju en väldigt snäll häst som gärna vill göra rätt. Vid detta tillfället var vi iväg på tävling och jag, som är lite osmidigt, hittade ett jättebra ställe att stå på när jag skulle sitta upp. Det var en upphöjd gräsplätt med en stenmur runt som var ca 50cm hög och kanske 4-5m i diameter. Jag ställer mig på kanten men pålle står med rumpan lite för lång ifrån så jag petar lite lätt med spöet på motsatt sida av rumpan för att flytta honom närmare. Då kliver sötisen helt enkelt upp och ställer sig jämte mig :D. Alla runt omkring tittade naturligtvis och de flesta med ett stort flin i ansiktet. Det vara bara att klappa pålle och tala om hur duktig han var och sedan kliva ner igen och börja om.

Om jag släpper min häst i t ex paddocken så tar det 30 sekunder sen hoppar han ut.
En gång hände det att han, efter han hoppat över, KRÖP under TRE elsnören till sina kompisar i hagen. "Gömde sig" bakom den största hästen i hagen. Han är ca 148 cm hög.
Han har många konstigheter för sig och det finns anledning till varför han kallas Åsna. Skalman är ett annat smeknamn (eftersom han har mat- och sovklocka.)

(Kan tilläggas att av säkerhetsskäl så släpper jag honom inte lös i paddocken längre!)

Haha, vilken filur!! :rofl:

Jag slås ofta av vilka underbara djur vi hanterar och umgås med. Vad roligt det låter när ni beskriver era lustigkurrar.

En häst i mitt stall har en söt sak för sig. När hon äter hö så tar hon en stor tugga, doppar mulen i vattenkoppen/hinken och sedan äter upp höet. Ser riktigt gött ut. =D

Har en märr på 20 år och en av hennes döttrar, 3 år. De har båda lärt sig att öppna både våra skjutdörrar och vanliga boxdörrar...:)

Påminner mycket om min buse.
Han vill också gärna nafsa i jacka/ mössa, men bits aldrig. Likadant när jag kratsar hovarna, vill gärna puttas lite på mattes rumpa.
När jag ska tränsa ska han alltid först lägga huvudet på min axel och matte bara MÅSTE klia lite innan han vill bli tränsad.
Kan ibland bli totalt livrädd för precis vad som helst. Ett löv som faller eller en sten som är väldigt otäck.
När jag har ridit och borstar av honom vill han återigen gosa och lägga huvudet på axeln. Helst ska matte blåsa lite försiktigt i näsborrarna på honom.
Då njuter han för fullt.
En häst med en del knäppa ideer men den absolut bästa, gosigaste hästen i världen och han är min:love::love:.

Har också en filur till häst! Jag hade en ring i "låset" till skjutdörren för att JAG lättare skulle få upp dörren, men det lärde han sig fort. Tänk att de kan både öppna med munnen och skjuta i dörren i sidled samtidigt!
En annan gång fick jag se att lyset tändes och släcktes i stallet fast ingen var där. Han hade hittat lysknappen som var placerat så att ingen häst borde nå den, men han lyckades! Ni skulle se hans min när han upptäckte att vi satt en träkloss i vägen så han inte kunde släcka! Många försök blev det....

Han kan även öppna en "närvel" (gotländska), en sån där träkloss som man stänger enkla dörrar med. Han petar först till den med mulen, sen öppnar han dörren som går inåt genom att pilla tag i underkanten på dörren och dra. Han går på "halv lösdrift", äter o sover inne, men öppnar o går ut när han är kissnödig:love:

Min förra häst hade lite olika idéer.
*Om han var stressad så var det bara att ge honom ett grimskaft att tugga på så blev han lugn, fast det gjorde han annars med.
*Han putta en på rumpan när man kratsade hovarna.
*Han bet lätt i jackan på axlen när man gick med honom.
*När han hade blivit ansträng så skulle han ALLTID klia pannan på min rygg. En gång så hade jag ridit ett hårt dressyrpass i ridhuset och så fick han för sig att han skulle göra det och för jag inte skulle trilla sä var jag tvungen att luta mig mot väggen:rofl:

Han va bäst den filuren!! Men finns tyvärr inte längre, så han får hålla på med sina små idéer på de evigt gröna ängarna!:love:

Liknande trådar

Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 233
Senast: sirpa40
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar