Är det alltid förarens fel?

J

Jenny054

Jag har hört att vid en olycka med häst inblandad så är det ALLTID förarens fel. Oavsett om hästen inte är trafiksäker för 5 öre, går utan reflexer, ryttaren har ramlat av osv osv.

Jag hörde dessutom att en ryttare var ute och red och en bil kommer och åker förbi.
Hästen sparkade rakt på bilen och föraren ÅKTE DIT på oaksamhet och fick därmed inte en spänn i ersättning.
Har hört massa olika såna här saker och alltid är det förarens fel!

Vi som äger hund vet ju att det är ALLTID VÅRAT fel om våran hund gör något..

Stämmer det verkligen?
Var kan jag finna en källa på det?
Vad exakt gäller?

Sv: Är det alltid förarens fel?

Det stämmer att bilen alltid anses som vållande och blir den som får betala kalaset. Oavsett vems felet var. Lagen är från 20-talet, då hästen var norm och bilar var något nytt och ovanligt, sen har det aldrig blivit av att den ändrats.

Något som motsvarar strikt hundägaransvar finns inte i hästvärlden.

Fanns insändare/artikel om ämnet i ridsport för ett tag sen, kanske 1 år sen, och många var för en lagändring.
Själv har jag fått bita i det sura äpplet när tränarens häst sparkade sönder min bil en gång, men vet ändå inte vad jag tycker om en ev. lagändring. På en del förare biter inte argument som att människor kan skadas, men om det svider i plånboken skärper de kanske sig.

Källor får någon annan ge, jag är så ovetenskapligt korrekt just nu att jag bara hävdar att jag vet att det ligger till såhär :)

Men då gäller det också att verkligen kunna bevisa att ryttaren varit grovt oaktsam.

En del av grunden till detta är att bilen har trafikförsäkring, och det har inte hästen. Sker en olycka går det på bilförsäkringen oavsett vems fel det är. Det gäller samma för cyckel och gående, de har inte heller trafikförsäkring.

Sen är det beroende på varje unik situation vad som hänt och vad som har gått sönder. Utredning om det sker anmälan.

Om fler bilister visste att det är deras försäkring som belastas för olyckor med gående, cyckel och häst tror jag att många skulle köra mer försiktigt än vad som de gör idag.
På vår väg har vi en "Rally Kalle" som bor längst in.

Bilen ersätts inte av trafikförsäkringen.
Trafikförsäkringen ersätter endast motpartens ev. skador
För att få ersättning om man själv är vållande måste man ha bilen helförsäkrad vilket de flesta inte har på en bil som är några år gammal.
Alltså är det ägaren till bilen som får betala reparationen själv.

Såär det.
Men en av dom basic kunskaper man får lära sig när man tar sitt körkort, är ju att anpassa farten till förhållnadena, och att man alltid ska ha uppsyn över trafiken...

Senast ändrad:

Ja självklart och det är väl i praktiken hur svårt som helst att bevisa det.
Men bara för det är svårt att bevisa innebär ju inte att man kan göra vad som helst.

Vad händer om min häst smiter ur hage och kommer ut på vägen och blir påkörd eller vållande till olycka?

Vi pratade om detta igår eftersom hästjäkeln inte såg staketet och hoppade/sprang igenom det:o Bara för att stallägaren envisas med att ha blank metalltråd som INTE syns:mad: Knappt jag ser tråden hur ska då en ny häst kunna se den?

Såär det.
Men en av dom basic kunskaper man får lära sig när man tar sitt körkort, är ju att anpassa farten till förhållnadena, och att man alltid ska ha uppsyn över trafiken...

Givetvis:laugh:

Delvis kl

Man måste alltid ha koll på allt som kan tänkas dyka upp, det kan ju vara ett barn eller en hund eller en älg.

Men jag hade aldrig vågat riskera att rida ut i skymning (jag har ju reflexer när det är ljust:o) bara för att bilförare har skyldigheten, den skyldigheten kan inte ersätta något alls om min häst blir skadad eller dör:(

Det är faktiskt så att om en hund blir påkörd så är det också förarens fel eftersom denne har skyldighet att ha koll på omgivningen.

Jag fick en mindre utskällning av en bilist en gång, för att jag gjorde halt så han kunde passera. Han stannade också och väntade på att jag skulle rida förbi, så jag gjorde det. Då berättade (argt) att om jag står stilla och han rullar, då är det han som åker på att betala om hästen skadar bilen. Om jag rider förbi och han står stilla, då är det jag som får betala hans skador.

Har dock aldrig annars hört något om detta, så tror han har fått det lite om bakfoten. Jag har alltid annars hört att det alltid är bilägaren som ses som vållande till skadan.

Jag fick en mindre utskällning av en bilist en gång, för att jag gjorde halt så han kunde passera. Han stannade också och väntade på att jag skulle rida förbi, så jag gjorde det. Då berättade (argt) att om jag står stilla och han rullar, då är det han som åker på att betala om hästen skadar bilen. Om jag rider förbi och han står stilla, då är det jag som får betala hans skador.

Har dock aldrig annars hört något om detta, så tror han har fått det lite om bakfoten. Jag har alltid annars hört att det alltid är bilägaren som ses som vållande till skadan.

Ja det var ju en egen tolkning:angel:

Fast egentligen, om alla hade trott det så hade det ju blivit säkrare än de idioter som gasar på för att fort komma om, eller de som ligger bakom och krypkör med musik på högsta volym i väntan på att man ska, ja, gå upp i rök kanske?

Ja hästar fungerar väl som cyklar. Cyklar man på en stillastående bil så blir man inte skyldig att betala.

Nyfiken fråga: vet du vad som skulle räknas som grov oaktsamhet hos ryttaren?

Skulle tippa på att ta ut en häst som är känd för att vara mycket nervös i stark trafik skulle klassas som det. Men det är ju svårt att bevisa för en motpart :crazy:

Var glad att det är så i Sverige, skulle aldrig våga rida på vägen om det blev en lagändring. Har ridit mycket i Californien där det är ryttarens fel om något händer i trafiken, det finns inte en enda bilist som visar en uns av hänsyn till en häst. Gäller f.ö. cyklister också, min häst höll på att få en cyklist i huvet för hon råkade kika lite bakom sig för att se vad som kom. Hade han åkt 5mm närmare hade han hakat i min fot och antagligen gått i kull, och det hade ju varit helt och hållet mitt fel. Hade inte varit kul med tanke på dom skyhöga skadestånd som döms ut där. Blir det en lagändrig kommer det bli likadant här minus de höga skadestånden i och för sig, om det nu är en tröst. :crazy:

........
Själv har jag fått bita i det sura äpplet när tränarens häst sparkade sönder min bil en gång, men vet ändå inte vad jag tycker om en ev. lagändring. På en del förare biter inte argument som att människor kan skadas, men om det svider i plånboken skärper de kanske sig.

Källor får någon annan ge, jag är så ovetenskapligt korrekt just nu att jag bara hävdar att jag vet att det ligger till såhär :)

Hej, nu är det Zsaras sambo David som skriver, hur gjorde du och tränaren upp när hans häst sparkade sönder din bil? Låter på din text som att han bara lutade sig tillbaka på lagboken och lät dig betala kalaset själv? Hade jag varit hästägare och min häst sparkat sönder någons parkerade(?) bil hade jag tagit mitt ansvar för hästens uppträdande och betalat. Hade själv blivit skogstokig om jag fått bilen förstörd om man uppträtt "riktigt", dvs gjort sitt bästa för att inte skrämmas, inte tutat, inte kört fort alldeles bredvid osv..

"Jag behöver inga källor för jag vet att det är så här!" funkar i alla väder! =)

Ja det är så, och jag säger som lillaida, det ska ju vi ryttare vara väldigt glada för! Problemet är ju att inte många bilister har fattat att det är så, i så fall skulle de vara mer rädda om bilen! Och passa sig för att åka dit för vållande, för de kan ju glömma att deras åsikt "inte ha på vägen att göra" kommer hålla om ryttare och/eller häst skadas.

Jag gick och tog mer körkort för ca 1,5 år sedan, då nämnde läraren att hästekipage räknas som "opålitliga djur" precis som tex älgar, de kan aldrig lastas för sitt beteende, det är ALLTID bilistens ansvar att undvika olycka.

Angående grovt oaktsam så är det i det närmaste omöjligt att åka dit för det! Ett exempel är när jag hade min bil parkerad på anvisad plats, dvs uppmärkt
P-plats. En korkad häst kom lös (hon var känd för att slita sig när man ledde, en ridskoleelev försökte leda henne i bara grimma), lyckades att paja en dyr backspegel och vi trodde även lyckades repa hela ena sidan på min bil.
Vid koll med myndighet och försäkringsbolag så behövde hästägaren inte betala en spänn till mig om den inte så önskade, likaså behövde hästägaren inte utnyttja sin försäkring, det var MIN försäkring som skulle täcka skadan.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästvård Jag har en halvblodsvalack på 13 år som jag har haft i drygt tre år. Men känner att något med honom inte stämmer. Han har lite...
Svar
9
· Visningar
2 760
Senast: Noak
·
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 853
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4